Farming Simulator 25 teszt

  • Írta: sirdani
  • 2024. november 15.
Link másolása
Értékelés 8.0
Berobogott a Farming Simulator legújabb epizódja, mely az iparágat forradalmasító újdonságok helyett inkább némi finomhangolással, új pályákkal, rengeteg új terménnyel és még annál is több járművel próbál utat törni a farmerek szívébe.

És bizony nem lesz könnyű dolga, mert az önjelölt virtuális farmereknek nem csak a virtuális keze kérges a munkától, hanem bizony a szíve is mint a kő. Vagy legalábbis erre gondolna az ember azok után, hogy a széria 2008-as fennállása óta gyakorlatilag minden új epizód érkezésekor ugyanaz a forgatókönyv: megérkezik az új rész, a fanok egyből elkezdik szidni, és helyette az egyik korábbi részt magasztalják az egekbe, közben pedig az új rész mégis eladási rekordokat dönt, és szép lassan a teljes tábor átáll az új verzióra. Így volt ez 2018-ban, 2021-ben, és nagyon úgy fest, hogy így lesz ez 2024-ben is. De vajon tesztünk főszereplőjében is megvannak az alapjai ahhoz, hogy pár hónap, vagy év múltán a teljes virtuális farming közösség szíveként funkcionáljon? Nos, lelőjük a poént: igen, de azért még szükséges lesz a következő hónapokban pár tapasz.

Talán érdemes azzal kezdeni, hogy a játékosoknak azért valamilyen szinten igazuk van, a GIANTS Software csapata abszolút nem erőltette meg magát az utóbbi évtized fejlesztései során. Noha a játék szépül és bővül, az alapok nagyrészt még mindig ugyanazok, mint 5-6 évvel ezelőtt voltak, az AI is még mindig ostoba, ráadásul az újonnan megjelent részek is mindig rogyásig vannak buggal, amit általában eléggé lassan orvosolnak. És bizony mondhatnánk, hogy aki a természetben járást szereti, az találhat lényegesen szebb alternatívát mondjuk a theHunter: Call of the Wild szériában, aki a növényekért van oda, az a Garden Life: A Cozy Simulatorban, aki pedig az egész farmer életérzésért, az a Stardew Valley-ban, vagy a milliónyi klónjában.

Keményvonalas mezőgazdasági farmszimulátorból viszont csak egyetlen említésre méltó széria akad, és így el is érkeztünk ahhoz a ponthoz, hogy miért értékelhető abszolút pozitívan az új rész a nyilvánvaló hibái és a lassú fejlődése ellenére is. A szériát egyszerűen túl sok olyan rendszer és megoldás működteti a színfalak mögött, amit a rajongók hajlamosak kézenfekvőnek és alapvetőnek gondolni, így az összképben is sokszor toronymagasra teszik a lécet. Mert persze, ki ne akarna egy olyan Farming Simulatort, ahol a Spintires-játékok fizikájával valósághű módon merülhetnénk el a sárban a munkagépeinkkel? Vagy ki ne akarna egy olyan részt, ahol a jelenleginél sokkal több interakcióba léphetünk a világgal?

A Farming Simulatornak nem ez a lényege. Ez egy mezőgazdasági szimulátor, egy olyan világba ágyazva, ahol a legutolsó pixel és a legutolsó programkód, a legutolsó jármű és a legutolsó NPC is kizárólag a gazdálkodás folyamatainak van alászentelve. És ebben a dimenzióban a Farming Simulator 25 remekül teljesít. Egyrészt ahhoz képest, hogy gyakorlatilag egyedüli versenyző a műfajában, rendkívül sok specifikus gaming perifériával kompatibilis, rengeteg rajongó van, aki a szobája gaming sarkában egy komplett traktorbelsőt eszkábál össze a széria miatt, és mint ilyen, a Collector’s Edition mellé adott gyújtásindító szett valószínűleg csak olaj lesz a tűzre, és még többeket fog bevonzani a sok-sok tonnás behemótok világa.

Másrészt a gazdasági rendszer komplexitása még mindig köröket ver bármilyen szárnyát bontogató alternatívára. Harmadrészt pedig az új epizód újdonságai remekül működnek! Az állatgazdaság újragondolása és a kisállatok bevonása nem csak ötletes, de a játék világához remekül passzoló újítás, ahogyan az új növények, bevonása is telitalálat, főleg a korábbi módszerektől élesen eltérő rizsültetés, amihez a rizspalántázó traktorok szerintünk a játék legmenőbb járgányai. Ezen felül a környezet is rengeteg új kihívást fog majd támasztani a játékosokkal szemben, a jégesővel kibővített időjárási körülményeket ezúttal olyan extrákkal is dúsították, mint a tornádók, melyek a vész sziréna bömbölésével és a távolból egészen megkapó látványvilágával jóval intenzívebbé teszik a játékot. Mondjuk közelről nézve és belesétálva picit furcsának tűnik a széltölcsér, de a vihar elvonulta után hátrahagyott facsonkok és szétrombolt földek mindenképpen érdekes színt hoznak az élménybe.

A három térkép mindegyike is szintén bravúros választás volt a fejlesztők részéről. Alapból a szokásos amerikai beütésű Riverbend Springsből indulunk, itt kap helyett egyébként a sztoriként funkcionáló tutorial is, melyben nagyapánk magyarázza el a farmerkedés alapjait – de vigyázat, mert tényleg csak nagyon az alapjait, gyakorlatilag kipróbálhatjuk a vetést és aratást, aztán máris a mély vízbe dobnak minket, és a nyakunkba szakad a teljes gazdaság irányítása. Aki viszont unná a már bejáratott vidéket, annak felüdülés lehet Kelet-Európa hangulatát megidéző Zielonka települést, a tájjellegű parasztházaival és az elhagyhatatlan paneltömbjeivel, az igazi sztár viszont a frissen bemutatkozó Ázsia kontinense lesz, a maga Hutan Pantai térképével.

Hutan Pantai minden szempontból érdekes. Egyrészt hatalmas összefüggő földekkel rendelkezik, sokkal nagyobbakkal, mint az amerikai pálya, úgyhogy valószínűleg a törzsközönség is ki lesz mozdítva egy picit a komfortzónájából, de hát na… itt lesz csak igazán autentikus a rizstermesztés! Másrészt pedig a látvány hibátlan. A pálya széli kis gazdaságunk eléggé hamar eléri a korlátait, amikor azonban átkelünk a szomszédos hegyen, és megpillantjuk a több kilométernyi szántóföldet, ami felett keresztülhúz a szupervasút, a távolban pedig felsejlik a már-már cyberpunk beütésű település megannyi bolttal, sikátorral, neonfényekkel és egy jókora ipari kikötővel… az egyszerűen tökéletes.

A multiplayer pedig még erre is jócskán rálicitál. Amikor először csatlakoztam egy nagyobb, 16 fős szerverre, pont a Hutan Pantai pálya volt berakva, és mint az amerikai vagy európai térségekhez szokott „gazda” hiányoltam, hogy merre lehetnek a többiek, hiszen mindenfelé csak a dimbes-dombos vidéket láttam. A térképet felpattintva vettem észre, hogy a szerver lakosai mind a pálya közepe felé mocorogtak, úgyhogy jármű híján gyalog vágtam neki a dzsumbujnak. Pár perces kaptató után felértem a dombra, és már csak azért a látványért is érdemes volt fejest ugrani a játékba.

Az egész csapat ugyanis látható volt a távolban, ahogyan markolókkal próbálják a szilázst a platós járgányokra tölteni, amik aztán konvojban mentek fel-alá a pár kilométerre található eladóhely és a telep közt. És ahogyan egyszerre 10 traktor próbál az úton száguldani, miközben 5-6 markolós igyekszik úgy felpakolni a szállítmányt a platóra, hogy a felénél több ne szóródjon szanaszét, az rögtön képes berántani az embert még a hibák dacára is.

Hibából viszont sajnos bőven akad. A multiplayerben a legtöbb szerver nagyjából 1-2 percenként mintha leállna pár másodpercre, hogy szinkronizálja az adatokat, és nincs tekintettel arra, ha pont egy nagy adag szállítmánnyal a kanyargós úton száguldozol, ha szinkronizálni kell, hát szinkronizálni kell, a karambol meg úgy is mindennapos dolog a virtuális farmerek világában... Ami viszont nagyobb probléma, az az optimalizáció.

Ugyan az előzetesen megadott gépigény arra enged következtetni, hogy szinte bármilyen roncshalmazon vígan eldöcög a játék, a valóságban még a legújabb RTX kártyákkal is képes rosszul futni. Nálam egy RTX 4070 Super társaságában sosem ment a kártya terhelése 40% fölé (se a processzoré), miközben sokszor 40fps alá csökkent a teljesítmény. Ezt egyébként a játék látványvilága abszolút nem indokolná, és akkor még nem is beszéltem a brutális megakadásokról, amit olykor az összevissza futó shader-előtöltés, olykor pedig a távolságban túlságosan hirtelen túlságosan magas minőségben felbukkanó pályarészek okoznak. Akárhogy is, a fejlesztők már egy évtizede ismerik az engine-t, az ilyen problémáknak nem kellene váratlanul érnie őket.

Mindent egybevetve a Farming Simulator 25 nem árul zsákbamacskát, pontosan azt nyújtja, mint amit a trailerek és előzetes hírek alapján várhattunk tőle. Egy keményvonalas, probléma és feladatorientált, komplex mezőgazdasági szimulátort. Ha a természetjáró, sárdagasztó, tanyasi életszimulátort vár valaki, akkor az csalódni fog, és érdemes másfelé keresgélnie. Ha viszont a korábbi részek alapján már tudja mire számíthat az ember, és képes akár sok ezer órára is beszippantani a virtuális gazdaság irányítása, esetleg a barátokkal való közös cséplés, aratás és ökörködés, akkor nincs oka tovább keresgélnie, hiszen megérkezett a kedvenc játékának legújabb felvonása.

A Farming Simulator 25 jelenleg Xbox Series X/S-en, PlayStation 5-ön és PC-n érhető el, a teszt az utóbbi verzión készült.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...