Ha sportjáték, akkor EA, s ha EA, akkor konzol. Eddig így vélekedtek a stílus rajongói, hisz a kiadóóriás az utóbbi években sokkalta jobban kényeztette a tévéhuszárokat nálunk, számítógép tulajdonosoknál. Most viszont talán fordul a kocka, hisz nem csak új grafikus motorral, de forradalmasított irányítással is gazdagodik a FIFA!
„Igen István, szép játékot látunk!"
Kezdjük rögvest a leglátványosabb újítással, a grafikával. Emlékszem, 2005 telén egyszer betévedtem az egyik nagyobb bevásárlóközpontba, ahol is egy Xbox 360 volt kiállítva. A HDTV-n térdig érő fűben rohangáló gumiembereket láttam, FIFA '06 embléma alatt. „Ez minden?", gondoltam magamban, „Nem egy nagy szám.". Egy évvel később viszont már látszott a motorban rejlő potencia, s nem kis irigységgel figyeltem a PC-re és a konzolokra szánt változatok közötti különbséget, amit bizony zongorázni lehetett. Most viszont mindennek vége. Az új motor PC-s bemutatkozása remekül sikerült, nem is igen tudok fogást találni rajta. A gépigény nagyon baráti (elég egy ma már bőven elavult shader 2-es kártya, valami el nem égett processzorral) a textúrák és a modellek gyönyörűek (különösen a bőr), hogy a hihetetlenül látványos fényeffektekről már ne is beszéljünk (érdemes csak ezekért éjjeli meccseket játszani). Hasonlóan sok fejlődésen ment keresztül a fizikai engine. Nem tudom, hogy a konzolos változatokban eddig is így volt-e, de nekem öröm volt nézni a labda tiszta röppályáit és reális becsapódásait. Vérfrissülés a javából, tisztelt nézőink!
Ha már újítás, bizony komoly fejlődésen ment át az irányítás is. A korábbi PC-s FIFA részek esetében mindig gond volt, hogy ha nem volt a játékosnak végtelen türelme és minimum tíz keze, csak egy kontroller megvásárlása jelenthette a gyógyszert. Ezt most úgy, ahogy van, elfelejthetjük. Az irányítás a más stílusok tucatjaiban már jól kiérett W-A-S-D + egér kombóból tevődik össze. Azaz miközben játékosunkkal Forrest Gumpot megszégyenítve futunk a gyepen, az egérrel kijelölt irányba lőhetjük a labdát. Ezzel a játék élvezeti faktora akkorára ugrott, mint még soha korábban. Ha pedig ez valakinek még mindig nem okoz kielégülést, simán átkonfigurálhatja a billentyűkiosztást, legyen szó keyboard-ról vagy egérről. Bizony, ma már nem csak az FPS-ekben fogjuk gyűrni a 20 gombos egerünket! A legjobb az egészben, hogy mindez nem csak egy-egy mozdulatra korlátozódik, hanem az egész játékstílusunkra is kiterjed. Kész felállásokat és taktikákat programozhatunk a gombokra, hozzásegítve ezzel a magunkat a teljes beleéléshez.
„Unatkozom Mester, nyomhatok pár fekvőt?"
Nos ez lesz az a mondat, amit a PC-s FIFA rajongó egyszer sem fog kiejteni a száján, ha megvásárolja a FIFA '09-et. A játék online – és persze offline – módjai ugyanis nagyon hosszú kikapcsolódást ígérnek. A már megszokott kupák és multimódok (karrier, bajnokság, kihívás, stb.) mellett megjelentek az úgynevezett interaktív ligák. Ezek lényege, hogy mikor meccs folyik a való életben, ugyanakkor az EA szerverein is összecsapnak ugyanazok a csapatok. A dolgunk mindössze a csapattagok kiosztása (Ezeket külön meccsenként el is menthetjük!), s máris mehet a küzdelem. Amelyik csapat netes képviselői több pontot szereznek (vagyis többször és többen verik meg a másik csapat játékosait), az fogja nyerni az interaktív ligát. Az ötlet igen pazar, noha nem hiszem, hogy túl sok fociőrült hagyná ott a tévéjét csak azért, hogy FIFA-t toljon a neten.
Ha már játékmódok, dobálózzunk kicsit a számokkal. A programban nem kevesebb, mint 500 csapat és 30 liga kapott helyet, míg a Bundesliga, a Barclays Premier League, a mexikói első osztály és az olasz és a francia liga interaktív módon is képviseltetik magukat. Tekintélyes szám, viszont talán túlzottan is. Mindezt már a játéknak is nehéz fejben tartania, így – kis trükközéssel – megoldható, hogy egyszerre ugyanolyan mezben futkározó játékosok legyenek egy azon meccsen. Persze ez már tényleg szőrszálhasogatás. Ráadásként menti a helyzetet az előző részekben már megszokott módi. Létrehozhatunk saját csapatot, játékost, ligát, akármit – a lehetőségek tárháza szinte végtelen.
Piros lap
Ugyan eddig csupa jót mondtam a játékról, kénytelen vagyok megemlékezni annak hibáiról is. Először is ott a nehézség. Lehet, hogy csak én vagyok béna, de nagyon sokszor jártam úgy, hogy üvöltve csapkodtam a billentyűzetet egy-egy rosszul sikerült passz után. Hogy miért voltam ilyen neurotikus állapotban? A helyzet az, hogy nem is a passzok voltak olyan rosszak, hanem a gép csalt, de nagyon. Az még hagyján, hogy a bíró szinte csak ellenünk fújja a sípját az első meccstől az utolsóig, de ráadásnak az ellenfél SOHA nem hibázik. Ha mégis, akkor az valami ügyes script, hogy a fejlesztők vigyoroghassanak, mondván, „Nincs igazad, senkifirkász!". Arról persze nincs szó, hogy ez komolyan befolyásolná a játék értékét, de bizony kissé frusztrálóvá teszi a játékmenetet. Talán ez is csak személyes siralmam, de a program menüi között nem nehéz elveszni. A kismillió lehetőség és beállítás még a korábbi részekénél is kaotikusabbá tette az eligazodást e téren.
Mégsem lesz kiállítás
Mindezen nyavalygásaim ellenére ki kell jelentenem, hogy a FIFA sorozat végre PC-n is a régi fényében tündököl. Gyönyörű grafika, remek fizika, hihetetlen sok lehetőség és szinte végtelen játékidő. További jó hír, hogy a magyar változathoz magyar kommentár is jár a már két éve megszokott – és megbecsült – színvonalon. Ha azon gondolkodsz, hogy milyen sportjátékba érdemes beleölnöd féltve őrzött és nehezen összekapargatott pénzecskéd, azt mondom, nem kell tovább keresned. A FIFA '09 oly sok év után végre tényleg megéri az árát. Már csak azokat sajnálom, akik megvették a tavalyi részt…
Kezdjük rögvest a leglátványosabb újítással, a grafikával. Emlékszem, 2005 telén egyszer betévedtem az egyik nagyobb bevásárlóközpontba, ahol is egy Xbox 360 volt kiállítva. A HDTV-n térdig érő fűben rohangáló gumiembereket láttam, FIFA '06 embléma alatt. „Ez minden?", gondoltam magamban, „Nem egy nagy szám.". Egy évvel később viszont már látszott a motorban rejlő potencia, s nem kis irigységgel figyeltem a PC-re és a konzolokra szánt változatok közötti különbséget, amit bizony zongorázni lehetett. Most viszont mindennek vége. Az új motor PC-s bemutatkozása remekül sikerült, nem is igen tudok fogást találni rajta. A gépigény nagyon baráti (elég egy ma már bőven elavult shader 2-es kártya, valami el nem égett processzorral) a textúrák és a modellek gyönyörűek (különösen a bőr), hogy a hihetetlenül látványos fényeffektekről már ne is beszéljünk (érdemes csak ezekért éjjeli meccseket játszani). Hasonlóan sok fejlődésen ment keresztül a fizikai engine. Nem tudom, hogy a konzolos változatokban eddig is így volt-e, de nekem öröm volt nézni a labda tiszta röppályáit és reális becsapódásait. Vérfrissülés a javából, tisztelt nézőink!
Ha már újítás, bizony komoly fejlődésen ment át az irányítás is. A korábbi PC-s FIFA részek esetében mindig gond volt, hogy ha nem volt a játékosnak végtelen türelme és minimum tíz keze, csak egy kontroller megvásárlása jelenthette a gyógyszert. Ezt most úgy, ahogy van, elfelejthetjük. Az irányítás a más stílusok tucatjaiban már jól kiérett W-A-S-D + egér kombóból tevődik össze. Azaz miközben játékosunkkal Forrest Gumpot megszégyenítve futunk a gyepen, az egérrel kijelölt irányba lőhetjük a labdát. Ezzel a játék élvezeti faktora akkorára ugrott, mint még soha korábban. Ha pedig ez valakinek még mindig nem okoz kielégülést, simán átkonfigurálhatja a billentyűkiosztást, legyen szó keyboard-ról vagy egérről. Bizony, ma már nem csak az FPS-ekben fogjuk gyűrni a 20 gombos egerünket! A legjobb az egészben, hogy mindez nem csak egy-egy mozdulatra korlátozódik, hanem az egész játékstílusunkra is kiterjed. Kész felállásokat és taktikákat programozhatunk a gombokra, hozzásegítve ezzel a magunkat a teljes beleéléshez.
„Unatkozom Mester, nyomhatok pár fekvőt?"
Nos ez lesz az a mondat, amit a PC-s FIFA rajongó egyszer sem fog kiejteni a száján, ha megvásárolja a FIFA '09-et. A játék online – és persze offline – módjai ugyanis nagyon hosszú kikapcsolódást ígérnek. A már megszokott kupák és multimódok (karrier, bajnokság, kihívás, stb.) mellett megjelentek az úgynevezett interaktív ligák. Ezek lényege, hogy mikor meccs folyik a való életben, ugyanakkor az EA szerverein is összecsapnak ugyanazok a csapatok. A dolgunk mindössze a csapattagok kiosztása (Ezeket külön meccsenként el is menthetjük!), s máris mehet a küzdelem. Amelyik csapat netes képviselői több pontot szereznek (vagyis többször és többen verik meg a másik csapat játékosait), az fogja nyerni az interaktív ligát. Az ötlet igen pazar, noha nem hiszem, hogy túl sok fociőrült hagyná ott a tévéjét csak azért, hogy FIFA-t toljon a neten.
Ha már játékmódok, dobálózzunk kicsit a számokkal. A programban nem kevesebb, mint 500 csapat és 30 liga kapott helyet, míg a Bundesliga, a Barclays Premier League, a mexikói első osztály és az olasz és a francia liga interaktív módon is képviseltetik magukat. Tekintélyes szám, viszont talán túlzottan is. Mindezt már a játéknak is nehéz fejben tartania, így – kis trükközéssel – megoldható, hogy egyszerre ugyanolyan mezben futkározó játékosok legyenek egy azon meccsen. Persze ez már tényleg szőrszálhasogatás. Ráadásként menti a helyzetet az előző részekben már megszokott módi. Létrehozhatunk saját csapatot, játékost, ligát, akármit – a lehetőségek tárháza szinte végtelen.
Piros lap
Ugyan eddig csupa jót mondtam a játékról, kénytelen vagyok megemlékezni annak hibáiról is. Először is ott a nehézség. Lehet, hogy csak én vagyok béna, de nagyon sokszor jártam úgy, hogy üvöltve csapkodtam a billentyűzetet egy-egy rosszul sikerült passz után. Hogy miért voltam ilyen neurotikus állapotban? A helyzet az, hogy nem is a passzok voltak olyan rosszak, hanem a gép csalt, de nagyon. Az még hagyján, hogy a bíró szinte csak ellenünk fújja a sípját az első meccstől az utolsóig, de ráadásnak az ellenfél SOHA nem hibázik. Ha mégis, akkor az valami ügyes script, hogy a fejlesztők vigyoroghassanak, mondván, „Nincs igazad, senkifirkász!". Arról persze nincs szó, hogy ez komolyan befolyásolná a játék értékét, de bizony kissé frusztrálóvá teszi a játékmenetet. Talán ez is csak személyes siralmam, de a program menüi között nem nehéz elveszni. A kismillió lehetőség és beállítás még a korábbi részekénél is kaotikusabbá tette az eligazodást e téren.
Mégsem lesz kiállítás
Mindezen nyavalygásaim ellenére ki kell jelentenem, hogy a FIFA sorozat végre PC-n is a régi fényében tündököl. Gyönyörű grafika, remek fizika, hihetetlen sok lehetőség és szinte végtelen játékidő. További jó hír, hogy a magyar változathoz magyar kommentár is jár a már két éve megszokott – és megbecsült – színvonalon. Ha azon gondolkodsz, hogy milyen sportjátékba érdemes beleölnöd féltve őrzött és nehezen összekapargatott pénzecskéd, azt mondom, nem kell tovább keresned. A FIFA '09 oly sok év után végre tényleg megéri az árát. Már csak azokat sajnálom, akik megvették a tavalyi részt…
De hogy ha anyukám baracklekvárjával mérjük össze, akkor még a 2-t sem érdemli meg :P
"Az, hogy a játékmenet -ami ismét hangsúlyozom, a legfontosabb szempont kell, hogy legyen az összes játék értékelésénél és ez nem ízlés dolga- hatalmas hibáktól szenved, számodra is, számomra is egyértelmű."
Számomra épp, hogy NEM egyértelmű. Ezt inkább fogtam fel hagyománynak, mint hibának vagy hiányosságnak. Másképp értelmezzük a dolgokat. Ennyi az egész.
"9 pontot egy profi tesztelő szemében ez a játék nem érhet. "
Hát akkor ezt mondd meg az összes kül- és belföldi kollégának. Biztos nem tudják. :)
Én nem állítottam, hogy kell bele a mazsola, hanem pontosan arra utaltam, hogy valaki elfogadja, még akkor is, ha recept szerint nem tartozék.
De attól, hogy kevés az alternatíva, attól még lehet rossz a játék, ebben gondolom egyetértünk.
Konzolosra senki se mond ennyire durva negatív véleményeket, mert az sokkal közelebb áll a valósághoz. :)
Ízlés az, amikor nem tetszik a szomszéd Marika néni zserbójába szórt mazsola.
Az, hogy a játékmenet -ami ismét hangsúlyozom, a legfontosabb szempont kell, hogy legyen az összes játék értékelésénél és ez nem ízlés dolga- hatalmas hibáktól szenved, számodra is, számomra is egyértelmű. Márpedig szórakoztatóvá a játékmenete miatt válik az adott játék, nem a játékosok élethűen feszülő bőre okán.
Akárhogyan csűröm-csavarom, nem tudom elfogadni azt, hogy egy alapjáraton idegesítő irányítás és csaló ellenfelek ellenére mégis kikerekedett a kilences.
Persze, "egyéniszocprob" :)
Úgy tűnik, ez a fránya EA mindenkit lefizetett. Jajj.
Amúgy ismerem a FIFA sorozatot, de amit Ti felhoztatok, azokat én nem tekintettem hibának. Megint írjam le, hogy "ízlések és pofonok"?
Ezek szerint hunyjunk szemet a csapnivaló (erre nincs szebb szó) irányítás felett és szokjuk meg? A jó irányítás akár tetszik, akár nem, alappillére a jó játéknak. Ahogy pedig te is írtad, a FIFA sorozat előző részeiben is ugyanilyen volt, magyarul szinte semmit sem változott. Azt kellene olyan nagyra értékelnem, hogy egy nagyon sok éve futó, nagy múltra visszatekintő játéksorozat legújabb részében a több évvel ezelőtt is ismert problémákat még mindig képtelenek voltak orvosolni a készítők?
Ha a játékmenet koránt sem kielégítő, akkor az miért nem jelenti azt, hogy szar a játék? A grafika, az 500 csapat, a játékosok élethűen feszülő bőre mind-mind fölösleges sallang, díszítő elem, puszta körítés. De nem pótolja a játékmenet hiányosságait.
Mivel a játékkal HDTV-n játszottam, így továbbra is azt mondom: játék közben könnyű összetéveszteni a korábbi PS2 kiadásokkal. De a grafikán szerintem teljesen értelmetlen is vitatkozni, amíg nincs mellette egy valamire való játék.
Persze, a cikk a te véleményed, az pedig az én egyéni szociális problémám, hogy én ezt a játékot nem ajánlanám tizenkevésezer forintért megvételre senkinek sem.
Bár így lenne! :) A teszt az egy vélemény, az ÉN véleményem. Ha Neked nem tetszik a játék, az bizony egyéni szociális probléma.
Nem fogom szóról szóra elmagyarázni, mire ment a 9 pont, mert a cikkben már megtettem. Legyen elég annyi, hogy a PC-re ez a műfaj nagyon gyér felhozatallal bír évek óta, s azokhoz viszonyítva a '09 egy jó játék.
Az, hogy nálad gondok voltak az irányítással, nem egyenlő azzal, hogy szar a játék. Az előző FIFA részekben is ilyen volt a mozgás memóriája, ami főként az összetett mozdulatoknak és animációknak köszönhető. Én kb. 2 perc alatt megszoktam a dolgot.
A grafika meg szerintem igen is pazar a korábbi részekhez képest. Konzollal nem játszom, de ha jók az információim (igen, azok), akkor nem sok különbség van a kettő között. Persze, egy HDTV-n öt méterről játszva mindig szebb lesz a játék, de hát ízlések és pofonok, ugye...
De mitől is kéne hasra esnem? Attól, hogy a játékosom még mindig másodpercekkel később reagál a mozdulataimra? Arra, hogy ha lőnék ő még mindig passzol, ha passzolnék akkor meg eszébe jut, hogy 5 perce még lőnie kellett volna? Morze jelekkel könnyebben a tudtukra tudnám adni, hogy mit szeretnék. Az egész játékmenet ugyanabban a koszos pocsolyában evez már évek óta. Az lehet, hogy öntöttek még hozzá időközben pár csepp vizet, de ettől nem lett tenger.
A közelképeken, vagy fogalmazzunk úgy a "nem interaktív" részek alatt (amelyek a játékidő 5%-át töltik ki!) többnyire elviselhető a grafika, játék közben viszont (amely a játékidő maradék 95%-a) csapnivaló. Öt évvel ezelőtt nyilván ez volt a standard, de ezt a szintet azóta sem lépte tovább ez az agyonajnározott grafikai motor.
Minek kellene annyira örülnöm? A labda teljesen valós röppályájának, meg az 500 millió csapatnak? Ezek valóban jó dolgok lennének, ha a játékmenet hozná a 2008 végén elvárható minőségi szintet. Amíg nem, addig meg fölösleges huzigálni a cerkát, mert alapvető gondokkal küszködik a termék.
A riporterek szánalmas színvonalon közvetítenek. Bár magyar kommentárral még nem játszottam, az angol verzió még mindig szánalmas. A 2003-as FIFA pl. szvsz ebből a szempontból fényévekkel jobb volt. De mondhatnám pl. a béna partjelzőt is, amelyik már évek óta képtelen bármit is jelezni. A 2003-asban (ezzel példálózok, mert ez a kedvencem) a partjelző valós szereplője a mérkőzésnek, az utóbbi részekben viszont csak egy kartonbábú, amelyik idétlenül forgolódik és soha nem jelez semmit. Nem hiszem el, hogy ezt nehéz lenne megoldani (pláne, hogy régebben már meg tudták oldani).
Vannak pozitívumok is a játékban, de nekem továbbra is nagy hiányérzeteim vannak. Szerintem: 7.5
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.