A
CD Projekt RED nagyban gondolkozik, nem elég, hogy hamarosan trilógiává bővítik
a nagysikerű szerepjátékukat, további terveik vannak az Andrzej Sapkowski által
elképzelt sötét fantáziavilággal. A kötelezőnek számító MOBA mellett egy
hagyományos társasjátéknak is örülhetnek a rajongók. A The Witcher Adventure
Game fizikai és digitális formában fog megjelenni a közeljövőben, utóbbival mi
is összebarátkoztunk, hiszen júniusban a GoG.com új Galaxy platformjával egy
időben debütált a zárt multiplayer béta. A disztribúciós rendszer legújabb
verziója hasonló a Steamhez, igaz, itt minden alkotást DRM-mentesen tesznek
közzé. Nyilván a társasjáték bétájához szükség van online kapcsolatra, a
partnerkereső már most eléggé kiforrott, ha jól számoltunk, tíz másodperc alatt
találtunk magunknak játszótársat. Jómagam nem túl gyakran görnyedtem a papírtáblák fölött, a családdal eltöltött néhány Ki nevet a végén?- és
Monopoly-meccsen kívül nem igazán léptettem a bábukat - inkább a papíralapú
szerepjátékokkal múlattam az időmet. A The Witcher-univerzum viszont a szívem
csücske, így keresve sem találtam volna jobb alkalmat arra, hogy visszatérjek a
dobókockák közé.
A
The Witcher Adventure Game-t elindítva egy diavetítésre hajazó oktatóképernyőt
találjuk magunkat, amely nagyvonalakban vázolja fel a főbb tudnivalókat, majd a
menüben rögtön indíthatjuk az első meccsünket. Mondanom sem kell, elsőre
riasztónak tűntek a szabályok, az igazi mélységek csak hosszú gyakorlás után
jönnek elő, számos elvesztett játék után. Miután összekerülünk az
ellenfelünkkel, ki kell választanunk magunknak a négy rendelkezésre álló karakter
közül azt, akit irányítani szeretnénk – a leggyorsabb győz elven. Így elsőre
hiába is szerettem volna Ríviai Geraltot, partnerem fürgébbnek bizonyult –
maradt tehát Yarpen, a szószátyár törpe, Dantelion, a bárd (a Vaják regényekből
ismerős Kökörcsin), illetve a bájos varázslónő, Triss Merigold. A
társasjátékkal 2-4 játékos nyomulhat egyszerre, a kezdőknek viszont bőven elég
egyetlen ellenfélre koncentrálni. A cél az, hogy a lehető legtöbb Victory
pontot összegyűjtsük: aki a leggyorsabban ér el egy bizonyos mennyiséget, az
nyer. A képernyő legnagyobb részét persze a tábla foglalja el, amely voltaképpen
annak a kontinensnek a térképe, ahol a The Witcher-történetek játszódnak. Első
ránézésre a világ kicsinek tűnhet, de ez nem így van, részletes és szépen
megrajzolt, szabadon bebarangolhatjuk - az irány tőlünk és a küldetések céljától
függ.
A
körökre osztott címben nem az a cél, hogy elérjünk a kiinduló pontból a célig,
hanem az, hogy hatékonyan töltsünk el a játékkal eltöltött időt. A végső
változatban találunk szóló módot is, melyben az M.I. ellen hadakozhatunk, ám az
igazi élmény a multiplayerben keresendő. Rövid és hosszú meccseket is
választhatunk, utóbbiaknál már jóval több Victory pontot kell bezsebelnünk a
győzelemhez és nem ritkán hosszú órákig eltarthat egy parti. A játék lényegi
részét a küldetések adják, amiket véletlenszerűen húzott kártyák formájában
vehetjük fel, ha elérünk a térkép adott pontjára. Az alapnak számító tennivalók
(például juss el egy bizonyos városba) mellett összetettebb feladatok is várnak
ránk – legfőképpen akkor, ha elérünk egy bizonyos helyszínre. Minél több
missziót teljesítünk, annál nagyobb lesz a jutalom. Minden küldetés során
különféle mellékfeladatokat is abszolválhatunk, de hanyagolhatjuk is, csak a
legfontosabb tennivalókra koncentrálva. Máskor viszont pont az vezet sikerhez,
ha alaposak vagyunk. Hiába farmolja a küldetéseket az egyik játékos, amikor a
szorgalmas ellenfele több pontot ér el a mellékes célokkal. Az sem elhanyagolható
tényező, hogy a küldetések teljesítéséért különféle erőforrásokat kapunk, így
nem mindegy, hogy miből gazdálkodunk a következő körben.
Hiába
vagyunk kellően megfontoltak, ha a sors másképpen rendelkezik, és olyan
szörnybe botlunk, amibe beletörhet a bicskánk. Ha rosszul jövünk ki a körből,
az rányomja a bélyegét a következőkre, lehetőségeink korlátozottak lesznek, így
nem is létezik mindent verő stratégia, sokkal inkább a szerencsén múlik minden.
A játékosoknak egyébként hatféle intézkedés áll a rendelkezésére, amikor rájuk
kerül a sor, ám körönként csak kettőre jut idő: pihentethetik hősüket (ilyenkor
regenerálódnak és védve lesznek), megvizsgálhatják környezetüket, fejleszthetik
karakterüket (új skilleket szerezhetünk), speciális képességeiket
csillogtathatják, vagy utazhatnak tovább. Ez utóbbiból rögtön kétféle létezik: a
normál utazás során az út eseménytelenül telik a szomszédos térségbe, míg a
gyorsutazás során sokkal távolabb juthatunk el, igaz, ilyenkor már sorskártyát
kell húznunk, azt kockáztatva, hogy valami zűrös ügybe keveredünk.
A
szereplők persze nem csak kinézetükben különböznek egymástól, hanem különféle
egyedi képességekkel rendelkeznek, így nem árt, ha a saját stílusunknak
megfelelő karaktert választunk (ami ugye nem mindig jön össze, legyen a
tarsolyunkban egy B-terv is). Geralt például különféle főzetekkel készíthet,
Triss nem rest varázslatokat betárazni, Kökörcsin némi pénzre tehet szert
előadásaival, addig Yarpen két szövetségest is maga mellé állíthat. Ezáltal a
küldetések megoldása is változatos, olykor előnyt kovácsolhatunk magunknak,
gyorsabban teljesíthetjük azokat, ha kihasználjuk karakterünk képességeit. A dobókockákon
alapuló harcrendszer remekül működik, és elegendő kihívást biztosít mindenki
számára. Támadásnál az a teendő, hogy nagyobbat dobjunk az adott lény számban
kifejezett védekezési értékénél, illetve, ha éppen a mi életünkre törnek,
szintén egy bizonyos értékküszöböt kell elérnünk ahhoz, hogy blokkoljuk a csapásokat.
Ha a kocka nem a mi javunkra dönt, akkor sincs minden veszve, különféle kártyák
segítségét kérhetjük, ha rendelkezünk elegendő erőforrással: Yarpen bevetheti
bajtársait, Geralt a witcheres kunsztokat és így tovább.
Habár
még csak bétáról van szó, a balansszal már nincs gond és fejlesztők tovább
csiszolják a rendszert a végleges változatig. Egyik karakter sem erősebb a
másiknál és hiába magolunk be egy viszonylag jól működő taktikát, ha a szerencsére
nem a mi oldalunkon áll. A gyér dobóátlagot gondos tervezéssel orvosolhatjuk
valamelyest, de soha nem érezhetjük azt, hogy kézben tartjuk a dolgokat – néhány
játékos ezt talán hibának találja. Ennek ellenére elfordult, hogy olyan
alakokkal kerültünk össze, akik kíméletlenül értették a dolgukat, hiába dobtunk
jól és húztunk viszonylag tűrhető sorskártyákat, folyton kudarcot vallottunk.
Reméljük, hogy a partnerkereső a jövőben a mi képességeinknek megfelelő
játékosokat rak mellénk. Ha csak két játékos nyomul egymás ellen, akkor a körök
pár percenként váltják egymást, de ha négyfős partit nyomunk, előfordulhat,
hogy akár tíz percig malmozunk tétlenül, mialatt a delikvensek a lépéseikkel
szöszölnek.
A
The Witcher Adventure Game kellően okos és összeszedett társasjáték ahhoz, hogy
időrabló legyen, ráadásul akkor is letolhatunk pár partit, ha csak egy üres
félóránk van rá. A belbecs mellett a külcsín is kényezteti a szemet, a design
remekül megrajzolt. Az alapok nem túl bonyolultak, szánja rá mindenki a
tanulóidőt, mert utána mutatkoznak meg az igazi szépségek és azon kapjuk
magunkat, hogy nem tudunk elszakadni tőle. Aki ki akarja próbálni, iratkozzon fel a bétára,
hiszen a jövőben még többen bekerülnek, vagy rendeljék elő a The Witcher 3:
Wild Hunt digitális verzióját és máris indulhat a móka. A The Witcher Adventure
Games a valódi, dobozos társasjáték mellett még idén érkezik PC-re, Macre,
iOS-re és Androidra.
A legtöbb kiterjedt fantasy univerzum túlmutat a regényeket és a videojátékokon, a hozzáértők simán át tudják ültetni azt más médiumokra is. Ilyen a The Witcher világa is, amely most egy társasjátékban hódít.
Ki kéne próbálni, mert eléggé megfogott, de gépen most inkább másra vagyok ráhangolva, mobilos játékra meg nem fogok pénzt kiadni.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.