Mind a következő PlayStation, mind pedig a magányosan érkező Xbox Scarlettről már meglehetősen sok információ látott napvilágot a sajtóban, a fejlesztők pedig még ennél is nagyobb betekintést kaptak az új masinák szívébe.
Az E3 során kiderült, hogy közülük sokan vannak, akiket ámulatba ejtett a következő generációban rejlő számtalan lehetőség, ám Atsushi Inaba pont a lelkesedési spektrum másik oldalát képviseli. Meglátása szerint a két next-gen konzol „őszintén szólva még az előző generációhoz képest is jobban hasonlít egymásra. Ha engem kérdeztek, semmi sincs bennük, ami felkavarná az állóvizet, vagy szuper innovatív lenne. A játékos hardvereknek az egyénileg gyártott chipekről kellene szólniuk, amelyeket nem találhatsz meg a PC-dben. Most viszont azt látjuk, hogy csak összedobnak pár olyan cuccot, ami már korábban is elérhető volt.”
„Nehéz lelkesedni olyan dolgok iránt, melyek már eddig is léteztek, csak korábban bizonyos mértékben elzárkóztak a használatuktól. Éppen ezért számomra az olyan dolgok jelzik az innovációt, mint a felhőalapú platformok - ezek olyan platformok, melyek nem csak érdekelnek, de úgy is érzem, hogy e téren sokkalta több technológiai áttöréssel találkozhatunk.”
Az Inaba által megfogalmazott jelenség mögött egyébként tényleg megfigyelhető, hogy mind a két gyártó nagyjából azonos AMD-összetevőket vet majd be, és az új PlayStation, valamint a Scarlett esetében is az egyik legnagyobb marketinges reklámfogás az SSD-k által garantált gyorsulás.
Ott van egy valósnak tűnő diagram.
Persze sok Xbox-os elmehetett PS-re, de cserébe csak a PC-s gamepass-el többet lehet kaszálni, mint az egész PSN. És a végén mindig a nyereség számít. Hiába, egy adott random PS játékos, aki szerint minden ex egy külön csoda úgy gondolja, hogy a MS hülye és ő jobban tudja, ez nem így van. Azt kell észre venni, hogy MS fronton a crossplay, a visszafele komp, a szolgáltatások ára és minősége mind nagy fegyvertény a Sony-val szemben, hiába hajtogatják valakik, hogy pl ex cím, ami két hét alatt feledésbe merült, jobb volt, mint bármelyik más, ami két hét alatt feledésbe merült.
Most ott a Xbox Gamepass Ultimate, vagy mi a bánat is, havi 14.99-ért. Benne van az Xbox Live Gold, az Xbox Game Pass és a PC Game Pass is. Az a temérdek X1 és X360 játék mind játszható és jönnek bele a legújabbak is... De ha csak a PC-s Pass-t nézzük, ami havi 4€. Ugyan úgy jön bele az MS konfon bemutatott játékok 90%-a. Lehet, hogy az ember nem adna pénzt külön ilyen-olyan művészi platformerekért, de azoknak pl a 100%-a jön Pass-be külön díjazás nélkül. De jön bele az összes Halo (új is), Gears (új is), meg minden bánat és már most olyanok vannak benne, mint az új Metro, Wolfenstein 2, Marvel vs Capcom 3, ARK, Sea of Thieves, Titan Quest, Tomb Raider... Jön az összes AOE, Torment: ToN, Wasteland 3, Flight Simulator, hát de csak nem sorolom fel mind a sokat...
Ja... és akkor ezek nem Sony exkluzív játékok és az a baj valakiknek? És ezzel fog a MS a földbe beleállni valakik szerint? Meg kevés konzolt eladni? Akkor számoljunk már, mi az olcsóbb egy cégnek: ha le kell gyártania 60 millió gépet, vagy ha le kell gyártania 20 milliót? És hogy jön ki jobban? Ha 60 millió géphez van 10 milla fix előfizetése, vagy ha 20 millióhoz van 40 millió fix előfizetése?
TL;DR
Amit most írtam, amúgy nem hittérítés akar lenni, úgyis mindenki magának tudja, hogy mi válik be neki. De egy adott játékos nem tudja mi és mennyi pénzek mennek a háttérben. Ennek a biznisznek a jövője nem abban van, hogy használtan veszek egy ex játékot és 1000Ft veszteséggel, vagy nyereséggel tovább adom.
Anno még az is kérdés volt hogy az MS be tud-e törni a konzolpiacra és mos eltekintve a nagy exclusive szopkodástól bebizonyította, hogy van helye a piacon pl. az eladott konzolok számát nézve le van maradva még is többen használják a Live-ot mint a PSN-t.
Ahogy teltek az évek változtak az igények is mind konzolok és szolgáltatások tekintetében (akárcsak a telefonoknál) nem csak a játékok számítanak már mint régen hanem a felhasználhatóság és támogatás (backward, game pass stb...).
Nem kell temetni az MS-t amíg a Sony "játékban marad" addig ők is ott lesznek a piacon.
a plusz tartamak monetizálására is alkalmas lesz. A másik fele meg inkább ilyen indie jellegű, inkább szórakoztató, különböző kaladjáték szerűségek lesznek szerintem. És így ennyi, persze megmaradnak a már jól bejáratott AAA címek, mint a GoW, Halo, Forza, csak úgy a látszat kedvéért. Én úgy látom, hogy ők úgy vannak vele, hogy minek kockáztasanak akár 200 milliót egy-egy új IP re, főleg nem singleplayer re, ha egyszer nem szorulnak rá úgy mint például a Sony. Nekik máshonnan jön az igazán nagy pénz, az Xbox meg csak egy mellékes, ami szintén valamennyi pénzt termel. Valószínűleg ők felmérték, hogy az a bázis, ami jelenleg van, ha az Xbox ot nézzük, javarészt casual játékosokból tevődik össze, akiket a márkahűség, a gamepass, meg a fent említett különböző címek rántanak be. És ezek valószínűleg velük is maradnak, de ha egy részük le is morzsolódik, akár tíz millió játékos, nekik még az is belefér úgyis mennek PC-re a gamepassal, plusz nekik a kiadók is fizetnek (mint ahogy a Sonynak is) minden multiplatform játék után, amit az ő gépünkön futattnak. Tehát egy bizonyos számú eladott gép után, mondjuk legyen az húsz millió (ami valljuk be borítékolható) nekik bőven elég a fenmaradáshoz némi profittal, úgy, hogy még a gamepass sem kéne. Úgyhogy én kétlem, hogy a Sony val a jövőben bármikor is felszeretnék venni kesztyűk exkluzív játékok terén. Persze ez majd megint azt eredményezi, mint ebben a genben, hogy a Sony megint jól elhúz eladások terén. Aztán majd megint jön a sumákolás, mikor titkolni fogják, hogy mennyi gépet adtak el, aztán csak úgy paraszvakítás gyanánt néha-néha bedobnak majd egy jól csengő számot, amiben persze a Pc-s gamepassos játékosok is benne leszek. De szerintem ők csak ilyen szemlélőként lesznek jelen a kövi genben, mint ebben a genben is, úgy látszik ez bejön nekik. Gondolom már csak azért is kívárják mi sül ki a streamingből, hátha jókor lesznek jó helyen. Minden eddigi naívításomat félretéve, szerintem naggyából ennyire számíthatunk az Xbox tól a jövőben.
Úgyis mindenki a Ps-t várja. ;)
De az igaz, hogy főleg megjelenés előtti hetekben nem kevés szenvedély, elhivatottság kell hozzá, hogy az ember kibírja a hajtást és ne mondjon fel.
Ez az a rész, hogy a játékgyártás költsége jelentősen megnövekedett a "régen"-hez képest. Már nem megy a kutatás-fejlesztés-veszteséges értékesítés-szívás vele rendszer ilyen költségek mellett. Egy ilyen megoldással kikerül a kifizetni valók közül a hosszú időt, halom pénzt és kérdéses minőséget eredményező portok készítése. Emellett mindenki lazán dönthet, hogy melyik címét melyik platformokon jeleníti meg és a port, vagy változat nagy pénz nélkül is jobb lesz.
Most volt anno az egyik ilyen PowerPC proci + nvidia kari, a másik meg Cell proci, meg volt még a PC mellé és ha valaki ezekre fejleszteni akart, akkor kis túlzással készíthette el kvázi 3-szor ugyan azt a holmit. Valamelyikre szopás volt, valamelyikre kevésbé.
Üzletileg bevált, hogy az AMD a beszállító, mert ő maga fejleszt, utána meg kérésre úgy gyárt, ahogy kérik tőle. Most ha mind a ketten ugyan annak a gyártónak egy ugyan olyan termékét veszik, akkor az biztos, hogy ami egyszer meg volt írva arra a CPU-ra, akkor az a másikon is jól fog futni. Persze emellett még mindig variálhatnak a gyártók, hogy a GPU 12, vagy 13 egység gyors legyen. Meg tehetnek több RAM-ot valahova, vagy nagyobb SSD-t. Keresztben.
Ki mennyi pénzt tett a dologba, overall annál erősebb lesz a gépe. De nem kell fejleszteni és biztos a végeredmény. Meg kompatibilis. Így hát összeállt a Sony és a MS, hogy a felhő és stream-gaming alapjait közös erővel fektessék le. Kompatibilis lesz a rendszer, "egy kábelen megy", de mindenkinek olcsóbb, mint egy saját megoldás, ami nem működik együtt a másikkal. Azon belül már persze maguk mondják meg, hogy mi megy a saját felhőjükben, és milyen játék megy az ő kábelükön a saját gépeikre.
Most ez megy, de ugyan az a célja mind a kettőnek, hogy a saját cuccát eladja és minél jobban megszopassa a másikat. De mindezt olcsóbban játszhatják. A játék és a szolgáltatás meg ugyan úgy megvalósítható multiplatform jellegben is és mindenen fut, amin ők akarják, hogy fusson.
Akkor mit fognak csinálni? Régen tudták? Akartak?
Pont ez az egyik fekély a játék iparnak hogy azokat akik klímában, kényelmesen dolgoznak annyira sajnáljuk már hogy lassan ahhoz mérjük az igényeiket hogy nekik kényelmes legyen. Hát, még a...
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.