Az
alapfelállás szerint egyetlen űrhajóval vesszük fel a versenyt egy seregnyi aszteroidával
és ellenséggel. A recept már akkor remekül működött az Asteroidsban és a
Robotron: 2084-ben, amikor az olvasóink többsége még meg sem született, Az utolsó csillagharcos című filmen felnőtt nemzedék számára meghatározó
élményt nyújtottak a vektorgrafikával operáló programok, amire nem kevés
aprópénzt áldoztak fel. A Super Stardust első része 1994-ben landolt Amigán a
Worms-szériáról elhíresült Team 17-nek és azon belül Eugene Jarvis designernek
köszönhetően. Egészen 2007-ig kellett várni a twin-stick shooter feltámadására:
a finn Housemarque csapata PS3-ra hozta el a teljesen feljavított grafikával
operáló HD-verziót, szorosan együttműködve az eredeti alkotókkal. Egy évre rá
kaptuk meg a Portable alcímmel ellátott lebutított portot PSP-re, majd 2012-ben
hallatott magáról a sorozat újra a PS Vitás Super Stardust Delta személyében. A
Resogun sikere is bizonyítja, hogy a műfajnak bérelt helye van PS4-en is, így a
Sony két belsős stúdióját, a D3T-t és az XDEV-et is ráugrasztotta az
Ultra-változatra, amely a 2007-es Super Stardust HD-t veszi alapul.
A
körítéssel nincs baj, szinte magam előtt látom, amint a program százforintost
kunyerál az újabb menet előtt, persze erről szó sincs. A Super Stardust Ultra többnek
akar látszani egy egyszerű újrakiadásnál, hiszen natív 1080pben és stabil 60
fps mellett örülhetünk a tömény effektparádénak, ráadásul új pályákat is kapunk.
Noha az odafigyelés nyilvánvaló, ennek ellenére hamar végigrágjuk magunkat a
kampányon és nem érezzük úgy, hogy az új kihívásokért érdemes ledarálni újra a
helyszíneket. A játék viszont támogatja az interaktív streamelést, amit ha
bekapcsolunk, a nézők is beavatkozhatnak a mókába, még több ellenfelet vagy
extra cuccokat küldve nekünk. Mondanom sem kell, soha nem gyűlt össze annyi
követőm, hogy tisztességesen le tudjam tesztelni a fícsört, az a pár darab néző
pedig nem lelt perverz örömöt a játékos szívatásában. A Super Stardust Ultrához
nem kevés türelem szükséges, ajánlott kisebb adagokban is fogyasztani, hiszen a
tempó túlságosan is pergős a modern játékokhoz szokott szemnek.
A
játék lényegi részét az Arcade mód adja, melyben öt bolygót kell megvédenünk a
hullámokban érkező ellenség rohamától. A támadások idővel egyre ádázabbak
lesznek, miközben az utunkat keresztező kisebb-nagyobb aszteroidákat is el kell
pusztítanunk. Űrhajónkkal minden irányba mozoghatunk és lőhetünk. Néhány
megsemmisített aszteroidából zöld szilánkokat vehetünk fel, amikre nagy szükségünk
lesz, hiszen több időt, extra életet, pajzsot, területre ható bombát, vagy
fejlesztéseket jelentenek. Fürge kis hajónk háromféle fegyverrel rendelkezik,
amelyek más és más aszteroidák ellen hatásosak. Az alap ágyunkkal a sztenderd
sziklákat lőhetjük szét, de ezenkívül tűzet és jeget okádó fegyvert is
megkülönböztet a program. Baromi látványos tud lenni, amikor záporoznak a
lövedékek, a robbanások szinte elvakítanak, miközben villámgyorsan
kerülgetjük az akadályokat. Nehéz a bolygó védőinek munkája, menetek közben még
annyira sincs időnk, hogy az izzadt tenyerünket a nadrágunkba töröljük.
A
Super Stardust Ultra elképesztő sebességet diktál, ám az irányítás roppant
érzékeny, ráadásul a stabil 60 fps-ben rejlő lehetőségek itt domborítanak
igazán, precíz kitérő manővereket tehetünk, a másodperc tört része alatt irányt
változtathatunk - mindvégig olyan érzésem volt, hogy én uralom a játékot, nem
pedig egy előre eltervezett forgatókönyvet követek. A hangulathoz még remek
zenék is párosulnak, de ha az alapértelmezett muzsikák nem tetszenének,
választhatunk retro pittyegést és nagyzenekari darabokat is. Amint beletanultam
az egészbe, már nem csak a túlélésre, hanem a minél magasabb pontszámra hajtottam.
A támadások láncba fűzésével, a felvehető power-upokkal és minden szép húzással
gyarapodnak a pontjaink, a bátrabbak bepróbálkozhatnak a korábbi eredményeik megdöntésével
is.
A
kampányban előrehaladva egyre nagyobb kihívással nézünk szembe és a győzelemhez
már nem elég csak az ágyúinkra hagyatkozni. Itt jönnek képbe a bevethető bombák
és boostok. Az úgynevezett okosbombák a hatókörükben lévő minden akadályt
elpusztítanak, így némi levegőhöz jutunk. Mondanom sem kell, a számuk
korlátozott, s csak akkor érdemes rájuk fanyalodni, ha már fél lábbal a sírban
vagyunk. Az újratölthető boost nem csupán arra jó, hogy sebességünket
ideiglenesen megnövelje: ha elsütjük, minden utunkba kerülő aszteroidán átgázolhatunk,
semmi sem állíthat meg. Persze a boost csak néhány másodpercig használható, de
cserébe a legnagyobb akadályokat is porrá zúzza és a meneküléshez sem utolsó.
Az
Arcade mód két-három délután alatt végigjátszható, ám utána sem fogunk
unatkozni. Igazi újdonságokat csak a Blockade nevű játékmódban találunk,
amely leginkább a mobilokon népszerű Snake-hez hasonlít. Itt a fegyvereknek
ellenálló sziklák követik az űrhajónkat szépen sorban, s csak úgy élhetjük túl
a menetet, ha a boosttal átszakítjuk a blokádot. Addig kell talpon maradnunk,
ameddig csak lehet, miközben más aszteroidákkal és ellenségekkel is szembe kell
néznünk. Az Impact módban hajónk ágyúi le vannak tiltva és egyedül a boost
használatával semmisíthetjük meg az ellenfeleinket. Természetesen újra és újra
fel kell töltenünk ahhoz, hogy használhassuk, ám addig roppant védtelenek
leszünk. Számomra az Impact volt a legélvezetesebb extra, hiszen folyamatosan
manővereznem kellett az életben maradáshoz, feszülten vártam, hogy végre
megszólaljon a feltöltött boostot jelző hang. A Bomber is hasonló szórakozást
nyújt, azzal a kitétellel, hogy csak bombákkal érvényesülhetünk. Itt percenként
két power-upot vehetünk fel, ám nem muszáj rögtön elsütni azokat, a lövedékeket
kerülgetve megvárhatjuk azt a pillanatot, amikor a legtöbb kárt okozhatjuk az
ellenségünknek.
Az összesen kilenc játékmód jól hangzik, ám a többségük csupán néhány aspektusában változtat az eredeti felálláson, ami nem tesz jót a játék szavatosságának. Minden
játékmódnak saját online ranglistája van, sajnos csak a legjobb ezer játékos
látható a képernyőn, oda pedig piszok nehéz bekerülni. Furcsa megoldás ez,
elvégre, aki nem fér be ide, azt automatikusan az 1001. helyre rangsorolja a
program. Még arra sincs lehetőség, hogy az országok szerint szűrjük a listát,
remélem, a fejlesztők ezen hamarosan változtatni fognak. Sajnos az online
multiplayerről is lemondhatunk, a Super Stardust Ultra csupán csak a helyi osztott
képernyős módot támogatja. Noha arra van lehetőség, hogy a barátaink
pontszámait megdöntsük, örültem volna egy tisztességes online kompetitív módnak
is.
Tény,
hogy a Super Stardust Ultra iszonyúan addiktív tud lenni, sajnos nem tagadhatja
le az előző konzolgenerációs gyökereit. A látvány ennek megfelelően korántsem
kiemelkedő, a részecskeeffekteken és az átrajzolt háttereken kívül nem igazán
állja meg a helyét a modern alkotások között. Kiváltképp a Housemarque előző
játékával, a Resogunnal összehasonlítva érezhető a különbség. A néhány új
funkció és az interaktív streamelés lehetősége nem nyújt annyival többet, hogy a
HD-verzió tulajdonosainak is megérje beruházni az Ultrába. Az alcím így elég
megtévesztő, igazából egy Remastered verzióról van szó, semmint egy
újdonságokkal teletömött változatról. A varázs korántsem üt akkorát, mint nyolc
éve, akik viszont csak most ismerkednek a twin-stick shooterekkel, egy igazi
klasszikussal gazdagodhatnak.
A nyolcvanas években virágzó arcade videojátékok a reneszánszukat élik. A Super Stardust Ultra az Amigára megjelent klasszikus második újragondolása, ám a visszatérés nem pusztán a modern külsőségekről szól.
A grafika viszont illik a játékhoz.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.