Create teszt

  • Írta: Daks
  • 2010. november 28.
  • create, teszt, wii
Link másolása
Értékelés 6.0
Láncreakció. Egy folyamatot magától fenntartó, nagy sebességű, egymást követő események sorozata. A magyar értelmező kéziszótár definíciója pontos és velős, gyakorlatilag egy mondatban leírja, hogy miről szól az Electronic Arts idén novemberben megjelent új játéka, a Create.

Az Incredible Machine stílust teremtett. 1993-ban megnyitotta előttünk a láncreakciós építőjátékok világát, több száz különböző feladvány várt benne, a gépezetet mozgásban tartó két kulcsszó pedig nem más volt, a logika, és a kreativitás. A játéknak több folytatása is készült, Incredible Toons címmel még a gyerekek is kaptak belőle egy mesevilágban játszódó, könnyített epizódot, s noha az elmúlt években már inkább csak az okostelefonok képernyőjén hódított a műfaj, azért vannak nagyobb címek is a porondon. Ilyen a Crayon és a LittleBigPlanet, most pedig egy friss versenyző, a Create van terítéken, melyet jelen cikkünkben azonnali elemzésre is fogunk.
 

A Create klasszikus kihívások elé állít. Kapunk egy rakat építőelemet, nekünk pedig ki kell találnunk, hogy segítségükkel miként tudunk egy olyan láncreakciót indítani, mely tökéletesen megfelel a játék által kigondolt elvárásoknak. Ez utóbbiak egyébként nem is bonyolultak, általában egy tárgyat, vagy egy járművet kell beterelgetnünk egy meghatározott pontba, a dolog mikéntjét azonban nekünk kell kitalálni. A megoldás sokszor komoly szellemi munkát igényel, már az első pályákon sem elég, ha rákötünk egy rakétát az autóra, vagy hátulról egyszerűen meglökjük. Mérnöki pontossággal kiszámolt munkára lesz szükségünk, minden másodpercet előre meg kell terveznünk, s fel kell készülni arra is, hogy valamit még többszöri próbálkozás után sem tudunk megcsinálni.
 

Fantáziánkat második fokozatba kapcsolván nem csak a láncreakciókat, de a nekik otthont adó környezetet is mi magunk alkothatjuk meg. A pályákat kedvünkre színezhetjük, lehet füvesíteni, de akár le is csempézhetjük az egészet, telepíthetünk állatokat, vagy növényeket, a milliónyi kisebb beállítás mellett pedig még a zene, a háttér, és az időjárás is testre szabható. A végigjátszás során összesen tizenkét helyszín és száznegyven feladat vár ránk, a tutorialt egy vidámparki, egy autós, egy kerti, egy sci-fi, egy erdős, egy egyiptomi, egy világvárosi, egy gördeszkás, egy kalózos, egy horror, és egy meglepetés pálya követi, melyek mindegyike nyers, berendezetlen állapotban fogad minket, de hogy mit kezdünk vele, azt a játék már a fantáziánkra bízza.
 

A kihívásokért pontokat kapunk, s hogy ezekből mennyit sikerül bezsebelnünk, az nem csak azon múlik, hogy az adott feladat mennyire volt nehéz, hanem azon is, hogy milyen megoldást választottunk. Kitűnő értékelés csak a nagyobb, látványosabb szerkezetek felépítéséért jár, az egyszerű utat járók pedig megkapják az elismerést ugyan, de sokkal gazdagabbak nem lesznek. A pontok mellett továbbá különböző berendezési tárgyak is járnak jutalmul, melyeket pályánk csinosítására használhatunk fel, a feladatok végeztével pedig egy grafikon szembesít a teljesítményünkkel. Megmutatja, hogy megoldásainknak tükrében mennyire vagyunk kreatívak, milyen a problémamegoldó képességünk, mennyire ügyesen szerkesztjük az építményeinket, hogyan alakítjuk a pályát, és maguk a láncreakciók milyen szépen mennek végbe.
 

A hangulatot nagyon eltalálták a készítők, a színes, rajzolt grafikának hála a fiatalabb korosztály is szeretni fogja a játékot, a Create tökéletes családi elfoglaltság unalmas vasárnap délutánokra. De az sem fogja megbánni a vásárlást, aki komolyabb kihívásokat vár a játéktól, az események hamar beindulnak, sokszor rendesen meg kell izzadni azért, hogy egy-egy kérésnek eleget tudjunk tenni.


S hogy melyik platformot érdemes választani? Gyakorlatilag teljesen mindegy, az egyes változatok ugyanis teljesen megegyeznek, egyedül az irányítás az, ami gépenként eltérő. Egérrel például rendkívül könnyű dolgunk van, s konzolon a kontrolleres irányítás sem okoz hatalmas problémát, a játékot viszont a Nintendo kis fehér masináján is teszteltük. A Wiimote itt már nem szerepelt olyan jól, a távirányítót ugyanis pointerként kell használni, az pedig egy kis kézremegésre máris pontatlanná válik. Az embernek hamar begörcsöl a karja, rendesen zoomolni nem lehet, kiakasztó tud lenni, ha valami építőelemet harmadjára próbálunk lerakni, és pár milliméterrel mindig arrébb kerül.
 

Sajnos a játéknak vannak komolyabb hibái is, melyek igencsak be tudják árnyékolni az iránta táplált érzelmeinket. Először is, nem hagy minket igazán alkotni. Minden pálya elején limitált darabszámú, meghatározott típusú alkatrészeket kapunk, melyekből két vagy három megoldásnál több nem születhet, a legtöbbször nem is az a feladat, hogy alkossunk valami egyénit, hanem az, hogy jöjjünk rá, mit akar velünk építtetni a játék. S ha már az egyéniségnél tartunk, a pályadekoráció lényegét se nagyon értjük. Azon kívül, hogy egy saját atmoszférát teremtünk a feladatokhoz, mi értelme van az egésznek? Az egész csak díszlet, játék közben nem tudunk interakcióba lépni a környezettel, a murvás út nem tapad, és a havas felület nem csúszik, minden statikus és műanyag, a láncreakciónkra a legkisebb hatással sincsen.
 

A Create érdekes színfoltja a játékvilágnak. Ötletes, szerethető és gondolkodtató, kellemes órákat tölthetünk el vele, legyünk akár egyedül, akár családi környezetben, a stílus szerelmesei viszont tudják, hogy a játék ilyen formában nem az igazi. Nem enged minket szabadon alkotni, határokat szab, és módszereket ad a kezünkbe, becsapjuk magunkat, ha azt hisszük, hogy a megoldást mi találtuk ki. Az Electronic Arts legújabb kreálmánya pedig ezért egy erős közepes értékelésnél tőlünk most nem is kap többet, talán a második rész jobban fog sikerülni.
 

15.
15.
LTwin
Nincs Wii-m! De most akarok beszerezni 1-et! Talán meg is van az 1. játék amit megveszek hozzá!:)
12.
12.
Top Secret
Grat a teszthez nem rossz de nekem a kedvenc WII-s játékom a Mario Galaxy 2 marad.
11.
11.
Daks
Van ám! http://bit.ly/hHz0iF
8.
8.
JoHnNiEE
#1: már tolom egy ideje, egész türhető, egyszer egyszer azért tényleg el kell gondolkozni, h akkor mit és hogyan akarunk megvalósítani, maradandón nálam nem alkotott, de egy próbát megér, egy kicsi agytorna :)
7.
7.
bacilus
Mélyen tisztelt moderátotok, valaki minimum figyelmeztetné kedves "dezka" felhasználót, hogy csillapítsa magát, mert már kezd unalmas lenni a folytonos beszólásaival meg sz@rkavarásával. Én tiszteletben tartom, hogy mindnkinek joga van a véleményéhez de ez már nem puszta véleménynyilvánítás, hanem parsztság. Nagyon lerontja cikkek hozzászólásainak a hangulatát illetve megszeg egy rakás írott és iratlan szabályt. Köszönöm, a többiek nevében is.
3.
3.
Robbie17
Tetszik a teszt :D és örülök hogy egyre több WII teszt van :)
2.
2.
d15a5t3r
A tesztet még nem olvastam, de pótolom! Jómagam játszom vele! Nem rossz, akad azért jó pár megoldás, nem csak 2-3. Csak szabadon kell engedni a fantáziát. És kell is, ha nagy kombót akarunk elérni. A kamerakezelés valóban suta 1 kicsit. A fizika a lelke voltaképpen és elég jól működik. Elég egy apró változtatás és máris változik a "láncreakció" Érdemes kipróbálni. A grafika szvsz bugyuta, de üsse kő!
1.
1.
Daks
Próbálta már valaki? Ti mit gondoltok a játékról?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...