God of War: Ascension teszt

  • Írta: zoenn
  • 2013. március 12.
  • god of war ascension, ps3, teszt
Link másolása
Értékelés 8.5
Vajon tud-e újat mutatni a God of War-sorozat, miután a spártai harcos lába előtt holtan hever az összes olimposzi isten, a titánok is már a múltba vesztek és Kratos bosszúja beteljesedett? A válaszhoz vissza kell ugornunk az időben.

A Sony Santa Monica görög mitológiából merítő szériája masszívan tartja magát a minőségi PlayStation-exkluzívok között, amely sokak szerint a hack and slash műfaj koronaékszere. Véres, kegyetlen és epikus csatáinak hála rendre képes volt megújulni és a 2010-es harmadik résszel kerek egészet alkot az istenek által lóvá tett Kratos felemelkedése. Hova lehet még fokozni a receptet? A fejlesztőknek három évbe telt, míg minden tekintetben méltó folytatást – urambocsá, prológust készítsenek, s az Ascensiont végigjátszva minden aggodalmunk tovaszállt. Igen, három fő epizód és két kézikonzolos mellékág után cseppet sem érezzük rókabőrnek az aktuális fejezetet, melyben megismerhetjük Kratos eredettörténetét, amely szintén nincs híján monumentális pillanatoknak. A sikerhez semmi más nem kellett, mint az eddig is kiválóan működő erősségeket előtérbe helyezni - leheletnyit finomítani rajtuk és logikus újításokkal némi frissességet kölcsönözni a címnek. Bőven elég ennyi is.


Már az első percektől kiver minket a libabőr. A God of War: Ascension mesteri módon ért a hangulatkeltéshez, tökéletesen átérezzük Kratos kálváriáját – szinte kedvünk lenne felkapni az utunkba kerülő első konyhakést és véres rendet vágni azok között, akik felültettek minket. Röviddel azután, hogy Árész befolyása alatt hősünk megöli feleségét és tündéri gyermekét, szolgálatait a háború istenének ajánlja fel, ám az alku sem sokáig áll fenn. Kratos öntudatra ébred és semmisnek nyilvánítja az esküjét, ám láncait csak azután dobhatja le, ha a három fúria életét kioltja. A történet újat persze nem nyújt, a három fő rész sztoriját kőbe vésték, a bosszú végkimenetelét nem tudjuk megváltoztatni. Ami persze nem baj, elvégre az eredettörténet is legalább annyira lebilincselő, amiért sűrűn el kellett engednünk a kontrollert, hogy izzadt tenyerünket a nadrágunkba töröljük. Kratos soha nem volt egy nyápic alak: még a legkilátástalanabb helyzetben is feltalálja magát, kihasználja a kicsinyes érdekeiket szem előtt tartó mitológia alakokat, hogy aztán elérje a saját célját, mindenáron. Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy hősünk főleg vérontás árán kerül előrébb.


Bármennyire is szeretnénk, olyan epikus történetet az Ascension nem tud felmutatni, mint ami a korábbi trilógia sajátja volt. Nem is ez volt a célja, csupán az, hogy a mítosz sarkalatos pontjaira is fényt derítsen, s e tekintetben tisztességesen helyt áll a produktum. Ha egy játék kilencven százalékában a fegyvereinkkel hadonászunk, tudjuk jól, hogy keresni az öröm forrását. S ez pedig a játékmenet, amely bebizonyítja, hogy ha korábban tökéletesnek nevezted a mechanikát, akkor kénytelen vagy rácáfolni álláspontodra, hiszen az Ascension mesteri műgonddal csiszolja tökéletesre a gyémántot. Hiába volt nekünk ott a DmC az év elején, a mélységet és a használhatóságot tekintve a közelébe sem ér Kratos új kalandjának. A csaknem tízéves hagyomány most ért be igazán: hősünk úgy tarolja le ellenséget, mint még soha. A kétféle erősségű támadástípusra és a kitérésre építkező harcrendszer ezernyi variációt vonultat fel a megszerezhető új fegyverek (vagyis a láncaink végén helyet kapó különféle pengék) és képességek útján, folyamatos és változatos élményt produkálva, melybe igen könnyű belerázódni és ha nem félünk a kísérletezéstől, fenomenális ütésvágásokat vitelezhetünk ki. Pedig még bele sem kóstoltunk az Ascension igazi újdonságaiba.


Hiába nagy szélhámos Árész, mégis tőle kapjuk a káosz pengéit, ráadásul nem kell beérnünk az alap tulajdonságaival, hiszen különféle elementálok segítségével újabb képességekkel vértezhetjük fel a már ismert fegyverünket. A történetbe előrehaladva szert tehetünk Árész tüzére, Poszeidón jegére, Zeusz villámára és Hádész lelkére. Az elementálok variálása kulcsfontosságú lesz számunkra, hiszen néhány ellenfelet csak a megfelelő pusztító erő birtokában győzhetjük le. A jéggel például lefagyaszthatjuk az ellenfelet, a villámmal pedig sokkolhatjuk, a tűz pedig szinte minden rideg testet kiolvaszt, a lélek pedig kiszipolyozza az ellenség erejét. Az elhullott teremtmények után vörös orbokat zsákmányolhatunk, és a megszokott módon tovább fejleszthetjük fegyvereinket, alternatív támadással és nagyobb hatékonysággal felvértezve azokat. Amire szükségünk is van, hiszen az írott legendákból ismerős teremtmények százai ugornak a torkunknak. A régi ismerősök mellett a görög mitológia szinte kifogyhatatlan alapanyagként szolgál. Ráadásul a program normál szinten is megköveteli, hogy új taktikával kísérletezzünk, hiszen előfordul, hogy a begyakorolt mozdulatok szinte leperegnek egy friss bestiáról. Fúriák, mantikór, empusa – csak pár új keletű szörnyeteg, amelyek sokáig emlékezetesek maradnak - a hatásos belépőjükről nem is beszélve.


Hol lehet még a recepten finomítani? A fejlesztők kicsit átdolgozták a Rage-rendszert is, amely sokkal használhatóbb, mint korábban. Megjelentek az opcionálisan felvehető fegyverek is: a kard, a lándzsa, a pajzs, a parittya és a bunkósbót új színt visz a repertoárba, annak ellenére, hogy a továbbra is a megszokott pengéinkre támaszkodunk a legtöbbet. Néhányszor a környezetet is bevonhatjuk a játszmába és egy másik tárgy segítségével klónozhatjuk magunkat is. A QTE-szegmensek ezúttal nem merülnek ki szimpla gombnyomkodásban: a kivégzések között a kitérésre is ügyelnünk kell, nem beszélve arról, hogy az új megoldás sokkal látványosabb trancsírozást tesz lehetővé és elégedetten hümmögünk utána. Az Ascension továbbra sem egy lányregény: pimasz, agresszív és iszonyatosan véres és ami a legfőbb, egyszer sem érezzük túlzónak. Ha valakibe szorult némi spiritusz, bevallhatja, hogy ő sem tenne másképpen, ha a szerettei holtan feküdnének előtte. A God of War a féktelen tombolásról szól, elvégre az istenek gyarlósága nem mehet a végtelenségig, a kisded játékaikat a halandóknak kell megtorolniuk. A főellenfelekkel vívott harc fogyaszthatóan elnyújtott, nem csupán a gyepálásról szólnak – szádat tátod a kolosszális küzdelemtől, a határok gyakorlatilag megszűnnek. S végül, az utolsó összecsapást átélve tudatosodik benned, hogy a God of War: Ascension nem puszta interaktív szórakozás: művészet ez, amely gigászok küzdelmét eleveníti fel, ahol a tér és az idő megszűnik körülötted.


A monotonná váló öldöklést stílusosan tálalt platformrészek törik meg - kevésbé behatárolt formában, mint korábban – ezáltal többször halunk meg egy rosszul felmért kiszögelés folytán. A fejtörők nehézségét is sikerült úgy belőni, hogy nem csupán a 14 éven aluliak számára nyújtson kihívást. A megoldás elsőre nem egyértelmű, logikus gondolkodással és kísérletezéssel viszont semmi nem állhatja utunkat. Szert teszünk egy olyan ereklyére, amely képes különféle gépezetek és épületek múltbéli arcait is bemutatni, s ezek között váltva jutunk sikerre. A kampány minden egyes perce felér egy tökéletesen megrendezett bosszúhadjárattal; a pályák méretét tekintve hatalmas mélységekkel és magasságokkal találkozunk. Ha mindez nem lenne elég, akkor elmondjuk, hogy az operatőr legalább annyi pluszt hozzáad a játékhoz, amely nélkül az élmény is csorbulna. Tökéletesen kivehető, filmszerű momentumok, direkt hatáskeltéssel, amely rámutat arra, hogy „igen, mi ezt is tudjuk – húzd be a farkad, ha nem tetszik”. Hiába vagyunk next-gen küszöbén, az Ascensiontől is ámuldozni fogsz, a körítés és a látvány teljességgel lehengerlő. A zenék terén jó pár újrafelhasznált dallammal találkoztunk, ettől eltekintve ugyanolyan dübörgő adrenalinlöket, melyek méltón festi alá a képernyőn látottakat.


Hiába tartotta magát évekig a God of War hamisítatlan egyszemélyes játékként, az Ascension is beállt a sorba: a kooperatív arénaharc mellett kompetitív multiplayert is kínál. Mivel jóval a hivatalos megjelenés előtt toltuk a játékot, így az online örömökbe még nem tudunk belenézni. Egyedül a korai bétateszt adott kiindulópontot: fejleszthető egyedi hőst készíthetünk, aki egy adott istennek tesz hűséget, így a megszerezhető cuccok is ettől a választástól függnek. Már akkor kiderült számunkra, hogy a balanszot sikerült úgy belőni, hogy egy friss játékosnak is van esélye a veteránok ellen, ha megfontolt harcmodort képvisel. Hovatovább a gépi és a hús-vér ellenfeleket össze sem lehet hasonlítani: igaz, hogy minden leleményességünkre szükség van, nem beszélve a pontos időzítésről, de egy ember többet hibázik, mint a mesterséges intelligencia, amit ha kihasználunk, nem kevés elégedettséget ad. Talán a múltban nevettünk volna a multi szükségességén, ma már tudjuk, hogy szavatos szórakozást nyújt, de ember legyen a talpán, aki át tudja látni a négyfős küzdelmeket.


A God of War: Ascension legnagyobb erénye az, hogy nem is próbált rálicitálni a korábbi trilógiára, meghagyta annak eredeti dicsfényét. A „még több és még nagyobb” elvet jegelték és helyette a „még finomabbat, még polírozottabbat” követték. Eszerint a történet bőven fogyasztható, de korántsem szárnyal olyan eposzi magasságokban, viszont a mechanikát tekintve még kiforrottabb alkotással van dolgunk. A harcrendszer teljesen új megvilágosításba került, s bár a mezőny telített, a God of War trónja nem került veszélybe. A multiplayer térnyerése nem feltétlen elvetélt ötlet: bizonyára kell neki egy kis idő, míg minden tekintetben megveti a lábát és teljes értékű alternatívaként tekinthetünk rá, a kampány végig vitele után.  Az Ascension a sorozat minőségi eszenciájából építkezett, a harcrendszer fenomenális és fejtörők okosak – a látványtól pedig földbe gyökerezik a lábad.

Kapcsolódó cikk

76.
76.
Nelt190
Ha a története nem is olyan jó mint a többinek - bár nekem mindegyik rész története fulllllos, izgalmas, érdekfeszítő, mert mindig izgultam a görög mitológiára - minden másban jobb: pályák, látvány
73.
73.
DON GONDOCS
A játék nálam 10/9 a bugok miatt és fegyververek korlátozása miatt, amúgy jobb lett mint az előző rész.
72.
72.
Trapyd
Épp most játszok vele. Nekem is nagyon tetszik.
71.
71.
feher576
Hali
A játékok játéka :) Fantasztikus, hogy mekkora egy Game. Remélem lesz Ps4-re is GOD of WAR. bár még ps4 konzolom nincs ,de ha kijön rá , beszerzem ), hihetetlen egy megtervezett és összerakott az összes része, mindent visz 10/10 köszi üdv
70.
70.
trion96
Na durván két hete vettem meg és tegnap vittem ki. Elôször is nem akarok kekeckedni de szerintem alúl van pontozva egy kicsit. Ha jól emlékszem a gow 3 9.2 pontot kapott. Igaz h a játék nem hoz alapvetôen nagy újításokat de nem tudom h mit lehetne még. Szerintem jobb lett mint a 3. rész fôleg mert HOSSZABB a 3-mal is annyi bajom volt csak h nagyon rövid volt de ez végre kellô hosszúságú lett. A játék végig változatos mindenféle helyen járunk eszméletlen grafika mellett egyszerûen nem volt olyan textura amibe beleköthettem volna. Lényegében mind1 a pontozás én adnék rá legalább 9.4-et. Végül bocsi h ilyen tömôr lett :)
69.
69.
Peet66
#68: én is azt hittem h nem szebb de azért megmutatta magát a későbbi pályákon és sztem nagyon faja,a kis hibája ellenére nekem is a kedvencek között van ahogy az összes többi rész!egy 7.5-8 amit úgy érzek h megér!és a következő számozott részt pedig várom ps4re mm fincsi lesz :)
68.
68.
Yanez
Most tolom. Hihetetlenül jó, akárcsak a többi része. Nekem eddig mindegyik egyformán bejött. Elképesztő a látvány, jobb mint a 3-ban, de nem sokkal. Képzelem hogyan fog kinézni egy PS4-es rész!
67.
67.
Peet66
nah 2x végigmentem rajta,tetszik is meg nem is,szép jó,sztori rendben végülis ez nem számozott rész ne várjunk csodát,é élveztem volna minden percét,de az én darabom illetve lemezem volt hibás vagy nem tom de rendkívül sok bug ot találtam,rengeteg hibát és első végigjátszásom sem volt zökkenőmentes hisz beragad egy kameranézet és egyszerűen lekadt egy nézetbe a játék.öbb időt kellett volna rászánni így ez elkerülhető lett volna,sztem a multis téma vont el időt abbol h ezeket finomítsák inkább.multi eddig bejön de nem haagyott nyomokat az életemben,pár órát ellehet csépelni egymást!nekem erős a 8.5 ezek után pedig a sorozat nagy kedvenc!
66.
66.
batonai87
Jó teszt lett!
Én még csak a 3. résszel játszottam, de remélem, hamarosan ezt is kipróbálhatom!
Amúgy, ha valakit érdekel, a Store-on God of War-leárazások vannak. Érdemes végigbogarászni őket.
65.
65.
roli33
#63: Már csak ezért is megéri, hidd el. De először szerváld be majd a trilógiát!:)
63.
63.
DevilGamer
Már csak ezért a játék miatt is veszek egy PS3-at.
62.
62.
lacinho01
#61: én március 11-én jutottam hozzá a játékhoz és akkor nekem sem fogadta ,betelefonáltam ahol vettem és azt mondták a játék 15.-én jelenik meg hivatalosan akkortól lehet csak felhasználni illetve akkortól fogadja el ez eu-s volt 14.-től már elfogadta a kódot , nálad is már elkellet volna fogadni .ilyenkor már csak a forgalmazóhoz tudsz fordulni. egyébként szerintem nem vesztesz sokat a multival bár platinumhoz elengedhetetlen,sok sikert
61.
61.
Kenny88
Kellene egy kis segítség!!! Nem fogadja el az online kódot!!! Tudomásom szerint usa accom van, ehhez képest, mind az usa, mind az eu PSN-be (neten) be tudok loginolni. Most akkor ez hogy lehet??? Volt már valakinek hasonló gondja?
60.
60.
lacinho01
nagyon jó, hangulata ugyanaz mint az eddigi részeknek de nekem személy szerint rövid pedig nem futottam végig a pályákon
59.
59.
poseidon17
brutális egy játék nagyon jó az új harcrendszer.. de a gow 3 mat nem tudják felülmúlni se történetiles sem grafikailag, azért nem bánnám ha ps4 re kiadnák a 3 folytatását mint utolsó részként na az lenne még nagy durranás a sony hülye lenne ha nem adna ki ps4 re gowot:-)
58.
58.
trion96
#57: Azé hogy vegyé ps3-at vazze :D
57.
57.
Norbess
miertnem jon mar ilyen jo jatek PC re is? hisz nekem is van joystick-om vaze! :D
56.
56.
roli33
#54: A legjobb God of War még mindig az első rész! Amúgy nyilván se az 1 se a 2 nem olyan élethű mint a 3 vagy az Ascension, de viszont, mint írtam, az 1 a legjobb, főleg a történet, meg a Pandora temploma miatt, ami hihetetlenül ötletesen lett felépítve, és hogy Cronos hátán van csak hab a tortán. Egyébként nagyon jó az Ascension, hozza a szokásos GoW minőséget! Most a chapter 16-nál járok. Végül a God of War kontrolleres kiadást vettem meg:)
55.
55.
trion96
#54: Micsoda??? Azért a gow3 nem kicsit szebb a ghost of spartanál! Amúgy érdemes beszerezni a gow 1 és 2-t is. De azért grafikailag közük nincs a 3hoz
54.
54.
Tiger27
bocsi az OFFért, de érdeklődnék, hogy a GOW 1, illetve 2 grafikája mennyire csúnyább a 3-hoz képest?? A Ghost of Sparta demójával pár napja játszottam, és meglepett, hogy szinte alig vettem észre különbséget a 3-hoz képest.
53.
53.
sebtapasz
52.
52.
trion96
#51: Igen végülis mindegy mert már a god of war 3 is szinte már túl szép volt!
51.
51.
csoki0619
#47: Ha valami szep, es azt utolag csinositjak, fejlesztik, itt-ott csiszolnak rajta, akkor az nem lesz szebb, csak kidolgozottabb?! :D Az osszhatas az amire azt mondjuk a vegen, h szep vagy nem szep, vagy akar, h meg szebb, mint elotte. Ennel a jateknal, sztem, sikerult javitaniuk az osszhatason (ami mellesleg az elozo reszben is lelegzetelallitora sikerult).
50.
50.
Jani379
A játék bemutatását köszönöm. Szeretem a God of War-t, eddig minden számozott (nagygépes) részt megjelenésekor megvettem, végigjátszottam. Ezzel az új résszel viszont várok amíg olcsóbb lesz. Úgy gondolom három rész volt tervezve. Amíg eladható, sikeres addig úgyis folytatni foglyák tudom...
49.
49.
Tiger27
a demo nekem sem adta...de én még csak a GOW3-at toltam, igaz azt 2x is végigvittem! Előbb megrendelem még a ghost of sparta, chains of olympust, aztán az első, második részt:)) úgyhogy nekem most ez spec nem hiányzik.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...