A vánszorgó, hörgő és agyvelőre éhes holtakat nem hagyják nyugodni a játékipar döntéshozói. A zombis címek a reneszánszukat élik, egyre másra érkeznek az új, sandbox élménnyel kecsegető trónkövetelők, miközben a szerencsétlen flótás kapkodja a fejét. Dead Island, Survarium, DayZ, State of Decay – hova lehet ezt még fokozni? A 2011-ben alakult Hammerpoint Interactive szerint nincs felhígulva a mezőny, s látva az ArmA 2 DayZ modjának sikerét, egy MMO keretein belül képzelik el az apokalipszis utáni állapotokat. A nyílt világú címek között ez lesz az első zombis túlélő-MMO, így megkülönböztetett figyelemmel tekintünk rá. A The War Z ahelyett, hogy beállna a sorba, rögtön a feje tetejére állítja a zsánert: a produktum ötvözi a single játékok ismérveit a sokrésztvevős online címekkel, így azok is bepróbálkozhatnak vele, akik magányos farkasnak vallják magukat. Ássunk egy kicsi mélyebbre!
A játék technikailag nem követi a röghöz kötött MMORPG ismérveket, nem ragaszkodik túlzottan a szerepjátékos elemekhez. Nincsenek karakterosztályok és szintezés, nem kell bonyolult statisztikákkal szöszmötölni. Ugyan a játékosok tapasztalatot szerezhetnek, mely arra jó, hogy újabb túlélési praktikákat sajátítsanak el. A képességfa egyszerű és átlátható: helye van a lövöldözéssel kapcsolatos skilleknek, valamint a túlélési és orvosi sajátosságoknak. Az életben maradás ösztöne sokkalta egyszerűbb annál, mintsem egy tucat-RPG-be lehessen önteni. A realizmust szem előtt tartva számolni kell az élet legalapvetőbb szükségleteivel: azaz innunk és ennünk kell, valamint pihennünk, hogy állóképességünk regenerálódjon. Sebeinket be kell kötözni, a zombiharapás nem jelenti egyből a játék végét: gyógyszeres kezeléssel megfékezhető a vírus továbbterjedése. Természetesen a túlélés leghasznosabb eszközei a fegyverek.
A legalaposabb játékosok nemcsak alapvető tárgyakat találhatnak, hanem sok más olyat is, ami megkönnyíti a boldogulásukat, hiszen a ritka és értékes tárgyak igazi presztízsértékkel bírnak. Az NPC-k által hátrahagyott naplóbejegyzésekből fényt deríthetünk a világ múltjára és hasznos információkat szerezhetünk hátrahagyott ellátás felől. Ha nem kenyerünk a békés felfedezés, megvan rá a mód, hogy legyilkoljuk a többi játékost és magunkévá tegyük azok cuccait. De nem csak agresszív kapcsolatokat ápolhatunk a többiekkel: kereskedhetünk a sorstársainkkal, sőt mi magunk is adhatunk küldetéseket, amiket mások teljesíthetnek némi pénz vagy értékes tárgy fejében. Némi anyagi ellenszolgáltatásért segítségül hívhatjuk a többi túlélőt is egy-egy kényes misszióban.
Biztonságosnak mondott települések szétszórva találhatóak a világban, az ottani boltokban bevásárolhatunk az ingame aranyainkat felhasználva. Valódi gazdaság működik a The War Z-ben: a vírus megfékezéséhez szükséges vakcina alapanyagait mi magunk is előállíthatjuk. Egy közelmúltban történt őssejt-kutatás segítségével erre lehetőség nyílt, ám csupán különleges és ritka mutáns zombikból nyerhető elég őssejt. Ezek a rémségek általában éjszaka bóklásznak, s igen nehéz rájuk találni. Azzal is elüthetjük az időnket, hogy ilyen példányokra vadászunk, de számoljunk azzal, hogy gyakran merészkednek olyan területekre, ahol hemzsegnek a mezei élőholtak. Ám, ha találunk partnereket, nincs előttünk akadály.
Számos alkalommal futunk össze más játékosokkal, a szervereken akár 70-250 fő is bóklászhat, mégsem tapossuk majd egymás sarkát, mivel a bejárható terület csaknem 400 négyzetmérföld. Tucatnyi nagyváros és kisebb falu tarkítja a játékteret. A The War Z megjelenésekor a Colorado területhez férhetünk hozzá, ám később bővül a repertoár New Yorkkal, Los Angelesszel és Párizzsal – minden attól függ, hogy mennyire kattannak rá a játékosok, a határ maga az egész Föld! A sűrű erdőkkel és hatalmas hegyekkel tarkított Colorado is remek helyszínnek ígérkezik, s később bármikor válthatunk az új területekre és vissza. Minden eltérő játékvilágban olyan tárgyakat szerezhetünk, amiket sehol máshol nem, mindezek mellé társulnak az egyedi missziók is. Az egyik legérdekesebb jellemzője e területeknek az úgynevezett memóriák, vagy echók - ahogy a fejlesztők hivatkoznak rájuk. Ezeket a naplókat olyan emberek hagytak hátra, akik már meghaltak, ám a játékosok képesek lesznek újraélni ezeket a jeleneteket társaikkal szövetkezve.
Bármilyen óvatosan is járjuk a vidéket, gyakorta összefutunk majd vérszomjas élőholtakkal. Annak ellenére, hogy megfelelnek a szokásos rigmusoknak – lassan poroszkálnak, nem másznak létrára, és nem ismerik a kilincs fogalmát – még mindig kellően veszélyes jószágok. Találkozunk magányos példányokkal, de az is előfordul, hogy jelentős túlerőt képviselnek. A jól megválasztott stratégia elsődleges fontosságú: lőfegyverek zaját érzékelik és keresik a hang forrását (szia, The Walking Dead), de létezik egy zombi-spray nevezetű alkalmatosság, amely elfedi az ízletes testszagunkat és helyette rothadó hús illatával von be. Hmm… néhány olcsó dezodornál még lehet, hogy ez is jobb.
A játék során választhatunk, hogy belső vagy külső nézetben szeretnénk-e nyomulni. A lövöldözés értelemszerűen FPS-szemszögből könnyebb, ám a felfedezéshez és a közelharchoz a harmadik személyű nézőpontot ajánlják. Kétféle nehézségi szint áll rendelkezésünkre: a normál és a harcore mód. Előbbinél, ha meghalunk, egy rövid ideig megmarad a felszerelésünk, míg az igazi keményarcok számára az utóbbi nehézséget ajánljuk. Ha fűbe harapunk, mindenünk elveszik: a nehezen összekuporgatott cuccaink és a tapasztalati pontjaink is. Mindegy, milyen képességeid vannak, a készítők szerint mindenki remekül fog szórakozni.
S akkor jöjjenek a piszkos anyagiak: szerencsére a cím nem free-to-play lesz, mert így a fizetős játékosokkal felborulna a kényes egyensúly: minden burzsuj a szegényekre támadna, pont, mint a való világban. Ugyanakkor nincs előfizetési díj sem – a The War Z-t egyszer megveszed és minden tartalmi frissítést később ingyen megkapsz. Találunk ugyan olyan ingame boltot, ahol valódi pénzért vásárolhatunk, de ez csak a kényelmet szolgálja. Tisztességtelen előnyt nem szerezhetnek mások, elvégre jobb fegyvert nem vehetnek, csupán élelmiszert és elsősegélycsomagokat. Olyan tételeket sem találunk a boltokban, amiket ne tudnánk megszerezni ingyen a játék világában. Azt hiszem ez egy fair és követendő megoldás (látszik, hogy nem azok adják ki).
Dacára annak, hogy a mezőny enyhén szólva is telített, hisszük azt, hogy találunk köztük emlékezetes alkotást. 10 franciakrémes után a 11. maga a rémálom. A The War Z fejlesztői előtt nehéz munka áll, ám tükörsimára polírozott játékmenettel, minden zavaró tényező nélkül sikere vihetik azt, amit elterveztek. Mára minden médiumból meredeznek felénk az oszladozó tetemek, tegyük félre az előítéleteket és fogadjuk be az unalomig ismert koncepciót. A zárt bétateszt a nyár folyamán kezdetét vette, s ha minden jól halad, akkor még idén ősszel kezünkbe kaphatjuk a világ első zombis MMO-ját.
Kapcsolódó cikk
Egyébként egy picit FPS fele húz a játék a videó alapján, attól pedig nem lesz egy játék túlélő, hogy kevesebb lőszert kapsz. Egyébként maga a videó tetszett, ilyen kis kutatós/felderítős, lopakodós rész, tetszett.
A szétrohadás nem rossz, előbb utóbb szét esnek, mert úgy két hét alatt kiszárad a test, aztán max 1-2 hónapig tudnak mozogni, akkor is már csontszárazon, de ezt a két hónapot is túl kell élni, mert ha nem vigyázol besz*ptad elkaptak.
Amúgy nagyon várós
Elvileg egyébként előbb-utóbb teljesen elrohadnak, legalábbis a Walking Dead-ben kiemelték, hogy egyre rohadtabban néznek ki, ahogy halad a sorozat. Csak sok az ember, és ezért mindig van új zombi. De nyilván alapvetően semmi valóságalapja nincs a zombis dolgoknak, viszont ettől még remek filmeket/sorozatokat/játékokat lehet belőlük csinálni.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.