Hamarosan kezdetét veszi a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság, az első olyan hazai e-sport liga, amely lefutása során, hosszabb távon több kompetitív játékban is megmérettethetik tudásukat a résztvevők. A 2019 tavaszáig tartó, 15 millió forint összdíjazású versenysorozat hat különböző nyitócímmel várja vállalkozó szelleműeket.
A League of Legends, a Counter-Strike: Global Offensive és a Rainbow Six: Siege kupáit ötfős csapatok vihetik majd el, míg a PlayerUnknown’s Battlegrounds mérkőzéseire négyfős squadokat várnak. A szólójátékosok a Hearthstone kártyajátékban mérhetik össze tudásukat, illetve színpadra kerül majd egy hatodik, eddig meg nem nevezett játék is.
A regisztráció már most megkezdődött, így aki részt szeretne venni az októberben induló osztályozókon, az minden ehhez szükséges információt megtalál az MNEB honlapján. A selejtezők egészen november közepéig tartanak majd, melyek döntői a budapesti PlayIT shown kerülnek megrendezésre. Innen már csak a legjobbak juthatnak tovább a bajnokság heti fordulóira, melyek tetőpontja az áprilisi döntők során csúcsosodik ki.
A kezdeményezés a Magyar E-sport Szövetség jóvoltából jött létre, a cél pedig egy hazai, professzionális környezetben zajló, minőségi versenysorozat létrehozása. A PlayIT csapata mellett olyan nemzetközileg elismert közreműködők is részt vesznek a munkálatokban, mint az ESL versenyszervező vállalata, amely a legnagyobb és legrégebbi képviselője a területnek. A bejelentés apropóján tartott sajtótájékoztató során Martin Kadinov, az ESL délkelet-európai régiómenedzsere is részt vett, akivel a bemutató után váltottunk is néhány szót az MNEB, illetve a hazai e-sport kilátásairól.
Gamekapocs: Köszönjük, hogy eljöttél a mai előadásra! El tudnád mesélni, hogy mi is pontosan a kapcsolat az ESL és a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság közt?
Martin Kadinov: Cégünk 2006 óta jelen van Magyarországon az ESL Play platform formájában, amelyen a relatív számok tekintetében a magyarok a legaktívabb játékosok közé tartoznak. Ez egy olyan szolgáltatás, amelyen keresztül online versenyeket szervezhetünk. Míg az MNEB csapata és a többi szervező a verseny lebonyolításán dolgoznak, a mi feladatunk, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a meccsek csalástól mentes, professzionális környezetben játszódjanak le. Ha úgy tetszik, mi vagyunk a bajnokság gerince, ami összetartja a játékosokat és a csapatokat.
Gamekapocs: A magyar játékosközösség valóban nagyon aktív, az e-sport mégis sokszor teljesen idegennek tűnik a mainstream média számára. Mit gondolsz, hogyan változhat ez a jövőben, mik a kilátások?
Martin Kadinov: A változáshoz szükség van az olyan tornákra, mint az MNEB. A videojátékok nem csupán egy szórakozási formát képviselnek – egy kulturális jelenségről van szó. Személy szerint én 35 éves vagyok, 20 éve foglalkozom a videojátékokkal, de biztosan érdekelni fog a téma 10 év múlva is. Az előttem lévő generációkról ez nem mondható el, hiszen az ő életükben nem játszott szerepet ez a kultúra. A most felnövő generációk jó része azonban lelkes játékos és minden bizonnyal azok is maradnak a későbbiekben is. Ha ez a játékosszám eléri a kritikus tömeget, akkor pedig csak idő kérdése, hogy egyre nagyobb tömegeket vonzzon be.
Tegyük fel, hogy van egy négyfős társaság, akik közül hárman e-sport-rajongók. Ha azt mondják, hogy „Hé, nézzük meg együtt a pénteki meccset!”, akkor valószínű, hogy a negyedik srác is csatlakozik majd hozzájuk. Személy szerint én úgy gondolom, hogy Magyarországnak elég jó esélye van a sikerekre ebből a szempontból. Nemcsak felzárkózhat, könnyen akár piacvezetővé is válhat a a környező országok közt e-sport szempontból, hiszen itt már most adott az a támogatói struktúra, ami ehhez szükséges.
Gamekapocs: Ahogy azt láthattuk a bajnokság első körben hat játékot vonultat majd fel. Elképzelhető, hogy a játékok kiadóinak segítségével a későbbiekben még több irányba elágazzon a liga? Mennyire lehet számítani a kiadók támogatására?
Martin Kadinov: Magyarország, mint a legtöbb ország a régióban, sajnos általában nem a legelső prioritás a kiadók számára, hiszen végső soron üzletről van szó. Nyilván nem lehetnek ott egyszerre mindenütt, de ez nem azt jelenti, hogy nem törődnek a játékok közösségével. Én örömmel tapasztalom, hogy az utóbbi időben a kiadók igyekeznek minél aktívabban részt venni a kisebb helyi eseményeken. Ez, ahogy az e-sport elterjedése is azonban egy hosszú folyamat, egy maraton, nem pedig egy sprint. A szervezés kezdetben nehéz és időigényes, de amint elindul a lavina és kiépülnek azok a kapcsolatok, amelyek az összes fél számára kifizetődők, onnantól kezdve csak jóra lehet számítani.
Gamekapocs: A nagy összkép tekintetében egy viszonylag apró ország vagyunk. Mit gondolsz, megvan Magyarországon az a megalapozott játékostábor, akik közül elég olyan profi kerülhet ki, akik látványos, érdekfeszítő meccseket mutathatnak be?
Martin Kadinov: Ez egy véget nem érő folyamat. Engem például nem érdekel a futball, de néha mégis megnézem a legnagyobb meccseket és felismerem a leghíresebb játékosokat. Ha viszont két névtelen csapat játszik egymás ellen, akkor akármennyire látványos a meccs, szinte biztos, hogy nem fogom megnézni. Engem a csapatok és a játékosok története érdekel elsősorban és biztos vagyok benne, hogy ezzel sokan mások is így vannak. Magyarországnak pontosan az ilyen történetekre van szüksége. Egy olyan ligánál, mint az MNEB, a kezdetekben is biztos, hogy sokakat érdekelni fog a verseny, de a legtöbben nem fogják a naptárba vésni azt a napot, amikor két ismeretlen csapat megmérkőzik. Ha azonban megismered a csapatokat és a játékosokat, akkor ez hamar megváltozhat.
Ez egy kétoldalú folyamat része: a liga a reflektorfénybe helyezi a csapatokat, cserébe pedig a csapatok több nézőt hoznak a ligának. Meglehet, hogy az első szezonban néhány csapat kiesik, de sok olyan játékos is lesz, akik kedvet kapnak, és egyre komolyabban veszik majd a profi játékot. Tegyük fel, hogy találnak maguknak egy szponzort, miközben egyre népszerűbbek lesznek helyi szinten. Ha ezek a játékosok későbbiekben az LCS, az IEM vagy az ESL One színpadjáról visszatekintenek a múltjukra, akkor tudni fogják, hogy az MNEB volt az az ugródeszka, ahonnan elindultak, hiszen az professzionális környezetet és komoly díjakat biztosított nekik. Nézőként pedig szintúgy megvan a vonzereje: egy tehetséges magyar fiatalnak szurkolsz a kezdetekben, pár év alatt pedig akár a nemzetközi versenyek döntőjéig követheted a karrierjét. Pontosan ez a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság feladata.
Vagy valószínűleg úgy is csak profik jelentkeznek és rögtön el lennék ****ázva?
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.