Sajnos a Monster Hunter is egy olyan neves játéksorozat, amiből a nyugati vásárlók jelentős része kimaradt. A Capcom ugyanis nem éppen rendszeresen adja ki a legújabb részeket Japánon kívül, a Monster Hunter 4 például csak a szigetországban jelent meg, egyedül a mostani Ultimate kiadás jutott el hozzánk is. Más okai is vannak azonban annak, hogy a nyugati közönség jelentős része sosem kattant rá igazán a sorozatra: a játék rendkívül összetett, és újoncként nagyon nehéz beletanulni, így leginkább azok tudták értékelni, akik már a kezdetek óta komoly rajongói a szériának. Érdemes tehát megnézni, mit nyújt nekünk a legújabb, kizárólag Nintendo 3DS-re megjelent epizód.
Az előbb említett problémán igyekszik egyébként most segíteni a Capcom a Monster Hunter 4 Ultimate kiadással, amivel egyértelműen a nyugati játékosokat célozták meg, kifejezetten figyelve arra, hogy a kezdőket ne ijessze el azonnal. Ezt két módon érték el. Az egyik, hogy a játék végre alaposan, lépésről lépésre megtanítja a különböző mechanizmusokat, ráadásul különböző küldetésekbe ágyazva, hogy azért mégse tűnjön úgy, hogy az első két órát kizárólag a tutoriallal töltöttük el. Másrészt pedig úgy, hogy a történet és a küldetések felépítése is megváltozott: míg korábban szinte rögtön a bevezető után elindulhattunk számos kevésbé érdekes, kizárólag grindolásra szolgáló küldetésre, addig most a történet igyekszik a nagyobb questek felé terelni, és haladni előre.
Ezzel együtt el kell mondani, hogy a történet sosem volt a Monster Hunter erőssége, mindig csak egy vázat adott a játékmenethez. Ez pedig most sincsen másként, de változások azonban akadnak. Az előző részekben jellemzően megérkeztünk egy településre, és annak a környékén kezdtük el levadászni a kisebb-nagyobb szörnyeket. Most egy tengődő vadászt alakítunk, aki egy homokjáró hajóval éppen úton van Val Habar kikötőjébe, hogy valami munka után nézzen. Menet közben azonban a hajót megtámadja egy hatalmas sárkány, és miután sikerül megvédenünk tőle, a kikötőben a legénység elismerően kezd el beszélni képességeinkről. Megkérnek, hogy csatlakozzunk hozzájuk egy ősi ereklye titkának felkutatásában, és menet közben számos helységben megállva azért a szörnyeket is vadásszuk le, ha már ez a játék címe.
Látható tehát, hogy alapvetően most sem a narratíva a lényeg, azonban az is látható, hogy ezúttal már számos helyen megfordulunk majd a Karavánnal utunk során. A lényeg azonban a játékmenet, és az továbbra sem változott: egy erősen a harcokra kihegyezett akció-RPG-ről beszélünk, ahol a felkészülés, a küzdelem, a gyűjtögetés és karakterünk erősítése teszi tevékenységeink jelentős részét. Érdemes megjegyezni, hogy a Monster Hunter 4 Ultimate már a New 3DS-t szem előtt tartva készült, így támogatja a második analóg kart (vagy a Circle Pad Pro kiegészítőt), valamint gyorsabban tölt be és kicsit magasabb felbontású textúrákat használ az új masinán. Én még a klasszikus 3DS-en teszteltem, és szerencsére ott sem volt baj az irányítással - míg a korábbi részekhez alapvetően ráknak kellett születni, addig az újban a kamerakezelés és a lock-on is jól működik.
Karakterünket és pici felyne segítőjét ezúttal is mi alkothatjuk meg a kezdetekkor, bár a sorozat hagyományainak megfelelően ezúttal sem kell komoly testreszabásra gondolni, néhány előre beállított variációból rakhatjuk össze vadászunkat. Ha ez sikerült, és túljutunk a bevezető szakaszon, akkor elérkezünk a Monster Hunter lényegéhez, vagyis a küldetések teljesítéséhez és a vadászathoz. Egy quest épülhet alapvetően különböző kisebb lények legyilkolására és gyűjtögetésre, felderítésre, de jellemzően a végén egy nagy, rendkívül veszélyes monsztert kell eltennünk majd láb alól, és persze ezek okozzák a felejthetetlen pillanatokat a játékban. A küldetések alatt szabadon mászkálhatunk a több összekapcsolt szekcióból álló vadászmezőn, de még mielőtt elhamarkodottan vágnánk bele bármibe is, szakítsunk időt a felkészülésre!
A felkészülés ugyanis legalább olyan fontos a Monster Hunterben, mint maga az akció. Főhősünk a staminájából tud mászni, futni és védekezni, és ugyan pihenéssel újratöltődik, de a teljes csík ettől függetlenül csökken az idő előrehaladtával. Ezt kizárólag úgy tudjuk megakadályozni, ha megfelelő consumable-öket, kajákat viszünk magunkkal, és persze szintén gondoskodunk megfelelő mennyiségű élettöltőről is, hogy ne kerüljünk komoly pácba egy hosszabb bevetés során. Maguk a missziók persze a szörnyek levadászásáról vagy élve elfogásáról, azok bizonyos testrészeinek megszerzéséről szólnak, és ezekből aztán ütős fegyvereket és páncélokat kovácsolhatunk - amik egyébként jellemzően át is veszik az adott szörny bizonyos tulajdonságait.
A lényeg persze maga a harc, amit tulajdonképpen sosem lehet megunni. Eleve 14 különböző fegyvertípust vonultat fel a játék, melyek mindegyike teljesen más játékstílust hoz magával, és nem csak a közelharci fronton, hiszen például egy nyílpuskával felfegyverezve eleve másképp kell nekilátnunk a küzdelemnek, és a kombórendszer is mindegyikkel másképp alakul. A változatosságot a szörnyek is garantálják, hiszen mindegyiket máshogy kell megközelíteni, másféle módon támad ránk, alaposan ki kell tehát tapasztalnunk őket, ha sikeresek akarunk lenni. A Monster Hunter 4 nem hack'n slash, itt minden mozdulatnak, támadásnak jelentősége van. Az Ultimate kiadásra egyébként jelentősen felbővült a monszták száma, már összesen több mint 90 különböző rondaság törhet az életünkre.
Újdonság a korábbi részekhez képest, hogy ezúttal már jóval nagyobb szerepet kap a környezet, pontosabban a magaslatok. Most már ugyanis a karakterünk meg tud mászni bizonyos hegyoldalakat, így kedvezőbb pozícióból csaphatunk le az ellenségre - ilyenkor egy QTE sikeres teljesítését követően gyorsan be tudunk vinni pár olyan csapást, amik hatalmasat sebeznek. A rendszer még mindig viszonylag kötött tehát, szó sincs arról, hogy szabadon ugorhatnánk rá egy szörny hátára, csak kontextuálisan működik, de ez is több mint a semmi. Az sem elhanyagolható tény, hogy a magasságokat egyébként a szörnyek is ki tudják használni, például menekülésre, így az üldözésük során is jobban észnél kell lennünk.
A Monster Hunter 4 a rengeteg tartalomnak, karakterünk folyamatos fejlesztésének és a harc változatosságának hála gyakorlatilag megunhatatlan. Főleg, ha belevesszük az online játék lehetőségét is, ahol a többiekkel közösen indulhatunk szörnyvadászatra, jobb esetben olyan csapattal, ahol a különböző karakterek ki tudják egészíteni egymást. Jó hír, hogy a fejlesztők kidobták az előző részek rendszerét, ahol valami elvetemült módon egy Wii U-n keresztül lehetett csak online játszani. Ezúttal már az egész simán és közvetlenül működik a 3DS-ről. Az biztos, hogy jelenleg kevés teljesebb, minden tekintetben kiemelkedő játékot találni a Nintendo kézikonzoljára, még úgy is, hogy egyébként a 3DS-re azért érkeznek dögivel a jobbnál jobb alkotások. Ha eddig kimaradt a Monster Hunter-sorozat, akkor csak ajánlani tudom, ha pedig rajongó vagy, akkor már úgyis megvetted.
Mára a Monster Hunter a Capcom egyik legértékesebb címe, és egyben a Nintendo-platformok egyik legjobban fogyó játéka. A negyedik rész kibővítésénél arra is figyeltek, hogy az újoncoknak is könnyebb legyen... de csak egy kicsit.
https://www.youtube.com/watch?v=X0wXhtHMj0I
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.