Alone in the Dark: Illumination bétateszt

  • Írta: zoenn
  • 2015. február 3.
  • alone in the dark: illumination, bétateszt, pc
Link másolása
Már a bétateszt alapján borítékolható, hogy az Atari újra bakot lőtt egy régi horrorszéria feltámasztásával, a Haunted House után az új Alone in the Darkot is hátam közepére kívántam. Fapados shootert kapunk tavasszal.

Józan ésszel azt gondolhatnánk, hogy egy patinás frencsájz feltámasztásakor a kiadó apait-anyait belead, nem bízza a véletlenre a dolgot, tapasztalt fejlesztőket szerződtet és jó sok pénzt belepumpál a projektbe. Az Alone in the Dark esetében pont ez a két tényező hiányzik az értékelhető végeredményhez. Miután a 2008-as reboot is félresiklott, az Atari nem tanult a hibájából, egy teljesen zöldfülű brigádot bízott meg az Illumination fejlesztésével. Különös, hogy a Pure FPS-nek még hivatalos weboldala sincs, a stúdió legutóbb a Nether MMO-t rázta gatyába, miután a Phosphor Games letette a lantot. Az új Alone in the Dark koncepciója szembemegy a hagyományokkal: a manapság népszerű négyfős kooperatív módot erőlteti, de sebaj, elvégre kapunk egy single kampányt is, ebbe kóstolhattam most bele. A társak nélküli játék még a minimális érdeklődést is kiölte belőlem, a nyomasztónak szánt atmoszféra gyorsan átvált frusztrálóba. Az egészről süt az olcsóság, a látvány vacak, a mechanika nyögvenyelős, a játék távolról sem ismeri a félelemkeltés eszközeit.


Az Atari a múlt hétvégén minden előrendelő számára elérhetővé tette az Alone in the Dark: Illumination bétáját, melyben az első kampányban próbálhattam ki egyetlen karaktert, a Huntert irányítva. Életem egyik leghaszontalanabb pár óráját töltöttem a próbaváltozattal. Szinte magam előtt látom a csalódott játékosok arcát, akiket megbabonázott a név, kicsengettek 28 eurót, de csak fércművet kaptak a pénzükért. Noha a sorozat hatodik darabja még nincs kész, kétlem, hogy a tavasszal esedékes premierig komolyabban megváltozna a pocsék alapokra épülő játékmenet. Ha egy kicsit is adunk a minőségre, a hiányosságok gyorsan szemet szúrnak, az Illuminationt pedig egyszerűen lehetetlen szeretni. De haladjunk szépen sorjában!


Az elhagyatott bányászváros, Lorwich az egyik legbarátságtalanabb hely Virginia állam déli határán. Az egykor virágzó településen nyüzsgő élet folyt, mígnem egy pusztító árvíz elsöpörte az egészet. A hatóságok azonnal kiürítették a létesítményt, amely azóta teljesen üresen áll. Már évek teltek el a katasztrófa óta és a város régen feledésbe merült. A több száz holttestet rejtő városba azóta sem tette be a lábát senki, mert attól tartanak, hogy a szerencsétlenek nem leltek végső nyugalomra. Néhány távoli megfigyelő arról számolt be, hogy furcsa lények járják a sötét, komor ködbe burkolózó utcákat. A helyiek, akik hisznek a természetfeletti erők létezésében, azt mondják, maga a Sötétség kerítette hatalmába a Lorwichet. A különleges képességekkel megáldott hőseink azonban nem ijednek meg egykönnyen, bemerészkednek a városba, hogy felfedjék a titkait. A szinopszis ennyi és nem több. A bétában nem vacakoltak hatáskeltő bevezető animációval, a betöltés után szöveges formában vázolják az alaphelyzetet, aztán szabadjára engednek.


Olyan, mint narratíva, gyakorlatilag nem létezik. A menüben kiválasztjuk a karakterünket és leküzdjük az egymásra dobált pályákat, érdektelen feladatokat teljesítünk, és megöljük a szembejövő rusnyaságokat. Ha egy végletekig feszült, mesterien megkomponált borzongásra vágysz, nagyot fogsz csalódni. Már tíz évvel ezelőtt is abszurdnak számítottak az olyan küldetéscélok, amiben kapcsolókat hozunk működésbe és akkumulátorokat cipelünk magunkkal, hogy fényt tudjuk csiholni. A játékban ilyen „színes” feladatok várnak ránk, s közben nyurga rémségek tucatjaival harcolunk, mint egy fapados és elavult shooterben.


Az első Alone in the Dark főhősének leszármazottját irányítjuk a bétában elérhető Hunter kaszt képviselőjeként. Edward Carnby porontya a lőfegyverek használatában jeleskedik, rohamkarabélyokkal, géppisztolyokkal és lángszóróval irtja a Sötétség talpnyalóit, de a fedezéket nem ismeri, ahogyan más zsánerdarabokban jelenlévő funkciókat sem. Annak ellenére, hogy a lövöldözés így totálisan érdektelen, a játékidő tetemes hányadában erre kényszerítenek a fejlesztők. Gondolhatjátok, mennyire élvezetes az egész. A végleges változatban még három osztályt kapunk: a boszorkány szintén kötődik a sorozat első darabjához, ő Emily Hartwood unokája és a mágikus képességekben jártas, például elektromossággal sokkolja az ellenfelet. A papnak már nincs kapcsolata az eredeti Alone in the Dark szereplőivel, viszont roppant hasznos, hogy gyógyítja társait. Végül, a mérnök különféle összetevőkből kütyüket épít, és jól ismeri az elektromos és mechanikus berendezéseket.


Habár a pályák felépítése adott, a ránk váró feladatok ugyanúgy véletlenszerűek, mint az elénk toppanó ellenfelek helyzete. A következő újrajátszásnál máshol botlunk zárt ajtóba, mint korábban, a célok is máshova szólítanak bennünket. A helyszínek szerencsére nyitottak, számos alternatív útvonal létezik. Az Alan Wake-ben látottakhoz hasonlóan, ellenfeleink legyőzéséhez nem elegendő a nyers tűzerő, a fény erejét hasznosíthatjuk a megölésükhöz. Persze próbálkozhatunk vakon is, ám hamar kifogyunk a munícióból és a fegyverünkre szerelt lámpa sem mindig elég. Ha egy sötét sikátorban futunk össze a szörnyekkel, keressünk egy közeli, felkapcsolható utcai lámpát, melynek fénye elegendő ahhoz, hogy a fegyverünkkel be tudjuk fejezni a munkát. Természetesen nem ilyen egyszerű a művelet, mivel legtöbbször előbb áramot kell csiholnunk. A sötét tárnák rosszabbak, hiszen ott generátorokat kell működésbe hoznunk a reflektorok bekacsolásához: vedd fel az akkut és vidd ide, az irányt eltéveszteni sem lehet, hiszen az interakcióval kecsegtető pontok már messziről világítanak, az aktuális célok meg különösen.


Tehát nem a fejtörők összetettsége, hanem az ellenfelek miatt kell aggódnunk. Az intelligenciájuk ugyan a papucsállatkáéhoz hasonlít, többedmagukkal már roppant veszélyesek. Ha nem engedjük őket közel magunkhoz, nem lesz baj, csakhogy ez nem mindig sikerül. Lőszerből szinte mindig hiányunk van, hasonlóan az egészségügyi csomagokhoz, pluszban a fényforrások is limitált ideig működnek. Annál is nagyobb baj, hogy hősünk nem a gyorsaságáról híres, a sprintelni csak pár másodpercig tud, ami a folyamatos menekülésnél elég cudar tud lenni, és rendszerint akkor fogy ki a szuszból, amikor egy seregnyi bestia ugrik a torkának. A folyamatos hátrálással még kibékülnék, de az irányítás és a célzás nehézkes, az ugrás egy vicc, a legalacsonyabb objektumokra sem tudtam felmászni, ráadásul a kamera túl közel volt a hátamhoz, így terepet sem láttam be megfelelően. A lőfegyverek gyakorlatilag alig sebeznek, normál nehézségi szinten is irreálisan sok golyó kell egyetlen nyamvadt lénybe is, a játék teljesen kiegyensúlyozatlan. Ha épp nincs kezünkben lángszóró, a harc nem több egy idegesítő fogócskánál, ahol mi vagyunk a szenvedő alany. A játékban egyébként fejlődhetünk is, szintlépésnél javulnak a statjaink, és egy kicsit erősebbek leszünk, de annyira nem, könnyebb dolgunk legyen. Rengetegszer haltam meg és sokszor nem a saját bénaságom, hanem a bugok és az otromba mechanika miatt. Az első próbálkozáskor három perc alatt padlót fogtam. 


A hanghatások erőtlenek, ilyen jellegtelen fegyverhangokat régen hallottam már. Noha a játék az Unreal Engine 4-et használja, a látvány ennek ellenére ronda. A külső terek túlságosan puritánok, részletgazdagságnak nyoma sincs, az ellenfelek halál-animációján csak felröhögtem. A bányák már egy fokkal elviselhetőbbek, és fényeffektek helyenként elég pofásak tudnak lenni. Mivel bétáról van szó, az iszonyat hosszú töltési időket és az akadozó framerate-et még nem róhattam fel hibának. Minden mást azonban igen: ennél rosszabb feltámasztást elképzelni sem tudtam volna. Nem azzal van a baj, hogy a cím a kooperatív irányba mozdult, hanem azzal, hogy már az alapoknál elrontották az egészet, így a végleges verzióra sem érdemes várni. Nem hinném, hogy hús-vér társakkal összedolgozva javulni fog a helyzet, hiszen az Alone in the Dark: Illumination egyszerűen rossz. Furcsa, de visszasírtam a sekélyes  Resident Evil: Operation Racoon Cityt is. Nincs narratíva, a feladatok unalmasak, nincs félelemérzet, csak tömény frusztráció és idejétmúlt megoldások, a veterán rajongók nagy eséllyel zokogva rohannak vissza a kedvenceikhez. Kedves Atari! Már a második nagy horror frencsájzodat tiportad porba, s a mostani jobban fáj, mint amit a Haunted House-zal műveltél!


20.
20.
skyzero
Pc exkluzív címnek jó lesz.
17.
17.
GAMEROD
Az első három része volt a legjobb. Igaz a grafika az akkori technikai korlátok miatt pocséknak tűnhet egy mai játékos számára, a játékélmény pedig odabaszott a kilencvenes évek közepén - dehát minden jóban van valami rossz.

A negyedik részét nem tudtam mire vélni. Egész jó volt, de az 1900-as évek elejéről átugrottak a mai korszakba, ráadásul a főreszeplő Carnby nemhogy öregedett volna, hanem az idősödő bajszos nyomozóból egy fiatal Don Juan lett 7
16.
16.
Hofi3
Horror széria? Ez minden csak nem horror. Gift-es oldalon nyertem és kipróbáltam. TPS nézetű akció shooter. Semmi több. Egy unalmas szörnyírtós lövölde.
15.
15.
Rass87
#14: Hát igen, ezen a téren az Illumination kicsit az Aliens: Colonial Marines-re hasonlít... :D

Mentségükre szóljon, hogy legalább ennek a játéknak nem lett akkora marketing-hírverése, mint az A:CM-nek, így talán kisebb lesz a "csattanó" megjelenéskor. :)
14.
14.
Ez valami eszméletlen gáz, hogy ezt csinálják egy régi nagy névvel, a survival horror egyik alapkövével...én akkor akadtam ki legjobban, amikor láttam, hogy az objective cucc sziluettje (vagy nem tudom minek nevezzem) átvilágít a falakon, már jó messziről, mi a f@szom ez???? Úristen...és a kamera jó hogy nem már a tarkómnál lesz...kegyetlen szar, jó lenne ha ezt kicsit újragondolnák még...
13.
13.
dcba
#12: Amikor ezt irtam, akkor megcsak a tesztet olvastam el, majd megneztem ez a videot, azaz a feleig birtam, mert ezt meg nezni is rossz. KOMOLYAN EZ MI??!!! Ezt kepesek lesznek kiadni 2015ben. Ez 8 eves grafika es mi ez a kamera nezet?? Sehol egy sebzes animacio vagy ver, a szorny csak osszedol mert rajon, h meghalt?? URISTEN!!! Komolyan peticiot kene irni, h betiltsak ezt a formedvenyt, vagy szimplan adjak ki mobilos jateknak ott meg elmegy az ilyen.
12.
12.
dcba
#9: Tok jo, h masoknak is bejott az 5-os Alone. Nalam anno az elso volt a merfoldko, mai napig osszeugrik a gyomrom ha jatszom vele, a masodik az nem jott be mert tul sok volt benne a lovoldozes ami a bena velzas miatt nehezkes volt, majd a 3dik megint nagyon jo volt, bar a pumas reszt kicsit furinak tartottam, majd a 4dik megint nem jott be, pedig akkoriban a grafikaja lelegzetellalito volt. Aztan jott az 5 es az idiota iranyitas es tengernyi bug es idiotasaga ellenere imadtam, csak a vege volt osszecsapott.

Ez valszeg mar ki fog maradni, mert a cimen kivul semmi alone nincs benne, pedig mekkora lett volna megint botorkalni egy kastelyban es reszketni az eletunkert. De hat sajnos az online es coop mania megol mindent, plusz a penzehes kiadok, akik osszehanynak vmit es a cimmel probaljak eladni. Szomoru de ez van.
11.
11.
Nothing
Egy videojáték készítése - ha viccesen hangzik is - művészet.
Ez lesz belőle, ha a fejlesztők (és a kiadók!) egyszerű, pénzhajhász iparosmunkának tekintik és úgy is állnak hozzá.
10.
10.
suresz
#9: pedig itt vagyok én is
9.
9.
Gorrister
#6: +1
Nem hittem, hogy van még rajtam kívül valaki aki szintén a 4. részt tartja a legkevésbé jónak és az 5. részt pedig szereti.
A 4. rész bár jó volt de nagyon elkanyarodott az első részektől, inkább olyan Resident Evil-es akart lenni és nálam ezzel bukott meg. Bár szeretem a Resident Evil-t de ha azzal akarok játszani akkor azzal játszok, viszont ha Alone in the Dark-ozni akakrok akkor ne egy "resident evil light"-ot kapjak.
Az 5. rész borzasztóan nyakatekert irányítását sajnos nem mindenki tudta megszokni, de az elképesztően kreatív játékmenet, az ötletes inventory, a környezeti elemek sokrétű használata és az első részekhez visszakanyarodó hangulat számomra megmentette a játékot a bukástól.
Emlékszem nagyon sokat gondolkodtam beszerezzem e, mert a rengeteg negatív kritika elvette a kedvem, de aztán nagyon pozitíván csalódtam mikor végigtoltam.
A külföldi szaksajtóban azóta többször is megemlítették, hogy sajnos anno méltatlanul alulértékelték a játékot, mert összességében közel sem volt olyan rossz mint ahogy azt beállították.
Erről a 6. részről meg már az első infók alapján tudni lehetett, hogy mocsadék lesz az egész.
8.
8.
DarkLord
#7: Játszottam vele közel 2 órát, tehát nem 5 perc után ítélek el soha egy játékot. Gyakorlatilag minden rossz benne.
- a harc rendszer faék
-a skillek is vele együtt
-a karakterek bénám, szinkron hangok szintén
-a 2 óra alatt annyiból állt a játék, hogy hajókázás, 1 tengeri csata be a város kocsmájába egy kis dulakodás, majd menekülés. Mondom egyszer elmegy a dolog, de 3-szor egymás után más helyszínnel? Mondom nekem ennyi elég is volt.

Egyébként maga a látvány nem lenne rossz, mert full-on azért szép a játék, de nagyon látszik rajta, hogy mindenen spóroltak amin lehetett. Ez egy nagyon sok sebből vérző produktum és akkor a hajókázást nem is említettem szörnyű az irányítása és a vízi csata is..pontba kb. 3-at tudnák adni érte 10-ből szóval elég selejt és a nemzetközi és hazai visszhang is hasonló.
7.
7.
Chrysh
#5: Bár valahogy sejtettem, hogy nem lesz jó a Raven's Cry, de azért mégis mennyire tudnád skálázni a rossz játékok szintjén?
6.
6.
Rass87
Ejj, hát mi ez már :( Tényleg zokogni támadt kedvem... Az első 3 részt anno imádtam, szerintem máig zseniális játékok. A 4. rész nálam olyan "meh..." kategóriás volt, viszont - ahogy látom, sokakkal ellentétben - az 5. részt imádtam, szerintem az is igen jó játék lett :) Na mindegy is, a (szerintem) kiváló 5. rész után bíztam benne, hogy az Illumination is legalább annyira jó lesz, de ez... nem szeretek előre temetni játékokat, de bizony a nemsokára esedékes megjelenés nagyon azt sejteti, hogy ez bizony tényleg egy rossz játék lesz. Ami régi AitD fanként bizony rosszul érint :(
5.
5.
DarkLord
Ez már a hatodik rész lesz, a cikkben ötöt írtál. Amúgy ilyen sz@rral már rég játszottam őszintén megmondom, ja nem pont 2 napja a Raven's Cry-al :D

Az ötödik résznek én annyiszor adtam esélyt a múltban, de soha nem bírtam végigjátszani...az is szörnyű volt már, de ez meg lehet még azt is Űberelni fogja.

Ezzel csak az a baj, hogy a mai fiatalok, akik még az apjuk pöcsében sem voltak, amikor kijöttek a játék első részei azt hiszik az első 4 rész is ilyen sz@rtelep volt.
Ilyen kínlódás helyett inkább dobnák ki az első részt HD-ben ilyen graffal, mint amit itt csinálnak. Nem nagy szám a graf, de ha az első részt megkapnám ilyennel azért nyomnák egy kis örömtáncot! Nem fogom soha végigjátszani kategóriás játék lesz nálam tuti, ahogy az 5. rész is az volt.
4.
4.
exonic
És ennek a fejlesztésére pénzt szántak?!..
3.
3.
Dízel
mi ez a fos? :D
de most komolyan ezzel mit akartak? :D az ellenfelek mozgása, reakciója, a játékmenet... áhh nincs annyi karakter amivel fel lehetne sorolni mi ez a förmedvény. :D
2.
2.
kastorhun
Ez valami kegyetlen pocsék.
1.
1.
DON GONDOCS
És mi lett volna ha még indie fejlesztők kezébe kerül. Mert ígyis annak látszik
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...