A
deres halántékú játékosok még emlékeznek rá, hogy amikor az ukrán GSC GameWorld
2001-ben bejelentette a S.T.A.L.K.E.R.-t (akkor még Oblivion Lost alcímmel), a
srácok teljesen más atmoszférával és lehetőségekkel rendelkező játékot
képzeltek el. Sajnos a sors végül közbeszólt: a fejlesztés nyögvenyelősen
haladt, 2005-ben újra is indult, hiszen az azóta megboldogult THQ eredményt
akart. Mire 2007-ben a S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl a boltokba került,
az eredeti elképzelést csak nyomokban tartalmazta, rengeteg ígéretes pályát
kivágtak belőle, kisebb és egyszerűbb lett. De milyen is lett volna a
posztapokaliptikus shooter, ha kedvező csillagzat alatt születik? Pont olyan,
mint amilyennek a tehetséges modderekből álló Dezowave végül hat év alatt
önerőből összerakta. Nekünk, magyaroknak különösen kedves a Lost Alpha, elvégre
a projektet Munkácsi „daz” Zoltán vezette. Ez lenne hát a S.T.A.L.K.E.R. Black
Mesája, a mutánsokat és ezernyi titkot rejtő Zóna most teljesedett ki igazán.
Kezdjük
a tényekkel: a Lost Alpha a S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl teljes
konverziója, amelyhez nem szükséges az alapjáték, önállóan futtatható, miután
leszedtük a ModDB
oldaláról, teljesen ingyen. A régi design, a zene és a komor hangulat már az
első percekben székbe szegezi a játékost, egy rövid séta után kiderül, hogy az
első pályát, a Cordont a felismerhetetlenségig átvariálták a fejlesztők, hasonlóan
a többi szinthez, egészen a végéig. A történet fő íve ezúttal sem változott:
Strelokot keressük benne, és meg sem állunk egészen az atomerőműig. A játékba új
helyszínek és küldetések kerültek, a Desowave egyenesen az GSC-től gyűjtötte be
a korai médiaanyagokban szereplő pályákat, szörnyeket és egyéb elemeket, így fordulhatunk
meg a Darkscape-en, a Dead Cityben, a Rostok Factoryban és találkozhatunk
elfeledett lényekkel. Persze a félkész nyersanyagot a Lost Alpha készítői
tökélyre fejlesztették, számos egyedi ötlettel vértezték fel. Nem beszélve
arról, hogy az X-Ray Engine-t is alaposan felturbózták, a DirectX 10.1-es
effekteknek hála még soha nem volt ennyire látványos a játék.
Hálátlan
szakma a sztalkereké. Ezernyi veszéllyel dacolva lépnek be a Zóna területére a
gyors meggazdagodás reményében, értékes artifaktokat gyűjtve, a radioaktív időjárás,
kiszámíthatatlan anomáliák tizedelik a szerencsevadászokat. A terep kietlen,
rengeteg jól észrevehető posztszovjet jellegzetességgel. Lost Alphában valóban
összetett a vadon élő állatok viselkedéséért felelős rendszer, járműveket is
vezethetünk (részt vehetünk egy Lada Nivás autós üldözésben is) figyelve azok
üzemanyag-fogyasztására, mindennap ételt kell magunkhoz vennünk, nem szabad
kiszáradnunk, folyamatos félelemben élünk, amely szinte a csontunkig hatol. A
játék még most sem tökéletes, a nemrégiben készült interjúnkban a Dezowave elhintette, hogy azért tették
elérhetővé a produktumot, mert az év elején kiszivárgott egy korai bétaverzió.
Habár az első patch számos hibát orvosolt, bátornak kell lenned és elnézőnek –
ha ez megvan, életed legösszetettebb S.T.A.L.K.E.R.-élménye vár rád.
Ismét
a már ismert kereskedő, Sid bunkerében térünk magunkhoz, de amit felmegyünk a
napfényre, onnan egy lehangoló, mégis hívogató világba csöppenünk. A növényzet
sokkal burjánzóbb, a levelek lengedeznek a szélben, a napfény éles sugarakkal
tör elő a felhők közül, az épületek egytől-egyig lepukkantak, néhány álmos
tekintetű sztalker éli az életét, ücsörögnek, gitároznak. Tükörsima árnyékok és
porszemcsék mindenhol, a távolban különféle rémségek üvöltése üti meg a fülünket,
minden apró részlet a helyén van. A Dezowave remek munkát végzett azért, hogy a
grafikát naprakész köntösben tálalja, maximális beállításokon már elkél egy
combosabb konfig, ám ha levesszük a nap és a növények árnyékait, az fps szinte
megtáltosodik. Amint letérünk a járható útról az anomáliadetektorunk vadul
jelezni kezd, nem teszünk meg pár métert, máris veszélybe kerülünk. Úgy érezzük
majd, hogy teljesen új közegbe kerültünk, szinte mindent átformáltak a
fejlesztők. Például az első csetepaté helyszíne, a járműjavító telephely is
máshogy fest, egészen más a banditák összetétele, a mutánsok sem ott tűnnek fel,
amire korábban emlékeztünk.
A
Lost Alpha kemény játék. Érezhetően nagyobb kihívás végigjátszani, mint az
alapjátékot, habár az ellenség intelligenciája továbbra sem üti meg egy elkényelmesedett,
pocakos baka szintjét sem, azért képes egy-két jól irányzott lövéssel
leteríteni. Tanácsos nekünk észrevenni hamarabb az ellenfelet, a megfontolt
előrehaladás és a fedezékek használata meghálálja magát. A bekapott golyók
nyomán vérezni fogunk, s mindaddig, míg be nem kötözzük a sebünket, életerőnk
lassan, de biztosan fogyni kezd. Pluszban lehetőségünk lesz futni is, ám attól
függően, hogy milyen súlyos a hátizsákunk, előbb-utóbb kifulladunk, és szinte moccanni sem tudunk. Ez leginkább akkor kellemetlen, amikor egy
szörnyekből álló horda a vacsorájának néz minket, és földbegyökerezett lábbal
hamar padlót fogunk. A gyűjtögetés és az élelem felhalmozása az egyik
legfontosabb dolog, mindig legyen nálunk némi folyadék és konzerv, ha nem
akarunk e kietlen vidéken értelmetlenül elhalálozni, dacára annak, hogy a
folyamat nem egyik pillanatról a másikra megy végbe. Nem az a legfontosabb,
hogy felhalmozzuk a lőszert és a mordályokat, a túlélés sokkal prózaibb
dolgokon múlhat. A csavar szintén fontos „fegyver”. Ha anomáliát jelez a
detektorunk, dobáljuk magunk elé, ha a fémecske felrobban, keressünk másik
irányt.
A
világ kellően nyitott ahhoz, hogy hosszú órákra belefeledkezzünk. A fő
küldetések mellett jó pár maszek meló vár ránk, ha extra felszerelésre, vagy
némi pénzre vágyunk. Csak a terepet kell felfedezni, segíteni a bajba
jutottakon, bár gyakran előfordul, hogy oda merészkedünk, ahová nem lenne
szabad, mert egyszerűen túl gyengék vagyunk hozzá. Ám később, masszívabb
felszereléssel nyugodtan visszatérhetünk, csak jegyezzük meg a térképen a
helyet. Azért is érdemes a felfedezésre gyúrni, mivel a fő sztoriszál egyszerűen
nem érint pár érdekes helyszínt. Talán a belső tereken nagyobb a hangsúly, mint
kellene: egyik labor követi a másikat, ahol kulcsok és kódok után kutatunk, bár
a fény-árnyékeffektek látványosak és a szívünk is sokszor a torkunkban fog
dobogni, az engine a felszínen mutatja meg az igazi arcát. Habár a Zóna
alapvetően a magányos farkasok színhelye, számos csoport vetette meg a lábát
rajta. Tőlünk függ, hogy a sztalkerek különböző frakcióihoz (Duty, Monolith) hogyan
viszonyulunk. Ha túl sokat abajgatjuk az egyik csoportot, annak hamar híre megy,
így a területükön garantáltan nem leszünk biztonságban. A pökhendi hadsereggel
a legnehezebb szót érteni, ráadásul helikopterrel ellenőrzik a vidéket. A
kereskedés szintén járható út, a megszerzett javakat jó pénzért
elpasszolhatjuk.
Fontos
tudni, hogy az aktuális Lost Alpha egy early access verzió, amely a fent
említett okból látta meg a napvilágot, így aztán ne lepődjünk meg azon, hogy program
sokszor összeomlik, a küldetések beragadnak, nem nyílik ki a továbbjutást
jelentő ajtó, az M.I. is rengetegszer furcsán reagál ránk. Nem titok: még rengeteg
hibajavítás vár a Dezowave-re, ám ha a sértő éleket a srácok egyszer
elsimítják, igazi kultjátékot üdvözölhetünk a Lost Alpha személyében. Bízzunk
benne, hogy a S.T.A.L.K.E.R. rajongói nem felejtették el a sorozatot és ennyi
év távlatából is bármikor visszatérnének az elzárt csernobili területre, hogy
újra belekóstoljanak az ismerős, ám
kétségkívül merően újszerű élményekbe. Soha nem tudod, hogy mi vár rád a
következő roskatag kunyhóban, lehet, hogy egy törpe búvóhelyére tévedtünk. Az
elménk sokszor megtréfálhat, folyamatosan nyomasztó élményt produkál a S.T.A.L.K.E.R.:
Lost Alpha, a túlélésért vívott harc nem csupán szemfényvesztés, az alkotás
bőven felveszi a kesztyűt korunk nagyágyúival is. Csak tegyük össze a kezünket
és reménykedjünk abban, hogy ne a kritikus pillanatban crasheljen, ha pedig mégis,
akkor a betöltés megoldja a problémát. Ettől eltekintve a fejlesztők
elhivatottsága figyelemreméltó és megérdemlik az elismerésünket. Tipp: a Dead
City egyik épületébe betérve megnézhetjük a Dezowave tagjainak arcképét a
falon.
Kapcsolódó cikk
Habár volt már hogy óránként crashelt valamiért, de eddig azért szerencsére nem fordult elő sűrűn. főleg úgy hogy én is rájöttem: ha graffot lejjebb veszed, akkor minimalizálni lehet az összeomlásokat.
Annyira elkapott a hangulata, hogy a Call of Pripyat-ot is végig toltam.
A Lost Alpha-t hagytam másodjára. Igazi unicum. Ha nem csukogatom a task-ot és visszaveszek a proc húzásból, megszűnik a fagyogatás. Nincs maxra nyomva a grafika, de egy openworld játéknak így is nagyon szép szerintem. 2 óra játék után érdemes újraindítani, mert belassul. Legkésőbb 2 óra játék után nem árt amúgy is felállni a géptől és nyújtózni egy nagyot, inni stb...
Csak az nem volt ugy elbaszva.
Kijottek egy demoval aztan szepen megvette az eidos az egeszet.
A keszitok szartak az egeszre majd amikor mar tele lett a toke az eidosnak az egesszel mert kb masfel-ket evet csusztak osszecsaptak vaklami betas fost kiadtak egy hulladekot.
Alapvetoen az elgondolas nem lett volna rossz (a fold alatti reszek kifejezetten fosatosak lettek), de ugy tele volt gameplay bugokkal, atgondolatlan marhasagokkal, marha nagy be nem valtott igeretekkel, hogy ettol tunik ugy garazs fejlesztesnek.
Anno volt egy nemet ujsagiro csoka aki elmondta voltak nalluk es par ember lezengett ossze-vissza.
Konkretan ugy voltak vele lehuzzak a kiadot ahogy csak lehet fizessen marha nyugati ok el lezengenek.
Enyhe spoiler: kicsit kalandoztam azért, ami tetszett: ilyen félelmetes zombis (/fertőzöttes) jelenettel régen találkoztam. (esetleg a RE6 metróalagútja. az betalált) Mendegéltem valami sötét alagútban. Találtam egy barikádot holttestekkel. Átmásztam rajta, de vissza már nem tudtam. Ahogy haladtam előre belebotlottam féltucat zombiszerű szerzetbe és elmondhatom, hogy a régi resi részeket idézték fel bennem. Nagyon szívósak, csoszognak és sarokba szorítanak. Ugye hogy meg lehet ezt oldani fps nézetben.
Elsőre nem vittem ki, mert az erőmű belsejében megakadtam, és csak rá másfél évre vettem újra elő, akkor már ki is pörgettem, de minden percét élveztem.
Ez a Lost Alpha moddal még várok pár hónapot, hogy jobban kiforrjon, és akkor újra belemélyülök ebbe a fantasztikus világba. Hasonló érzéseket azóta csak a Metro 2033 és a Singularity keltett bennem, mind2 játék szintén zseniális, de utóbbi már csak azért is, mert sikerült az amcsiknak egy olyan orosz témájú játékot készíteni, ami szintén nagyon jól áthozza a korabeli szovjet hangulatot.
A Metro szintén a szívem csücske, de azért jóval kevesebb a lehetőség és a bejárható terület benne mint a S.T.A.L.K.E.R. játékokban.
Tényleg gondolkodó MI. MUHAHA http://www.youtube.com/watch?v=n8mjka-SNCE
Az iszonyat jó multival egyet értek. A Stalker lett volna post apokaliptikus fps-rpg-k ékköve. De jött a Metro és bumm így született meg az egyik legjobb játék ebben a témában.
Ti hárman szinte mindent elmondtatok amit érdemes volt elmondani, teljesen egyetértek veletek!Annyit tennék még hozzá hogy speciel engem nem érdekel senki fikázása, nekem nagyon tetszik még így is és ezerrel tolni fogom, akkor is ha óránként kifagy valahol, úgyis megszoktam már hogy sűrűn kell menteni! :) Ha pedig kijön a patch és a magyarítás akkor biztosan kipörgetem még többször is ahogyan az előző S.T.A.L.K.E.R. játékokkal is így tettem! I love it! :) :)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.