Évek
óta nyílt titok, hogy készül a Fallout folytatása, amely Massachusetts állam
fővárosában játszódik majd. Voltak erre utaló jelek, szivárgások és a
fejlesztők sem cáfolták soha a szóbeszédeket, a bejelentés mégis lázba hozta a
közösséget, mármint azokat, akiket az előző generáció tett rajongóvá - a
többieknek ott van a Wasteland 2. S ha megnézzük nagyítóval a Fallout 4 első
kedvcsinálóit, rájöhetünk, hogy a Bethesda Game Studios csak a kötelező köröket
futja: az engine maradt a régi, a mechanika nem tér el túlzottan a 2008-as sémától.
Persze hét év alatt sokat fejlődtek a szerepjátékok, a srácok pedig sodródtak
az árral, elkészítették a Skyrimet, kölcsönvették a riválisok újdonságait, így
egy minden tekintetben modern folytatással állnak elő az év végén. A fórumok
visszajelzései alapján nagyon úgy tűnik, hogy a játékosoknak ennél több nem is
kell.
Új
helyszínünk tehát Boston. Az atomtámadás után persze jelentősen
megváltozott a város és a környéke, de azért a nevezetességekre rá fogunk
ismerni. A Kenway Park nevű stadion immáron egy nyomornegyednek ad otthont, míg
a határvidék nem sivatagosodott el teljesen, a pusztító háború után a természet
lassan életre kelt, az épületek között lápos, zöld területek sarjadtak. A
játékosok ismét egy túlélőt irányítanak, de ahelyett, hogy a Vaultból bújnánk
elő, a Fallout 4 az 1950-es évek Amerikájában veszi kezdetét, a nukleáris
világégés előtt nem sokkal. Itt még
minden szép és jó volt, az emberek a korszakra jellemző ruhákban flangáltak, ám
a hidegháború alatt a nyugalom csak ideiglenes. Személyes robotunk
figyelmeztet, hogy bekövetkezett az elkerülhetetlen, rakéták csapódnak be, a
szerencsések bunkerben húzzák meg magukat addig, míg a felszínen némileg
mérséklődik a halálos radioaktivitás. Kétszáz év után a Vault kapuja kitárul,
és egy kutyával az oldalunkon elindulunk, hogy felfedezzük a zord és
barátságtalan környezetet.
Apró
életközösségek, kisebb falvak találhatóak Boston környékén – nem mindenki
fogadja hősünket fehér zászlót lengetve. Több város található a játékban, megfordulunk Lexingtonban és Quincyben is. A határvidéken mutánsok és más
vadállatok lesnek prédára, így a települések közötti közlekedés soha sem
veszélytelen. Raidersként ismert banditákkal, mirelurkokkal, medveszerű Yao
Guaikkel, behemótokkal, vagy rosszabb esetben a hüllőszerű szörnyetegekkel, a
deathclaw-kkal is összeakasztjuk a bajuszt. A rajongók már tudják, hogy ez
utóbbiak olyan erősek, hogy könnyedén szétszedhetik hősünket pár másodperc
alatt, hiába van rajta egy tápos power armor. A lények mellett a sugárzásra is oda kell figyelnünk, hiszen csökkentheti a maximális életerőnket mindaddig, míg újra biztonságba nem húzódunk. A bejárható terület sokkal
nagyobb lesz mint korábban, ráadásul a játékidővel sem lesz gond: a vezető
producer, Jeff Gardiner egy interjúban elárulta, hogy már több mint 400 órát
tett bele a játékba, de még nem látott mindent. Az idő persze nem minden,
ezúttal a küldetéseink is jóval összetettebbek lesznek mint korábban. A
kalandok közben számos háttérinfóval gazdagodunk, véletlenszerű eseményekbe
botlunk, az NPC-k élik a saját életüket - a Bethesda még egy lépést tesz a
tökéletes digitális világ felé, amire már szükség volt a kissé sivár Skyrim
után.
A
karaktergenerálás is megváltozik. Ahelyett, hogy előre renderelt arcokat
kapunk, nekünk kell egyedileg elkészítenünk a férfi vagy női hősünk ábrázatát - lényegében úgy, mintha egy agyagfigurát formáznánk meg. A fejlesztők több ezer név szinkronját vették fel a játékban, így ha Angelának, McFlynak vagy FuckFace-nek hívjuk a hősünket, akkor a párbeszédek során is ilyen néven illetnek minket. Érdekesség, hogy a
folyamat a játékbeli fürdőszobánk tükrében zajlik, házastársunk a hátunk mögött
figyeli az eseményeket. Slusszpoén, hogy a szobánkba visszatérve a kisbabánk
arcán észrevehetőek az anyától és az apától örökölt jegyek. A szintlépések után
járó képességpontokat most is a S.P.E.C.I.A.L. névre keresztelt rendszerben
oszthatjuk el a hét tulajdonságunk (erő, észlelés, állóképesség, karizma,
intelligencia, agilitás és szerencse) között. Egy-egy kényes helyzetet nem csak
harccal oldhatunk meg, hagyatkozhatunk a beszélőkénkre is, értelemszerűen akkor
az ehhez tartozó skillekre kell rágyúrnunk. Minden szintlépésnél feloldhatunk egy új vagy frissíthetünk egy meglévőt perköt. Ez további mélységeket ad a játéknak, elvégre a Fallout 4-ben 70 alap perköt találunk, a fejlődési rendszer pedig 275 megnyitható finomságot tartalmaz. Ha például az erőhöz tartozó perkökre gyúrunk rá, akkor több cuccot cipelhetünk magunkkal.
Jópofa
dolog, hogy utunk során végig egy németjuhász kutya kísér, így már biztosan
nem leszünk magányosak. Az állat szerencsére okos is, a távolban észlelt tárgyakat
egy gombnyomásra elhozza nekünk, eljut a nehezen elérhető pontokra, észleli a
veszélyt, illetve a harcból is kiveszi a részét. Például ha egy ellenfél a
földre kerül, a blöki ráugrik és átharapja a torkát. Külön öröm, hogy társunk
gyakorlatilag halhatatlan, így elég a saját biztonságunkkal foglalkozni, ő meg
tudja védeni magát. Talán nem minden játékos állatbarát, így bizonyára
lesz mód arra is, hogy alkalomadtán a bázisunkon hagyjuk a derék jószágot. A kutyán kívül még 12 társat (többek közt Codsworthot, Preston Garveyt, és Pipert) találunk a Fallout 4-ben, mindegyikükkel romantikus kapcsolatot is kialakíthatunk. Annyi a megkötés, hogy egyszerre csak egy követő tarthat velünk.
Apropó,
bázis! A Fallout 4-ben nem csak saját házunk lehet, hanem idővel komplett
településeket is felhúzhatunk a sivatag porában. A földet elegyengethetjük, generátort
pakolhatunk le, kiválaszthatjuk, hogy hova szeretnénk felépíteni az adott
épületet, kereskedőket fogadhatunk be, és védelmi rendszereket is telepíthetünk.
A módszer lényegében a Skyrim Hearthfire DLC-jében debütált megoldás
továbbgondolása. Természetesen mindenhez nyersanyag szükséges, amit a
kalandjaink során gyűjthetünk össze. Idővel akár több falut is építhetünk
szerte a játék világában – a köztük lévő áruforgalmat karavánokkal
bonyolíthatjuk le. A virágzó települések persze vonzzák a rablóbandákat, így
bizonyos időközönként meg kell védenünk a kétkezi munkánk gyümölcsét egy
hordamódra hasonlító minijáték keretében. A betolakodók hullámokban támadnak,
mi pedig lőtornyokat pakolhatunk le a kritikus pontokra. A hackelés és a zárfeltörés szintén visszatér egy-egy ötletes minijáték keretében. Előbbi esetben akár egy biztonsági robotot is feltörhetünk, amely utána az ellenséget veszi célba.
A
Vault-Tec Assisted Targeting System, vagyis a V.A.T.S. ezúttal is visszatér,
azaz a harcok közben lehetőségünk lesz lelassítani az időt, és fegyverünkkel
célba vehetjük az ellenség bármely testrészét. A találati esély értéke attól
függ, hogy milyen képzettek vagyunk és milyen messze állunk a delikvenstől. A
rendszer nagyjából változatlan, eddig sem volt gond vele. Értelemszerűen
fejlövéseket oszthatunk a legnehezebben, de sikeres találat esetén elégedetten
dőlhetünk hátra, mialatt a véres kivégzési animáció lefut. Ellenben a normál gunplayt még tovább
finomították a Bethesdánál, az ígéretek szerint a Fallout 4 egy sztenderd
shooterként is remekül megállja a helyét. Könnyen irányítható, számítanak a
reflexek, élvezet vele a lövöldözés. A fegyverfelhozatalt tekintve sem lesz gond, visszatér a Fat-Man mini nuke, szerezhetünk mesterlövészpuskát, rögtönzött alkalmasságokat, és lézeres shootgunt is. Ha szeretnénk, lopakodhatunk is, így elkerülhetjük a konfliktusokat.
A
játékban egy összetett craftrendszer is helyet kap. A senkiföldjén talált
alkatrészekből jobbnál jobb fegyvereket építhetünk magunknak. Minden tárgyat
komponensekre bonthatunk le (üveg, műanyag), amikből új kiegészítőket rakhatunk
a mordályokra, illetve módosíthatjuk azok minden aspektusát. Nagyobb tárra, hosszabb
csőre, pontosabb irányzékra vágysz? Csupán össze kell gyűjtenünk a szükséges
cuccokat, majd indulhat a kísérletezés. Az elkészült mordályoknak aztán egyedi
neveket is adhatunk („Mutánsgyilkoló 5000”). Hasonló a helyzet a power armorral
is. A rajongók jól tudják, hogy ez a Fallout-játékok legjobb páncélja, amihez
eddig csak a történet végén juthattunk hozzá. A Fallout 4-ben fokozatosan fejleszthetjük
a saját öltözetünket, külön kitérve a végtagokra, a mellkasra és a sisakokra
is. A régieket lecseréljük a jobb bónuszokat adó darabra, hovatovább idővel
jetpacket is szerelhetünk a hátunkra, netán egy minigunt, nem beszélve a Fisto!
nevű pleumatikus kesztyűről, amellyel könnyedén kiüthetjük az útonállókat.
Persze
a Fallout 4-ben nem minden a harcról szól, több esetben csak a szavak ereje, a
meggyőzés vezet sikerhez. A párbeszédek során több választási lehetőséget
kapunk, ráadásul a társalgások animációja is javult. A felek nem egy helyben
ácsorognak kifejezéstelen arccal, olykor még sétálnak is közben, s olyan
érzésünk lesz, mintha egy tisztességes átvezetőt néznénk. Külön piros pont jár
a Bethesdának azért, mert hősünknek saját hangja is lesz – végre nem egy néma
valakit irányítunk, így jobban átjönnek az érzelmek. A férfi karakterünk
szinkronját a szakmában jártas Brian T. Delaney adja, míg a női főszereplőjét, Courtenay
Taylor, aki előtt szintén nem ismeretlenek a videojátékok.
Öt
évet vártunk a Fallout folytatására, de úgy néz ki, a legtöbb rajongó kívánsága
teljesül novemberben. A jó öreg Gamebyro Engine még mindig képes
meglepetésekre (bár most Creation Engine-nek hívják és jelentősen továbbfejlesztették), elég pofásnak ígérkezik a grafika, de azért nem is fogunk
hátast dobni. Jó pont, hogy negyedik rész szakít a Fallout 3-ra jellemző
zöldesbarna képi világgal, végre igazi színeket láthatunk a képernyőn.
Konzolokon 1080p-ben fut majd a játék 30 fps mellett, míg PC-n nincs ilyen
limit, a modtámogatás szempontjából viszont mindenki jól jár. Bizony, eljött a rajongói
kiegészítők ideje Xbox One-on (és jó eséllyel PS4-en) is, ami elég jó szavatosságot biztosít
a címnek.
A
Bethesda nem most fogja megreformálni a posztapokaliptikus RPG-k műfaját, de
a negyedik résszel egy új szintre lép a nyitott világú alkotások műfajában. Habár
a fejlesztők innen-onnan kölcsönvesznek ötleteket, ezzel nincs különösebb baj -
a bázisépítés például kifejezettnen ígéretesnek tűnik. Látszik, hogy Todd
Howardék maximálisan a rajongók igényeit tartották szem előtt. Semmi felesleges
extra, a hangulat és a sandbox játékmenet elviszi a hátán az alkotást. Az sem
mellékes, hogy a Fallout 4-et viszonylag későn jelentették be, így már csak pár
hónapot kell rá várnunk. Megjelenés november 10-én!
Kapcsolódó cikk
Egyébként én vártam volna egy alapoktól újraírt valamit, vannak ennek a motornak problémái, ha 60 fps fölé megy szépen ugrál az egész. Persze konzolon 30fps-el ez sose fog feltűnni, de fagyni is nagyon szeret ez motor, abba bele se megyek, hogy lehetne látványosabb is, mert jelen esetben nekem ennyi is bőven elég, de az új TES alá nem raknak valami jobbat, akkor azért csalódást keltő lesz a látvány pár év múlva a konkurenciát elnézve.
Zoenn: nem a kifogásokat kéne keresni hanem javítani a cikket. Újságíróknál nem elfogadható, ha nem néz utána a dolgoknak és emiatt pontatlan dolgokat ír. Ez még nem is olyan nagy gond, de hogy helyreigazítani sem hajlandó az gáz.
El kell fogadni ez a Creation engine, ami megértett arra, hogy már ne Gamebryo-nak hívják, mert egyszerűen volt akkora előrelépés a képességiben, bővített funkcióiban. A Bethesda nem levegőbe beszél (nem az a fejlesztő), ez nem marketing duma, meg lehet nézni az előrelépést az Oblivion és Skyrim között, mint ahogy most sem kamuzik és hívja hipiszupi engine-nek, hanem egyszerűen csak újgenerációs változatának, mert nincs akkora előrelépés.
De ha nincs igazam remélem konzekvensen írtok majd, minden Ubisoft, meg EPIC és Frostbite, meg Cryengine verziókról is, hogy azok valójában mivel voltak ez előtt 30-40%-ban azonosak...
"Külön öröm, hogy társunk gyakorlatilag halhatatlan" Nem ez nem öröm ez egy el**szott nagy baromság, ugyanúgy mint, hogy csak bizonyos npc-k ölhetőek(nehogy belerondíts a "szépen" kidolgozott storyba), a kiskorúak pedig egyáltalán nem. Ezek a dolgok pont a dinamizmus és a hangulat ellen dolgoznak. Anno a fallout1,2-ben még olyan negatív perkeket is kaphattál, mint sírásó vagy gyerekgyilkos:D Utóbbinál nem kell feltétlen rosszra gondolni, néha az is elég ha bekerül a tűzvonalba néhány és véletlen agyonlövöd. Bármi megtörténhet ez adja a hangulatot.
Bár a Fallout 3 nagyobb volumenű és a történet is nagyobb szálakkal operál, engem mégis jobban megfogott a New Vegas világa.
Mellesleg a Fallout-okban sosem voltak járművek. Ha jól emlékszem talán a 2. részben lehetett valamilyen alkatrésszel megbütykölni egy régi autót, de az is mindössze egy darabig működött, ráadásul az a rész még teljesen más játékstílussal rendelkezett és az utazás és másképp folyt (a területek között egy térképen haladhattál)
ezen az alapon a halflife 3 is szerinted nyilt titok lenne ?:) inkabb csak hypetrain ;)
Talán a Fallout 3-mat kellett volna megvennem, azt dicsérik annyira.
A V.A.T.S.-nál nem áll meg az idő, pont ez az egyik újítás, csak nagyon lelassul. A Gamebryo Engine (nem pedig Gamebyro..) pedig már rég nincs használatban, ahogy linkelt videón is elmondják a Creation Engine újgenerációs változata fut a játék alatt.
Reméljük a játék sokkal jobb lesz, mint a cikk :P :D Én már nagyon várom, bár drámai újítások nincsenek, de a Bethesda nyilván megfelelő háttérrel lát el mindent, lesz itt elmebeteg story és sok meglepetés olykor, szóval nem fogunk unatkozni :)
Már a kettőben is meglehetett nősülni. Járt érte extra pénz is. :D
2. Románc a Fallout-ban? Talán csak ez hiányzott. :)
Csak a katonai szempontból hasznos technológia fejlődött.
A Fallout univerzum egy alternatív idősíkon helyezkedik el ahol az elhúzódó hidegháború miatt gyakorlatilag az összes pénzt fegyverkutatásokba ölték, ezért van az, hogy van erőpáncél, lézer/plazma fegyverek és robotok, de szinte minden más megrekedt az 50-es évek szintjén.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.