Tavaly egy év szünet után jelent meg az új Assassin’s Creed-epizód, az Origins, mellyel a fejlesztők a Unity óta hanyatló sorozatot próbálták gatyába rázni. A széria alapmechanikáit modernizálták, felerősítették az RPG-vonalat, és úgy általában minden téren kalapáltak picit a jól ismert formulán. A kemény munkának meglett a gyümölcse, ugyanis a 2017-es epizód mind a kritikusoknál, mind pedig a kasszáknál jól teljesített, így borítékolható volt, hogy a folytatás(ok) is az általa kijelölt utat követik majd.
A folytatások körül azonban sok volt a kérdőjel: idén tavasszal például még azt pletykálták, hogy 2018-ban is pihenni fognak az asszaszinok, így az Odyssey megjelenése környékén pedig nagyon úgy tűnik, hogy jövőre vesz ki szabadságot a testvériség. Lényeg a lényeg, hogy végül idén is kaptunk egy Assassin’s Creed-játékot, ráadásul ezúttal is egy régóta kívánt helyszínt, az ókori Görögországot látogathatjuk meg.
Természetesen a tavalyi sikereket látva hatalmas újításokra nem számítottam az idei epizód kapcsán, és valóban csak finomhangolások és kiegészítések történtek Bayek egyiptomi kalandjai óta. Az első szembetűnő újítás, hogy ókori kalandjainkat immár női vagy férfi karakterrel is megkezdhetjük, viszont a Syndicate-tel ellentétben csak egyikőjüket irányíthatjuk a játék során. Komolyabb befolyással nem lesz a sztorira, hogy Alexiost vagy Kassandrát választjuk, de mindenképp üdvözölendő újítás.
A sztori 400 évvel az Origins előtt játszódik, így az elején a szériát jobban ismerő játékosok majd csak vakargatják a fejüket, hogy mit is keres egy Assassin’s Creed-játék az ókori Görögországban. Nagyjából a játék közepe felé áll össze majd a kép, addig azonban elleszünk a főhős személyes indíttatású kalandjaival. Sajnos a klisék ezúttal sem maradtak el, Bayek tök átlagos bosszúsztorija után, ezúttal egy szintén ezerszer látott eredettörténetet kapunk. Van egy-két meglepetés és fordulat, de ettől függetlenül nagyrészt a családkeresés körül bonyolódnak majd Alexios vagy Kassandra személyes küldetései.
Talán a rejtélyesebb történet miatt, de a fősodor sokkal megfontoltabbnak és összeszedettebbnek tűnik, mint az Origins esetében. Bayek céljai már az oktatómódként szolgáló falu után nyilvánvalóak voltak, ezúttal azonban több rejtélyt kapunk a főhős kapcsán. A kampány az új epizódban hagyja, hogy a játékos felfedezze magának a játékot, nem rángat ide-oda a térképen siettetve, mint tette azt az előd. Ettől azonban a játék kifejezetten lassúnak tűnhet, amitől a gyorsabb tempóhoz szokott játékosoknak unalmas és fárasztó lehet.
Bemutatásra került egy új, úgynevezett Exploration mód, mellyel a játéktér felfedezését próbálják a fejlesztők kevésbé mesterkéltté tenni. Az új mód lényege, hogy a legtöbb küldetés esetében nem kapunk konkrét jelzést a térképen, hogy merre kell menni, hanem a párbeszédek, talált levelek alapján kell összerakni hol is kell keresni a célpontunkat. Ez így leírva nagyon jól hangzik, de a valóság az, hogy azért teljesen nem merték elengedni a játékos kezét a készítők. Ha az adott küldetés aktív, a térképen elég részletesen körül van írva, hol és mit is kell keresnünk – igazából egy általános iskolás szövegértéses feladat szintjén van az egész. Ráadásul ha megközelítjük a célt, azonnal hívhatjuk Ikarost (Senu görög őse), hogy betájolja a pontos helyet.
Félreértés ne essék, nagyon pozitív, hogy a Ubisoft próbálja a játékaiban a felfedezést kevésbé mesterkéltté tenni, de a radar eltüntetése, vagy a most bevezetett Exploration mód inkább csak papíron jól hangzó kirakati funkciók. Továbbra sem fogsz eltévedni egy Assassin’s Creed-játékban, és még mindig nem fogsz tanácstalanul nézelődni egy-egy helyszínen, hogy akkor most mit is kell csinálni. Ettől függetlenül azért érdemes bekapcsolni az Exploration módot, hiszen a fejlesztők is így ajánlják a végigjátszást.
Az Assassin’s Creed-játékokban sosem voltak idegenek a különféle RPG-elemek, tavaly azonban az Origins komoly lépéseket tett a szerepjátékos vonal felé. Megjelentek a különféle színnel megjelölt fegyverek, a küldetésrendszer pedig inkább hasonlított a The Witcher 3-hoz, semmint a sorozat korábbi tagjaihoz. Ahogy várható volt, idén a fejlesztők még inkább ebbe az irányba indultak el, az Odyssey-ben bemutatkozik egy új párbeszédrendszer, valamint a történetet is egész komolyan befolyásolhatjuk.
A párbeszédek hasonlóan zajlanak, mint korunk RPG-iben, azaz egyes esetekben opcionális kérdésekkel további információkhoz juthatunk, míg máskor eldönthetjük, hogy milyen irányba haladjon tovább a diskurzus. Szinte minden küldetésben lesz választási lehetőségünk, ráadásul szerencsére nincsenek jó vagy rossz döntések, és a cselekedeteink következményeit sem tolják az arcunkba a fejlesztők. Ettől függetlenül azonban egész komolyan befolyásolhatjuk a sztorit az előző epizódokhoz képest: egy-egy karakter megölésével vagy életben hagyásával új küldetések nyílhatnak meg, míg máskor mellékes missziók megoldásával könnyíthetünk későbbi akcióinkon. A fejlesztők elmondása szerint kilenc különböző befejezése lehet a játéknak, mellékküldetések többféle kimeneteléről pedig még nem is beszéltünk.
Az Odyssey képek alapján talán könnyen összetéveszthető az előddel, de azért érkeztek újdonságok a játékmenetbe. Került a játékba egyfajta „körözési” rendszer, azaz immár nem gyilkolhatunk halomra katonákat következmények nélkül. Ha hangoskodunk, feltűnően öldökölünk vagy meglopjuk a civileket, akkor vérdíjat tűznek ki fejünkre. Minél magasabbra ér a mutató annál több és erősebb zsoldos ered a nyomunkba. Ezek a katonák azonban nemcsak véletlenszerűen generált harcosok, hanem névvel, arcképpel és némi történettel ellátott minibossok. Megölésükért komoly felszereléseket zsebelhetünk be, sőt néha egy-egy küldetés is kapcsolódik hozzájuk. A vérdíjat egyébként ki is fizethetjük, de ha úgy tetszik, felkereshetjük a kitűző személyt is, és kiiktathatjuk a körözés csökkentése érdekében.
Szintén újdonság, hogy némi stratégiázásra is kapunk lehetőségek az ókori világban. A játék történetének idejében Spárta és Athén harcban áll egymással, a kisebb területekre osztott térképen pedig jól látható, hogy éppen melyik sereg uralja az adott körzetet. Ez bizonyos feltételek teljesítésével (adott számú katona megölése, kincsek ellopása, a helytartó kiiktatása) megváltoztatható, hogy végül egy csatában ragadjuk magunkhoz a hatalmat.
Az elődhöz képest sokat finomítottak a harcrendszeren: az alapok maradtak, azaz továbbra is gyenge és erős támadásokkal csapkodhatjuk ellenfeleinket, viszont komolyabb szerepet kapott a hárítás. Az Odyssey esetében már a játék elején, alapból megkapjuk ezt a képességet – PS4-en az R1-et és az L1-et kell egyszerre lenyomni a megfelelő pillanatban, hogy elhárítsuk ellenfelünk támadását. Emellett a harcokat új, aktív képességekkel is fűszerezhetjük, sőt tapasztalataim szerint használatuk nemcsak ajánlott, de kötelező is. Ilyen képesség a trailerekben már jó előre bereklámozott spártai rúgás, de kérhetünk emellett nyílzáport is ellenfeleinkre. Az újításoknak köszönhetően könnyebb megküzdeni nagyobb létszámú ellenséges csoportokkal, bár a szokásos trükk továbbra is működik: hiába vesznek minket körül tízen, általában csak két-három katonával folyik a harc.
Bár az Origins esetében a tengeri csaták nem voltak teljesen mellőzve, ezeket csak külön, töltőképernyővel elválasztott küldetésekkel érhettük el. Az új epizódban azonban visszatért a teljes értékű hajókázás, azaz a Black Flaghez vagy a Rouge-hoz hasonlóan, bármikor vízre szállhatunk. Az azóta végbement generációváltásnak köszönhetően a térkép immár szabadon bejárható, azaz nemcsak adott partszakaszokon vagy szigeteken, hanem nagyjából bárhol partot érhetünk. Maga a hajózás mechanikája nem sokat változott, de igazából ez annyira kiforrott volt már 2013-ban is, hogy nem is volt rá szükség. Ladikunkat egyébként fejleszthetjük és szépítgethetjük is, sőt ellenfeleinket elkábítva vagy egyes küldetésadókat meggyőzve a legénységet is bővíthetjük. Annak ellenére, hogy a játék ezen része is jól kidolgozott, a hajózás inkább csak egyfajta mellékes elfoglaltság, nem kell majd annyi időt tengeren tölteni, mint a fentebb említett Assassin’s Creed IV-ben.
Grafikailag már a tavalyi epizód is rendben volt (sőt, úgy általában ilyen téren sosincs gond a sorozattal), most viszont sikerült a hangulatra rátenni még egy lapáttal. Ha technikailag nem is változott komolyabban a játék, az érdekesebb mediterrán környezet nagyon jól áll az új epizódnak. Ahogy tavaly, a hangulat ezúttal is rendben van, az ókori világ kivitelezése ezúttal is elsőrangú. Egyetlen idegesítő technikai jellegű problémával találkoztam, ez pedig az, hogy a játék időről időre megakad töltögetni egy-egy pillanatra az alap PS4-en. Pár másodpercről van csak szó, de volt, hogy két-három percen belül többször is történt ilyen, ráadásul az Originshez hasonlóan a framerate továbbra sincs mindenhol rendben, a nagyobb, komplexebb helyszínek esetén mindig lehet számítani egy kis lassulásra.
A tavalyi Assassin’s Creed újításait jól fogadták a játékosok, így idén nem vállalt nagyot a kiadó, és az Origins alapjaira húzta fel az ókori görög kalandokat. Ahol kellett, finomítottak rajta, megtoldották egy-két újdonsággal, de komoly újításokra nem érdemes számítani. Ettől függetlenül azonban a fejlesztők továbbra is jó úton haladnak, ugyanis az újdonságok nagy része betalált: a további RPG-elemek, a harc felrázása vagy a hajózás visszahozása mind-mind hozzátesznek a kalandhoz, így az Odyssey egyértelműen jobb az elődjénél. Ha a tavalyi epizódot kedvelted, mindképpen adj esélyt az idei felvonásnak is, mivel az idei epizód minden szempontból jobban sikerült az amúgy sem gyenge Originsnél.
Az Assassin's Creed: Odyssey PC-re, Xbox One-ra és PlayStation 4-re jelent meg. Mi az alap PS4-en teszteltük.
Kapcsolódó cikk
Másik dolog: Alig vártam, hogy elérjem a max szintet (50) hogy ne kelljen mindig a felszerelést cserélgetni jobbra, vagy upgrade-elni. Amikor 48-as voltam, feltolták a szintsapkát 70-re… Nem voltam ideges kicsit sem :D Aztán 68 voltam, amikor feltolták 99-re talán? De már nem is érdekelt addigra…
Amúgy egy érdekes vélemény az xp booster-el kapcsolatban:
https://metabro.hu/hu/2018/10/05/gyorsabban-fejlodnel-az-uj-assassins-creedben-sima-ugy-10-euro-lesz
Valamint egy másik úgy általában a mikrotranzakciókról a játékban:
https://hu.ign.com/assassins-creed-odyssey/42958/news/velemeny-zavaroak-e-az-assassins-creed-odyssey-mikrotranzakcioi
1. rész: végig vittem, tetszett
2. rész: elkezdtem, nem tetszett
Brotherhood: elkezdtem, nem tetszett
Revelations: elkezdtem, tetszett, de asszem a végéig nem mentem el
3. rész: végig vittem, tetszett
4. rész: végig vittem, de csak trainerrel. nem lett volna rossz, csak ugye a hajózás
Unity: elkezdtem, nem tetszett
Syndicate: elkezdtem, nem tetszett
Origins: elkezdtem, érdekes volt pár órára és elhagytam
Odyssey: még nem kezdtem el, de szerintem nem is fogom.
Ahogy látható sosem volt a kedvencem a sorozat, most az újra hajókázós dolog sem pont az nálam, ami miatt az lenne.
Én előrendeltem mert nagyon tetszett az Origins és úgy voltam vele h ha hozza azt a szintet akkor egy nagyon látványos, valós történelmi háttérrel (a discovery tour a new game + módnál lesz elérhető), mitológiai vonallal megspékelt open world játékot kapok ahol a sztoriba bele lesz építve persze vmilyen szinten az AC világa is. Ennyi. Nem kell ezt túlragozni, aki szeret ilyen játékkal jáccani az tolja, aki nem az nem.
Sztem gyönyörű a játék. Rpg elemek jók (az első sziget, Kephallonia kb tutorial jellegű és ott még nincs súlya a döntéseknek; de később lesz). Fegyver és armor design kjó. Párbeszédek nagyon ötletesek, viccesek és egyediek. Látszik h nem lettek összecsapva, nem egy menj ide meg oda. Főhősünknek heves-bunkó-vagány-kulturált dumája is van attól függően mit választunk, nagyon zsír. Helyszínek és épületek is nagyon szépen megtervezettek és az Originshez hasonlóan a korhűségre nagyon adtak itt is a fejlesztők.
Face animation messze nem elit de nem is zavaró, a mozgáskoordináció sztem rendben van. A lovaglás nagyon jól irányítható.
Nem skinezése Egyiptomnak a game. Egészen más harcrendszer, új skillekkel. Pajzs helyből nincs. Jól irányítható a fight és testre is szabható mit akarsz használni.
Nekem az exploration mód kb becsapásnak tűnik sajna, pedig nagyon vártam. Lehet h nem vezetnek kézen fogva de a térképen ott vannak kérdőjellel a helyszínek és Ikarosszal ugye megjelenítődnek még az ikonok is. Így hiába mondják h ezt meg azt a sziget túlvégén találod a tengerpart felé, ha csak egy kérdőjel van ott és még a sólymot is felküldjük kb mintha térkép lenne. Kérdőjelek nélkül kellett volna exploration módba kialakítani a térképet!
50 órás a story line! Ez nem elnyújtás, hanem hatalmas királyság. Aki beleun az minek vette meg?
Még csak most kezdtem kb de nagyon teccik és tudom h nem fogok csalódni, sőt épp ellenkezőleg.
És ennyi tartalmat beletenni egy season passba! Omg. Hatalmas jópont a Ubinak.
!!!SPOILER!!!
A játék végén mikor megjelent Desmond apja, kezdtem azt hinni hogy végre halad valamit a jelenkori történet, aztán semmi. Vége.
Az AC hangulat meg már részekkel elveszett belőle.
#15: Húzta mindenki a száját igen, de aztán mégsem ugyanazt kaptuk. Bár ez talán annak is köszönhető, hogy ott még egy egyértelmű lezárás felé tartó sorozat újabb részét játszottuk, gyakorlatilag az utolsó előtti részt. Csak aztán ugye picit elszaladt a ló.. :D Ez a rész viszont évek óta az első, aminek igazi esélye van visszatenni a sorozatot a térképre.
Komolyan nem értek egyes embereket. 2007 óta pörög az AC minimális lényegi változtatásokkal, aztán végre egy szünet után kijön úragondolva, egy elképesztően festő open world-öt szállítva, mélyebb RPG elemekkel, mint valaha. Na ott mindenki befogta a száját, az egyetlen fika az volt, hogy "ez már nem AC". (Hozzáteszem, én az Odyssey-ről gondoltam hogy ilyen lesz, amíg ki nem derült hogy tévedtem.)
Most meg jön a következő, fejest ugorva az RPG-be, választható karakter, többféle stílust támogató skillfa - ahol ezúttal nem is tudunk mindent kifejleszteni, tehát előre kell eldönteni, hogyan akarunk játszani majd -, dialógusok, többféle befejezés, visszaköszön a hajózás és pár, régebben is bevált rendszer (pl .körözöttség), a barna Egyiptom után itt az ezer színben pompázó Görögország, tovább csiszolják a harcot és egyéb elemeket, és ami a számomra legfontosabb: visszahozzák a franchiseban korábban fókuszban lévő fontos történetszálakat.
Na és erre most mi a reakció? HURR DURR Origins reskin!!!4!!44négy
Akinek nem inge ne vegye magára, de ez kezd már baromi idegesítő lenni. Az Arkham vagy éppen Uncharted játékokban, God of War sorozatban sincsenek egetverő különbségek, mégis szeretik őket. A csomagolás mindenhol ugyanaz, de a tartalmuk más. Itt ez miért nem megy?
Macifasz (alias/aka Creativ3Form) igazi időmágus. Ha cégvezető lennénk, ő lenne az szervezőm az időbeosztás terén :D, mert nemcsak a legújabb játékokat nyomja ki egyből, hanem a legújabb filmek moziban (nem kevés), e mellé még beférnek a legújabb sorozatok, könyvek, a Forma-1 és Manchester United mérkőzések, a munka és a barátokkal való találkozás is, sőt, a Supernatural Movie blogra is ír, emellett ugyebár aktív nethasználó IS. :)
Szóval tényleg hihetetlen forma. ;)
A játék önmagában lehet jól sikerült, viszont semmilyen szinten nem tud lázba hozni, önmaga ismétlése az egész sorozat, már jó ideje.
Csak Egyiptom helyett most Görögországban kalandozhatunk.
A területekre osztott térképen "a magunkhoz ragadjuk a hatalmat" azt jelenti, hogy felszabaditjuk a területet, és onnantól nem lesz ott enemy?
Nagyon tetszik a "körözési rendszer" visszakerülése. Anno Enzio-val amikor felment a körözési szint, akkor mindig tépkedtem a körözési plakátokat, hogy lemenjen, és közben énekelgettük, hogy "tépkedem úgyis-úgyis" XD
A teljes értékű hajókázás is tetszik. Még mostanában is szoktam menni kicsit a Black Flag-el a tengeren. Sok más dolog is jól hangzik, amit olvastam. A játék előrendelve, már csak a hétvégét várom, hogy kipróbálhassuk.
szóval ezt a pontozós dolgot nem nagyon értem...
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.