Szakítva a Gamekapocs FIFA-s szokásaival, idén úgy gondoltuk, hogy nem a PC-s verziót, hanem a nextgen kiadást vesszük nagyító alá. Beugrottunk hát a GK SHOP raktárába, és leemeltünk a polcról egy Xbox 360-as FIFA 08 dobozt, majd irány a tesztgép!
Az évente megjelenő FIFA sorozat a 2006-os rész debütálásáig folyamatos lejtőn volt, közeledett a nagy pöce felé, a World Cup-os darabja szó szerint játszhatatlan volt. Azonban pár éve már az EA Sports is belátta, hogy nagyot kell domborítaniuk, ha életben akarnak maradni a Pro Evolution Soccer mellett, és folyamatosan csinosítgatták a játékmenetet, munkájukat megkoronázandóan pedig üzembe helyezték a nextgen engine-t. Az újgenerációs játékkonzolokhoz írt grafikai motor teljesen megváltoztatta a FIFA-t, a PC-s verziókkal összehasonlíthatatlan minőséget nyújtott, és miközben számítógépen még most is az öreg motor duruzsol, addig PS3-on és X360-on egyre csinosabbá és élvezetesebbé válik a FIFA. Távolítsuk hát el óvatosan a fóliát, és induljon a Gamekapocs első nextgen FIFA tesztje!
Játék indul, rövid licensz információk, profil létrehozás, nyelv kiválasztás, és egyéb rutinfeladatok, és már indul is a tréning. Micsoda? Máris focizunk? De hát még nem is csináltunk semmit! Nos, nekünk is kellett egy pár másodperc, hogy megvilágosodjunk, a FIFA 08 új töltőképernyője nem más, mint egy villám tréning mód, amiben Ronaldinho-val parádézhatunk egyet az üres gyepszőnyegen. Third person kameranézet, kedvenc szamárképű játékosunk a kapuval szemben, és amíg tölt a játék, mi kipróbálhatunk egy-két cselt, trükköt, és gyakorolhatjuk a kapura rúgást. Nem semmi megoldás, jobb mint fél percig nézni a pörgőforgó „Loading, please wait. Saving Content, do not turn off your Xbox 360 console" feliratot!
Az első meglepetésből felocsúdva lessük meg, milyen lehetőségeket kínál a főmenü. A régen igen kreatívan Kezdőrúgásra fordított Quick Match most is megvan, de már rutinosak vagyunk, tudjuk jól, hogy itt lehet gyorsmeccset játszani. Vannak nemzeti válogatottak, mindenféle osztályhoz és ligához tartozó klubcsapatok, MLS bénák, valamint Világválogatott is. Ha belegondolunk ez utóbbi lényegébe, és tényleges szerepébe, akkor vajh' egy Emberiség-Marslakók elleni rangadón őket küldjük majd pályára? Na mindegy. Kezdőrúgást (vagyis gyorsmeccset) egy konzolon összesen négyen játszhatunk, ilyenkor két-két ember oly módon játszik egymás ellen, hogy mindenki egy-egy játékost irányít a csapatából. Abszolút nem ide tartozik, de a menü böngészésére és a cikk párhuzamos fogalmazása közben nagyszerű zenéket hallottunk, a FIFA idei tracklistje fantasztikus lett, valóságos késztetést éreztünk rá, hogy lerippeljük a slágereket!
Jöjjön a főmenü (vagyis az Aréna) következő pontja, a játékmódok. Itt több újdonság is van, egyik az, amit már annyira hiányoltunk, név szerint a Légy Profi. Ebben a módban csak egy játékos szerepét vehetjük fel a pályán, meccs közben csak őt lehet irányítani. A kamerakezelés itt nagyon jó lett, a távol van a labda, akkor messziről vesznek, ha pedig hozzánk kerül, és mondjuk vadul sprintelünk vele a kapu felé, akkor third personban látjuk magunkat, a kamera pedig Gears of War-osan jobbra-balra dobálja magát mögöttünk. Játék közben ilyenkor láthatjuk saját energiánkat, sőt kommunikálhatunk is csapattársainkkal, szöktetést és passzt kérve, avagy bíztathatjuk a csatárt, hogy lője kapura a labdát. Jó kis játékmód lett ez, és bár kicsit unalmas, ha a pálya másik felén van a labda, mi pedig posztunkon akarunk maradni, de végül is ilyen az igazi foci is. Új játékmód még a Bajnokság és a Bajnokság létrehozása is. Előbbiben több mint 50 igazi tornán vehetünk részt csapatunkkal, utóbbiban pedig mi rendezhetünk saját kupát. A Menedzser módot a FIFA 06-ban már megismerhettük, erről nem érdemes most sokat fecsegni, hasonlóan a Szalonhoz és a Próbákhoz.
Az internetes lehetőségek is tartogatnak meglepetéseket. A szokásos Rangsorolt illetve Nem rangsorolt, valamint Egyedi meccsek mellett van Online Liga és Interaktív Liga is, ez utóbbiban egy csapatot kell képviselnünk egy teljes szezonban. Az EA Sports Futballvilág menü szintén internetes ficsőr, itt saját statisztikánkat és eredményeinket nézhetjük meg az online táblázatban, a Futballhírekben pedig igazi híreket tudunk olvasni az Xbox Live-on keresztül.
Átrágtuk magunkat az összes újdonságon és lehetőségen, lássuk hát, hogy milyenek lettek a meccsek. A játékmenet a szokásos FIFA stílust hozza, ebben és hangulatban még mindig nem tudta megelőzni a PES sorozatot. A labda és a játékosok fizikája nagyon jó lett, tényleg úgy pattog a bőr, mint az életben. Játékosaink mozgása is életszerű, ha fittek, akkor sprintelnek és ügyesen forgolódnak, ha fáradtak, akkor pedig kocognak, és elbénázzák még a legegyszerűbb cseleket is.
Az irányítást nagyon eltalálták, és bár ismét csak a PES páratlanul egyszerű cseleit tudjuk felhozni ellenpéldának, azért már a FIFA 08-ban se kell nyolc ujj, ha valami látványosat akarunk végrehajtani. Már egy funkciógomb plusz jobb kar párossal meg tudjuk bolondítani az ellenfelet, lehet cselezni, dekázgatni, és még megannyi látványos trükköt előcsalni. Érdemes még megemlíteni, hogy a játékosok tényleg arra rúgják a labdát, amerre mutatjuk nekik, könnyebb lett a szöktetés, és a kapust is ki lehet hívni, ha úgy gondoljuk, erre szükség van. A régi, évek óta FIFA részekben lévő tuti gól bug azért a 08-ban is megmaradt. Ha oldalra kivisszük a labdát, majd beadjuk középre, akkor 99%-os eséllyel pontot tudunk szerezni, ami azért elég kiábrándítóan egyszerű tud lenni.
A grafikára nem sok panaszunk lehet, bár a végső produktum közel sem hasonlít az év közben kiadott screenshotokra. A gyep igazi kis fűszálakból áll, játékosainkon futás közben lebeg, láncolódik a mez, testük jól kidolgozott, a visszajátszások közeli képein lehet látni, ahogy gyöngyözik homlokuk, karukon pedig a szőrszálak között előtűnnek az erőlködéstől felduzzadt erek. Azért még mindig megvannak az olyan idegesítő hibák, hogy futás közben fejünk belefúródik az ellenfél hátába, vagy pár láb úgy összeakad, hogy egy pillanatra azt se tudjuk, melyik kihez tartozik. Lehangoló részlet továbbá, hogy a közönség és a parton térdelő újságírók egy-egy, cikk-cakkos ollóval körbevágott papírlapból állnak. A securitysek és a fotósok a klinikai halál állapotában vannak, a több ezres arctalan közönség pedig egyszerre emeli tapsra kezét, egyszerre áll fel, és ugyanúgy is ülnek vissza helyükre. Csúnyán el tudja rontani ez a hangulatot, ám van valami, ami ismét remek feelinget teremtett a FIFA-ban.
Ez nem más, mint Hajdú B. István és Faragó Richárd kettőse, akik ismét pazar teljesítményt nyújtottak a magyar nyelvű kommentár szinkronmunkálatainál. Rengeteg hangsémát rögzítettek, minden eseményre tudnak valamit mondani, tudják mindenki nevét, becenevét, és a legtöbb játékosról egy-két mondatot is eleresztenek, ha hozzá kerül a labda. Ha unalmas a meccs, akkor elkezdenek a gyep minőségéről és a fűnyíró gépekről beszélni, gól esetén pedig mindig bemondják a pontos eredményt, és rendszerint hozzáfűznek még egy-két gondolatot. Vicces, hogy még azt is kigúnyolják, hogy hány kapufát rúgtunk, és hányszor bénáztuk el a kihagyhatatlan ziccereket. Kedvencem az volt, mikor a francia meccs felkonfjában akcentussal kezdtek beszélni, majd egymáson csipkelődtek, hogy milyen rossz kommentátorok. Igazi profi munka lett, tavaly azt hittük, hogy azt a kommentárt már nem lehet überelni, de a FIFA 08 esetében kiderült, hogy sok minden van még a sztárkommentátor-páros tarsolyában.
Kellemes játék lett tehát a FIFA 08, a nextgen verzió minket meggyőzött, valószínűleg sokáig fogjuk tolni – ha csak az új PES nem lesz ennél is jobb. Reméljük a PC-s verzió jövőre tényleg megkapja már az új motort, és számítógépen is elfelejthetjük a fakó pixelkockákat.
Játék indul, rövid licensz információk, profil létrehozás, nyelv kiválasztás, és egyéb rutinfeladatok, és már indul is a tréning. Micsoda? Máris focizunk? De hát még nem is csináltunk semmit! Nos, nekünk is kellett egy pár másodperc, hogy megvilágosodjunk, a FIFA 08 új töltőképernyője nem más, mint egy villám tréning mód, amiben Ronaldinho-val parádézhatunk egyet az üres gyepszőnyegen. Third person kameranézet, kedvenc szamárképű játékosunk a kapuval szemben, és amíg tölt a játék, mi kipróbálhatunk egy-két cselt, trükköt, és gyakorolhatjuk a kapura rúgást. Nem semmi megoldás, jobb mint fél percig nézni a pörgőforgó „Loading, please wait. Saving Content, do not turn off your Xbox 360 console" feliratot!
Az első meglepetésből felocsúdva lessük meg, milyen lehetőségeket kínál a főmenü. A régen igen kreatívan Kezdőrúgásra fordított Quick Match most is megvan, de már rutinosak vagyunk, tudjuk jól, hogy itt lehet gyorsmeccset játszani. Vannak nemzeti válogatottak, mindenféle osztályhoz és ligához tartozó klubcsapatok, MLS bénák, valamint Világválogatott is. Ha belegondolunk ez utóbbi lényegébe, és tényleges szerepébe, akkor vajh' egy Emberiség-Marslakók elleni rangadón őket küldjük majd pályára? Na mindegy. Kezdőrúgást (vagyis gyorsmeccset) egy konzolon összesen négyen játszhatunk, ilyenkor két-két ember oly módon játszik egymás ellen, hogy mindenki egy-egy játékost irányít a csapatából. Abszolút nem ide tartozik, de a menü böngészésére és a cikk párhuzamos fogalmazása közben nagyszerű zenéket hallottunk, a FIFA idei tracklistje fantasztikus lett, valóságos késztetést éreztünk rá, hogy lerippeljük a slágereket!
Jöjjön a főmenü (vagyis az Aréna) következő pontja, a játékmódok. Itt több újdonság is van, egyik az, amit már annyira hiányoltunk, név szerint a Légy Profi. Ebben a módban csak egy játékos szerepét vehetjük fel a pályán, meccs közben csak őt lehet irányítani. A kamerakezelés itt nagyon jó lett, a távol van a labda, akkor messziről vesznek, ha pedig hozzánk kerül, és mondjuk vadul sprintelünk vele a kapu felé, akkor third personban látjuk magunkat, a kamera pedig Gears of War-osan jobbra-balra dobálja magát mögöttünk. Játék közben ilyenkor láthatjuk saját energiánkat, sőt kommunikálhatunk is csapattársainkkal, szöktetést és passzt kérve, avagy bíztathatjuk a csatárt, hogy lője kapura a labdát. Jó kis játékmód lett ez, és bár kicsit unalmas, ha a pálya másik felén van a labda, mi pedig posztunkon akarunk maradni, de végül is ilyen az igazi foci is. Új játékmód még a Bajnokság és a Bajnokság létrehozása is. Előbbiben több mint 50 igazi tornán vehetünk részt csapatunkkal, utóbbiban pedig mi rendezhetünk saját kupát. A Menedzser módot a FIFA 06-ban már megismerhettük, erről nem érdemes most sokat fecsegni, hasonlóan a Szalonhoz és a Próbákhoz.
Az internetes lehetőségek is tartogatnak meglepetéseket. A szokásos Rangsorolt illetve Nem rangsorolt, valamint Egyedi meccsek mellett van Online Liga és Interaktív Liga is, ez utóbbiban egy csapatot kell képviselnünk egy teljes szezonban. Az EA Sports Futballvilág menü szintén internetes ficsőr, itt saját statisztikánkat és eredményeinket nézhetjük meg az online táblázatban, a Futballhírekben pedig igazi híreket tudunk olvasni az Xbox Live-on keresztül.
Átrágtuk magunkat az összes újdonságon és lehetőségen, lássuk hát, hogy milyenek lettek a meccsek. A játékmenet a szokásos FIFA stílust hozza, ebben és hangulatban még mindig nem tudta megelőzni a PES sorozatot. A labda és a játékosok fizikája nagyon jó lett, tényleg úgy pattog a bőr, mint az életben. Játékosaink mozgása is életszerű, ha fittek, akkor sprintelnek és ügyesen forgolódnak, ha fáradtak, akkor pedig kocognak, és elbénázzák még a legegyszerűbb cseleket is.
Az irányítást nagyon eltalálták, és bár ismét csak a PES páratlanul egyszerű cseleit tudjuk felhozni ellenpéldának, azért már a FIFA 08-ban se kell nyolc ujj, ha valami látványosat akarunk végrehajtani. Már egy funkciógomb plusz jobb kar párossal meg tudjuk bolondítani az ellenfelet, lehet cselezni, dekázgatni, és még megannyi látványos trükköt előcsalni. Érdemes még megemlíteni, hogy a játékosok tényleg arra rúgják a labdát, amerre mutatjuk nekik, könnyebb lett a szöktetés, és a kapust is ki lehet hívni, ha úgy gondoljuk, erre szükség van. A régi, évek óta FIFA részekben lévő tuti gól bug azért a 08-ban is megmaradt. Ha oldalra kivisszük a labdát, majd beadjuk középre, akkor 99%-os eséllyel pontot tudunk szerezni, ami azért elég kiábrándítóan egyszerű tud lenni.
A grafikára nem sok panaszunk lehet, bár a végső produktum közel sem hasonlít az év közben kiadott screenshotokra. A gyep igazi kis fűszálakból áll, játékosainkon futás közben lebeg, láncolódik a mez, testük jól kidolgozott, a visszajátszások közeli képein lehet látni, ahogy gyöngyözik homlokuk, karukon pedig a szőrszálak között előtűnnek az erőlködéstől felduzzadt erek. Azért még mindig megvannak az olyan idegesítő hibák, hogy futás közben fejünk belefúródik az ellenfél hátába, vagy pár láb úgy összeakad, hogy egy pillanatra azt se tudjuk, melyik kihez tartozik. Lehangoló részlet továbbá, hogy a közönség és a parton térdelő újságírók egy-egy, cikk-cakkos ollóval körbevágott papírlapból állnak. A securitysek és a fotósok a klinikai halál állapotában vannak, a több ezres arctalan közönség pedig egyszerre emeli tapsra kezét, egyszerre áll fel, és ugyanúgy is ülnek vissza helyükre. Csúnyán el tudja rontani ez a hangulatot, ám van valami, ami ismét remek feelinget teremtett a FIFA-ban.
Ez nem más, mint Hajdú B. István és Faragó Richárd kettőse, akik ismét pazar teljesítményt nyújtottak a magyar nyelvű kommentár szinkronmunkálatainál. Rengeteg hangsémát rögzítettek, minden eseményre tudnak valamit mondani, tudják mindenki nevét, becenevét, és a legtöbb játékosról egy-két mondatot is eleresztenek, ha hozzá kerül a labda. Ha unalmas a meccs, akkor elkezdenek a gyep minőségéről és a fűnyíró gépekről beszélni, gól esetén pedig mindig bemondják a pontos eredményt, és rendszerint hozzáfűznek még egy-két gondolatot. Vicces, hogy még azt is kigúnyolják, hogy hány kapufát rúgtunk, és hányszor bénáztuk el a kihagyhatatlan ziccereket. Kedvencem az volt, mikor a francia meccs felkonfjában akcentussal kezdtek beszélni, majd egymáson csipkelődtek, hogy milyen rossz kommentátorok. Igazi profi munka lett, tavaly azt hittük, hogy azt a kommentárt már nem lehet überelni, de a FIFA 08 esetében kiderült, hogy sok minden van még a sztárkommentátor-páros tarsolyában.
Kellemes játék lett tehát a FIFA 08, a nextgen verzió minket meggyőzött, valószínűleg sokáig fogjuk tolni – ha csak az új PES nem lesz ennél is jobb. Reméljük a PC-s verzió jövőre tényleg megkapja már az új motort, és számítógépen is elfelejthetjük a fakó pixelkockákat.
ugyanis valójában is a kamera egy bizonyos távolásgban lévő tárgyra, vagy tárgyakra fókuszál...ami közelebb, vagy távolabb van, az homályossá válik...
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.