Veszélyeztett faj vagyunk...
Úgy néz ki, Jeremy Clarkson semmit nem tud elrontani. Mióta
egy évtizede elindult a megújult Top Gear, a show a világ legnézettebb műsorává
vált, s úgy fest, sosem fogynak ki az ötletekből. Ha valaki, hát ő elő tudja
hozni belőlünk az igazi autórajongót. Akkor is, amikor a benzin egyre drágább,
akkor is, amikor küszöbön áll a dugóadó bevezetése, akkor is, amikor nyomorék
biciklisek foglalják el a fél Csömöri utat. Jeremy fenntartja a gyönyörű
autócsodákban, és a fantasztikusan muzsikáló V12-esekben örömüket lelők
életkedvét. S legnagyobb szerencsékre, éppen ezt teszi a Forza Motorsport 4 is.
Talán nem véletlen, hogy Clarkson és a Top Gear is komolyan benne van.
Az autószimulátorok fejlesztőinek hosszú ideig tartott, de végülis rájöttek a
titok nyitjára: nem elég egyszerűen elénk dobni egy rakás versenypályát és
párszáz kívánatos kocsit, hanem valahogy meg kell érinteni a lelkünket is. Nem
nehéz dolog, elvégre egy Ferrari 458 Italia látványa és hangja minden arra
fogékony jóember hátán automatikusan végigpendíti a szőrszálakat. De mégis,
valahogy eddig nem volt minden a helyén. A Gran Turismo 5 ugyan próbálkozott a
minden eddiginél látványosabb fotómóddal, de ez sem volt elég. Most azonban úgy
tűnik, a Turn 10 megtalálta a módját, hogyan tegyen azok kedvére, akik az irodai székkel is driftelve közlekednek.
Nem másról beszélek, mint az új Autovista menüpont alatt lakozó tartalomról. Itt
arról van szó, hogy a készítők gyakorlatilag az utolsó csavarig lemodelleztek
néhány (egyelőre sajnos nem sok) verdát, és ezeket szabadon körbejárkálhatjuk,
megnézegethetjük, sőt beléjük is ülhetünk. Azonban nem minden a látvány: az
autó bizonyos pontjainál előbukkanó információs gombra kattintva a narrátor
elmagyarázza nekünk a 4,5 literes V8-as motor tulajdonságait, netán a hűtött
karbon-kerámia tárcsafékek jellemzőit, esetleg azt, hogy a 458 orrán található
két kis bajusz miként deformálódik nagy sebességnél - nyilván attól függően,
hogy az autó melyik pontjánál lévő infógombra nyomtunk. Ezek mellé mindenféle grafikont is
kirajzol a képernyőre, számadatokkal, mindennel. Olyan részletességre tessék
gondolni, hogy amikor a kamera ráközelít a motorra, még a Bosch feliratot és a
típusszámot is ki lehet olvasni az alkatrészeken.
Ha beülünk, szinte érezni az új bőr szagát, és a friss kezelőgombok érintését.
Be is indíthatjuk a motort, amit ezek után emberünk szépen felbőget, hogy
garantálja az erekciónkat. Ez azonban még nem a jéghegy csúcsa: minden autóhoz
kérhetünk egy Top Gear kommentárt is, ahol Jeremy elmondja a saját véleményét
és néhány érdekességet az adott géppel kapcsolatban. A Ferrari 458-nál például
nem átall megjegyezni, hogy ő a Mercedes SLS-t jobban szereti. S ha már az
SLS-nél tartunk, említsünk meg egy apróbb hibát: a játék kommentátora azt
állítja a motorról, hogy 6,3 literes, míg Clarkson azt mondja, 6,2 literes. A
motor valójában az utóbbi lökettérfogattal rendelkezik, a Mercedes-AMG csak
hagyományőrzésből nevezi 6,3-asnak. Ha már autórajongóknak készül a játék,
ilyen apróságokat érdemes lett volna leegyeztetni, ráadásul az egyszeri halandó
nem fogja tudni, hogy most akkor melyik infó a helyes, s lehet, hogy még aludni
sem fog tudni emiatt.
A játék egyébként legalább ezerszer jobban használja ki a Top Gear licenc által
nyújtott lehetőségeket, mint a Gran Turismo 5. Utóbbiban az ember nem győzte
kivárni, mire azt és úgy csinálhatott a pályán, ahogy akart, szerintem a legtöbben
fel is adták ezen irányú álmaikat. A Forzában azonban az első pillanattól
szabad a tánc: a Lotus mérnöke által a show számára egy nem használt repülőtéren
kialakított pálya több nyomvonal-vezetése is rendelkezésre áll, köztük a műsorban a
gyorsulási versenyekhez használt egyenesek, illetve nyilván a teljes kör, ahol a
sztárok szoktak végigmenni és felállítani egy időt. Ennek támogatására persze
elérhető többek között a jelenlegi Reasonably Priced Car, a Kia C’eed is, így
könnyen összemérhetjük az időnket monjuk Tom Cruise-zal. Az már szinte csak hab
a tortán, hogy visszajátszáskor a játék a tévéműsorban is látott
kameraállásokat használja.
Nem csak a Top Geart, de a Kinectet is viszonylag jól alkalmazza a játék. Tény,
hogy versenyezhetünk teljesen a Kinect segítségével is, de ilyenkor az egész
lebutul egy arcade szórakozássá, amiből körülbeül három perc után elegünk lesz –
ezt a játékot nem erre teremtették. Ennél sokkal hasznosabb, hogy egyrészt az
Autovistában teljesen kihasználhatjuk a Kinect nyújtotta mozgási szabadságot
(de pontosan ugyanúgy megy kontrollerrel is), másrészt pedig sima kontrollerrel
játszva a kamera érzékeli a fejmozgásunkat, így viszonylag szabadon
nézelődhetünk verseny közben is. Valójában nem túl fontos adalék, de ha már
rendelkezünk Kinecttel, érdemes kihasználni az extra lehetőségeket.
Ami a karriermódot illeti, ezúttal Season Play helyett World Tournak hívják, és
csak kisebb finomításokat hoz az elődhöz képest, azokat is főként hangulati
fronton. Továbbra is a betűkkel és számokkal jelölt autókategóriák alapján
nevezhetünk be különböző versenyszezonokba, melyek tipikusan ugyanúgy épülnek
fel, mint a harmadik részben. Amint kiválasztottuk a megfelelő futamot, a
kamera a világtérképen ráközelít az adott helyre, s műholdképről is megmutatja
a pályát, ami egészen hangulatos, s kissé felpezsdíti az előd személytelen, jellegtelen,
steril karriermódját. A versenyek során továbbra is tapasztalati pontokat
kapunk és szinteket lépünk, valamint fejlődik a kapcsolatunk az éppen használt
autó gyártójával is, akitől extra lóvét, tuning cuccokat és egyéb ajándékokat
kaphatunk.
Ahogy a Forza 3-ban, bizonyos események után itt is ajándék autó üti a markunkat, de nem
ahogy a Forza 3-ban, itt már választási lehetőségünk is akad. Általában egy
adott témán belül kínál fel öt-hat választható verdát a program: lehetnek
például sportos ferdehátúak, 70-es évekbeli utcai versenygépek, és hasonlók. A
lényeg, hogy végre van döntésünk, nem azzal kell beérnünk, amit a program fixen
hozzánk vág. A karrierrel kapcsolatban
még egy fontos kérdés felmerül: a mesterséges intelligencia nehézségi szintje.
Az elődben ugyanis általános problémát jelentett, hogy a medium túl könnyű
volt, a hard pedig túl nehéz, a legtöbb játékos pedig a kettő között ragadt.
Nos, jelentem, hogy a problémát nagyjából megoldották. A Forza 4 mesterséges
intelligenciája elméletileg analizálja a tudásunkat és a stílusunkat, s az alapján
versenyről versenyre képes variálni a saját teljesítményét, hogy mindig pont
megfelelő kihívást nyújtson. Esetenként a medium még mindig túl könnyű, a hard
pedig túl nehéz tud lenni, de most sokkal könnyebb elmosni a határt a kettő
között: ha a program látja, hogy túlságosan könnyen alázol, akkor hamarosan az M.I. is
rákapcsol kicsit. Emellett a készítők igyekeztek némileg lekorlátozni az adott
eseményre vihető kocsik típusait, ami még inkább segíthet az egyensúly
eltalálásában. Ráadásul végre többször látni a gépet is hibázni: egyszer például az
előttem haladó annyira próbálta megtartani az előnyét, hogy az egyik
kanyarba kicsit túl gyorsan ment be, próbált korrigálni, de a
megpördülést elkerülendő, inkább kiengedte a verdát a fűre, majd onnan
vánszorgott vissza.
Természetesen jelen van a Forza-sorozat sokak által legjobban kedvelt eleme is,
az autók teljes külső testreszabhatósága. Photoshop-huszárok felcicomázhatják a
verdákat több ezer matrica közül választva, vagy saját kézzel kifestve az
egészet. Hasonló módon a tuningolás lehetősége is megmaradt: az egyes
alkatrészeket általában három fázison keresztül (utcai, sport, verseny)
fejleszthetjük, s persze továbbra is teljesen testreszabhatjuk a kocsi
finombeállításait is a gátlóktól kezdve a fékeken át egészen a
sebességfokozatok kiosztásáig. A festésünket, vagy az autóbeállításainkat aztán
a továbbra is fantasztikus online közösségi lehetőségeknek köszönhetően megoszthatjuk
másokkal, eladhatjuk, de akár vehetünk is dolgokat a profiktól. Ráadásul az Auto Clubok megjelenésével most már gyakorlatilag klánokba is szerveződhetünk, s közösen léphetünk fel más klubok ellen.
Online tekintetében egyébként a legnagyobb újítás a Rivals mód, ami valójában az EA-féle Autologhoz hasonlóan félig online - félig offline. Arról van szó, hogy a riválisaink idő- vagy köreredményét kell megdöntenünk, de nekik ehhez nem kell online lenni, a játék csak letölti a szellemautót, és kész. A Rivalson belül több kihívásfajtával is találkozhatunk: a monthly, vagyis havi kihívásokat mindig a Turn 10 állítja össze, s hónapról-hónapra változik. A Top Gear kihívásokon belül a show tesztpályáján kell teljesítenünk, például a sztárok által lefutott kört. Ilyenkor persze az autó is fixen a Kia C'eed, s a leaderboardokat böngészve hamarosan kiderül, ki az, aki tényleg gyorsabb a sztároknál, s mennyivel. A Spec Hot Laps kihívásnál az autó szintén fix alapjárgány, nekünk pedig csak a köridőkre kell koncentrálnunk, míg az Open Time Attack ugyanez, csak autókategóriákra lebontva, s vihetjük a saját, szénné tuningolt gépszörnyetegünket. A Track Days az egyik legmókásabb dolog: szintén a köridők számítanak, csak egy pályanapnak megfelelően rajtunk kívül más is tartózkodik az aszfalton, legtöbbször lassabb kocsik, így őket is kerülgetve kell kihoznunk a legjobbat magunkból. Aztán szintén nagyon szórakoztató az Autocross, aminek a lényege, hogy az adott pályán bólyákkal és egyéb akadályokkal kialakítanak egy igen nehéz, kacskaringózós útvonalat, ami komolyan próbára teszi a vezetési tudásunkat. A cél a minél jobb időeredmény elérése. Érdemes agilis járgányt vinni. Végül pedig itt van nekünk a Drift Zone, ahol a cél egyértelmű: adott kör alatt több pontot összedriftelni, mint a vetélytársunk.
Félelmetesen jól összerakott, teljes, kerek, egész játék a Forza Motorsport 4. A
Gran Turismo 5 olyannak tűnik mellette, mint amit egy rakás lelkes amatőr
tákolt össze egy sufniban. Idén végleg elértük azt, hogy a Polyphony Digital
klasszikusát leszorították a trónról. Habár az Autovistán kívül hatalmas
újdonságokat nem hoz a játék, mindenben fejlődött, tökéletesedett egy kicsit. A
fizika, az autók viselkedése még közelebb áll a valósághoz, a hangok még
brutálisabban szólnak, a kezelhetőség, a játszhatóság még tökéletesebb. Egyedül
a grafika maradt szinte változatlan, de néhány apró részletben, s az autók megvilágításában még itt is ki
lehet szúrni némi előrelépést.
Ahogy Jeremy mondja tehát az alant látható ominózus előzetesben: az
autórajongók utolsó mentsvára nem egy németországi versenypálya, vagy egy
montanai hegyi út. Hanem a nappali. S jelenleg a nappaliban semmi nem nyújt
nagyobb autós élményt a Forza Motorsport 4-nél.
1999 Diablo GTR
1997 Diablo SV
2005 Gallardo
2007 Gallardo Superleggera [Unicorn / Get via FM3 Profile Import if in FM3 Garage]
2011 Gallardo LP570-4 Superleggera [source] [VIP Car Pack DLC]
2006 Miura Concept
1967 Miura P400
2005 Murciélago
2007 Murciélago LP640 [Unicorn / Get in Auction House]
2010 Murciélago LP670-SV
2008 Reventón
2011 Sesto Elemento
Bár mondjuk itt nem irják
De hogyha Koenigsegg
2011 Agera [Launch Bonus Car Pack DLC]
Ez benne lesz akkor talán az Aventador is
A GT5 Spec 2.0 meg nem javitott sokat a GT5-n mivel a belso nezet a stanrd autokban eleg gagyi lett (kiveve egy-kettot). Mondjuk az hogy lehet "menteni" endurance race kozben eleg jol jon, de az hogy meg mindig nem javitottak a boxutca glitcheket az kurva idegesito. Kb 5-10 percet vesztettem azzal a Laguna Seca 4 oras endurance race-n hogy a box utca nem fogadott (neha haromszor kellett bemennem mig vegre gumit csereltek, egyebkent az MI egyszeruen athajtott megallas nelkul) es emiatt eloszor pl egy kort teljesen tonkrement hatso gumikkal kellett megtennem mely kb annyit jelent hogy korcsolyaztam.
A demo alapjan a forza 4 uberelni fogja, de hat amig nem kuldik addig maradok a gt5-ben gyujtogetni (mar szinte minden premium auto megvan kiveve egy ket versenyautot melyek engem hidegen hagynak, es az osszes europai auto melyet talaltam).
A játékot volt szerencsém kipróbálni és hatalmas nagy game. Nekem tetszik és majd beszerzem. :)
mondok neked 1 peldat : pl nekem az irasodrol az a benyomasom hogy neked tobb a fogad mint az IQ d :)
es en itt le is zartam a F4 temat sziasztok ;)
"Második benyomás: még mindig csak PS3-ad van" ez neked benyomas? :))))
nekem ez inkabb tenynek tunik
"Harmadik benyomás: ez lenne az amikor elhatározom hogy nem szólok be"
szerintem jobban jartal volna ha nem szolalsz meg mert igy csak hulyet csinaltal magadbol :)))
Ui. van xbox om es probaltam a forzat de hat minek is irjam le hiszen TE jobban tudod
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.