Igaz, hogy a jelen generációs konzolok már másfél éve a piacon vannak, azonban a Codemasters csak 2015 nyarára jutott el oda, hogy kiadja az első Forma-1-es játékot Xbox One-ra és PS4-re. A főleg versenyzős játékokra specializált kiadónak ez a hatodik hivatalos F1-es játéka, azonban a kezdeti sikerek után mintha alábbhagyott volna a lelkesedés. Tavaly már egy szinte újítások nélküli, több játékmódtól megfosztott címet kaptak a rajongók, így jogosan várhattuk, hogy majd az idei „új generációs” epizód hozza el a nagy változásokat. A komoly marketinggel megtámogatott F1 2015 azonban nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, sőt, sikerült alulmúlnia még a felemás tavalyi részt is.
A F1 2015 szinte minden részletéről ordít, hogy a fejlesztők elkapkodták a munkát. A főmenübe érve a kevésbé tájékozott játékosokat sokként érheti, hogy nincs karrier mód. Gyors versenyzés és kétféle szezon mód érhető el, melyekben egy egész évadot tolhatunk végig az általunk kiválasztott csapattal és pilótával. A két játékmód azonban igazából egy, mivel a Pro Season mindössze annyit takar, hogy az összes segítséget kikapcsolva teljes, azaz hatvan-hetven körös futamokat kell végigjátszanunk. Egyértelmű, hogy csak helykitöltés céljából került be a főmenübe. A legtöbben nagy eséllyel a Championship Season módot fogják elsőre kiválasztani, mely a sima világbajnoki versenyt takarja. A fejlesztők azonban ezt a módot is eltolták, mivel csak háromféle beállítás közül választhatunk: rövid, közepes és hosszú versenyhétvégét kezdhetünk meg. Ezeken belül azonban a beállításokat nem módosíthatjuk, így például nem tudunk 25 százalékos versenyeket teljes időmérővel játszani, de 100 százalékos futamokat sem tolhatunk le egykörös időmérőkkel. Jól látható, hogy már a főmenüben rengeteg logikátlansággal találkozhatunk, és még egy versenyt sem indítottunk el.
Az első versenyhétvégét betöltve találkozhatunk némi újdonsággal. Azonnal feltűnik, hogy van kommentátor, aki minden esemény elején beköszön. Elsőre jópofának tűnik, de 2-3 alkalom után tovább fogja nyomni a legtöbb játékos. A menük és a beállítási lehetőségek nem sokat változtak, így továbbra is a 2010-es első részben látott alapok maradtak. A különféle monitorokon keresztül állíthatjuk be az autót, a gumikeverékeket. Versenymérnökünk végre hasznos társunk lesz, mivel nem csak ő beszél hozzánk, hanem mi is kérdezhetünk tőle. Konzolokon ez szó szerint értendő, mivel mikrofonon keresztül „társaloghatunk” vele – PC-n ez a funkció egyelőre nem elérhető, állítólag egy későbbi javításban pótolják. Megbuherálták kicsit az időjárás-előrejelzést is, így az időmérőn és az edzésen akár 5-10 percre leosztva láthatjuk a változást. Óriási blama azonban, hogy másnapra nem kapunk előrejelzést, így például nem tudhatjuk előre, hogy versenyen lesz-e eső vagy sem – ez ugye főleg a Parc Fermé bekapcsolásánál lehet problémás.
Térjünk rá végre a játék egyik legfontosabb részére, a kezelhetőségre. Szerencsére ebből a szempontból nincs probléma az F1 2015-tel, és remek élmény a versenyautókat vezetni. Az új epizódban jobban érezhető a kigyorsítás, és így könnyebben kontrollálható is – előzéseknél ez nagyon fontos lesz. Jó hír, hogy rengeteget javult az automata váltó is, és most már esőben is lehet rá támaszkodni, nem fogja túlpörgetni a motort. Nagyon élvezetessé vált a nedves időben való száguldozás: az előző epizódokban inkább korcsolyázásra hasonlított, és kissé idegesítő volt, semmint kihívást nyújtó. Természetesen most is nehezebb esős körülmények között versenyezni, de mellette nagyon szórakoztató is.
Teljes egészében megváltozott a mesterséges intelligencia, mely sajnos közel sem sikerült tökéletesre. Jó dolog, hogy sokkal ésszerűbben versenyeznek és helyet hagynak egymásnak és a játékosnak is. Egyenesekben azonban képesek hülyeséget csinálni, és kilökdösni a játékost. Egyszer legalább minden futamon előfordult velem, hogy egy egyenes szakaszon kilökött az egyik gép által irányított ellenfél. A legsúlyosabb hiba azonban az, hogy egyszerre mennek ki a csapattagok a boxba. Ekkora baromságot versenyjátékban ritkán látni: minden egyes futamon, nehézségtől függően ezt csinálják. A boxban ugye csak egy autóval tudnak foglalkozni a szerelők, így a hátul lévő csapattag mindig veszít 4-5 másodpercet. Ez a Mercedesnél különösen röhejes, mivel Rosberg és Hamilton általában együtt haladnak, majd a boxban az egyik mindig visszaesik a negyedik helyre.
Innentől kezdve igazából már nem sok jót tudok mondani az F1 2015-ről. Felfoghatatlan mennyiségű röhejes hiba és logikátlanság került a játékba. A Forma-1 szabályait a Codemastersnél továbbra sem ismerik: egész komoly levágásokat és pályaelhagyásokat lehet csinálni, annak ellenére, hogy a valóságban ezeket nagyon komolyan kezelik. Monacóban az alagút utáni Nouvelle-sikánt olyan pofátlan módon le lehet vágni, hogy a valóságban ezért nagy eséllyel azonnali kizárás járna. Spában az Eau Rouge-t négykerekes pályaelhagyással lehet átvágni, ami megint csak botrányos egy hivatalos F1-es játékban. Szintén felháborító, hogy nincs a játékban Safety Car. Le van modellezve, hiszen a futamok előtti bevezetőben látható, de nincs benne a játékban a szabály, hogy bejöhet. Érthetetlen számomra, hogyan sikerült ezt összehozni, hiszen a 2011-es epizód óta minden részben volt már biztonsági autó.
A multiplayer mód az előző részekben nagyon népszerű volt, és egész könnyen lehetett találni olyan társaságokat is, akik nem csak derbizni szerettek volna. Idén sajnos valami elképesztően gyenge matchmakinget sikerült összehozni, melynél sokkal jobb volt a klasszikus szerverkeresős rendszer. Rengeteg az opció és a menü, melyeken hiába rágjuk át magunkat, végül nem találunk így se semmit. Nagy móka volt a 2012-es rész óta a kooperatív bajnokság, mely kimaradt, tehát újabb, népszerű alapvető elem került ki. Ezen felül a többi hiba a multiplayer módra is kihat, így ha végre el is indul a verseny, akkor a pályalevágások miatt káoszba fullad az egész.
A játékot úgy reklámozták, hogy új grafikus motort kapott, mely lehengerlő újgenerációs látványt fog nyújtani. Ezt sajnos nem sikerült elérni, bár nem lehet elvitatni, hogy tényleg szépült a tavalyi, 2014-es játékhoz képest. A pályák sokkal részletesebbek: Kanadában például a háttérben látszanak Montreal felhőkarcolói, és a közeli hidak pillérei is kivehetőek. A Hungaroring hátterében pedig jól láthatóak a mogyoródi aquapark csúszdái. Az éjszakai pályák végre dinamikus fényeket kaptak, így most már nem úgy néznek ki, mintha lesötétített monitorral/TV-vel játszanánk. Az autók lemodellezésével sosem volt gond, így ezek most is remekül festenek – talán a csillogás sikerült kissé rossz minőségűre, elég darabos és kis felbontású. A törésmodell viszont továbbra is elég minimalisztikus: már 2010-ben béna volt, hogy csak az első szárny tud letörni az autóról.
F1-es játékban most először a pilóták is normális arcokat kaptak, így a futamok végén együtt örülhetünk a pezsgőzésnek. Sajnos azonban erre a funkcióra semmi szükség nem volt, és azért a pár jelenetért felesleges volt ezt megcsinálni. Inkább a kihagyott módokra, vagy a bugok kigyomlálására kellett volna ezt az időt fordítani. Konzolon játszva újdonság, hogy a játék végre ezeken a gépeken is 60 fps-sel fut, bár ezt érdemes idézőjelbe tenni. A mérések alapján a PS4-es változat 45-55 fps-t hoz átlagban az Xbox One-os pedig csak 40-50-et. Emellett sajnos néha még egy-egy nagyobb szaggatás is megakasztja a játékmenetet.
Sajnos a PC-s port nem sikerült valami jóra: több gépen is szaggat, kifagy a játék, emellett rengeteg abszurd és idegesítő bug keseríti meg a játékosok életét. A megjelenés óta két javítás is érkezett, de még mindig vannak problémák. A játékot PC-n teszteltem, és én például kilépésnél még mindig kapok egy hibaüzenetet. Emellett egyszer rejtélyes módon a legutóbbi mentésem is elveszett, így egy egész versenyhétvégét újra kellett játszanom. A grafikát egyébként részletesen testre lehet szabni, és érdemes is rászánni az időt, hogy megtaláljuk melyik látványelemre érzékeny a gépünk.
Idén mélypontra jutott a Codemasters-féle Forma-1-es játéksorozat. Már azt is nehezen vette volna be a gyomrunk, ha 2015-ben is ugyanazt a játékot nyomták le volna a torkunkon, mint az utóbbi két évben. Arra azonban talán kevesen gondoltak, hogy még ennél rosszabb is megtörténhet. A játék egyszerűen hiányos, és alapvető funkciók hiányoznak belőle. Ezen az sem segít, hogy a tavalyi szezont is megkapjuk a 2015-ös játékban, hiszen a hibák ott is ugyanúgy jelen vannak. Látszik rajta, hogy elkapkodták, hiszen rosszul van optimalizálva minden platformon, és botrányos bugokkal és hibákkal van teli a játékmenet. Ha optimistán állunk hozzá, akkor azt azért észrevehetjük, hogy az alapok jók: a vezetési modell remekül sikerült és végül is a látvánnyal sincsenek komolyabb problémák. Sajnos úgy tűnik, hogy az idei epizódban kimaradt játékelemeket csak a következő év(ekben) fogják a fejlesztők pótolni. Ez azonban nem fogja vigasztalni azokat a játékosokat, akik kidobtak több ezer forintot az idei epizódra.
Ne haragudj, de hangosan felrohogtem ezen a z objektivitas szubjektivitas mondatodon.
Ilyen baromsagot az sem ir le, aki kommentel, nemhogy olyan valaki, aki egy gemer oldal mogul tesztet ir.
A te teszted baratom ugyanolyan szubjektiv velemeny, mint barmely mas kommenteloje itt. Minden teszt egy velemeny, a velemeny meg attol az, hogy szubjektiv. Ha objektiv lenne, hirnek hivnak.
Amúgy pedig nem volt célom odaszúrni, meggyanúsítani, stb., ezért ismételten elnézést kérek tőled és a GK közösségétől.
Linkeltél egy videót, ahol a PS4-es FPS 54 és 60 között mozog. Ezen mi nincs jól optimalizálva? Megnézném, hogy szabad szemmel hányan mondják meg játék közben, mikor esik vissza 58-ról 56-ra a framerate.
Nincs minek utánanézni, lehúztam egy szezont a játékkal és az, hogy esőben, Spa-ban, 12 autóval a képen, vagy épp ütköve valakivel nem esik be az fps 51-52 alá, elég meggyőző nekem. Sőt, mivel PS4-en 55-ös FPS átlagot írtam, és ezt a te általad küldött link is bizonyítja, igazán nem értem, hogy minek nem néztem eléggé utána? Így nem értem ezt a PS4-en "45 és 55 között mozog" részt, mert az általában inkább 55 és 60, az általad említett 45-öt kizárólag rajtnál találtam meg, verseny közben nem (és a rajtnál is épphogy beesik 43-ra, már megy is vissza 54 fölé).
Vannak ismert issue-k konkrét kanyarokban (a magyar és a maláj pályán pl, ahogy utánaolvastam), de ez nem optimalizálási probléma. Ha egy játék rosszul optimalizált, akkor az mindenhol akad, ha csak bizonyos helyeken, akkor ott más a ludas. A fix 60 FPS-t pedig még remastered címek se nagyon tudják tartani, szóval ilyen alapon minden rosszul optimalizált.
Amúgy én épp emiatt vagyok szomorú: hogy már nem "ránézésre mértek". Mennyivel jobb volt teszteket olvasni, amíg az igazi, konkrét akadást nevezték akadásnak, nem egy olyan dropot, amit 10 emberből 9 egyáltalán észre sem vesz.
Na mindegy, a játék hiányosságait megértem, hogy számon kérted, túl ezen viszont azt gondolom, a kelleténél erősebben fogott a ceruzád. Illetve, itt külön kellett volna pontoznod a PC és a PS4 verziót, ha már mindenképp egy cikkben intézed el. Mert a kritika technikai része ebben a formában egyszerűen nem igaz. A PC-s verzió sokkal bugosabb (ugye többet crash-el, mint Maldonado - konzolon nem fagyott ki egyszer sem). De ezen nem veszünk össze.
Hiába kötöd az ebet a karóhoz, a játék akkor sincs jól optimalizálva. Nézd meg ezt a videót, rágd át magad az egész teljesítményteszten, és akkor te is látni fogod. Szerinted légből kapottan írok fps-számokat? Vagy ránézésre mérem? Érthetetlen számomra, hogy úgy írsz le valamit, hogy nem nézel utána, majd ezek után meggyanúsítasz azzal, hogy én nem foglalkoztam eleget a játékkal.
Nekem az a kellemetlen érzésem van, hogy te megvásároltad a játékot sok-sok pénzért, és ezért neked nagyon rosszul esik, hogy így lehúzzák. Elhiszem, én is jártam már így. Ennek ellenére nem szabad a szubjektív véleményedet beleerőltetni objektív köntösbe.
Persze, nem probléma ha leírod ide a véleményed, sőt jó dolog, mert valaki ezeket is figyelembe veszi, amikor kialakítja a játékról alkotott képét, A véleményedet azonban tények helyett teljesen megalapozatlan állításokkal próbálod alátámasztani. Nagyon szomorú, hogy közben még az én szavahihetőségemet is megkérdőjelezed egyfajta odaszúrásként.
Emiatt nem is akarom folytatni ezt a vitát, mert ez így már nem is igazán vita. Egyfajta szélmalomharc, melyben nem is a tesztet próbálod megtámadni, hanem a saját szubjektív véleményedet akarod szembeállítani az írás objektivitásával.
Igaz, nincs karriermód, de én azt már a 2012-ben is rühelltem. Eleve csak néhány csapat autójából választhattál azzal tolhattad a teljes szezont (így pl. Hamilton 2007-es debütálását top-csapatnál nem modellezhetted). Az egész nagyon fapados volt, ennek a hiánya azért nem olyan nagy csapás szerintem.
A 2014-es szezon simán befért volna a pozitívumok közé, ahogyan a pódium, a kommentár és a pillanatképek is - ezekből jóval több van és hangulatosabbak is, mint eddig.
És nem arról beszélek, hogy a replay nagy szám-e, hanem hogy a teljes versenyre bontva ellenőrizheted bármelyik pilóta mozgását.
Ha ez 5.7, akkor a PC-s Batman nagyjából 3.2.
Ezen kívül írta a 2014-es szezont az írásban, olvasd el mégegyszer. A replay meg nem nagy szám, ki a franc akarja megnézni másik pilótából, amikor az géppel ment, a saját baleseteinket a 2012-ben is lehetett látni amikor nekünk jött a gép, itt is ugyanúgy láthatod hogy kilök a francba.
Azt sem láttam, hogy említetted volna, hogy a teljes 2014-es szezon is bekerült a játékba, a pozitívumok közé ez is befért volna.
Ahogy azt sem láttam, hogy említetted volna a teljes replay-t, amelyben végre minden pilóta szemszögéből nézhetjük a versenyt. Vagyis - az MI nem egyszerűen át lett dolgozva, de végre nem csal, és minden manővere ellenőrizhető.
Szóval megértem, hogy neked ez egy 5.7-es játék, de egy 7.0 sokkal reálisabb lett volna. Így az a kényelmetlen érzésem van, hogy ezzel te nem is igazán játszottál, max toltál néhány kört és megnéztél pár youtube-videót meg a steam-kommenteket.
Egyik platformon sincs Safety Car, karrier mód, és nem csak a PC-s verzióban használhatatlan a multiplayer. Ha tökéletesre sikerült volna a számítógépes kiadás, akkor sem kapott volna többet.
Amúgy nem jól optimalizált PS4-en.
Amúgy PS4-en teljesen jól optimalizált.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.