A Gamekapocs szerkesztői ezúttal is három-három játékot jelölhettek meg a 2022-es kedvenceik közül, és persze némi indoklást is vártunk, hogy miért az adott címre esett a választás. A felsorolás teljesen szubjektív, idén sem a Metacritic toplistájáról válogattuk össze a játékokat, de persze a mi favoritjaink közt is akadnak olyan darabok, amik egyszerűen megkerülhetetlennek bizonyultak a 2022-es évben.
barackostej kedvencei:
3. PowerWash Simulator
Mit is mondhatnék? Nem volt túl erős év kiemelkedő játékok tekintetében, így volt lehetőség rákattanni egy-két szokatlan darabra is. A PowerWash Simulator egyértelműen egy rétegjáték, de egyszerű, már-már nyugtató hatású játékmenete kellemes kikapcsolódást nyújt egy nehéz nap után. Könnyen el lehet benne veszni akár órákra is, miközben játszótereket, házakat vagy éppen egy régi gőzmozdonyt szabadítunk meg a mocsoktól.
2. Deathloop
Bár gyakorlatilag egy 2021-es címről beszélünk, az xboxos változat csak tavaly érkezett meg, így csak most tudtam kipróbálni az Arkane legújabb játékát. Hatalmas rajongója vagyok a stúdió munkásságának, és örömmel tapasztaltam, hogy az időhurokkal megbolondított koncepció mellett ezúttal is Dishonoredből és Preyből ismerős sokrétű, intelligens játékmenettel álltak elő. Az érdemeiből még az sem vont le, hogy az egy éves késés ellenére is bőven maradtak technikai hibák a játékban.
1. Elden Ring
Mi más? Nem hiszem, hogy túl kellene magyarázni a választásomat, de így év végi összesítéskor számomra is meglepő volt, mennyire nem volt ellenfele a FromSoftware alkotásának. Hatalmas elvárásoknak kellett megfelelni, de nemcsak a rajongókat kápráztatták el, hanem az eladások alapján ez az első igazán mainstream soulsborne játék is.
Gorien kedvencei:
3. Tiny Tina's Wonderlands
Nem is olyan rég kezdtem beleszerelmesedni a Dungeons & Dragonsba – Tiny Tina bunkermesterkedő, fantasy kliséket pellengérre állító, őrült spin-offja épp ezért is lett akkora telitalálat nálam. A játékmenet a Borderlandsekhez hasonlóan élvezetes lövöldözés és rohangálás, de a körítés vett le igazán a lábamról. A szuper karakterek szájába remek dumákat adtak, az egyszerű sztori épp elég csavart, de váratlanul sok érzelmet tartalmaz, a hol frappáns, hol debil humor pedig végig szórakoztatott.
2. Ghostwire: Tokyo
A Tango Gameworks idei akció-kalandjátékát talán nem sorolnám az év legjobb játékai közé, ha nem lenne az a mindenen átsütő szerelem, amivel elkészítették. Akito és KK szellemvadászatán keresztül nyakig elmerülhetünk a japán kultúrában. Miközben a nagyon látványos éterszövés mozdulataival lövöldözünk, mintha egy ismeretterjesztő képeskönyvben járnánk: a szellemek, démonok és varázslatok világa a lehető legteljesebb formában kel életre a szemünk láttára.
1. LEGO Star Wars: The Skywalker Saga
Rendre szóváteszem a szórakoztatóipar szinte beteges ragaszkodását a nosztalgiázáshoz, de én sem vagyok immunis rá. Az eredeti LEGO Star Wars volt az egyik első olyan játék, amit „majd kiugrok a bőrömből” módon vártam, és igazi gyermeki öröm volt látni, hogy a TT Games miként tért vissza újra ehhez a világhoz. Habár kicsit csalódtam épp az epizódadaptációs pályák visszavágása miatt, az egész játék egy gyönyörű és tartalmas kaland a Star Wars-univerzumban, sok-sok kikacsintással a rajongóknak.
Májkül kedvencei:
3. Lost Ark
A keleten már több éve sikereket halmozó ingyenes MMORPG 2022-ben végre nálunk is megjelent, és a temérdek lehetőség, valamint a meglehetősen ügyesen összerakott harcrendszer rögtön beszippantott. A free-to-play mivolta szerencsére nemcsak marketingszöveg, ennek hála pedig akár egyetlen forint ráfordítása nélkül is érvényesülhetünk benne, feltéve, ha tudunk néha várni egy kicsivel többet. A fizetős konkurencia mellé azért nem nő fel minden tekintetben, de akit kicsit is vonz a műfaj, az bátran tegyen vele egy próbát, garantáltan jól fog szórakozni, cserébe viszont nyugodt szívvel elbúcsúzhat a szabadidejétől, valamint az alvástól. Ez van, valamit valamiért.
2. Hell Pie
Elborult világ, agyrohasztó poénok és obszcén pillanatok minden mennyiségben. Ez lenne a Hell Pie, ami számomra a 2022-es év legnagyobb meglepetése lett. Megjelenése előtt szinte semmit sem hallottam róla, de amint elindítottam, tudtam, hogy minket a sors is egymásnak teremtett. A játékmenet korrekt, a történet egy hatalmas marhaság, de ahol igazán brillírozik ez a pokoli kaland, az kétségkívül a hangulat, valamint a teljesen mellőzött polkorrektség. Itt aztán bármi megtörténhet, és a legszebb az egészben, hogy valószínűleg meg is fog történni, legyen szó cuki unikornisok kivégzéséről, náci ürülékek aprításáról, vagy épp egy böfögő és fingó fogyatékos angyalkáról. A Hell Pie nem mindenki játéka, de aki olyan elborult humorérzékkel rendelkezik, mint én, az tuti könnyesre röhögi majd magát, miközben próbálja felkutatni az undorítóbbnál undorítóbb hozzávalókat a Sátán születésnapi tortájához.
1. God of War (PC)
Bár 2022-ben mindenki a God of War: Ragnarök lázában égett, PC-sként nekem az előző felvonással kellett vigasztalódnom, ami még az év elején toppant be PlayStationről a számítógépek világába. Kratos és fia, Atreus kalandja teljesen elvarázsolt, gyakorló apukaként pedig még inkább megérintett, és a Háború Istenének jellemfejlődését látva kicsit talán én is megváltoztam. Ugyan a Leviathan fejszét még nem akasztatottam a hátamra és a Káosz pengéit sem vettem elő az ágyunk alól, hősünk és fia közös jelenetei olyan pillanatok, amik örökre belém égtek, akárcsak Kratos testére a hamu, és garantáltan velem maradnak életem hátralévő részében. Tudom, kicsit csalás egy több éves játék vadiúj PC-s portját megnevezni az év játékának, de számomra olyan élményt nyújtott ez az isteni színjáték, amit egyetlen, általam tavaly játszott cím sem volt képes letaszítani az őt megillető trónjáról, az Olümposz csúcsáról.
Nyuszcica kedvencei:
3. Disney Dreamlight Valley
A 2022-es év rengeteg nem várt megpróbáltatást, nehézséget tartogatott a számunkra: gondolom mindenki keresett magának valamit, amiben megtalálta a megnyugvást. Számomra ez az aranyos életszimulátor játék jelentette a kiutat a morcos valóságból, még ha csak hetente pár órára is. Nyilván tudom, hogy ez nem az év játéka, és hogy nem akkora durranás, de a Gameloft alkotása egy felejthetetlen kalandot kínál a Disney rajongóknak - például nekem! Imádtam, amikor felismertem benne az eredeti mesékből jól ismert dallamokat és azt is, hogy a saját házamat a kedvenc hőseim bútoraival rendezhetem be. Azt pedig különösen izgalmasnak tartom, hogy sikerült a fejlesztőknek egy közös történetet kialakítani ennek a rengeteg, különböző korból és világból érkező karakternek.
2. Stray
Biztos, hogy nem én vagyok az egyetlen, akinek tavaly az egyik legkülönlegesebb játékélménye a Stray volt. A vörös cicus szinte már a játék első percében belopta magát a szívembe, ahogyan az őt körülvevő cyberpunk világ is. Páratlan hangulatot teremtett a kegyetlen, összeomlás szélén álló, posztapokaliptikus környezet és a benne tevékenykedő egyszerű, hétköznapi macska kettőssége. Mert tényleg nem volt a kis vörösben semmi különleges. Ugyan úgy lehetett vele dörgölőzni, kecsesen ugrálni és nyávogni is, mint ahogyan azt elleshettük bármelyik valódi cicától. És hát valljuk be, ki ne akarná a várost járni egy macska képében? Az egyetlen gyengesége a játéknak az, hogy a BlueTwelve nagyon rövidre álmodta meg a kis vörös történetét.
1. The Quarry
A Supermassive Games ezúttal sem okozott csalódást, a The Quarry számos felejthetetlen emléket adott a 2022-es évemhez. A nyári tábor rejtélye, a karakterek tinifilmes sablonossága, az idős hölgy, aki a talált kártyáink alapján megmondja a jövőnket… Ezek egyvelege számomra megteremtette az ideális ötlet-csokrot arra, hogy a film és a videojáték médiuma összeolvadjon egy alkotásban. A műfaja miatt lehetett rajta izgulni, de alapvetően egy poénokkal teletűzdelt kalandnak gondolom, ami többszöri végigjátszást is elbírt. Arról nem is beszélve, hogy egy baráti társasággal igencsak jó program lehet közösen meghozni a karakterek sorsát meghatározó döntéseket. Különösen kielégítő érzés az idegesítő Emma halálát okozni.
RangerFox kedvencei:
3. Horizon Forbidden West
A Guerilla Games páratlan tehetséggel nyúlt az első rész által lefektetett alapokhoz. A Horizon Forbidden West minden tekintetben előrelépés a Zero Dawnhoz képest, minden eddiginél látványosabb és epikusabb kalandon kísérhetjük el Aloyt. Egy olyan világot tár elénk, melyben szívesen elveszünk és felfedezünk, mindemellett sikerült még tovább bővíteni a meglepően kohezív és jól felépített világot és történetet. Grafikai és technológiai oldalról pedig példaértékű munkát végeztek, ami csak tovább növeli a játék élvezeti faktorát.
2. Elden Ring
Az Elden Ring tökéletes példája annak, hogy miért a FromSoftware a piacvezető, ha soulslike játékok készítéséről van szó. Mindig igyekeznek valami újdonsággal szolgálni, ami minden alkalommal felfrissíti a jól ismert formulát. Ezúttal egy olyan példaértékű, nyílt világú akció-RPG-t tettek le az asztalra, mely egészen új szintre emeli a felfedezés élményét. A játék folyamatosan jutalmazza a játékost, mindegy mit csinál, mindeközben pedig bátorítja az új dolgok kipróbálására. Egészen különleges élményt nyújtott, melyhez nagyban hozzájárult az epikus OST és a művészi megjelenítés is. Viszont véleményem szerint a játék nem hibátlan, az utolsó harmadában rengeteg kellemetlen pillanatot éltem át az újrahasznált elemek miatt, mindemellett technológiai oldalról is messze elmarad az elvárt szinttől.
1. God of War: Ragnarök
A God of War: Ragnarök elejétől a végéig nagyon magas szintet képviselt, és minden téren előrébb lépett az elődjénél. Kratos és Atreus legutóbbi kalandja végig lebilincselő, csavaros, szívbe markoló és izgalmas, a felfedezés sokkal változatosabb, a harcrendszer kidogozottabb, továbbá sokkal jobban használta ki a félig nyílt világban rejlő lehetőségeket. Ezeken felül viszont a legfontosabb az a történet, melyet Christopher Judge alakítása, valamint Bear McCreary fantasztikus zenéje tesz teljessé. Egy olyan élményt nyújtott, mely hosszú ideig velem ragad, és ismét egy Sony-exkluzív játék emlékeztetett arra, miért szeretem ezt a hobbit annyira. És ez pont elég volt ahhoz, hogy számomra a God of War: Ragnarök vigye el az év játéka-díjat.
sirdani kedvencei:
3. The Quarry
A The Quarry a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető év játéka-gyanús alkotásnak, ám azért bőven vannak olyan erényei, melyek meg tudják fogni a játékost. Izgalmas, kellően interaktív, kerek sztorijával pedig képes megállni a saját lábán, és noha a játékmenet bőven hagy kívánni valót maga után, a remek színészi alakítások könnyűszerrel képesek elfeledtetni a negatívumokat. Olyannyira, hogy számomra a bő nyolc órányi játékideje 2022 egyik legnagyobb videojátékos élményeként maradt meg.
2. Nintendo Switch Sports
Nehéz helyzetből indított a Nintendo Switch Sports, hiszen nem akad ember, aki a legendás elődjét, a Wii Sportsot ne ismerné és ne szeretné. A fejlesztőknek úgy kellett elkészíteniük a folytatást, hogy hűek legyen a nagy elődhöz, ám azért a Switch tulajdonságait kihasználva mégis kellően friss és újszerű legyen az alkotásuk. Noha ez a premier napjára nem igazán jött össze, a megjelenés óta eltelt fél év alatt azért tényleg sokat javult a játék. A legjobb pedig az, hogy abszolút nem vár el semmilyen elköteleződést, pár perc alatt is képes remek szórakozást nyújtani, így a mai napig újra és újra ellátogatok a Spocco Square-re, ha éppen teniszezni van kedvem.
1. Elden Ring
Nem is kérdés, hogy az év – sőt, talán a komplett évtized – legnagyobb durranása az Elden Ring volt. A játék hemzseg az idegesítő részektől, egyes mini bossok kellemetlenül sokszor lettek újrahasznosítva, a PC-s optimalizációt pedig közel egy év alatt sem sikerült tisztességesen gatyába rázniuk, hogy a beígért, de aztán még mindig elsumákolt ray tracinges frissítésről már ne is beszéljünk. Ám mindennek ellenére az Elden Ring grandiózus és monumentális világa egy olyan játéktörténeti mérföldkő, ami önmagában képes pozitívba billenteni 2022 teljes videojátékos felhozatalát.
szlav kedvencei:
3. Gran Turismo 7
Egyetlen igazán kiemelkedő játék érkezett 2022-ben a versenyszimulátorok rajongói számára. A Gran Turismo 7 gyönyörű, végletekig kiforrott, és csak úgy ontja magából az autós kultúra iránti szeretetet. Habár a játék bizonyos megkötéseivel nekem sem sikerült kibékülnöm, a versenypályán töltött óráimat mégis muszáj az év legnagyobb videojátékos élményei közé sorolom. Azt pedig epekedve várom, hogy mivel kontráz rá erre idén a nagy rivális, a Forza Motorsport!
2. Elden Ring
A FromSoftware egyszerűen nem tud mellélőni, még akkor sem, ha a saját maguk által megálmodott és csúcsra járatott kategória fölé céloznak. A személyes toplistámon ugyan a jóval áramvonalasabb Bloodborne és a Sekiro tovább sem találtak legyőzőre, de az Elden Ring szoros harmadikként került fel a dobogóra. Mit is mondhatnék, amit az előttem szólók nem mondtak már el? Az évtized egyik legnagyobb alkotásáról beszélünk, ami csakúgy, mint előtte a Demon's Souls és a Dark Souls, egész biztosan új irányt ad majd a jövő akció-szerepjátékainak.
1. God of War: Ragnarök
A 2018-as God of War egy kihagyhatatlan mestermű volt. Egy olyan játék, amire nehéz lenne bárhogyan is rálicitálni. Ezt gondoltam legalábbis én, aztán a Sony Santa Monica arcon csapott egy olyan elképesztő folytatással, amitől még mindig csillagokat látok. Kratos és Atreus történetét már millióan megszavazták az év játékának, én pedig bármennyire is szeretnék különcködni, muszáj leszek beállni a sorba. A God of War: Ragnaröknek csak egyetlen igazán méltó kihívója volt idén, de az eredmény jó eséllyel nem lenne más egy jóval forgalmasabb év végén sem.
Kapcsolódó cikkek
Nem tavalyiak, de tavaly jatszottam sokat veluk, pl. a Genesis Alpha One is nagyon tetszik, sajatos retro sci-fi hangulataval, + pl. a Black Book is nagyon bejott nalam.
Elvegre, manapsag mar picit nagyobb a "piac", a teritek a videojatekoknal is, mint pl. 20-30 eve...
Koszonhetoen a Steamnek is, digi platformon rengeteg indie cim jelenik mar meg evente.
Szoval lehetne mindig, ev elejen a kedvenc jatekokrol 1 cikk mint ez, a felkapottabb/AAA cimekbol valogatva, + meg 1 hasonlo cikk ahol a 3 kedvenc tavalyi indie/kevesbe ismert cim/kissebb budget-bol osszehozott jatekok (low-budget games angolul) szerepelhetnenek... Csak 1 otlet persze.
A Disney-Sim meg pl. total messze van tolem, eleve nem vagyok Sim-jatekokert oda, vhogy nem birnak lekotni elegge.
A Ghostwire: Tokyo-val ugyanaz a szitu mint a cicas Stray-el, hogy jopofa h Japcsiban jatszodik, egzotikusabb mint ha Amcsiban lenne mint a legtobb hasonszoru jatek de nem tunt annyira sem a tortenet, sem a szereplok erdekesnek h teljes aron probalkozzak vele, h hatha menet kozben aztan megis bejon majd elegge... Szoval kicsit megint retegjatekrol van szo, amitol persze meg lehet jo attol fuggetlenul h retegjatek.
Itt igazabol nem arrol van szo, hogy vkik "képesek voltak túltekinteni a hype-on", hanem ezekbe futottak bele tavaly az igazan nagy cimek mellett, amiket aztan szerencsere elveztek is jatszani.
Nalam is vtak meg annyira sem hype-olt, vagy akar 1alatlan nem ismert cimek (Foleg itthoni jatekosok koreben, mert pl. magyar felirat sincsen hozzajuk.), amik nagyon tetszettek, de feleslegesnek tartom oket felsorolni, mert azok java reteg jatek, legtobb latogatot itt szerintem ugy sem erdekelne. :)
Pl. FMV jatekok is voltak tavaly nagyon jok de itt azokrol sem latok nagyon cikkeket, sem kommentekben emlitve oket, nem tartom erdemesnek itt megemliteni oket tehat. :)
Kettot azert megemlitek most mar csak azert is, pl. a Not For Broadcast, + a IMMORTALITY is nagyon bejott tavaly nekem. :)))
Aztan pl. RTS-kat.-ban is akadtak igen jo cimek tavaly is, stb.-stb.
Egeszen biztos vok benne h itt is az oldal szerkesztoi kozul meg mindenkinek van kevesbe ismert cimek kozul is tavalyi kedvence de mindegyikuk itt igyekezett fair lenni es csak ugyanannyi szamu (3 darab) kedvencel elorukkolni ebben a cikkben, ugyhogy messzemeno kovetkeztetest nem vonnak le belole, ha csak a "hype-olt" cimeket emlitette nemelyikuk.
Idei cimek mellett meg jopar orok kedvencbe is ismet beltettem par orat, mint Stronghold Crusader, Heroes III-IV. :)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.