Mindig vannak olyan játékok, melyek nem követik az aktuális trendet, hanem valami újat, valami merőben mást akarnak prezentálni a nagyközönségnek. Legalábbis régebben voltak, manapság már egyre kevesebb van és igazán csak a nevesebb, mára már igazi márkanévvé vált stúdióktól várhatjuk el ezt. (Természetesen itt is közrejátszanak a piszkos anyagiak… sok újdonság nagy kockázattal jár, amihez megfelelő tőkeerő kell…)
Ha végignéznénk a stratégiai játékokat a kezdetektől mostanáig, nagyjából két jól elkülöníthető irányvonalat fedezhetünk fel. Egyfelől a főbb irányzatot képviselik a Command & Conquer, WarCraft, StarCraft, Age of Empires sorozatok, ahol kevés egységgel főleg a mikromenedzsment része lényeges a játéknak, a háborút részleteiben, csatánként vívjuk meg. A másik oldalon a Total War sorozatot találhatjuk, ahol igazi hatalmas hadseregeket kommandírozhatunk hasonlóan nagy seregek ellen. Az elsőben inkább csak különbönző taktikákat használhatunk ki, míg a másodikban tényleg stratégiákat kell kigondolnunk majd végigvinnünk.