Korábban is számos kísérlet volt arra, hogy a motorsport izgalmait virtuális formára ültessék át. Tény, hogy vannak olyan próbálkozások, melyek jó irányban indultak el - rFactor, Live for Speed -, de ha egy olyan versenyszériáról van szó, amely enyhén szólva is populáris, még egy olyan kiadó sem merné rétegjátékba önteni a licencet, mint a Codemasters. Az F1 2012 - hasonlóan az birminghami stúdió előző két fejlesztéséhez - ismét a nagyközönségnek szól. Itt nem fogunk megszenvedni az erőhatásokkal és azzal, hogy egy nyamvadt kanyart tökéletesen be tudjunk venni. Az idei Forma 1-es szezonban ismét kijár nekünk a sikerélmény, de számolnunk kell azzal, hogy a jó helyezésekért meg fogunk szenvedni. Ennek ellenére az arany középút sokunknak nem ugyanazt jelenti, mint a fejlesztőknek, és, ha ezen csökönyös módon nem tudod magad túltenni, ne is olvass tovább!
A totálisan felesleges cicomákkal teli főmenüt egy letisztultabb, ám továbbra is hatásvadász rendszerre cserélték, ahol gyorsan ki fogunk igazodni. Mielőtt még jobban beleásnánk magunkat a játékmeneti változásokba, tekintsük át az új játékmódokat! Talán még a veteránok számára is tartogathat meglepetéseket a Young Driver Test, amely a sorozattal most ismerkedőket vezeti be minket az alapokba. Egy fiatal tesztpilóta szerepében megtanuljuk az F1-es autó irányítását, a féktávokat, az ideális íveket – száraz és nedves körülmények között. Hibapontok nélkül nem is könnyű végigmenni a pályán, de a KERS és a DRS megfelelő használatába is bele kell jönnünk. Ha pedig tévesztünk, a program nem honorálja jó pontokkal a teljesítményünket, kezdhetünk előröl mindent. A nagy dérrel-dúrral beharangozott funkció ott vérzik el, hogy uszkve fél óra alatt átrágjuk magunkat rajta. Biztosak vagyunk benne, hogy egy valódi pilóta kurzusa nem merül ki ennyiben, a Gran Turismo 5 hasonló játékmódja sokkal tartalmasabb elfoglaltságokat kínált.
A rajongók szívéhez természetesen komoly fejlesztésekkel kikövezett út vezet. Egy egyszerű pilóta- és istállófrissítéssel nem lehet senkit átverni, a Codies pedig próbált eleget tenni a kívánalmaknak, a változás ismét a részletekben rejlik. A Grand Prix módnak búcsút mondhatunk, ezúttal nem tolhatunk végig egyetlen bajnokságot sem a sztárok bőrébe bújva, kizárólag a játékos által megálmodott pilóta sorsát egyengethetjük. Mondjuk saját nevünk helyett beírhatjuk névként, hogy „Raikönnen”, nemzetiségnek pedig, hogy „finn” és máris sínen vagyunk - nem értem a fórumokon tapasztalható sírás okát. Az ötévados karrier módban a sereghajtó csapatok között kezdünk, szép sorban zongorázhatunk végig a versenyhétvégék programjain. Azon dolgozunk, hogy egy lommal farigcsáljuk le a milliszekundumonként köridőket, s hogy bejussunk legalább a Q2-be. A futamon aztán mintha más játékban lennénk, közepes nehézségen is sorban magunk mögé utasítjuk a riválisokat, hogy aztán egy béna hiba folyományaként a nehezen megszerzett előnyünk a semmibe vesszen.
Ha kevésbé vágyunk az autentikusságra, limitált számban ismét visszatekerhetjük az időt, de rutin hiányában még ez is kevésnek bizonyul. Veteránok bizonyára már megtanultak úgy-ahogy kiszámíthatóan versenyezni, ám az F1 2012 alatt dübörgő mechanika sokszor az agyunkra megy. Irreálisan viselkedő riválisok, hülyén kopó abroncsok, s a fizika gyengeségei folyton visszarántanak minket a valóságba - e tekintetben az angoloknak három év után sem sikerült stabil játékmenetet produkálni. Hiába tudjuk betűre az FIA versenyszabályzatát, sok esetben irreális büntetéseket tolnak az orrunk alá. Csak egy kicsit hagyjuk el a pályát, nem változtatunk többször irányt az előzéseknél, helyet hagyunk a többieknek és mégis az orrunkra koppintnak. Hogy is van ez? Ha valaki minden vezetési segédletet kikapcsol, a versenytáv 80 százalékát bevállalja és ennek ellenére a dobogón végez, az egy droid, és sajnáljuk nagyon, hogy életben kénytelen virtuális sikerélményre szorítkozni.
A menüben feltűnhet a Proving Grounds opció, amely talán a legjobb szórakozást biztosítja. Itt vehetünk részt időfutamokban, ráadásul nagyobb szabadságunk lesz a csapatok kiválasztásánál. A Champions módban a jelenlegi világbajnokokkal akaszthatjuk össze a bajuszt, változó körülmények között. Kezdve Spa-val, ahol a futam legvégéig le kell győzünk a csapattársunkat, a Jégembert. Nincs DRS, sem gumicsere – pár kör áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy Kimi előtt végezzünk - ha a feltételek teljesülnek, akkor nyitott az út a hasonló próbatételek előtt Hamiltonnal, Buttonnal. Alonsoval, Vettellel és legvégül Schumacherrel. Addiktív és tényleg hosszú időbe telik, míg minden kihívást teljesítünk, annak ellenére, hogy a választékot így is kevésnek érezzük.
Szintén újdonság a Season Challenge játékmód, melyben 10 versenyen kell porba döngölni a szabadon választott riválisunkat. Szinte ugyanolyan, mint a karriermód, azzal a különbséggel, hogy mindig az ellenfelünk előtt kell végeznünk - ebben a formában pedig eléggé sivár elfoglaltság. Jobban örültünk volna annak, ha a sajtó előtt mindennek le tudtuk volna hordani a kiszemeltet, vagy a program olyan előre letárolt jelenetekkel bővült volna, amely fej-fej melletti kiélezett csatákra összpontosítana. A valóságban viszont gyakorta megesik, hogy az adott futamon nem is találkozunk a nemezisünkkel, így pedig vajmi kevés értelme van a Season Challenge-nek.
Adva van 20 futam a naptárban, minden istálló képviseli magát, edzésekkel, időmérőkkel, változatos időjárási körülmények között. A várható frontokat nem árt figyelemmel kísérnünk, elvégre az előrelátó abroncsválasztáson rengeteg minden múlhat, annak ellenére, hogy a gumikopás intenzitása enyhén szólva sem közelit a valósághoz. Az autók irreálisan csúszkálnak a pályán, még friss szettekkel is. Az ellenfelek bár agresszívebben viselkednek, még mindig rövid féktávokat vesznek, de még így is természetellenes higgadtsággal kocsikázzák végig a futamokat. Az F1 2012 olykor fittyet hány a fizikára, furcsán pattognak a gépek (főleg szalagkorlátról vissza) és akkor indul el az autó hátulja, amikor semmi oka nem lenne rá. A részletes beállításokkal finomkodhatunk eleget, de úgyis jön egy váratlan tényező, ami felborítja a taktikánkat. Ami viszont a legkínosabb, az a törésmodell, mely még mindig a béka alfelét nyaldossa. Amikor egy padlógázas ütközésnél csak az első szárny sérül kurtán-furcsán, akkor ott a szimuláció és az F1 2012 egy mondatban való emlegetése főben járó bűn. A pletykák szerint a Codies F1-es engedélye nem terjed ki a törésmodellre.
Az online játékmóddal különösebb gond nincs, bár úgy tudjuk, hogy egyéni bajnokságok rendezése csak meglehetősen kötött lehetőségekkel valósulhat meg. Ha feláldozzuk aggályainkat a szórakozás oltárán, akkor a kooperatív bajnokságba rengeteg órát ölhetünk, ahol a csapattársunk maga a cimboránk. Van osztott képernyős és LAN opció is - szóval e tekintetben szó nem érheti a ház elejét. A látványt tekintve komoly előrelépésről nem számolhatunk be – igaz, az EGO engine továbbra is pazarul teljesít. Az esős versenyektől könny szökik a szemünkbe, az autók modelljei egyaránt fotó realisztikusak, egyedül a pálya szélén vehetjük észre a spórolás nyomait. Szintén gyönyörű a pilótafülkék részletessége, annak ellenére, hogy kényelmi okokból a TV-s kameranézet mérföldekkel jobban használható. A motorhangok pedig bóbitaként tornyosulhatnának az F1 2012 dicsfényében, ha lenne bennünk még egy leheletnyi „dörmögő erő”.
Évről-évre pozitívan álltunk hozzá a sorozathoz, idén viszont már nem hunytunk szemet a visszatérő gyermekbetegségek felett. Ha nem vállunk olyan önjelölt szakértőkké, akiket a közvetítések szüneteiben kell elviselnünk és túllépünk a három éve folyamatosan visszatérő balgaságokon, akkor az idei Forma 1-es játék továbbra is stabil, minőségi szórakozás a sportág szerelmeseinek. Többet egyelőre ne várjunk tőle, hiszen populáris anyag, ennek tekintetében minden fentebb felvázolt negatívum értelmét veszti. Nem beszélhetünk forradalmi ugrásról a sorozat életében, ám az új játékmódok többé-kevésbé megállják a helyüket. A fizikát érintő érthetetlenségek ellenére a kihívásfaktor még mindig az egekben szárnyal, a vizuális kivitelezés páratlan, az illúzió majdnem az igazi.
Ez PS-3 de a nyilakkal megpróbálom mert számok nincsenek.
Lenne egy kérdésem. Ha egy verseny esős versenyként indul tehát esőgumival rajtolok közben eláll az eső és a többi versenyző a boxkiállásnál száraz gumit kap és ha én is bemegyek a boxba akkor én miért nem kapok száraz gumit?
Hogy lehetne ezt beállítani?
+ még hogy el tudom menteni a játékot, és nem kell újból kezdenem, mint a 11-esnél (bár ott az volt a baja, hogy az is letöltött volt)
Viszont abban segíthetnétek hogy LAN pályákat hogy lehet megtalálni, mert nekem sosem talál. Most azért, mert nem eredeti a játék, vagy mert nincsenek online pályák?
Így kellett volna: SZ.t.A.v.R.o.sz :P
Nekem akkor tetszett meg amikor mentem Singapore-ban és a 2011-ben olyan 6-8 másodpercel vertem a valós időket, 2012-ben megpróbáltam ugyanúgy menni és esélytelen vol megközelíteni is azokat,, nem lehet 200-al átmenni a kerékvetőkön keresztbe stb... ezeken sokat javítottak, nálam lényegesen jobb lett mint az előző rész, nehezebb irányítani és nagyon keveset tölt (az előző rohadt sokat töltött).
Nálam nem is az irányítással van a gond, az egy kis gyakorlás után szokható, hanem inkább az AI viselkedésével. Egyszerűen nem hibázik az AI. A 2. szezonnál tartok de rajtam kívül még senki sem esett ki, ami hát nagyon messze áll a valóságtól. Egyszerűen minek van safety car ha be sem kell jönnie?
Más. Bahreinben történ meg velem: az első kanyarkombinációnál van egy bója. Az első kör alatt ez szépen el lett sodorva és pont az ideális ívre esett rá. A futam következő harminc valahány körében végig ott volt az a rohadt bója, össze-vissza kerülgette az AI és én is megcsúsztam rajta párszor. A futamot nem akartam újraindítani mert remek pozícióban voltam. Ez szerintem egy ordas nagy hiba és teljesen tönkreteszi a játékélményt és a realitásérzetet.
Amúgy ha megint nincs rendes törésmodell, akkor felteszem megint úgy megy a karrier mód, mint az elmúlt két évben: az aktuális csapatunk kettes számú pilótáját kihajítja a játék, mi meg mehetünk az ő kocsijával úgy, hogy mindenhol az ő neve van, és a következő szezonban ismét ugyanazok maradnak a rajtszámok, mint a 2012-esek, ugye?
Nekem megvan a 2010 eredetibe, a 11-et kipróbáltam torrentről letöltve, de úgy látom ez már annyit sem ér meg :/ A cikk alapján az jön le, hogy abszolút semmi fejlesztés, csak egy újabb rókabőr, hát ilyenért nem éri meg pénzt kidobni, ha megvan valamelyik előző.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.