Nem
mindenki szeret elmerülni az autók beállításában, nem mindenkinek okoz örömöt a
felfüggesztések kalibrálása és az okos gumiválasztás. Sokan beérik azzal, amit
az orruk alá tolnak. Nosza, itt van ez a kocsi, tiéd az aszfaltcsík, győzd le
az ellenfeleidet a legjobb tudásod szerint. Hopp, elnézted az egyik kanyart?
Semmi probléma, tekerd vissza az időt és próbálkozz újra. A 2008-ban megjelent
Race Driver: GRID nyilvánvalóan a vezetés szeretetére építkezett, bár a
szimulációt sem csak hírből ismerte: jól érezhetőek voltak a különböző
kategóriákba sorolt verdák közti különbségek. Talán itt kapott szárnyra a
Codemasters Racing, amely azóta ontja magából a DiRT és az F1-es címeket. Addig
persze a többiek sem unatkoztak: a Need for Speed: Shift, a Blur és a Forza
Horizon szépen bebiztosította a saját helyét, eljött az idő, hogy a GRID újra
megmutassa az oroszlánkörmeit. A generációváltás hajnalán, évek tapasztalatával
a háta mögött erre minden esélye megvan.
A
szokásos, hangulatos menüt találjuk a játékban. Sejtelmesen
elmosódott fények a háttérben, a töltőképernyőkön a statisztikánkat
olvashatjuk, letisztult formák, semmi sallang. Főhadiszállásunkat a kertvárosi
lakásunk garázsa jelenti. A falakon autós poszterek, kerékpárunk hanyagul
félredobva, az utcán divatos ruhákba bújt huszonévesek diskurálnak, kézzel
fogható a jólét, a szabadidőnk végtelen. Kuckónkban szabadon nézelődhetünk, az
aktuális verdánkat körbejárhatjuk, felmatricázhatjuk, festegethetjük, ám a
legfontosabb eszközünk a számítógépünk lesz, ahol folytathatjuk versenyzői
karrierünket, netán egy osztott képernyős mókát indíthatunk. A körítés hízelgő,
viszont sokkal jobban kezelhető és átláthatóbb mind legutóbb. Egy öreg Ford
Mustanggal kezdjük a pályafutásunkat, mígnem kiérdemlünk egy McLaren F1-et, ám
az odáig tartó út hosszú lesz és tartalmas.
Hogy
mennyire szükséges egy autós címbe történet, azt döntse el mindenki maga.
Mindenesetre a Codies egy sablonos kis háttérsztorit rittyentett a GRID 2 alá,
melyben egy fiatal versenyzőt alakítunk, aki ilyen-olyan utcai futamokon vesz
részt. A versenyekről felvétel készül, így rögtön rajongókat állít maga mellé.
Felfigyel rá egy Patrick Callahan nevű milliomos fickó, akinek saját küldetése
van: meg akarja találni a világ legjobb pilótáját, s ezért létrehozza a saját
versenysorozatát, a World Series Racinget, vagyis a WSR-t. Egy chicagói
körözgetés és némi belerázódás után máris a sorozatban találjuk magunkat, ahol minden eszközzel
próbálunk helytállni. Mustangunk mellé hamarosan egy Nissan Fairladyt, vagy egy
Silvát szerezhetünk be. Az előkelő helyezések után egyre több fant gyűjtünk be,
választhatunk három támogatót is a valós alkatrészgyártók közül, amik különféle
egyszerűnek tűnő feladattal látnak el bennünket (érj el egy adott
végsebességet, győzedelmeskedj ezen, meg ezen a pályán stb.). A széria rövid
időn belül kinövi magát, egyre durvább négykerekűeket zsákmányolunk,
összemérhetjük a tudásunkat az aktuális riválissal.
A
siker receptje meglehetősen egyszerű: itt nincs pénz, amit el kell költenünk új
autókra és fejlesztésekre. Itt csak a rajongók száma számít, ez jelenti
tulajdonképpen a tapasztalati pontot. Minden megnyert esemény után nő a fanok
száma, s egyre több futam és mini bajnokság nyílik meg előttünk a világ minden
táján, miközben az ellenlábas klubok orra alá is borsot kell törnünk. Végül jön
a szezonfinálé és kezdődik minden elölről. Persze nem ilyen egyszerű, hiszen a
Tier 4-es aszfaltszaggatókig elég sok ősz hajszálunk lesz, de cserébe a pályák
jellegzetességei, ideális kanyarívei már a vérünkbe ivódnak. A realizmust nem
vitték túlzásba a fejlesztők, s ez így van jól, a GRID lényege a precíz
kanyarbevételen, a gáz- és a fékpedál profi használatában rejtőzik és abban,
hogy mennyit merünk bevállalni.
A
játék, bár a szimpla versenyekre hegyeződik ki, azért találunk benne másfajta
mókát is. A Faceoffban egy ellenfelet kell legyűrnünk, egymás mellől indulva.
Bonyolíthatjuk úgy a képletet, hogy nem szakadhatunk le tőle öt másodpercre,
mert akkor vége az egésznek. Lesz sima kieséses futam is, ahol minden körben az
utolsótól veszünk könnyes búcsút, a driftelésre kihegyezett mulatságokon kívül,
időfutamokon is részt vehetünk. Abban egy-egy speciális autót próbálhatunk ki,
s megadott időn belül kell teljesítenünk a szakaszt. Hosszú távú próbatételt is
találunk, ahol nincs körpálya, csak végig kell mennünk a kanyargós vidéki
vonalvezetésen. Az egyik legérdekesebb verseny az, amikor libasorban haladó masszív
pickupokat kell kerülgetnünk, lehetőleg úgy, hogy ne koccanjunk se nekik, se a
szalagkorlátnak. Minden kikerült autó után növekszik a pontszámunk, a zsinórban
tökéletesen kivitelezett manőverek után az eredmény szorzódik, egészen addig,
míg nem hibázunk. Persze az ellenfél arra törekszik, hogy neki legyen több
pontja, ami furcsamód elég gyakran bekövetkezik. A játékmódok listája impozáns
és változatos, a karriermód pedig kellő mélységgel rendelkezik.
Az
autók száma meggyőzőre sikerült, de össze sem hasonlíthatjuk egy Forzával, vagy
egy Gran Turismoval. Elég pár tulajdonságot észben tartanunk, s mindig
megtaláljuk a leginkább alkalmas négykerekűt. Ezek a végsebesség, gyorsulás,
teljesítmény és súly, ha már figyelembe vesszük, hogy első, vagy hátsókerék-meghajtásos
az adott szörnyeteg, netán alkalmas a driftre, akkor nem leszünk elveszve.
Cserébe viszont mindegyikük törik, ami abszolút nem általános tendencia a
műfajban. S mindez nem csupán esztétika: egy leamortizálódott verda
menetteljesítménye is megváltozik. Egy elvétett kanyar után a falban landolni
pedig a verseny végét jelenti – persze csak akkor, ha bekapcsoljuk a
törésmodellt. Az irányítást könnyű megszokni, esztelenül nem vágódhatunk be a
kilencven fokos fordulóba. A makacsabb jószágokat pár perc alatt megszokjuk, jó
eséllyel még az adott futam leintése előtt. Mindent a játékos kényelméért! A
hangsúly a szórakozáson van, driftelni még annyira sem nehéz, mint a
Shiftekben. Kis fék, hirtelen irányváltás, majd ellenkormányzás és máris füstölhetjük
az abroncsot. Hosszú egyenesek végén, oldalirányba betörve a kanyarokba szép
előzéseket mutathatunk be, ha szerencsések vagyunk, pont elkerüljük majd az
akadályokat.
Előfordul
az is, hogy kissé túlkormányzott a verda, s habár találkoztam pár furcsa
megoldással, összességében elég feszes vezetési modellt találunk a játékban.
Amikor már a csúcsjárgányokat nyúzzuk, a magunkra szedett tapasztalatról is
lemondhatunk - ott már tényleg a tizedmásodpercek döntenek és a kifinomult
reflexek. Persze a műfaj szerelmeseit nem érheti meglepetés, s addigra már
tudjuk, hogy és mikor érdemes kigyorsítani. Az elbaltázott húzások után –
közepes nehézségi szinten futamonként ötször – visszatekerhetjük az időt,
egyetlen gombnyomásra. Lehet, hogy csalás, de bőven kényelmesebb megoldás, mint
újrakezdeni az egészet. Értelemszerűen a verseny elején még célszerű a
restartra bökni, de a játék későbbi szakaszában már ez az öt lehetőség is
kevésnek bizonyul.
A jó előre beharangozott LiveRoutes-rendszer a
gyakorlatban is remekül vizsgázik. Vagyis minden kör után valós időben változik
a pálya vonalvezetése. Elsőre jó mókának tűnik, s ami azt illeti másodjára is.
Például, ha azt hittük, hogy jól begyakoroltuk az adott szakaszt és nem érhet
minket meglepetés, akkor nagyon tévedünk, odatapadunk a minitérképre, hiszen
folyton azt lessük, hogy mi vár ránk. A pályák sokszínűségével nincs baj,
egyedül azzal, hogy kevésnek éreztük. Még akkor is, ha egy adott helyszínt
különböző napszakokban, s más elrendezésben is megismerhetjük. Valós (Red Bull
Ring, Indianapolis stb.) és fiktív terepeken fordulunk meg, a hegyvidéki
kanyargáson kívül, a sivatag közepén Dubajban, netán ilyen-olyan metropoliszok
szűk belvárosi utcáin, de még a floridai külváros lakóövezetében is.
Az
EGO engine még mindig eléggé pazar látványvilágot tár elénk, annak ellenére,
hogy már a következő generációra vágyunk. Az autómodellek kellően részletesek,
a pályákon megsárgult faleveleket vernek fel az abroncsaink, a távoli nap fénye
elvakít minket a szélvédőn keresztül. Vagyis elvakítanának, ha lenne
cockpit-nézet, de nincs, csak egy motorháztetőre szerelt kamera a két külsőn
kívül, ami bőven elég. Egyrészt a többi cím után nem akarjuk újra az ütközés
miatt sokkot kapott pilóta fújtatását hallani, másrészt kívülről is tökéletesen
átlátunk mindent. Verseny közben folyamatosan adják nekünk az instrukciókat, de
egy idő után már az egész unalmas lesz, amikor azt halljuk, hogy „oké, szép
húzás volt, most harmadik vagy, próbálj meg második lenni”, köszi. Persze bugok is vannak szép számmal: az M.I. többször hibázik, elakad a falban, nyomja a gázt, mint a félőrült, még véletlenül sem tolat hátra.
A 12-fős multiplayerre eléggé rágyúrtak az angol
felebarátaink: a versenyek után pénz üti a markunkat, amelyből új
aszfaltszaggatókat vásárolhatunk, netán a meglévőket fejleszthetjük, vagy
cicomázhatjuk. Még szerencse, hogy mindig hasonló kaliberű játékosokkal
találkozunk majd, így kevesebb az esélye annak, hogy lesöpörnek minket a
pályáról. Ha tiszta versenyzésre törekszünk, fair játékosokkal mérhetjük össze
a tudásunkat, ha faltörő kos módjára a roncsderbire gyúrunk, akkor ugyanúgy
megtaláljuk a nemeziseinket. A heti globális eseményeknek és a jól használható
közösségi rendszernek hála, a GRID 2 megérdemli, hogy online szavatossága
hosszú hónapokig kitartson.
Még
tovább csiszolt, letisztult, tisztességes és teljesen naprakész alkotás lett a
Codemasters új üdvöskéje. Ha egymás mellé tesszük az elődöt és ezt, kicsivel
több forradalomra számítottunk volna, de még így sem érheti szó a ház elejét.
Ha az arányokat nézzük, olyan hetvenszázaléknyi arcade játékélmény vár ránk, s
olyan harminc szimuláció. A remek irányítás és a kellően tartalmas single
mellett a többjátékos porciót sem csapták össze, hirtelen felindulásból azt
mondanánk, hogy két különálló produktumot kapunk egy áráért. Lehet, hogy az
ellenfeleink M.I.-je csal – a program ezzel tartja fenn a folyamatos
izgalmakat, s lehet, hogy a műszerfalas nézet hiánya többünknél kicsapja a
biztosítékot, de a GRID 2 renoméján ez fikarcnyit sem változtat. Feledkezz bele
a versenyzés élményébe, gyűjts minél több rajongót és utasíts mindenkit a magad
mögé! A fejlesztők sikerrel vették az akadályokat, most rajtad a sor!
Lehet-e még fokozni az izgalmakat? Tudnak-e még újat mutatni az arcade autós címek? A Race Driver: GRID öt éve formabontóan üdítő próbálkozás volt, a folytatás viszont csak tisztességes.
Pozitívum viszont, hogy nincs nyomvonal ami jelzi mikor kell fékezni, bár azokat eddig is ki lehetett kapcsolni a játékokban :)
http://www.youtube.com/watch?v=nBN5Mc7o7i4
>> Minecraftcodes.info <
http://www.youtube.com/watch?v=gAks8nXcT8M
Nem lehet olyan árkád játékot kiadni ahol nem valamivel igazibb az irányítás?
Mert senki nem mondja nekem hogy a 80 fokos kanyart be DRIFTELEM 200-al....
Szegény kölykök mit gondolnak? MEGY A BUTÍTÁS :(
Nem tudom mennyire érthetően fejezem ki magam, a dirftes közönség elvan kényeztetve, és én ezt nem negatívumként írom, csak velünk mi lesz? :)
nem vagyok még életem azon pontján hogy megtudjam fogalmazni.
tárgy: miért kell a kanyarokba driftelni ha az autó gyorsabb ha nem veszíti el a tapadását.
még érdekesebb.... miért gyorsabb és előz le driftelve, úgy hogy én közben nem Driftelek
Valaki magyarázza meg. KÖszi.
De mint mondottam, adok még neki esélyt, azért nem kuka kategória, csak az 1 után csalódás.
Szerintem valahol jogos az elvárás, hogy egy folytatás mutasson túl az elődjén, és ezt ne csak a grafikán lehessen tetten érni. De legyünk engedékenyek, fejlődjön csak grafikában, de azt első részben tapasztalt vezetési élményt ne múlja már alul.
Nem azzal van a baj, hogy nem lett szimulátor, hanem hogy lessülyedt egy átlag NFS szintjére.
Bledzer: A drifthez hozzászólva. Az mi, hogy egy driftre termett Nissannal nem lehet akkorát driftelni mert bassza kitenni a seggét kövér gázra, de egy Alfa Guilettával röhögve keresztbe megyek mindenhol.
Adok még egy esélyt a programnak, de a multit hanyagolni fogom, max. csak haverokkal fogok játszani.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.