Fallout: New Vegas teszt

  • Írta: zoenn
  • 2010. november 3.
  • fallout: new vegas, pc, teszt
Link másolása
Értékelés 8.4
A fényűzés, gazdagság és a szerencsevadászok kora lejárt. Atomot kaptunk az arcunkba, beszívtuk a szagát, fémes ízt éreztünk a szánkban. Négy évvel a Fallout 3 eseményei után még mindig azt hisszük, hogy a nukleáris háború egy piszkos üzlet, de a frakciók közti játszadozás művészi szintre emeli a New Vegast.

A Fallout-univerzumot, összetettségére és elképesztő rajongói táborára tekintettel még hideg és érzelemmentes formában is le lehet tuszkolni a rajongók száján, akiknek mája, mint az unikumnak számító magyar liba, hízik a boldogságtól. Amiből a New Vegas kamatoztatni tud leginkább az igazából a Bethesda érdeme: a Fallout 3 markáns kimunkáltságát átvenni, néhány plusz adalékkal megtoldani még mindig működőképes alternatíva. Pedig az Obsidianra kényes feladat hárult: tisztára kellett mosni a nevüket az idén tavasszal megjelent csúfos Alpha Protocol után, ami miatt nem tudtunk magabiztos várakozással tekinteni a New Vegasra. A kaliforniai stúdió viszont állta a sarat és meggyőzően bevetette a radioaktív talajt.


Az Egyesült Államok poszt-apokaliptikus romjai még mindig csábítóak, új színhelyünk, a Mojave Wasteland, kevésbé feldúlt ugyan, mint a főváros térsége, épp ezért kevésbé kietlen és kusza, Las Vegas is úgy-ahogy túlélte az atomtöltetek okozta csapást. S hogy miként maradt meg ez 204 évvel a háború után? Ez a Hoover-gátnak köszönhető, amely jótékony villamos-energiával képes ellátni a régiót, így érthető, hogy a különböző, csak látszólag szoros szövetségek miért is akarják rátenni a kezüket. Ennek ellenére a nukleáris világégés alaposan rányomta a bélyegét a játéktérre: hozzáértők számára maga a holt szentföld, ahol szépen megférnek egymás mellett a mutánsok és a laza erkölcsű kurtizánok.


A játék kezdetén azt sulykolják beléd, hogy egy senki vagy, akit kivert kutya módjára le lehet mészárolni. Sírod is meg van ásva, vészesen vérzel, de szerencsére idejében érkezik a segítség egy doki személyében, aki helyreráz, bekötöz, neved, státuszod felől érdeklődik. Innen indulhat a bosszúhadjárat az áruló, mindenre elszánt gazember ellen, aki téged kis híján megölt, de természetesen utad lassan kiszélesedik, érdekek feszülnek majd egymásnak, Te pedig mérlegelsz, kinek a sorait erősíted, és kiket köpsz szembe. A karaktergenerálás a már ismert formulák szerint zajlik, nemed, fizimiskád és kezdeti képességeid között találhatod meg a boldoguláshoz szükséges egyensúlyt és akkor még ki sem tetted a lábad.


Minden Fallout játék kiemelkedő pontja az, amikor a kezdeti szárnypróbálgatások után a szabadság kiteljesedik, végre magad ura leszel. A New Vegas-i terep végtelensége letaglóz, nem ereszt, és mindig képes új arcát mutatni. Céltudatos felfedezőknek, virtuóz szájhősöknek és harcedzett keménylegényeknek pompás játszótér, aminek a játékos valós emberi kapcsolatai és szabadideje látja a kárát. A fő küldetésszál lassan, de biztosan terelget minket Vegas felé, hogy kiteljesedjen a bosszúnk, s egyszer és mindenkorra eldöntsük a Mojave sorsát, de mielőtt ez bekövetkezne, a játék óhatatlanul elvonja a figyelmünket az apró és színes alternatív mellékágaival. Például egy fazon barátnőjét kell megmentenünk a mutáns gekkóktól, netán hasznos alkatrészek miatt kell meglátogatnunk egy elhagyatott robotgyárat, mert az utunkba került NPC-k erre kérnek a koszos kocsmák mélyén. Annak ellenére, hogy a színhely egy lakatlannak ható sivatag, a fejlesztőknek sikerült kellően változatosra kialakítaniuk, ahol könnyen elhisszük, hogy egy utunkba kerülő viskó joggal és átgondoltan van ott, ahol van. S a régmúltra emlékeztető ipari létesítmények helyénvalóságában sem kételkedünk.


Pipboyunk jelen verziójával bármikor nyomon követhetjük aktuális küldetéseinket, vethetünk egy pillantást a térképre, mazsolázhatunk a felszereléseink között, de ugyanitt találjuk a karakterlapunkat is. Mint minden szerepjáték esetében, nem árt tisztában lenni azzal, hogy milyen képességeket szeretnénk egyedibbé tenni hősünket, melyek használatával fogunk adott irányba fejlődni. Nevezetesen hiába vagyunk jók a lőfegyverek használatában, hiszen a mordályok állapota a harcok során romlik, így nem márt némi crafting jártasság is. Munkapadból pedig többféle van, ahol ezeket a barkácsolásokat meg tudjuk ejteni, az egyik típus csak a lőszerkészítéssel és átalakításával foglalkozik, míg a másik az egyéb hasznos mindennapi tárgyak szervízeléséhez szükséges csomagok összeállításával. Még a messzi földről rettegett gyilkológépek számára is tanácsos némi tudományos jártasságot elsajátítani, ami később életet menthet.


S ha már gyűjtögetés, érdemes kalandunk során minden használhatónak tűnő tárgyat magunkkal cipelni, legyen az a legalapvetőbb mezei virág, mutáns vadállatok húsa és hasonlók, hiszen gyógyító ill. energia Stim Packokból szinte mindig hiányt szenvedünk. Tábortüzeknél mindig mehet a kotyvasztás, ez is a kulcsa alapvető tulajdonságaink feltornászásának, csak az összetevőket (melyek sokszor nem egyértelműek) kell megtalálnunk hozzá. A S.P.E.C.I.A.L skillek feltornászásával igazán durva képzettségekhez jutunk, nem beszélve a szilárd előnyöket és egyben hátrányokat adó perkekről sem. Egészen elképesztő mélységeket ad hozzá ez a játékhoz, s egyben némi céltudatosságot is megkövetel, nem beszélve az ezzel járó felfedezési élményekről sem. Hasznos mozgatórugója a Fallout: New Vegasnak, s sok bosszúságtól óv meg. Elmélyülni könnyen lehet, szabadulni már kevésbé.


A játék másik legfontosabb jellemzője a frakciók hozzáadása az Oblivion óta jelenlévő játékmechanikához. A Mojave Wastelanden három nagy csoport rendelkezik hallatlan dominanciával, nekik dolgozhatunk be kedvünk szerint, keresni őket nem kell, előbb-utóbb úgyis összeakadunk velük. Az Új Kaliforniai Köztársaság a demokrácia visszaállításáért küzd a szétszóródott hazafiak összefogásával. Egyfajta föderatív rendőrség, akik szerte megtalálhatóak a kietlen vidéken, s próbálják helyreállítani a békét. Nagy ellenségük a Caesar Légió, ami a öntudatra ébredt rabszolgák tömörüléséből áll, és az ókori római eszméket tartják fontosnak, s öltözékük is eszerint néz ki. Megvetik a gyengéket, soraikat csak az erősek alkothatják, veszedelmesek és agresszívek, de hisznek egy markáns világnézetben. Ez a két frakció harcol a Hoover-gát ellenőrzési jogáért, amit a harmadik brigád jelenlegi kegyetlen, titokzatos és zsarnok ura, Mr. House irányít, a New Vegas Strip színeiben.


Érdemes eldöntenünk, hogy kiket részesítünk kegyben, kikkel akasztjuk össze a bajuszt, később, egy újbóli újrajátszásnál megismerhetjük a másik oldal adottságit is. Persze titokban dolgozhatunk a riválisnak is, ám az nagy odafigyelést igényel, persze semmi sem kötelező, hagyhatjuk, hogy New Vegas belefulladjon az bűzölgő anarchia mételyébe. A Fallout 3 karma rendszerét el is felejthetjük a frakciók között, nincs egyértelmű jó vagy gonosz cselekvés, ebben a zűrös világban hírnevünk mindennél fontosabb, ezen pedig a tökéletes küldetések teljesítésével javíthatunk. Minden frakciónak vannak szimpatizánsai, renegát családok, kereskedők, üzletemberek és bandák személyében, ha nekik teszünk meg ezt-azt, akkor a frakciójuknak is jót cselekszünk. Megvédhetjük őket a várost terrorizáló banditáktól, de számolunk azzal, hogy új ellenséget szerzünk ezzel. Keresztre feszíthetjük ellenfeleinket a Légió dicshimnuszát szavalva, de annak nem fognak örülni az Új Kaliforniai Köztársaság civilizált területin élők.


Nem mindig kifizetődő az igazság bajnokát játszani, a hírnevet szerezni pedig komoly és bonyolult erkölcsi mérlegeléssel lehet. Számtalan alkalommal kerülünk olyan helyzetbe, amikor vacillálnunk kell, s a jó és a rossz cselekedet között nem mindig egyértelmű a választás, természetesen minden döntésünk kihat a későbbi sorsunkra is. Hiába állunk be a pszichopata anyaszomorítók közé némi jó harc ürügyén, ha ez összeférhetetlen a szerencsejátékkal, az üzlettel és a kurvákkal. Igen, Las Vegas arcát, még egy nukleáris csapás sem tudja kitörölni, csak legfeljebb eltorzítani. Számos jövedelmező minijátékban vehetünk rész New Vegasban, kiélhetjük magunkat a női, férfi és mutáns prostituáltak forró csókjai kereszttüzében. S ha békésebb megoldások hívei vagyunk, jó pár vérontást megelőzhetünk némi politikai ügyeskedéssel. Ezért maradandó játék az új Fallout.


A harc viszont sok esetben elkerülhetetlen, egy jól sebző mordállyal és rengeteg lőszerrel gyorsan kiheverhetjük a kezdeti, rozsdás kacatokkal való hadonászást, ám kevésbé előrelátó játékosok számára jól jön a már ismerős VATS, a valós idejű, középszerű FPS-es lövöldözés mellett. Ennek segítségével nemcsak vaktában ereszthetjük el a golyókat, hanem konkrét testrészekre célozva, képességeinktől, s fegyverállapottól függően láthatjuk azt, hogy mennyi az esélye (százalékban) a pontos találatnak. A VATS csak limitált ideig használható, feltöltődését pedig valós idejű harcban érhetjük el, amely sokat javult az előző rész óta. A célzás könnyebb az irányzéknak köszönhetően, s felsorolni is nehéz, hogy hányfajta fegyvert vehetünk a kezünkbe, nem beszélve arról, hogy egyedi lőszereket is bütykölhetünk hozzájuk. Kezdtem úgy érezni, hogy a Fallout már tökéletesen megállja a helyét shooterként is. A vadonban kószálva szembetalálkozhatunk a mutáció szélsőséges képviselőivel, kik ránk vicsorítják eltorzult arcukat: mutáns gyíkok, nagyra nőtt bogarak, félig prérifarkas, félig csörgőkígyó rémségek. S persze itt vannak a régi ismerősök, mind a radscoriponok és kokszon kigyúrt humanoid mutánsok is, a klasszikus Fallout-rajongók pedig bizonyára örömkönnyeket fognak hullajtani a kétfejű tehenet meglátva. A kihívás kellemes, attól függően, hogy hányas szinten van karakterünk, a játék úgy adagolja a szörnyek mennyiségét, pl. egy durván feltápolt hős már kisebb falkákkal számol le a játék végén. Tipikus Bethesda-féle koncepció.


Számtalan hajtépést okozott a Fallout 3-ban, amikor ideig-óráig társak verődtek hozzánk: sajnos a pocsék MI megkeserítette életünket, elakadtak, idő előtt meghaltak bajtársaink. Szerencsére a New Vegasban tovább csiszolták ezt a metódust, így azon felül, hogy leredukálódtak a fenti bugok, egy körmenü segítségével különböző utasításokat is adhatunk társaiknak, a harci helyzetnek megfelelően, de ha túl magányosnak érezzük magunkat, beszélgethetünk is velük. Az utasítás-rendszer a gyakorlatban is jól működik, bár még mutat furcsa jeleneteket, de ezt feledteti velünk az a tény, hogy a társaink saját, személyes küldetéseket is adhatnak, még tovább mélyítve ezzel a Fallout világát.


Úgy látszik a Fallout 3 óta már a széria velejárója a számtalan apró-cseprő hiba, amely durván képes belerondítani az összképbe. A patch megérkezéséig bizony nem voltak ritkák az eltünedező számítógépek, de furcsa volt a H.P. Lovecraft regényeinek szörny-szülötteire emlékeztető forgó-fejű doki is a játék elején. Bár egy olyan szerteágazó játékban, mint a Fallout: New Vegas szinte kigyomlálhatatlan minden gikszer, ám a hangulat segít feledtetni sok mindent. Grafikai szempontból a Gamebyro Engine vajmi keveset változott a 2008-as utolsó felbukkanása óta, ugyanaz a puritán, idejétmúlt látvány, a tetejébe még számos karakter-fizimiskát és hangeffektet is átvettek a Fallout 3-ból, ami mindenképpen spórolás. Kinézet terén inkább a maradandó pályatervezés és a stílusos képi világ miatt érheti dicséret az Obsidiant, na és kellő műgonddal összeválogatott rádióadók felhozataláért.


A Fallout: New Vegas nemcsak, hogy megközelítette, hanem túl is szárnyalta a harmadik részt, mind a történetet kidolgozottságát, mint a rejtett poénokat tekintve. Hihetetlenül élvezetes párbeszédeket folytattam a legutolsó félreeső helyen is az életunt túlélőkkel, valamint sikerült a játékmenet változásaival is a rajongók kedvére tenni. Bámultam a táncosnők gyér poligonszámú melleit, rendet raktam Mojavén, kipróbáltam a szerencsémet -mit nekem a komoly társadalmi és morális kérdéseket feszegető döntési rendszer? 100 óra minimum benne van, széles mosollyal, dagadó kebellel, radscorpion hússal a farzsebben.

Kapcsolódó cikk

47.
47.
zsizsi
#46: 46:nem olvastam végig a komidat mert rohadt hosszú de az én javaslatom hogy játsz konzolon és akkor elindul :D
46.
46.
Gorro
Hi! ti mit használtok, hogy viszonylag jól megy a játék? a gépem elvileg bőven felülmúlja a min. rendszerkövetelményeket (Athlon 64 x2-es proci erős alapban, 4 giga memória, Ati Radeon HD 4670-es vidikari, fullon tisztán tartva, és a legfrissebb programokkal ellátva Legutóbbi 2 hete frissült), ám mégis, a game 5, 15 percenként teljesen lefagy. azaz játék közben a monitor kép eltűnik, és mintha alvó állapotba kerülne a gép, leáll minden. csak újraindítással lehet újra életre kelteni a gépet. ma fél napot a hiba kiderítésére fordítottam: a vidikari 36-44C között elvan, a kétmagos proci 41-42C-n is jól érzi magát, a memória is 2-3 gigát zabál maximum. mondom ez érthetetlen. a legújabb illesztőprogik feltéve mindenre, a Fallout NV 3 hete kiadott bugfix csomagja is fel van téve, de a probléma most is fenn áll: lehetetlen élvezhetően játszani. de mi akkor a gond? megnéztem az eseménynaplót, és a rendszeres leállásnak egy ddl file az oka: C/program files/bethesda softworks /fallout new vegas - ebben van egy steam_api.ddl file, ez okozza a leállásokat. De sem vírus, sem netkapcsolat nem nyúl a játékba, a hiba mégis ott van. hát ezt nem értem, és az az igazság, hogy most már feladom. eddig WoW-oztam, gondoltam játszok kicsit a sokat emlegetett Fallouttal, kipróbálom, milyen. hát nekem sz@r. lehet, hogy nem eredeti, és az a baj? mert csak akkor veszem meg eredetiben a gamet (csak szólok, 30-40 játékomból majdnem az összes eredeti!), ha a játék bejön nekem... és ha esetleg ez a készítők bosszúja a kalózok ellen? Ha a gamet eredetiben veszem meg, akkor ez a bug megszűnik? mert ha nem, akk szerencsés is vok, hogy nem vettem meg, azaz nem dobtam ki a pénzem az ablakon. ja, és szólok: még soha, egyetlen game sem fagyott még ki úgy, mint a drágalátos Fallout NV... és ha kérdeznétek: igen, már 3x újra telepítettem a gamet, nem hinném, hogy telepítési hiba az ok...
45.
45.
rockoo
Nekem tetszik habár másfél órát játszottam vele (elszált a videó kártyám) nagyon bejött mindig is egy fallout fan voltam és az az álmom hogy eljussak Vegasba úgy érzem ez most egyszerre összejött. :)
44.
44.
csetom
szerintem rohat jó játék a Fallout: New Vegas c
43.
43.
#39: ez egy nagyon korrekt hozzászólás volt... :)
42.
42.
Varga Adrián Atilla
Nekem nem tetszik!!!!!Hülyeség.
41.
41.
Top Secret
Grat a teszthez eddig még nem nyomtam Falloutot de ez a teszt meghozta a kedvem hozzá.
40.
40.
dareal
#39: evidens, írtam is, hogy a jól összerakott modok a jók! :)
39.
39.
Naliak
Azért csak óvatosan a modokkal, játékélmény terén óriási öngólt lehet lőni.... mondjuk egy 255-ös melee-vel, vagy egyéb harci skillel. Fallout 3, 40+.szintű karakterrel pl. már nem volt szórakoztató. Persze amíg a játékot szebbé, vagy viccesebbé teszi, addig bátran!

A teszt szerintem jó. Én azon kevesek közé tartozom, akik nem szeretik a New Vegast! Óriási Fallout 3 fanatic vagyok, de a lelkesedésem kb az amúgy nem rossz Pittl környékén elfogyott.
Elkezdtem a New Vegast és ugyanaz az érzés kerített hatalmába, mint a Fallout 3 végén. "Már megint egy pont ugyanolyan lerohadt épületben kószálok, ugyanolyan mállott sárga, vagy zöld falakkal, mint 120 órával korábban Germantown Police HQ-n. A különbség annyi, hogy az ellenfelek nem Supermutánsok, hanem valami más. De mindegy is, mert 5. szintű karakterrel a szokott 8-as ügyességgel és 7-es szerencsével csodálatos headshotokat lehet osztani" Az AI persze ugyanolyan gyenge mint volt.
Szóval a lényeg nem változott, bár értékelem a sok újítást. (pl a kis villogó pajzs a "végre" kategória.) Tetszik a high risk high reward hozzáállás.

A szerepjáték rész nagyon nagy!
A zene szerintem fenomenális!

Bugok terén annyit tudok mondani, hogy nekem néha kifagy, illetve a hegygerinceken időnként nem tudok mászkálni. Csak azért gáz, mert én általában lopakodós mesterlövésszel játszom, szóval szeretek nehezen megközelíthető pontokról bátor lenni :)

Jó ez a játék nagyon, csak ma már közel sem tud annyira sokkszerű gigász, mint a Fallout 3 volt, amikor megjelent.

Jó játékot
38.
38.
yakuza07
37.
37.
dareal
modok itt:

http://www.newvegasnexus.com/downloads/categories.php

pc-n tényleg moddoljátok, jóval jobb lesz a játék.
csak egy példa: oblivionnal a mai napig játszom (ugyan az a modder közösség), a mostani karakteremmel a fő küldetést el sem kezdtem, de már több, mint 150 órát toltam bele a karakterbe, számtalan új helyszín van, köztük morrowind teljes világa is, a térkép kb 5-6x nagyobb, mint az eredeti oblivion-ban, jóval szebb a játék, jóval több minden van benne és mindezt úgy, hogy csak olyan modot teszek fel, ami olyan minőségű (vagy jobb :)), mintha az már gyárilag is a játék része lenne!
úgyhogy MODDOLÁSRA FEL! :)

már csak azért is, mert számos nem hivatalos javítást készítettek már, így az idegesítő bugok száma is jóval kevesebb :)
egy jó modder közösség sokkal jobb anyagokat ad ki, mint maga a gyártó.
36.
36.
dareal
pc-s fallout-os játékosoknak ajánlom, hogy moddolják a játékot! szebb és jobb lesz, iszonyat jó modok vannak már most is!
35.
35.
Csabb
#34: önmagában is abszolúte élvezhető, persze vannak utalások a korábbi részekre, de ez nem befolyásolja a játékmenetet egyáltalán. Mindenképpen ajánlom. Fekete humorban, repülő végtagokban és hihetetlenül mókás helyzetekben nincs hiány :D
34.
34.
yakuza07
sziasztok infoznék,kimaradtak az elözmények,visszont lencse alatt a többoldali dícséretek miatt a játék.KÉRDEZNÉM játszható tsak ez elöször avagy ,,muszáj" az elözöekkel játszani elöbb? rapapa24es firkája tetszik!
33.
33.
Nathan
STAR WARS FORCE UNLEASHED 2
32.
32.
Nathan
Ez mind szép és jó
DE ÉN STAR WARS FORCE UNLEASHED 2 TESZTET AKAROK
Valami azt sugja nem csak én. Gyerünk skacok
29.
29.
Tshunin
#18: Ez nem bug, hanem így működik a játék. Ez nem egy Mass Effect, itt hiába célzol a fejére, attól még nem feltétlenül fogod eltalálni. Itt sokkal jobban előtérben vannak a szerepjáték elemek, pl a skillek. Szóval 10-20 pontos Guns skillel hiába van mesterlövész puskád, ilyen alacsony képzettséggel alig fogsz eltalálni valamit. És ha el is találod, a sebzés akkor is alacsony lesz. Ellenben 50-60 pont körül egy jól irányzott fejlövés azonnali halált okozhat.
28.
28.
N360
Imádom ezt a játékot, akár az előző részt!:)
A grafika gyengeségeiért kárpótol a HANGULAT, a posztapokaliptikus világ magába szippant, én is most megyek vissza játszani.:)
Nem érdemes végigrohanni a küldetéseken, fel kell fedezni a világot.
Nálam ez bivalyerős 9 pont!
Egyetértek rapapa gondolataival:)
#18. Thane, ne add fel..!:) Téged,mint játékost fejbe lőhetnek többször is, mégsem azonnal halsz meg!
27.
27.
ATi0021
Őszintén szólva nálam a grafika a legnagyobb negatívuma. Amúgy egész tűrhető, csak az Nvidia adna már ki egy normális drivert hozzá. Én 7,5 pontot adnék neki. :)
26.
26.
erikboy
nekem egyáltalán nem tetszik...
25.
25.
Individual
Jó volt ez a játék és fair a kritika. Wild Card befejezés rulz!
24.
24.
rapapa
Meg egyébként is, hülyeség ez a nekem 10 pont, nálam csak 5 párbaj. Minden játékot szubjektíven kell megítélni. Semmit nem érnek az "objektív" szempontok. Egy játéknál 1 dolog ami igazán fontos, az pedig a játékélmény, ha én 8 órát úgy játszok egyszuszra ezzel, hogy teljesen peszippant akkor nálam telitalálat, naná hogy 10est mondok. Aki viszont pixeleket számol, meg élsimítana az rossz úton jár ezzel a játékkal, nem neki való. Ez vagy magával ragad a hibáival együtt -és akkor teszel a grafikára- vagy keress más játékot, ezt félgőzzel nem lehet játszani. Vagyis nem tudom elképzelni, hogy aki bejárta ennek a játéknak minden bugyrát, beletett 100 órát, az azt mondja "objektíven" hogy mondjuk 7-8 pont. 100+ óra élvezet az nagyon komoly, nagyon ritka, az nem egy 7-8 pontos játék
23.
23.
Sarkadi
A Fallout 3 is nagy kedvencem volt,nagyon eltalálták ezt a poszt-apokaliptikus világ képet.Tény,hogy vannak benne bugok,de ezek szerintem egy ilyen összetett játéknál elnézhetők! 7/10.
22.
22.
rapapa
Én is már közelítem a 100 órát. Hát, úgy vagyok ezzel a játékkal, hogy simán dobnám rá a 10est. A világ teljesen elvarázsol, a hangulathoz már semmit nem tudna hozzátenni a szebb grafika, és ugyanúgy nem von le semmit az előforduló bug, jó, persze, azért szívesen látnám ezeket, de a game mostani formájában is ultrazseniális, letehetetlen !
21.
21.
bledzer
szerintem egy ilyen játéknl a grafika elhanyagolható, vagyis nem a grafika az amivel üt a játék. Itt nem arra kell figyelni, ez nem a crysis
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...