Azok után, hogy az Age of Empires fejlesztői szétszéledtek és a Microsoft nem igazán foglalkozott a sorozattal, nem gondoltam volna, hogy egyszer még újra a kezeim közé kerül egy új rész. Emlékszem, mikor a harmadik játékot bemutatták, elindult a találgatás, hogy a megjelenés után merre folytatódik majd a széria története, az Assassin’s Creedhez hasonlóan mindenki a második világháborúba vagy a közeljövőbe vizionálta a folytatásokat. Végül nem kaptunk új játékot, az Ensemble Studiost ráállították a Halo Warsra (ami bár jó játék volt, de nem avatta az Xbox 360-at a stratégák Mekkájává), majd mikor befejezték, a stúdió feloszlott, mi pedig szipogva reménykedtünk, hogy az orrba-szájba Xboxot promozó Microsoft egyszer újra előveszi a címet.
Ezek után viszonylag nagy meglepetést/felháborodást/extázist okozott, hogy a redmondiak bejelentették: most megint nagyon fontos lesz nekik a PC, ezért több nagy címmel is készülnek a platformra, köztük egy új, online játszható Age of Empires-játékkal, amiért alapvetően fizetni sem muszáj. Ironikus, hogy pont az egykori Age of Empires-fejlesztőkből alakult Robot Entertainment kezdte meg a játék munkálatait, amit azután a Supreme Commanderről ismert Gas Powered Games fejezett be. Az Age of Empires Online stílusváltása sokaknak nem tetszett, de azt már elöljáróban elmondhatom, hogy érdekes módon a játékba minden újdonság tökéletesen passzolna, csak a készítőknek pont azokat a dolgokat sikerült elszúrni, és azokat a gyermekbetegségeket halmozták fel, amelyek éve óta húzzák az itt összegyurmázott zsánereket.
Az Age of Empires Online - ahogy azt a neve is sejteti - online stratégia, az Age of Empires-széria játékmenetét kutyulták össze a legfontosabb MMO-elemekkel. Én személy szerint kicsit erősnek tartom, hogy néhol MMO-nak becézik a játékot, mert itt alapvetően erről nincs szó: tény, hogy rengeteg játékos tartózkodik egy szerveren, de mint majd meglátjátok, ezek az emberek legfeljebb a chatablakban fogják boldogítani egymást, illetve pontosan megvan a helye, hol találkozhatunk a többiekkel egy kiadós csatázás erejéig. Valószínűleg nem árulok el nagy titkot, hogy az elsődleges újdonságot pont ez az online jelleg szolgáltatja, maga a stratégiai rész nem változott sokat.
Frakcióválasztás után - az ókori görögökkel és egyiptomiakkal bandázhatunk egyelőre, de később jönnek a perzsák és a kelták is - a fővárosunkkal találjuk szembe magunkat. Elsőre furcsa lesz, de maga a valós idejű stratégiázás nem itt zajlik, ez inkább a karakterünk szerepét tölti be. Megtalálunk rajta mindent, az üzletet, ahol nyersanyagért vásárolhatunk, az üzletet, ahol pedig valódi pénzért. A városházán a szintlépések után kapott pontokból fejleszthetünk - ez a rész meglepően kellemesre sikerült, a választék szinte Civilizationbe illő, más kérdés, hogy itt nem kell annyira előretervezni. A megvásárolható/lootolható tervek meglétében felhúzhatunk mindenféle céhet, ahol nyersanyagot termelhetünk, illetve olyanokat is, ahol különféle, a csatákban bevethető bónuszokat, például íjászbanditákat nevelgethetünk. Alapvetően a főváros teljesen el van szigetelve a tényleges stratégiai résztől, itt nem jelenik meg a hadseregünk, itt nem kell bogyókat gyűjtögetnünk. Az itteni nyersanyagok nem használhatók fel a küldetések során (ezzel szemben a pályákon a rejtett ládikók megtalálásával és a banditák legyőzésével gyűjthetjük őket), és ellenféllel sem fogunk találkozni. Az egyedüli kapcsolatot a raktárépületek jelentik, amiket úgy kell elképzelni, mint az inventoryt a szerepjátékokban - ezeket mindig előhívhatjuk.
Bár eddig lehet nem tiszta, hogy lesz ebből Age of Empires, most gyorsan elmagyarázom: az, amit mi a korábbi AoE-játékokban megismertünk, itt questek formájában lesz jelen. A fővárosunkban mindenféle tanácsadó, harcos és politikus akar ránk sózni újabb és újabb feladatokat, amikért természetesen bőséges lootot, zsetont és tapasztalati pontot ígérnek. A küldetések elfogadásával egy teljesen új térképre kerülünk, itt építhetjük fel a kis kunyhóinkat, barakkjainkat, itt küldhetjük el a derék polgárokat bányászni, vadállatot ölni, és itt zajlanak majd a csaták is. A játékmenet alapvetően tényleg semmilyen tekintetben nem változott - persze a legelvetemültebbek biztos mondják majd, hogy pedig de -, annyi különbség van nyilván, hogy a korszakváltás lassabban megy végbe, elvégre ez egy online játék, questek tucatjait kell befejeznünk a következő korig.
A küldetések tehát egymástól függetlenül zajlanak le, de természetesen az összes kapcsolatban áll egymással. A görögöknél a nagytérkép például az ókori Hellászt vetíti elénk, a questek itt játszódnak, és nyilván történet tekintetében is összefüggenek, olykor jól ismert történelmi sztorikat játszunk végig, máskor a fejlesztők fantáziájára vagyunk bízva. A feladatok változatossága elmegy, de azért láttunk már jobbat is: a küldetések többnyire arról szólnak, hogy pusztítsunk el valakit, védjünk meg valamit, mentsünk ki néhány embert, de akad olyan misszió is, ahol a tower defense játékokban szerzett tapasztalatunkra kell hagyatkoznunk. A körítés általában tetszetős, folyamatosan mutatkoznak be az új egységek, valami kis apróság mindegyik pályát fel tudja dobni, de a végső verdikt mégis az ezen a téren, amit minden hasonló online címnél elmondunk: a tonnányi küldetést nem sikerült kellő változatossággal ellensúlyozni.
Bár alapvetően elég baj egy online játéknál, hogy gyakorlatilag egymagunk is ellehetünk benne, mint a befőtt, azért van lehetőség arra is, hogy más emberek mellett vagy ellen játszunk. Sok küldetés leírásában szerepel például a “Co-op Allowed” felirat, ilyenkor értelemszerűen kereshetünk egy havert, aki segít teljesíteni a feladatokat, ez a lehetőség pedig él a különleges krétai kihívásokra is, ahol a hullámokban érkező ellenfelek visszaverésére kell koncentrálnunk. PvP-zni Spárta városában tudunk majd, rangsorolt és nem rangsorolt meccseket egyaránt tolhatunk.
Az Age of Empires Online külsőleg hatalmas átalakuláson esett át, technikai értelemben már kevésbé. A játék még mindig az Age of Empires III motorjára épít, a fejlesztők csupán ráhúzták a most használt rajzfilmes köntöst, és ehhez igazítottak minden egyéb apróságot, a további grafikákat és a zenéket, amiből kifolyólag az új rész a legkomolytalanabb mindegyik közül. A neten sokan panaszkodnak az új stílus miatt, nekem viszont alapvetően tetszett, mert nagyon hangulatos, kissé másfajta ízt ad a szériának, ráadásul nem kell bika gép a futtatásához, már egy alsó-középkategóriás laptopon (ilyenen teszteltük mi is a játékot) gyönyörűen elfut a program. Más területen viszont bőven lett volna mit fejleszteni technikai értelemben: a mesterséges intelligencia kritikán aluli, az egy dolog, hogy az ellenfél annyira képes, hogy megállás nélkül, a szkripteknek megfelelően küldje előre a csapatait kiszámítható időközönként, mindig ugyanolyan összetételben és irányban, de az útkeresés is egészen múlt századi, érdemes kipróbálni, mikor két nagyobb csapatot elindítunk szemben egymással - egészen tanulságos, tényleg.
És persze a legfontosabb, a fizetős rész. Kár lenne naivan, hiú ábrándokat dédelgetnünk, mert az Age of Empires Online nem ingyenes játék, a tapasztalt gamer tudja, hogy a free-to-play modell valójában egy baromi jól álcázott pénzszívó rendszer, és erre a Microsoft kiválóan ráérzett. Dobozban foglaltuk össze, hogy mire kell számítani, arra viszont külön felhívjuk a figyelmet, hogy a fejlesztők rendkívül ügyesen veszik rá a játékosokat, hogy tejeljenek nekik. Bizonyos felszereléseket, amiket a küldetések teljesítéséért kapunk, csak az úgynevezett Premium Civilizáció rang kiváltása után használhatunk, addig viszont mintegy mézesmadzagként megkapjuk a keményen lelakatolt egységeket például ízelítőnek (vagyis egy-egy misszióban használhatjuk, de legyártani nem tudjuk őket) vagy pedig az örök kárhozatig bekerülnek majd a felszereléseink közzé: bizonyos spéci cuccokat nem tudunk eladni, elcserélni, de még csak törölni sem tudjuk őket. Frusztráló, abszolút hiányérzete van tőle az embernek, ugyanakkor ott motoszkál a fejében, hogy meg kellene venni, mert végtére is annyira nem drága.
Mit kapok, ha fizetek?
Sokat gondolkoztam, hogy negatívumként végül felhozzam-e mindezt, de úgy döntöttem nem teszem, mert akkor körülbelül arra panaszkodnék, hogy miért kell fizetni egy játékért. Az Age of Empires Online free-to-play cím, ismerjük az üzleti modell előnyeit és hátrányait, tudjuk, ha egy ilyen játék alapvetően jól sikerül, a játékosok többsége előbb-utóbb rákap majd a kisebb-nagyobb kiegészítőkre, és szorgalmasan elkezdik utalgatni a kisebb összegeket, amikből a kiadónak összegyűlik két-három több ezer forintos játék ára. És működik: az Age of Empires Online ugyanis nem rossz játék, igaz, nem is fogja megváltani a világot. A rajongóknak mindenképpen érdemes tenni vele egy próbát, hiszen ez mégis egy új rész, viszont alapvetően semmi olyat nem tud nyújtani, amit ne láttunk volna korábban. Mindezek ellenére hangulatos, élvezetes és addig biztosan izgalmas, míg el tudod dönteni: megér-e neked néhány plusz dollárt a teljes játékélmény.
Kapcsolódó cikk
Új vagyok a játékban, érdekelne a dolog hogy a Co op-os küldetésekhez hogyan tehetek szert társra?
Ilyenkor mit lehet csinálni?
Ha a jatek serial-t ker, annak ellere, hogy ingyenes, az annak a jele, hogy ideje egy teljes rendszerujratelepitest vegrehajtani. De azert probald ki a kovetkezot:
Pucold le a jatekot es ha fel van installalva, akkor a Microsoft Games for Windows Marketplace nevu progit is. Gepujrainditas... es most telepitsed fel (ujbol) a Games for Windows Market Place nevu progit, futtasd, loginoljal be a Windows Live account-oddal es igy ezen keresztul keresd meg es telepitseg fel az ingyenes jatekot.
A fentebb emlitett Full Scan opciora egyebkent idorol idore szukseg lehet, mert eleg erzekenynek tunik a jatek lelkivilaga... pl. netmegszakadas eseten szinte tuti, hogy le kell futtatni...
Win XP-t használok
Kb úgy kell venni ha lol ban játszol, mintha az Age of azért jutalmazna , ha hagynád hogy az ai szövetségesed megnyerje neked.
Na hogy a játékról is írjak valamit, szerintem egy kicsit túl gyerekesre vették a figurát, de nem mondom biztosra, csak videók alapján, mert az xp-met nem támogatta. Vagy csak nekem nem akar elindulni? Na mindegy már nincs fennt. Szóval tárgytalan
off: A WoW meg mióta lehúzás? ott a havidíjadért tökéletes játékélményt kapsz, karbantartott szervereket frissítéseket, folyamatosan. Én most nem WoW-ozok de sose bántam meg 1ft-t se amit ráköltöttem. De ez más téma
Rengeteg időt ellehetett szórakozni azzal a játékkal.
A játék grafikája tökéletesen passzol a világához, bár nem szabad crysis-al összehasonlítani. Egy ilyen játéknak ilyen kinézet kell. Azonban ha nincs valakinek ismerőse, annak garantáltan unalmas lesz a játék. CooP-ban igazán érdekes a játék, bár el bírtam volna képzelni több játékost is egy pályán. PvP-zni nem igazán szoktam, mert vagy rohadt gyenge az ellenfél és lelép, vagy rohadt erős civilizációs pakkokkal és elver negyed óra alatt. A játék tényleg ügyesen vesz rá a fizetésre, de szerintem bőven megéri azt a 4k-t.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.