A GK-n évről évre összefuthattok a JátékosLét Kutatóközpont felméréssorozatának aktuális felvonásával, és szerencsére szép számban segítitek is a kutatókat abban, hogy jobban megismerhessék a szokásaitokat. Az idei kérdőív a legnehezebb mind közül, de a legfontosabb is: kérünk titeket, áldozzatok rá most is húsz-harminc percet a kitöltésére!
Miért érdemes? Nos, egyfelől a válaszaitok tényleg számítanak, ezeket évről-évre összegzik és kiértékelik a JátékosLét munkatársai - a tavalyi eredményeket (illetve az azelőttieket) itt találjátok meg. Másrészt a kitöltők között 100 ezer forint értékű 576 KByte-vásárlási utalványt sorsolnak ki a kutatók, úgyhogy már ezért is érdemes nekifutni. Hajrá!
off: szerkesztés??? Ennyire nehéz még mindig? Újévre valami ilyen meglepi jöhetne...
Visszatérve azért ha megnézed ez egy "Játszol valamilyen VIDEOJÁTÉKKAL?" és rögtön első kérdése az hogy játszol e bármilyen videojátékkal? Nos mint mi játékostársadalom bizonyára nem :D Szóval én jövőre tanácsolnám hogy az egész tesztet írd újra más kérdésekkel, mert így még mindig ... Ettől független köszönöm hogy időt szakítasz ilyenekre és ha esetleg lesz jövőre változás ilyen téren akkor szívesen kitöltöm.
Amit kicsit hulyesegnek tartottam az az, hogy vagy nyolcoszor kellett valaszolnom a kerdesre, miszerint szeretek -e csapatban jatszani. A kerdes lenyege szerintem ugyan az volt, csak kicsit maskepp megfogalmazva...
Megértettem, hogy nem ragoznád tovább a kedvenc játék témát, de nekem is ez a rész okozta a "problémát". Elég bizonytalan voltam, hogy milyen címeket is írjak be, valahogy én is kevésnek éreztem a 3 lehetőséget. Hasra beírtam 3-at.
Az jutott mindjárt eszembe, hogy műfajonként, ha csak 1-et is választva sokkal egyszerűbb lenne a dolgom és jobban tükrözné az "ízlésemet". Persze megértettem, hogy kiértékelés szempontjából ez pont bonyolíthatja, vagy torzíthatja az összképet.
Még tovább ragozva; 1. helyre például a Witcher 3-at írtam be, aminél még "készebb" játékkal nem találkoztam. Sokat számított az is, hogy új játékról van szó, tehát a kor követelményeinek is maximálisan megfelel. De rengeteg régi zseniális játék is eszembe jutott, amit mondjuk a grafikai elavultság miatt nem írtam be top 3-ba, pedig lehet hogy mondjuk művészetileg, játékmechanikailag már a 90-es években verte a mostani top játékokat és én is szarrá játszottam.
Csak arra akarok kilyukadni, hogy akár lehetne évtizedekre bontva megadni egy kedvencet és mondjuk lehetne egy all time kategória.
Nem tudom mennyire fontos neked a végeredmény szempontjából, hogy ezt a részt még pontosabbá tedd, de nekem kitöltőként az volt az érzésem, hogy a 3 megadott játék önmagában egyáltalán nem képes tükrözni sem az ízlésemet, sem azt hogy mi alapján választottam ki ezeket, hogy általában mi alapján választok játékokat. Persze lehet, hogy ez a Te szempontodból vagy az eredmény szempontjából nem is érdekes.
Üdv.
a minősítéseket ("benyalni", "szar", "zagyvaság" stb. ) hagyjuk, mert az komolytalan, és megint azt látom, hogy indulatból/érzelemből megy egy vélemény, nem a józan, tárgyilagos, gyakorlati oldalról.
de nézzük akkor tételesen és objektíven a kritikát.
1. "Kezdjük a 3 kedvenc játékkal. Mi is a 3 kedvenc? Amit bármikor előveszek? Vagy amivel az elmúlt 1 évben a legtöbbet játszottam? Simán szét lehet venni, listára, hogy nevezd meg azon játékokat, amikkel az elmúlt 1 évben a legtöbbet játszottal. Majd egy olyan lista, amin azon játékok szerepelnek, amiket rendszeresen előveszel. Pedig csak át kéne rendszerezni, és egyből lehet nézni, hogy adott ember mennyit nyúl vissza régi játékokhoz és mennyi újat próbál ki."
Aki nem tudja megfogalmazni, hogy mik a számára a legfontosabb játékai, azzal valóban nehéz mit kezdeni. Írhattuk volna azt is, hogy a kedvenc, és csak egyet jelöljön meg mindenki, de akkor meg az lett volna a háborgás tárgya, hogy "nem lehet csak egyet megjelölni, milyen dolog ez?!" Direkt nem írtam azt, hogy a leggyakoribb, mert akkor meg azon ment volna a hőbörgés, hogy a leggyakoribb nincs egyenes arányban a kedvenccel, hiszen a gyakoriság inkább a praktikum következménye, és a preferált játékom egyáltalán nem biztos, hogy a leggyakoribb. Nem ragozom ezt a pontot tovább, ellenben kérnék Tőled egy konstruktív JAVASLATOT, hogy Te hogyan oldanád meg, hogyan tennéd fel ezt a kérdést?
2. "Aztán az egész értékelős rész egy nagy katyvasz, mert nem tesz különbséget a között ha az ember egyedül játszik vagy multiban. Mert ebből ki lehetne hozni, hogy változik-e a "számítógépes személyisége", és ha igen milyen módon.
Akárkit nézhetnénk, másképpen fog egy Deus Ex:HR-t játszani, mint egy CS:GO-t. Az ember virtuális személyisége változik, attól függően milyen környezetbe teszed. Ugyan az, aki DX:HR-ben képes visszatölteni hc fokozaton, mer beszólt a riasztó és várni perceket a lopakodásra, lehet CoD-ban a hullákon táncot jár, hogy lealázza a másikat."
Én továbbra is úgy gondolom, amit az előző hozzászólásban írtam, hogy a motivációs kérdéssor FÜGGETLEN a játéktól! Sőt, megfordítom a dolgot: a Te személyiségedben lévő alapmotivációk azok, amelyek szerint preferálod, hogy melyik játékkal játsszál, és nem fordítva! Nem a játék miatt fogsz elsősorban valamilyen módon játszani, hanem a Te irányultságod szerint választod ki a játékot,amely persze "önbeteljesítő" módon alakítja/erősíti az eredendő motivációdat.
"Ezen felül "érzékelős" kérdőív nem ártana. "minél jobb és érdekesebb felszereléseket, TÁRGYAKAT gyűjtsek" Egy Telltale játékban milyen tárgyat gyűjtök?"
lásd:előző megjegyzésem.
így éppen azért nem gyűjtesz abban a játékban tárgyat mert számodra ÁLTALÁBAN nem fontos a tárgygyűjtés!!!
"Vagyis, ahogy írtam, nem ártott volna single-multi megkülönböztetés, ezen felül készíttetni egy sorrendet a kitöltővel, hogy mely stílusú játékokat kedveli, és annak megfelelően jelentek volna meg az értékelős mondatok. Mert így ömlesztve fog jönni az információ és a kitöltőre van hagyva a különböző pontok értelmezése, és az az értelmezés nem feltétlenül (sőt biztosan nem) fog fedésbe lenni a kérdőív készítőjének értelmezésével. Így bármire ki lehet futtatni az elemzést, bármilyen hipotézis alátámasztható vagy elvethető."
ez alapvetően egy jó(nak tűnő) gondolat, csak az a helyzet, hogy az elmúlt sok-sok év kutatási "véres" tapasztalata egyértelműen azt mutatja,hogy ne akarjunk kategóriát megadni a válaszolóknak, mert sajnos nem tudják azokat jól értelmezni... ezt nagyon jól tükrözi pl. annak "evolúciója", hogy még 2011-ben konkrét játékokat ill. játéktípusokat fogalmaztam meg mint választható kategóriát, de arról hamar kiderült, hogy csak torzítja az eredményeket, mivel a kitöltők jó része sajnos nem jó helyre sorolta magát, játékait, így lett a káosz. így tavaly lett a váltás hogy inkább nyitottá tettem a játék megfogalmazásánák kérdését, ezzel óriási terhet téve az adatfeldolgozásra... de ezzel tisztábban lehet már látni, hogy mi is valójában a pontos preferált játéktípus mint korábban bármikor... nem ragozom ezt a kérdést tovább... ez sztem a játékkutatás egyik alfája és omegája, vagy inkább legnehezebb módszertani kérdése, amelyre valóban nagy örömmel fogadok minden ÉPÍTŐ tanácsot, javaslatot...
összességében úgy érzem, hogy hozzászólásod nem trollkodás/vérpisti jellegű, sőt látok benne konstruktív szándékot, így felajánlom, hogy a következő kérdőív módszertani szerkesztésébe beépíthetjük javaslataidat... persze ha valóban közös a célunk. ez esetben kérlek írj nekem (richard.fromann@gmail.com).
Köszönöm,
Richárd
Kezdjük a 3 kedvenc játékkal. Mi is a 3 kedvenc? Amit bármikor előveszek? Vagy amivel az elmúlt 1 évben a legtöbbet játszottam? Simán szét lehet venni, listára, hogy nevezd meg azon játékokat, amikkel az elmúlt 1 évben a legtöbbet játszottal. Majd egy olyan lista, amin azon játékok szerepelnek, amiket rendszeresen előveszel. Pedig csak át kéne rendszerezni, és egyből lehet nézni, hogy adott ember mennyit nyúl vissza régi játékokhoz és mennyi újat próbál ki.
Aztán az egész értékelős rész egy nagy katyvasz, mert nem tesz különbséget a között ha az ember egyedül játszik vagy multiban. Mert ebből ki lehetne hozni, hogy változik-e a "számítógépes személyisége", és ha igen milyen módon.
Akárkit nézhetnénk, másképpen fog egy Deus Ex:HR-t játszani, mint egy CS:GO-t. Az ember virtuális személyisége változik, attól függően milyen környezetbe teszed. Ugyan az, aki DX:HR-ben képes visszatölteni hc fokozaton, mer beszólt a riasztó és várni perceket a lopakodásra, lehet CoD-ban a hullákon táncot jár, hogy lealázza a másikat.
Ezen felül "érzékelős" kérdőív nem ártana.
"minél jobb és érdekesebb felszereléseket, TÁRGYAKAT gyűjtsek"
Egy Telltale játékban milyen tárgyat gyűjtök?
Vagyis, ahogy írtam, nem ártott volna single-multi megkülönböztetés, ezen felül készíttetni egy sorrendet a kitöltővel, hogy mely stílusú játékokat kedveli, és annak megfelelően jelentek volna meg az értékelős mondatok. Mert így ömlesztve fog jönni az információ és a kitöltőre van hagyva a különböző pontok értelmezése, és az az értelmezés nem feltétlenül (sőt biztosan nem) fog fedésbe lenni a kérdőív készítőjének értelmezésével. Így bármire ki lehet futtatni az elemzést, bármilyen hipotézis alátámasztható vagy elvethető.
a multiplayer / singleplayer szembeállítás a motivációs résznél nem releváns, mert itt pont az a lényeg, hogy játéktípustól függetlenül töltöd ki, a kérdéssor nem kötődik játékhoz, hanem csupán a Te motivációdhoz, ÁLTALÁBAN a játékokban. Ez azt jelenti, hogy ha Te azt írod pl. nem szeretsz csapatban játszani a játékokban, akkor az arra utal, hogy inkább a single player játékokat preferálod.
Úgy érzem, hogy itt egyébként ez az én saram, hogy nem kommunikáltam ezt a részt jól, hogy a motivációs kérdéssor nem a játékokra, hanem magára a játékos általános "játszási motivációjára" vonatkozik. Ezt a kérdést valóban pontosabban kellene megfogalmaznom...
eddig amúgy 934 megjegyzés/visszajelzés született - mindegyiket alaposan meg fogom nézni és figyelembe venni a 2016-os kérdőívnél.
Viszont arra nem kaptam választ hogy mi van ha valaki csak single playerezik? Csak mert a kérdések jó nagy része inkább a multira fókuszál.
Amúgy éppen egy ilyen "megerősítő" szemlélet az, amit szeretnék a kutatásban résztvevőknek egyre jobban biztosítani, hogy a kitöltő is érezze a fontosságát... jövőre ilyen szempontból egy áttörés lesz reményeim szerint, és végre az egyik álmom valósul meg azzal, hogy maga a kérdőív is játékosítva lesz. :-)
Az öreg Babbie zseniális volt a maga időszakában, sőt, nekem még most is az egyik példaképem. Igaz, az user experience (UX) még nem volt annyira promotálva... de talán majd egyszer kiegészíti a könyvét egy gamifikációs fejezettel! :-D
köszi még egyszer jókívánságodat! :-)
...az elmúlt években rengeteg játékos ajánlotta fel a segítségét, hogy szívesen bekapcsolódik a következő kérdőív/kutatás előzetes véleményezésébe és szerkesztésébe. szerencsére nagyon jó tapasztalataim vannak e téren, amely megerősíti, hogy ez valójában egy olyan baráti közeg, ahol mindenki azon dolgozik, hogy a gamer társadalom és a játékos értékek megfelelő elismerésben részesüljenek... a magam részéről a cél ez.
istenem ezen már csak nevetni tudok :D
...keresem a lehetőséget a SZEXUÁLIS kalandokra.
...minél több játékost LEGYŐZNI, annál JOBB számomra a játék.
...keresem a lehetőséget ROMANTIKUS együttlétre.
Ez a kérdőív nekem nagyon úgy tűnik hogy nem a játékos szokásimra kíváncsi hanem hogy menyire tesz pszichopatává a játék (szerinte)
Meg alapból ha megadtam hogy kb csak szingleplayerekkel tolom akkor ezekre most mit kéne válaszolnom?
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.