Nem
nagyon értem ezt a japán kultúrát. Emlékszem, még gyerekkoromban sem hozott
lázba a Dragon Ball, s mindmáig közönnyel tekintek a Final Fantasy-szériára is –
a vadhajtásairól már nem is beszélve. Animét nem nézek, tőlem lehet szívszorító
vagy kegyetlen, az én ízlésvilágomtól távol áll. Pedig nem mondhatja senki,
hogy nem próbálkozom. A Ni No Kuni tesztlemezének átvétele után megpróbálkoztam
Miyazaki Hayao életművének populárisabb darabjait (Chihiro Szellemországban,
Vándorló palota) befogadni, ám félúton abbamaradt a lelkesedésem. A
kimunkáltság, a részletekbe menő megvalósítás az egy dolog, de a bájos történet
kívül esett az érdeklődési körömön, ám tiszteletben tartom azokat is, akik
tündérekkel és boszorkányokkal teli mesevilágba vágynak, olyan férfi hősökkel,
akiket csak az különbözteti meg a lányoktól, hogy az erősebb nem képviselői szólaltatják
meg. Most egy olyan értékelést olvashattok, ami nem esik abba a hibába, hogy
elvakítja a fanatikus rajongás, s megpróbál a laikusok számára is némi útmutatással
szolgálni arról, hogy milyen lehet egy művészi anime és egy Level 5-féle RPG
szerelemgyereke.
Legbelül
mindannyian gyerekek vagyunk, s bár a Studio Ghibli alkotásai mesteri műgonddal
ágyaznak meg képzeletünk szárnyalásának, egyszerű és esendő főhőst bemutatva,
akivel könnyű lehet azonosulni. A kalandokat pedig nem mérik szűken, a gonosz
személye sem árnyalt, a jó úgyis győzedelmeskedni fog, megannyi próbatétel
után. Az első percek után töményen kapjuk magunkba a vizuális orgazmust: a
filmkészítő brigád átvezetői remekül illeszkednek a Level 5 játékmotorjába, az
átmenet már-már észrevehetetlen, s tényleg olyan érzésünk támad, mintha egy interaktív mesét néznénk a neves stúdió tolmácsolásában. A valóság
keveredik némi fantasyvel, a Ni No Kuni már a címében is utal rá, hogy valódi
világunk mellett létezik egy párhuzamos világ, ahol minden embernek megvan a
saját mása. Főhősünk, egy Oliver nevű
kisfiú, aki éli idilli életét egy fiktív amerikai kertvárosban, Motorville-ben.
Sajnos főszereplőnk édesanyja idő előtt jobblétre szenderül, ám annak hátrahagyott
ajándékáról, egy talizmánról kiderül, hogy egy Drippy nevű elátkozott
tündér. A lény életre kel, és felnyitja hősünk szemét: regél egy sort a
párhuzamos világokról, melyek szorosan kapcsolódnak a valódi univerzumhoz. Ha
valahol beüt a ménkű, az kihat a másik dimenzióra is és fordítva. Pont ezért
halt meg Oliver édesanyja.
Hősünk
szülője ugyanis egy varázslónő, akit csúnyán rászedett egy gonosz dzsinn,
Shadar, aki a Fehér Boszorkány hű talpnyalója. Oliverre is hasonló sors vár, ha
nem kerekedik fel és nem néz szembe ezernyi veszéllyel, s ezzel nemcsak édesanyját
mentheti meg, hanem a párhuzamos dimenzió pusztulását is elkerülheti. Ahogy az
várható, a mese határozott tollvonásokkal megalkotott, mindenféle sallangtól
mentes, ámbár számos mellékküldetést felvonultató opusz barátságos és rátarti
karakterekkel. Még a gonoszoktól sem forgolódunk álmatlanul éjszakánként, a
hangulat vidám, varázslatos és egy csapásra magával ragad - ha kedveled a Ghibli-féle
animációs filmeket, rögtön otthon érzed magad. A világtérkép egy hatalmas
játszóteret vetít elénk, rengeteg egzotikus és értelmes teremtménnyel futunk
össze, akiknek megvan az ügyes bajos dolga, s várják, hogy egy
varázslótanonccal, azaz velünk, összefussanak. A negyven óra nettó játékidő
csak a tényleg sietősen előrehaladók számára mérvadó, ennek többszöröse is
kicsalható a produktumból, ha bírjuk cérnával, és elviseljük a technikai
bugyutaságokat.
Az
utazás során Oliver repertoárja egyre több varázslattal bővül, melyek a Wizard’s
Companion nevű könyvébe kerülnek. A kötet számos hasznos információt hordoz
magában, ám kissé nehézkesen navigálunk benne. Az alap tűzlabdáktól kezdve
később igen durva kunsztokkal bővül a felhozatal, s akkor még a csapattársak
speciális tárgyairól nem is beszéltünk. Elképesztő, hogy milyen pazar tartalom
rejtőzik a játékban. A másik hasznos tárgyunk egy üst, mellyel a megfelelő
összetevők birtokában különféle tárgyakat – élelmet, fegyvert, pajzsokat kiegészítőket
– készíthetünk egy bolondos dzsinn, Genie tolmácsolásában. Sajnos, a képlet nem
mindig könnyű, a kezelőfelület eléggé barátságtalan. Másrészt a cím a
grindelésre épül, nehéznek nem mondanánk, de ha nem érünk el egy bizonyos
szintet, esélyünk sem lesz lemorzsolni a főellenséget, így aztán vissza kell
térnünk a korábbi részekre, bevállalni a kissé unalmas mellékküldetéseket. A
kihívás csak ebben az aspektusban érhető tetten, ha valami fejtörőbe botlunk,
lámpásorrú tündérkománk folyton lelövi a megoldást, gondolkozni nemigen kell.
A
felszín alatt egy komplex RPG-rendszer dolgozik, amely évtizedes hagyományokra
építkezik. Az igazi mélységét csak jópár játékóra után mutatja meg, de akkor
is csak a töredékét láthatjuk a lehetőségeinknek. Nem kell egyedül
nekiveselkednünk a kalandoknak: Drippy mindvégig elkísér minket, de később több
csatlóst is magunk mellé állíthatunk. A csatákban különféle familiárisokra
támaszkodhatunk. Ezeket a lényeket leginkább a pokémonokhoz hasonlíthatjuk,
mindegyikük rendelkezik erősségekkel és hátrányokkal, bizonyos mágiatípusokkal
szemben ellenállóak. 400-féle, különféle altípusokba sorolt familiárist vonultat
fel a Ni No Kuni, ami eléggé impozáns szám, annak ellenére, hogy találkozunk
egy típus erősebb változatával is. Elsőnek persze be kell fognunk őket,
kísérletezhetünk jobbnál jobb összeállításokkal, vagy a meglévő kedvenceinket
is fejleszthetjük, ameddig csak szeretnénk. Mindegyik csapattag egyszerre három
lényt irányíthat, de igyekezzünk azokat rendelni az irányításuk alá, amik a
kedvenceik közé tartozik. A harcban számos taktika bizonyulhat működőképesnek.
Nem kell az automatikus szaktudásukra támaszkodni, külön-külön is irányíthatjuk
őket: kitérhetünk a támadások elől, vagy az ellenfeleinkből hulló – életerőt
vagy manát jelentő – gömböket is felszedegethetjük – rögtönözni célszerű, de ne
essünk át a ló túloldalára. A rengeteg variáció és fejlesztési lehetőség csak
elsőre taglózhat le bennünket, ha sokszor forgatjuk a varázskönyvünket, hasznos
infókat találunk az familiarokról, s arról, hogy az adott lény, melyik csatlós
irányítása alatt brillíroz a leginkább.
Hiába
van ott a csupa jópofa varázslat, a manalöttyöket – szemben az
életerőfőzetekkel – igen szűken mérik. Ami viszont roppant kényelmetlen és
olykor a belefeledkezésünket is aláássa, az a felemás mesterséges
intelligencia. Parancsainkat csak ímmel-ámmal teljesítik a csatlósok, könnyedén
képesek elhalálozni. Ha csak a támadó játékra rendezkedünk be, pár óra múltán
tekintélyes pofáraesés lesz a jutalmunk. Bár olykor lehetetlen az egész csatát
átlátni, nem bízhatunk meg senkiben, a lényeg az, hogy legyen mindig alternatív
megoldás és lehetőleg pontosan mérjük fel az esélyeinket. Az ellenségeknek se
szeri se száma, teljesítsük a mellékküldetéseket, és nem lesz gond később sem.
A
Ni No Kuni könnyedén kiemelkedhetett volna a mezőnyből – sőt, sokak szerint így
is az utóbbi évek egyik legjobbja –, ám a némileg bizonytalan rendszer miatt
imbolyog az egész kártyavár. Ha a külsőségeket és a hanghatásokat nézzük, egy
érzelmekre ható gyönyör az egész, a rajzfilmes külső, Joe Hisaishi mámorító
dallamai könnyedén elviszik a hátán a cuccot, nem beszélve a kellemes
sztoriról, melytől minden Ghibli-hívő leteszi a haját. Ideáig minden rendben
van. A tápolás erőltetése, az ugyanolyan küldetések teljesítése és a butuska
mesterséges intelligencia miatt az élmény nem lehet százszázalékos. Ha viszont leleményesnek vallod magad, s ha
varázslatos tündérmesére vágysz, akkor a Ni No Kuni-t neked találták ki, s nem
is agyalsz majd azon, hol érdemes belekötni. Mert igazából nem érdemes, még
olyanok számára sem, mint a jelen cikk szerzője, aki cseppet sem bánta meg,
hogy erőt vett magán, hogy belekortyoljon a japánok nektárjába.
Kapcsolódó cikk
Magyar Store.
Nekem egyik ilyen a Dark Souls.....néha ilyen formában is:
http://www.youtube.com/watch?v=j5IPfIwsmtc
=(
Jobb esetben meg így:
http://www.youtube.com/watch?v=4UdcKGWmZMs
=)
Nagyon sajnálom X tulajként! :(
Jó játékot hozzá!
Döbbenetesen szép grafikája van!
Soha nem szerettem a jrpg-ket,de ez teljesen elvarázsolt.
Ezért is nagyon lassan haladok vele,hogy minél tovább tartson az utazás!=)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.