Forza Motorsport 4 teszt

  • Írta: InGen
  • 2011. október 6.
  • forza motorsport 4, teszt, x360
Link másolása
Értékelés 9.4
Beindult az ősz, egyre-másra jönnek a hatalmas játékmegjelenések. A hajtásban szinte el is feledkeztünk volna arról, hogy mennyire várjuk már a Forza Motorsport 4-et, ha pár nappal ezelőtt nem jelenik meg a zseniális előzetes, Jeremy Clarskon narrálásával, ami újra előhozta mindenkiből a leküzdhetetlen vágyat, hogy benzint igyon reggelire.

Veszélyeztett faj vagyunk...

Úgy néz ki, Jeremy Clarkson semmit nem tud elrontani. Mióta egy évtizede elindult a megújult Top Gear, a show a világ legnézettebb műsorává vált, s úgy fest, sosem fogynak ki az ötletekből. Ha valaki, hát ő elő tudja hozni belőlünk az igazi autórajongót. Akkor is, amikor a benzin egyre drágább, akkor is, amikor küszöbön áll a dugóadó bevezetése, akkor is, amikor nyomorék biciklisek foglalják el a fél Csömöri utat. Jeremy fenntartja a gyönyörű autócsodákban, és a fantasztikusan muzsikáló V12-esekben örömüket lelők életkedvét. S legnagyobb szerencsékre, éppen ezt teszi a Forza Motorsport 4 is. Talán nem véletlen, hogy Clarkson és a Top Gear is komolyan benne van.


Az autószimulátorok fejlesztőinek hosszú ideig tartott, de végülis rájöttek a titok nyitjára: nem elég egyszerűen elénk dobni egy rakás versenypályát és párszáz kívánatos kocsit, hanem valahogy meg kell érinteni a lelkünket is. Nem nehéz dolog, elvégre egy Ferrari 458 Italia látványa és hangja minden arra fogékony jóember hátán automatikusan végigpendíti a szőrszálakat. De mégis, valahogy eddig nem volt minden a helyén. A Gran Turismo 5 ugyan próbálkozott a minden eddiginél látványosabb fotómóddal, de ez sem volt elég. Most azonban úgy tűnik, a Turn 10 megtalálta a módját, hogyan tegyen azok kedvére, akik az irodai székkel is driftelve közlekednek.


Nem másról beszélek, mint az új Autovista menüpont alatt lakozó tartalomról. Itt arról van szó, hogy a készítők gyakorlatilag az utolsó csavarig lemodelleztek néhány (egyelőre sajnos nem sok) verdát, és ezeket szabadon körbejárkálhatjuk, megnézegethetjük, sőt beléjük is ülhetünk. Azonban nem minden a látvány: az autó bizonyos pontjainál előbukkanó információs gombra kattintva a narrátor elmagyarázza nekünk a 4,5 literes V8-as motor tulajdonságait, netán a hűtött karbon-kerámia tárcsafékek jellemzőit, esetleg azt, hogy a 458 orrán található két kis bajusz miként deformálódik nagy sebességnél - nyilván attól függően, hogy az autó melyik pontjánál lévő infógombra nyomtunk. Ezek mellé mindenféle grafikont is kirajzol a képernyőre, számadatokkal, mindennel. Olyan részletességre tessék gondolni, hogy amikor a kamera ráközelít a motorra, még a Bosch feliratot és a típusszámot is ki lehet olvasni az alkatrészeken.


Ha beülünk, szinte érezni az új bőr szagát, és a friss kezelőgombok érintését. Be is indíthatjuk a motort, amit ezek után emberünk szépen felbőget, hogy garantálja az erekciónkat. Ez azonban még nem a jéghegy csúcsa: minden autóhoz kérhetünk egy Top Gear kommentárt is, ahol Jeremy elmondja a saját véleményét és néhány érdekességet az adott géppel kapcsolatban. A Ferrari 458-nál például nem átall megjegyezni, hogy ő a Mercedes SLS-t jobban szereti. S ha már az SLS-nél tartunk, említsünk meg egy apróbb hibát: a játék kommentátora azt állítja a motorról, hogy 6,3 literes, míg Clarkson azt mondja, 6,2 literes. A motor valójában az utóbbi lökettérfogattal rendelkezik, a Mercedes-AMG csak hagyományőrzésből nevezi 6,3-asnak. Ha már autórajongóknak készül a játék, ilyen apróságokat érdemes lett volna leegyeztetni, ráadásul az egyszeri halandó nem fogja tudni, hogy most akkor melyik infó a helyes, s lehet, hogy még aludni sem fog tudni emiatt.


A játék egyébként legalább ezerszer jobban használja ki a Top Gear licenc által nyújtott lehetőségeket, mint a Gran Turismo 5. Utóbbiban az ember nem győzte kivárni, mire azt és úgy csinálhatott a pályán, ahogy akart, szerintem a legtöbben fel is adták ezen irányú álmaikat. A Forzában azonban az első pillanattól szabad a tánc: a Lotus mérnöke által a show számára egy nem használt repülőtéren kialakított pálya több nyomvonal-vezetése is rendelkezésre áll, köztük a műsorban a gyorsulási versenyekhez használt egyenesek, illetve nyilván a teljes kör, ahol a sztárok szoktak végigmenni és felállítani egy időt. Ennek támogatására persze elérhető többek között a jelenlegi Reasonably Priced Car, a Kia C’eed is, így könnyen összemérhetjük az időnket monjuk Tom Cruise-zal. Az már szinte csak hab a tortán, hogy visszajátszáskor a játék a tévéműsorban is látott kameraállásokat használja.


Nem csak a Top Geart, de a Kinectet is viszonylag jól alkalmazza a játék. Tény, hogy versenyezhetünk teljesen a Kinect segítségével is, de ilyenkor az egész lebutul egy arcade szórakozássá, amiből körülbeül három perc után elegünk lesz – ezt a játékot nem erre teremtették. Ennél sokkal hasznosabb, hogy egyrészt az Autovistában teljesen kihasználhatjuk a Kinect nyújtotta mozgási szabadságot (de pontosan ugyanúgy megy kontrollerrel is), másrészt pedig sima kontrollerrel játszva a kamera érzékeli a fejmozgásunkat, így viszonylag szabadon nézelődhetünk verseny közben is. Valójában nem túl fontos adalék, de ha már rendelkezünk Kinecttel, érdemes kihasználni az extra lehetőségeket.


Ami a karriermódot illeti, ezúttal Season Play helyett World Tournak hívják, és csak kisebb finomításokat hoz az elődhöz képest, azokat is főként hangulati fronton. Továbbra is a betűkkel és számokkal jelölt autókategóriák alapján nevezhetünk be különböző versenyszezonokba, melyek tipikusan ugyanúgy épülnek fel, mint a harmadik részben. Amint kiválasztottuk a megfelelő futamot, a kamera a világtérképen ráközelít az adott helyre, s műholdképről is megmutatja a pályát, ami egészen hangulatos, s kissé felpezsdíti az előd személytelen, jellegtelen, steril karriermódját. A versenyek során továbbra is tapasztalati pontokat kapunk és szinteket lépünk, valamint fejlődik a kapcsolatunk az éppen használt autó gyártójával is, akitől extra lóvét, tuning cuccokat és egyéb ajándékokat kaphatunk.


Ahogy a Forza 3-ban, bizonyos események után itt is ajándék autó üti a markunkat, de nem ahogy a Forza 3-ban, itt már választási lehetőségünk is akad. Általában egy adott témán belül kínál fel öt-hat választható verdát a program: lehetnek például sportos ferdehátúak, 70-es évekbeli utcai versenygépek, és hasonlók. A lényeg, hogy végre van döntésünk, nem azzal kell beérnünk, amit a program fixen hozzánk vág.  A karrierrel kapcsolatban még egy fontos kérdés felmerül: a mesterséges intelligencia nehézségi szintje. Az elődben ugyanis általános problémát jelentett, hogy a medium túl könnyű volt, a hard pedig túl nehéz, a legtöbb játékos pedig a kettő között ragadt.


Nos, jelentem, hogy a problémát nagyjából megoldották. A Forza 4 mesterséges intelligenciája elméletileg analizálja a tudásunkat és a stílusunkat, s az alapján versenyről versenyre képes variálni a saját teljesítményét, hogy mindig pont megfelelő kihívást nyújtson. Esetenként a medium még mindig túl könnyű, a hard pedig túl nehéz tud lenni, de most sokkal könnyebb elmosni a határt a kettő között: ha a program látja, hogy túlságosan könnyen alázol, akkor hamarosan az M.I. is rákapcsol kicsit. Emellett a készítők igyekeztek némileg lekorlátozni az adott eseményre vihető kocsik típusait, ami még inkább segíthet az egyensúly eltalálásában. Ráadásul végre többször látni a gépet is hibázni: egyszer például az előttem haladó annyira próbálta megtartani az előnyét, hogy az egyik kanyarba kicsit túl gyorsan ment be, próbált korrigálni, de a megpördülést elkerülendő, inkább kiengedte a verdát a fűre, majd onnan vánszorgott vissza.


Természetesen jelen van a Forza-sorozat sokak által legjobban kedvelt eleme is, az autók teljes külső testreszabhatósága. Photoshop-huszárok felcicomázhatják a verdákat több ezer matrica közül választva, vagy saját kézzel kifestve az egészet. Hasonló módon a tuningolás lehetősége is megmaradt: az egyes alkatrészeket általában három fázison keresztül (utcai, sport, verseny) fejleszthetjük, s persze továbbra is teljesen testreszabhatjuk a kocsi finombeállításait is a gátlóktól kezdve a fékeken át egészen a sebességfokozatok kiosztásáig. A festésünket, vagy az autóbeállításainkat aztán a továbbra is fantasztikus online közösségi lehetőségeknek köszönhetően megoszthatjuk másokkal, eladhatjuk, de akár vehetünk is dolgokat a profiktól. Ráadásul az Auto Clubok megjelenésével most már gyakorlatilag klánokba is szerveződhetünk, s közösen léphetünk fel más klubok ellen.


Online tekintetében egyébként a legnagyobb újítás a Rivals mód, ami valójában az EA-féle Autologhoz hasonlóan félig online - félig offline. Arról van szó, hogy a riválisaink idő- vagy köreredményét kell megdöntenünk, de nekik ehhez nem kell online lenni, a játék csak letölti a szellemautót, és kész. A Rivalson belül több kihívásfajtával is találkozhatunk: a monthly, vagyis havi kihívásokat mindig a Turn 10 állítja össze, s hónapról-hónapra változik. A Top Gear kihívásokon belül a show tesztpályáján kell teljesítenünk, például a sztárok által lefutott kört. Ilyenkor persze az autó is fixen a Kia C'eed, s a leaderboardokat böngészve hamarosan kiderül, ki az, aki tényleg gyorsabb a sztároknál, s mennyivel. A Spec Hot Laps kihívásnál az autó szintén fix alapjárgány, nekünk pedig csak a köridőkre kell koncentrálnunk, míg az Open Time Attack ugyanez, csak autókategóriákra lebontva, s vihetjük a saját, szénné tuningolt gépszörnyetegünket. A Track Days az egyik legmókásabb dolog: szintén a köridők számítanak, csak egy pályanapnak megfelelően rajtunk kívül más is tartózkodik az aszfalton, legtöbbször lassabb kocsik, így őket is kerülgetve kell kihoznunk a legjobbat magunkból. Aztán szintén nagyon szórakoztató az Autocross, aminek a lényege, hogy az adott pályán bólyákkal és egyéb akadályokkal kialakítanak egy igen nehéz, kacskaringózós útvonalat, ami komolyan próbára teszi a vezetési tudásunkat. A cél a minél jobb időeredmény elérése. Érdemes agilis járgányt vinni. Végül pedig itt van nekünk a Drift Zone, ahol a cél egyértelmű: adott kör alatt több pontot összedriftelni, mint a vetélytársunk.


Félelmetesen jól összerakott, teljes, kerek, egész játék a Forza Motorsport 4. A Gran Turismo 5 olyannak tűnik mellette, mint amit egy rakás lelkes amatőr tákolt össze egy sufniban. Idén végleg elértük azt, hogy a Polyphony Digital klasszikusát leszorították a trónról. Habár az Autovistán kívül hatalmas újdonságokat nem hoz a játék, mindenben fejlődött, tökéletesedett egy kicsit. A fizika, az autók viselkedése még közelebb áll a valósághoz, a hangok még brutálisabban szólnak, a kezelhetőség, a játszhatóság még tökéletesebb. Egyedül a grafika maradt szinte változatlan, de néhány apró részletben,  s az autók megvilágításában még itt is ki lehet szúrni némi előrelépést.


Ahogy Jeremy mondja tehát az alant látható ominózus előzetesben: az autórajongók utolsó mentsvára nem egy németországi versenypálya, vagy egy montanai hegyi út. Hanem a nappali. S jelenleg a nappaliban semmi nem nyújt nagyobb autós élményt a Forza Motorsport 4-nél.

112.
112.
TheProKillerOne
Nekem nagyon bejön. Van benne változatosság meg elég kihívás és kreatív dolog. Engem annyira beszippantott hogy kicsivel több mint egy hét alatt kb. 75 órát játszottam vele.
110.
110.
respectpele10
Van egy kis problémám : Karrierbe egyszercsak kiírta, hogy nincs versenyzésre megfelelő autóm, tuningoljak vagy vegyek másik autót. R3-as típusú volt a legjobb autóm ezért gondoltam segít ha veszek egy R2-est. Vettem de semmi. Az autókat is tuningoltam fel/le de semmi se használt. Valaki tudja mit kéne csináljak ? Valami tipp ?
108.
108.
RvP20
mi a különbség a forza motorsport 4 (bundle) essentials és az alapjáték között?
107.
107.
Ventus
Igen. ezt be kell látni hogy a forza jobb lett. Én mindíg is gran turismo fan voltam, a 4rész az valami eszméletlen volt számomra, de ez az 5 csalódás szinte minden téren. Enyhén szólva félkész a játék: Az autók hangja ugyan olyan függetlenül a hengerek számától ez elég idegesítő, némelyik autó meg egyszerűen át lett rakva a 4ből és így totál idétlenül mutat hogy 1 egész generációbeli különbség van az autók kinézete között, és még sorolhatnám de nem teszem. Az a lényeg hogy a Forza4 magasan veri a gt pedig a carrier módja annak sem valami változatos.
105.
105.
SplashyEarth
Sose játszottam Forzával. Most 10%-nál tartok a játékba. Teljesen más mint az NFS-ek. Számomra komplikáltabb a játék. Van egy A700-as (kategória) kocsim, és nem mehetek semmilyen versenyen vele. A „tunning” is ceremóniásabb. Nem akarom le húzni, biztos én vagyok a béna. Azt kell mondjam aki nem rajong a zárt pályás versenyekért, az maradjon az NFS-nél.. legalább is én nekem nem lett a kedvencem!
104.
104.
Martin963
#103: ne haragudj a kérdésért de az autók is mind meg vannak live nélkül?
103.
103.
mateka88
működik live nélkül is én is xbox-on játszok vele. Am a játék szerintem nagyon jó ra sikerült!
102.
102.
Martin963
én januárban fogom megkapni és az lenne a kérdésem a yuotube-on látott trailer-ek alapján és úgy vettem észre hogy kell X-BOX Live is. ez igaz? Vki segítene?
101.
101.
Barca7
#87: 988 Countach LP5000 QV
1999 Diablo GTR
1997 Diablo SV
2005 Gallardo
2007 Gallardo Superleggera [Unicorn / Get via FM3 Profile Import if in FM3 Garage]
2011 Gallardo LP570-4 Superleggera [source] [VIP Car Pack DLC]
2006 Miura Concept
1967 Miura P400
2005 Murciélago
2007 Murciélago LP640 [Unicorn / Get in Auction House]
2010 Murciélago LP670-SV
2008 Reventón
2011 Sesto Elemento

Bár mondjuk itt nem irják
De hogyha Koenigsegg
2011 Agera [Launch Bonus Car Pack DLC]
Ez benne lesz akkor talán az Aventador is
100.
100.
Barca7
#87:Úgy tudom hogy a DLC-ben benne lesz
99.
99.
DeNzNlPt
Na egy teljes hetvege GT5-es utan vegre ma kezhez kaptam a limited edition-t. Hogy egyszeru legyek: En inkabb a ps3 fele hajlok (mivel jobb rajta az exkluziv jatek valasztek), de a forza 4 szinte minden teren veri a GT5-t. Jobb a karrier mod, jobb az auto valasztek (igen kisebb, de 31 miata-ra nekem nincs szuksegem, sot ha tobbes szamban vannak akkor mar regen rossz), a verseny valtozatosabbak (fuggetlenul attol hogy se rally, se nascar, se go kart nincs), okosabb MI (bar mintha visszafejlodott volna a forza 3 ota, de az is lehet hogy ez a teljesitmenyem miatt megemelkedo hard/expert fokozatnak tudhato be melyet nem latni de a free play alapjan a ketto koze satcolom be magam) es jobb vezetesi elmeny. Igen jol latjatok, jobb (ezt tobb mint 20000 km GT5 utan). Az egyetlen teren amiben a gt5 meg valamivel elorebb van az az ejszakai versenyek es eso, sar es ho jelenlete mely kulonosen most a spec 2.0 val a palyageneralast sokkal izgalmasabba teszi (sot merem allitani hogy jobb palyat generaltam mint barmely palya a GT5ben). A GT5-nek szamomra nagyjabol vege (bar Spa-t meg megveszem), mivel a karrier semmilyen szinten nem lelkesitett es a free play (arcade mod) meg nagyon szar es a Spec 2.0 nem hozott eleg ujitast. Neha eloveszem majd ha a Ferrari Scuderiaval akarok egy kort menni Monzaban, Monacoban, vagy a jovo heten kijovo Spaban.
98.
98.
deatres
Kizárólag csak a demóval játszottam, de a vezetési élmény félelmetesen jó lett! Jó pár kört nyomtam vele de nem untam meg egy pillanatig sem. Tökéletes kikapcsolódás! Van valaki aki már próbálta az új Xbox kormányt? Kiváncsi lennék hogy megéri beruházni rá.
97.
97.
DeNzNlPt
Elorendeltem a limited edition-t de az amazon.fr (mashol nem lattam) meg mindig nem kuldte el. Van itt meg valaki aki a limited edition-re var?

A GT5 Spec 2.0 meg nem javitott sokat a GT5-n mivel a belso nezet a stanrd autokban eleg gagyi lett (kiveve egy-kettot). Mondjuk az hogy lehet "menteni" endurance race kozben eleg jol jon, de az hogy meg mindig nem javitottak a boxutca glitcheket az kurva idegesito. Kb 5-10 percet vesztettem azzal a Laguna Seca 4 oras endurance race-n hogy a box utca nem fogadott (neha haromszor kellett bemennem mig vegre gumit csereltek, egyebkent az MI egyszeruen athajtott megallas nelkul) es emiatt eloszor pl egy kort teljesen tonkrement hatso gumikkal kellett megtennem mely kb annyit jelent hogy korcsolyaztam.

A demo alapjan a forza 4 uberelni fogja, de hat amig nem kuldik addig maradok a gt5-ben gyujtogetni (mar szinte minden premium auto megvan kiveve egy ket versenyautot melyek engem hidegen hagynak, es az osszes europai auto melyet talaltam).
96.
96.
Samu
#95: Játszottam a GT5-tel,és egyet kell értenem azzal amit leírtál.Már megjött az FM4 és próbálgatom.Annyira nem nagy a változás mint ahogy be-hype-olták,de a GT5-höz lassan kár hasonlítani.Reméljük ,hogy újra méltó ellenfele tud lenni a forza-nak,bár most nincs PS3-mam,de szivesen visszanyergelnék rá.Jelenleg tényleg ez a jobb... Lássuk a mit javít a GT5-ön a Spec.2.0!!!
95.
95.
amd33
#93: Én nem csak messziről láttam a gt5 nem keveset toltam vele tartalmilag még mindig több mint a forza de ez édes kevés mert a forza 4 oda vissza dádázza és mégse fejlesztettek 6 évig egy félkész játékot jah és itt mind az 500 kocsiba van nagyon jó műszerfal nézet ami ugye a gt5-ről nem mondható el.Plusz a szimpla kocsik amik olyan ocsmányak hogy már fáj ez nem mondható el, nah a kocsik hangjairól meg ne is beszéljünk mert csak könnybe lábad a szemem...
94.
94.
altF4
A képeken a kocsik gyönyörűek.Ha úgy alakul hogy lesz xboxom akkor ezt feltétlenül be kell szerezni.A negyedik is tök jó volt havernál, pedig nem szeretem a szimulátorokat, meg úgy az autós játékokat sem egyáltalán.
93.
93.
Lukee
Ez is Micro$oft álltal pénzelt célzott hírdetés! Látszik hogy a szerző csak messziről látta a GT5-öt! LOL
92.
92.
Vendu
#91: Az engem is érdekelne, még nem töltöttem le ezért kíváncsi vagyok rá.
91.
91.
nukebomb
Kicsit OFF: A GT5 Spec 2.0-ról fogtok kis minitesztet írni? Ugye fogtok? :)
90.
90.
Elegost
#82: Értem pajti... úgy gondolod hogy én egy humántranszmutált génhíbás ötéves vagyok mint te??? Általában a Forza tesztekhez ide olálkodnak a GT fanok és itt oltják a játékot. Abból indultam ki ezért BENYOMÁS, de mivel én nem vagyok tisztába a jelentésével ezért nem is tudok magyarul. Meg mivel nem rendelkezem annyi inteligenciával amennyi fogam van(32 fogam van), ezért lemegyek és alsó gatyába rohangálok egy keveset a bevásárló utcába... Sajnálom, hogy egy gyökér vagyok (veled együtt). Az automata védekezési rendszered amivel olyanokat állítasz ami nem is igaz, lenyűgöző. Nem bántásból írtam semmit. De nyugodtan vedd magadra, én jót röhögök rajtad. ;)
A játékot volt szerencsém kipróbálni és hatalmas nagy game. Nekem tetszik és majd beszerzem. :)
88.
88.
Vendu
Miért InGen írta a tesztet?
87.
87.
LnB
Nincs benne Lamborghini Aventador!! :( nállam így már csak 9,9pont lehet :)
83.
83.
Tomeggyilkos
#80: amugy tudod mit jelent az hogy benyomas? mert nem ugy tunik nekem

mondok neked 1 peldat : pl nekem az irasodrol az a benyomasom hogy neked tobb a fogad mint az IQ d :)

es en itt le is zartam a F4 temat sziasztok ;)
82.
82.
Tomeggyilkos
#80: tudod mi a baj pajti? hogy te a benyomasodat tenykent kezeled ilyen emberrekel meg felesleges is lenne leallnom beszelgeti

"Második benyomás: még mindig csak PS3-ad van" ez neked benyomas? :))))
nekem ez inkabb tenynek tunik

"Harmadik benyomás: ez lenne az amikor elhatározom hogy nem szólok be"

szerintem jobban jartal volna ha nem szolalsz meg mert igy csak hulyet csinaltal magadbol :)))

Ui. van xbox om es probaltam a forzat de hat minek is irjam le hiszen TE jobban tudod
81.
81.
LnB
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...