A nyolcszáz lóerős motorok felbőgnek, a lámpák kialszanak és az új fejlesztésű autócsodák nekiiramodnak. Elstartolt az idei F1-es szezon, ám videojátékos fronton sokkal nagyobb kaliberű helyzetképnek számít az, hogy a Codemasters jóvoltából érkezik az idei szezont feldolgozó Forma 1-es játék, minden lehetséges platformra.
A titkolózás véget ért, beszivárgó ipari kémeink tervrajzokkal tértek vissza és jelentéseket tettek, az F1 2010 minden tekintetben is populáris élményekhez juttatja a sportág szerelmeseit, kik rum helyett benzint öntenek a reggeli kávéjukba. Masszív anyag lesz.
Évekig érintetlenül hagyni a Formula 1-re ácsingózó rajongókat, egyetlen épkézláb játék nélkül bizony felelőtlen hozzáállásnak tűnik. Mert ez még mindig egy hatalmas üzlet. Legutoljára a kizárólag a Sony masinájára megjelent Formula One Championship Edition képviselte a témát, kissé lagymatag próbálkozásként -ekkor 2007-et írtunk. Csupán a japán cégóriás utolsó platform-exkluzív lehúzása a kizárólagos frencsájzuk végső rókabőre. Három év nagy idő, s ezalatt a jogok az angol Codemastershez vándoroltak, kik meg is hálálták a licenszért kifizetett tetemes összeget, szép csendben, kedvező ígéretekkel és tenni akarással a hátuk mögött dobják piacra ezévben az F1 2010-et, a konzolok mellett PC-re is. Az új birminghami stúdiójukra még a kitartó PC-s közönség is reszketve figyel, kiknek imái meghallgatásra találtak, hiszen a testvérek között is nyolc éves F1 Challenge '99-02 volt az utolsó cím Windowson, azt toldozgatták-foltozgatták évről-évre, de nem mehetett ez tovább. Hiába járták ezt a kényelmetlen utat a Grand Prix 4 rajongói, vagy az rFactor modderei, a hivatalos játék szükségszerűsége napirendi téma.
Persze nem kellett a nulláról indulniuk a fejlesztőknek, a Codemasters évről évre olyan címekkel gyűjtött nélkülözhetetlen tapasztalatot, mint a GRID, vagy a DiRT 2. Ám egy F1-es autót nem lehet rallyautókhoz, vagy utcai gépekhez hasonlítani. Gyorsaságot és teljesítményt tekintve nem egy cipőben járnak, mégis akkor honnan a szaktudás? A legnagyobb különbség a kiadó korábbi autóversenyei és az F1 2010 között, hogy naprakész kapcsolattartásban vannak az F1 menedzsmentjével, ha egy speciális feature-t be szeretnének építeni a játékba, akkor mindig konzultálnak a valódi istállók szakembereivel. Legyen szó fizikáról, vagy a felfüggesztésekről, első kézből adnak nekik tanácsot. Rendkívüli kiváltságot jelent pl. az aerodinamikai számításoknál és a leszorító erő modellezésénél, olyan információkhoz jutnak ezzel, melyeket csak laboratóriumi körülmények között, évek kitartó munkájával tudnának előállítani.
Elsősorban a vezetési élmény visszaadására törekedtek a Codies munkásai, az előre nem látható helyzetekkel, s mind a 26 pilóta egyedi stílusának megtartásával. Az egyazon útvonalat követő AI ellenfelek ideje lejárt, az emberi reakciók kiismerésével és leküzdésével juthatunk az elismerés közelébe. Netán egy rázós kanyarnál, ha követjük csapattársunkat szélárnyékban, egyfajta mentális energiatöbblet tudatában könnyebben vehetjük be a kényes sikánokat. Folyamatosan az ellenfelek mögött autózva sokkal emberibb reakciókat is képesek leszünk követni, láthatjuk, hol hibázik, melyik kanyart veszi nagyobb ívben és ott bepróbálkozhatunk az előzéssel. Arra a kérdésre, hogy elsősorban a szimulátoros illetve az arcade vonalon halad-e a játék, a fejlesztők csak annyit árultak el, hogy minden rajongó kegyeit igyekeznek megnyerni. Legalább annyian vannak, hanem a legtöbben, akik csak egy jót szeretnének versenyezni, mindenféle megkötés nélkül, a vezetési segédletek bekapcsolásával. Ha vérprofi, dülledt vénájú hardcore szimulátor-fan vagy, akkor a segédletek kikapcsolásával tudod saját ízlésednek és tudásodnak megfelelően beállítani a játékot. A jó egyensúly megtartása elsődleges. Arcade szinten még kanyarodási rásegítés is elképzelhető, míg legrealisztikusabb szinten lefulladás nélkül a pályán tartani a verdát is elég nagy kihívás.
Maga a beleélés is fontos, még a precíz szimulációnál is fontosabb. A tévé-kommentár aláfestést elfelejthetjük, a csapatunkkal való rádiókapcsolat sokkalta lényegesebb és feelingesebb, mint a Palik-féle önjelölt szakbarbárok ömlengése. Hosszú évek kívánságlistáján szerepelt már a safety-car jelenléte, az, hogy nagyobb baleseteknél bejön és a menet elején kordában tartja a sebességet. Bár papíron leírva jól mutatna, a valóság úgy hozná, hogy akaratlanul is, de félbeszakítaná a versenyek folyamatos izgalmát és unalmas vonatozásokat kellene skippelés nélkül végigkocsikáznunk. Marad tehát az élmény, bár nem százszázalékos még a biztonsági autó mellőzése, lehet reménykedni annak a maréknyi rajongónak, aki nem tudna meglenni nélküle.
A dinamikus időjárási tényezők is nagyban befolyásolni fogják a nagydíjakon mutatott teljesítményünket és az elvárásokat. Mindig igazodnunk kell a lehullott csapadék mennyiségéhez, melyhez elengedhetetlen a tökéletes abroncsválasztás. Akár verseny közben is változhat az idő, elképzelhető, hogy verőfényes napsütésben rajtolunk Malajziában, majd 10 körrel később beköszönt a monszun, és ugyanilyen gyorsan el is áll. Az Active Track nevet viselő technológia alapján a játék harminc négyzetcentiméterenként képes változtatni az eső mennyiségét a pályán, melynek köszönhetően fokozatosan felszáradó nyomvonalra számíthatunk. Ha köztes, esős-száraz gumink van felrakva, akkor kerülnünk kell a száraz vonalakat, bele kell hajtanunk a kisebb tócsákba a jobb tapadás végett. Csapatunk persze nélkülünk is képes az adott körülményeknek megfelelő döntéseket hozni és optimális gumit választ a boxkiállások során. Apropó, boxkiállások! Ugye tankolni verseny közben már nem lehet, csak kereket cserélni, mégis nagy műgonddal kivitelezett, motion-capture technológia segítségével mind a 15 lemodellezett a szerelő részletgazdag mozgással rendelkezik, szinte lefolynak a képernyőről. A darabos animáció a múlté, az összhang kiváló, ám mégis képesek baklövésekre, egy-egy túlzottan is megszoruló kerékanya jóvoltából.
Egy izmos karriermód adja az F1 2010 sava-borsát, a Dirt 2-höz hasonlóan feltérképezhetjük motorhome-unkat holtidőben, statisztikákat bújhatunk és a sajtó kérdezősködései előtt is felelnünk kell sztárok módjára egy közvetlen, több válaszadási lehetőséget felvonultató párbeszéd során. Csapattársunkkal való összedolgozás létszükséglet, persze az istállón belüli egészséges rivalizálás is megengedett, ám a fő szponzorok tetszést csak akkor nyerhetjük el, ha rendre jobban produkálunk, mint márkatársunk, vagy a rivális csapatok pilótái. Mert egy első számú versenyzőnek több beleszólása lesz az autó fejlesztésébe és a beállításokra, mint az újságírók körében fekete báránynak tartott másodiknak. Sőt az új karosszériaelemeket, finomhangolt váltót stb. is a jobbik pilóta kapja meg elsőként, mellyel a világbajnokság következő helyszínén már alapból előnyből indul. Szintén dinamikusan kaphatjuk meg az időmérőn és a futamon nyújtott teljesítményünk alapján az adott szituációnak megfelelő célkitűzéseket a csapatunktól, rádión vagy szöveges formában a képernyőn. Értelemszerűen egy kiscsapat újonc pilótájaként már a pontszerzés lehet a kívánalom, ám egy Ferrari, vagy Red Bull kormánya mögött csak futamgyőzelmekkel tudjuk betömni a folyton akaratos tőkések száját. Minden sikeres teljesítésért XP üti a markunkat, amit a már említett új fejlesztésű alkatrészekbe fektethetünk.
Vizuális szempontból a Codemasters elképesztő munkát végzett, mind a 19 idei pálya – a debütáló koreaival egyetemben - többezer helyszíni fotó és műholdfelvétel alapján lett a valóságnak megfelelően milliméter pontosan lemodellezve, főleg az esős futamokon nézünk majd nagyot, mert az EGO engine bizony itt elég nedvesen domborít. Szinte nedves a képernyő, kapjuk a vízpermetet az arcunkba, csak az autók hátulján virító lámpa villódzását vesszük ki, ettől alsóneműnk is nedvesedik rendesen. Ám a napfényes versenyekbe sem lehet majd belekötni, ugyan nem egy GT5 színvonal, ám mélységeit tekintve egy szavunk sem lehet, sőt ha nem is 60 fps-sel fog száguldani, legalább a sebességérzettel úgy érzem nem lesz gond. PC-n viszont tuti nem érheti szó a ház elejét, elvégre a DiRT 2-höz hasonlóan DirectX 11 támogatással landol majd meghajtókban. Ha a motorbőgést és a rádiós kommunikációt is kellően visszaadják, akkor a széria visszatérésének időpontját messiásként, piros betűs napként könyvelhetjük el.
Tuti, hogy Monacóban, egy esős Time Triallal kezdjük majd meg az első próbálgatásokat, ahogy anno minden egyes F1-es játékkal tettük. A Codies a jelek szerint nagy becsben tartja a címet, és a szeptemberre kitűzött megjelenési időpont is tarthatónak bizonyulhat. A képek alapján még ne vonjunk le súlyos konzekvenciákat, hátra van még az új szabályrendszerre épülő finomhangolás és az idei autók külsejének kialakítása. De ennyi év után már semminek tűnik ez a pár hónap, legyen az Xbox 360, PS3, vagy PC-s tulaj, az első rajtnál a szívdobogásunk felgyorsul, az adrenalin szétárad a testünkben, a hangszórókban lévő motorzaj betölti a szobát és meg sem állunk a kockás zászlóig.
Évekig érintetlenül hagyni a Formula 1-re ácsingózó rajongókat, egyetlen épkézláb játék nélkül bizony felelőtlen hozzáállásnak tűnik. Mert ez még mindig egy hatalmas
Időmérő
Ugyan megmarad a három etap (Q3, Q2, Q1), de a mezőny bővülésével az alábbi módon változik azoknak a rendszere: Q1 (20 perc, 8 kieső), Q2 (15 perc, 8 kieső), Q1 (10 perc, 10 legjobb pilóta). Négy főre emelkedett a verseny közben döntéseket hozó bizottság létszáma. Plusz egy fő mindig ex-pilóta.
Persze nem kellett a nulláról indulniuk a fejlesztőknek, a Codemasters évről évre olyan címekkel gyűjtött nélkülözhetetlen tapasztalatot, mint a GRID, vagy a DiRT 2. Ám egy F1-es autót nem lehet rallyautókhoz, vagy utcai gépekhez hasonlítani. Gyorsaságot és teljesítményt tekintve nem egy cipőben járnak, mégis akkor honnan a szaktudás? A legnagyobb különbség a kiadó korábbi autóversenyei és az F1 2010 között, hogy naprakész kapcsolattartásban vannak az F1 menedzsmentjével, ha egy speciális feature-t be szeretnének építeni a játékba, akkor mindig konzultálnak a valódi istállók szakembereivel. Legyen szó fizikáról, vagy a felfüggesztésekről, első kézből adnak nekik tanácsot. Rendkívüli kiváltságot jelent pl. az aerodinamikai számításoknál és a leszorító erő modellezésénél, olyan információkhoz jutnak ezzel, melyeket csak laboratóriumi körülmények között, évek kitartó munkájával tudnának előállítani.
Elsősorban a vezetési élmény visszaadására törekedtek a Codies munkásai, az előre nem látható helyzetekkel, s mind a 26 pilóta egyedi stílusának megtartásával. Az
Mezőny, pontozás, boxkiállás
Az eddig megszokott nyolc pilóta helyett tíz versenyző kap pontot versenyenként az alábbi sorrendben: 25, 20, 15, 10, 8, 6, 5, 3, 2, 1. A mezőny az újonc csapatoknak köszönhetően még úgy is gyarapszik, hogy a BMW és a Toyota végleg kiszállt a szériából. A mezőny így 26 főre emelkedett. Kanada visszatérésével és Dél-Korea csatlakozásával a 2009-es 17 helyett 19-re nőtt a versenyek száma. Megszűnik a verseny közbeni tankolás, mely 1994 óta van jelen az F1-ben. Így csupán kerékcserét hajthatnak végre a szerelők, aminek következtében 4 másodperc körüli lesz egy szerviz. A rekordot Ricardo Patrese tartja (3,2 másodperc, 1993 Belgium, Benetton).
Maga a beleélés is fontos, még a precíz szimulációnál is fontosabb. A tévé-kommentár aláfestést elfelejthetjük, a csapatunkkal való rádiókapcsolat sokkalta lényegesebb és feelingesebb, mint a Palik-féle önjelölt szakbarbárok ömlengése. Hosszú évek kívánságlistáján szerepelt már a safety-car jelenléte, az, hogy nagyobb baleseteknél bejön és a menet elején kordában tartja a sebességet. Bár papíron leírva jól mutatna, a valóság úgy hozná, hogy akaratlanul is, de félbeszakítaná a versenyek folyamatos izgalmát és unalmas vonatozásokat kellene skippelés nélkül végigkocsikáznunk. Marad tehát az élmény, bár nem százszázalékos még a biztonsági autó mellőzése, lehet reménykedni annak a maréknyi rajongónak, aki nem tudna meglenni nélküle.
A dinamikus időjárási tényezők is nagyban befolyásolni fogják a nagydíjakon mutatott teljesítményünket és az elvárásokat. Mindig igazodnunk kell a lehullott csapadék mennyiségéhez, melyhez elengedhetetlen a tökéletes abroncsválasztás. Akár verseny közben is változhat az idő, elképzelhető, hogy verőfényes napsütésben rajtolunk Malajziában, majd 10 körrel később beköszönt a monszun, és ugyanilyen gyorsan el is áll. Az Active Track nevet viselő technológia alapján a játék harminc négyzetcentiméterenként képes változtatni az eső mennyiségét a pályán, melynek köszönhetően fokozatosan felszáradó nyomvonalra számíthatunk. Ha köztes, esős-száraz gumink van felrakva, akkor kerülnünk kell a száraz vonalakat, bele kell hajtanunk a kisebb tócsákba a jobb tapadás végett. Csapatunk persze nélkülünk is képes az adott körülményeknek megfelelő döntéseket hozni és optimális gumit választ a boxkiállások során. Apropó, boxkiállások! Ugye tankolni verseny közben már nem lehet, csak kereket cserélni, mégis nagy műgonddal kivitelezett, motion-capture technológia segítségével mind a 15 lemodellezett a szerelő részletgazdag mozgással rendelkezik, szinte lefolynak a képernyőről. A darabos animáció a múlté, az összhang kiváló, ám mégis képesek baklövésekre, egy-egy túlzottan is megszoruló kerékanya jóvoltából.
Néhány szó a kocsik változásairól
Az első gumik keskenyebbek, a hátsók szélesebbek lesznek, így a 2009-es modellekhez képest tovább csökken a tapadás és a kanyarsebesség. Másrészt a nagyobb tank okozta többletsúly nagyobb hátsókerék terhelést jelent. Az előzetes tervek szerint egy pilóta 10 szett gumit használhat el egy hétvége alatt. A pilótáknak továbbra is használniuk kell a lágyabb és a keményebb gumikeveréket a futamokon. A Bridgestone továbbra is zöld csíkkal jelöli meg a lágyabb keveréket és támogatja az FIA Make Cars Green kampányát. Az üzemanyagtank szélesebb és hosszabb lesz, miután a kapacitása 120-ról 236 literesre nő. Mivel a hosszabb benzintank miatt az autók hossza is nő (15 cm-rel), így az autók tengelytávja is megnő. A hosszabb tank következtében előrébb kell tolni a pilótaülést., vagy rövidebb váltót kell az autóba építeni.
Egy izmos karriermód adja az F1 2010 sava-borsát, a Dirt 2-höz hasonlóan feltérképezhetjük motorhome-unkat holtidőben, statisztikákat bújhatunk és a sajtó kérdezősködései előtt is felelnünk kell sztárok módjára egy közvetlen, több válaszadási lehetőséget felvonultató párbeszéd során. Csapattársunkkal való összedolgozás létszükséglet, persze az istállón belüli egészséges rivalizálás is megengedett, ám a fő szponzorok tetszést csak akkor nyerhetjük el, ha rendre jobban produkálunk, mint márkatársunk, vagy a rivális csapatok pilótái. Mert egy első számú versenyzőnek több beleszólása lesz az autó fejlesztésébe és a beállításokra, mint az újságírók körében fekete báránynak tartott másodiknak. Sőt az új karosszériaelemeket, finomhangolt váltót stb. is a jobbik pilóta kapja meg elsőként, mellyel a világbajnokság következő helyszínén már alapból előnyből indul. Szintén dinamikusan kaphatjuk meg az időmérőn és a futamon nyújtott teljesítményünk alapján az adott szituációnak megfelelő célkitűzéseket a csapatunktól, rádión vagy szöveges formában a képernyőn. Értelemszerűen egy kiscsapat újonc pilótájaként már a pontszerzés lehet a kívánalom, ám egy Ferrari, vagy Red Bull kormánya mögött csak futamgyőzelmekkel tudjuk betömni a folyton akaratos tőkések száját. Minden sikeres teljesítésért XP üti a markunkat, amit a már említett új fejlesztésű alkatrészekbe fektethetünk.
Vizuális szempontból a Codemasters elképesztő munkát végzett, mind a 19 idei pálya – a debütáló koreaival egyetemben - többezer helyszíni fotó és műholdfelvétel alapján lett a valóságnak megfelelően milliméter pontosan lemodellezve, főleg az esős futamokon nézünk majd nagyot, mert az EGO engine bizony itt elég nedvesen domborít. Szinte nedves a képernyő, kapjuk a vízpermetet az arcunkba, csak az autók hátulján virító lámpa villódzását vesszük ki, ettől alsóneműnk is nedvesedik rendesen. Ám a napfényes versenyekbe sem lehet majd belekötni, ugyan nem egy GT5 színvonal, ám mélységeit tekintve egy szavunk sem lehet, sőt ha nem is 60 fps-sel fog száguldani, legalább a sebességérzettel úgy érzem nem lesz gond. PC-n viszont tuti nem érheti szó a ház elejét, elvégre a DiRT 2-höz hasonlóan DirectX 11 támogatással landol majd meghajtókban. Ha a motorbőgést és a rádiós kommunikációt is kellően visszaadják, akkor a széria visszatérésének időpontját messiásként, piros betűs napként könyvelhetjük el.
Tuti, hogy Monacóban, egy esős Time Triallal kezdjük majd meg az első próbálgatásokat, ahogy anno minden egyes F1-es játékkal tettük. A Codies a jelek szerint nagy becsben tartja a címet, és a szeptemberre kitűzött megjelenési időpont is tarthatónak bizonyulhat. A képek alapján még ne vonjunk le súlyos konzekvenciákat, hátra van még az új szabályrendszerre épülő finomhangolás és az idei autók külsejének kialakítása. De ennyi év után már semminek tűnik ez a pár hónap, legyen az Xbox 360, PS3, vagy PC-s tulaj, az első rajtnál a szívdobogásunk felgyorsul, az adrenalin szétárad a testünkben, a hangszórókban lévő motorzaj betölti a szobát és meg sem állunk a kockás zászlóig.
Kapcsolódó cikk
"egy előzetesbe amibe le van írva hogy szeptemberbe jön ki minek kér akárki demo-t március végén...."
2.-vel alattad írják.
nagyon ügyes vagy....
egy előzetesbe amibe le van írva hogy szeptemberbe jön ki minek kér akárki demo-t március végén....
ha annyira "vicces" voltam akkor nem értem miért utánoztad a stílusom :)
http://www.gamekapocs.hu/forum/topic.php?t=218
- Miért lett volna "erősen közepesen gagyi" a 2007-es F1 CE? Single player módban is több lehetőség van a játékra, online mód is van, a grafikának és a fizikának még ma sem kell szégyenkeznie. Ugyanakkor a kezdeti PS3 címek egyike volt (ha nem nyitócím, bevallom, erre nem emlékszem), tehát nem hinném, hogy össze lehetne hasonlítani egy 3 évvel újabb játékkal. Ami siralmas, az a boxkiállások kivitelezése, ezt belátom. A pódiumünnepség is csak egy ideig szórakoztató, SC pedig ebben sem volt.
- Ezek fényében nem értem, hogy még mit lehetett volna hozzátenni, hiszen egy rajongó számára a különféle (megfelelően) lemodellezett játékmódok a legfontosabbak, ez(ek) pedig benne volt(ak).
- Ami pedig az F1 2010 körül kibontakozó hype-ot illeti: nem egy játéknál volt már arra példa (itt a GK-n is), hogy a screenshot-ok, trailer-ek alapján ódákat kezdtek zengeni a game-ekről, majd a teszteknél jöttek a 10/6 vagy rosszabb értékelések.
Várjunk még a magasztalással, hátha ez is egy "erősen közepesen gagyi" lesz.
Az F1 CE tehát még mindig nagy kedvencem, és csak azért szántam időt az írásra, mert nem értem, hogy itt miért húztátok le ennyire?
Köszönöm, hogy "meghallgattatok"/elolvastátok írásom. :)
Üdv.
www.fuckingstupidbastard.com
U.i.: Nem, meg csak elozetes van rola Davidhux...
www.noobkidsdownloadf1game.com
Egyébként a játék bejövős elsőre!
Bár nekem nem tetszett egyik sem. De ezt várom mert elég jónak ígérkezik meg azért csak codemasters...(:
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.