Megtörtént, amire sokan vártak: a Microsoft majdnem teljes visszavonulót fújt az Xbox One korlátozásait illetően. Szinte mindent visszavont a cég, ami miatt a potenciális vásárlók láthatóan és hallhatóan gyűlölték a konzolt, egyedül talán csak a kötelező Kinect maradt meg.
De nézzük meg egy kicsit, hogy vajon a népharag tényleg
népharag volt-e, és hogy egyáltalán mit jelent ez az egész. Elöljáróban azt
azért érdemes megjegyezni, hogy minden "hatalmas" internetes felzördülés ugyan
nagynak tűnik, és aki kizárólag az internetről tájékozódik, hajlamos lehet azt
hinni, hogy tényleg mindenki lázadt az Xbox One ellen. Ez azonban hibás
mintavétel. Jellemzően egy viszonylag szűk, fiatal hardcore réteg a hangos, ők
lepik el a fórumokat, a közösségi médiumokat, és ők vitatkoznak különböző
online felületeken. Ami különösen érdekes persze, hogy ilyen esetekben egész
nap a neten tudnak lógni, de az Xbox One 24 órás autentikációja már túlzás
lenne.
De ezt most tegyük félre, nem erről akar szólni ez a cikk,
de ezt azért érdemes fejben tartani a továbbiakra nézve.
Amikor az Xbox-vezér Don Mattrick és társai elkezdtek
nyilatkozni a 24 órás ellenőrzésről, a DRM-ről és a használt játékok
blokkolásáról, sajnos pont elfelejtették a pozitívumokat hangsúlyozni. A nagy
felháborodás közepette sokan éppen a Steamet hozták fel példának, mondván, „bezzeg
a Valve tudja, hogyan kell ezt csinálni”, és „miért nem csinálja azt a
Microsoft, mint a Steam”?
Ami különösen ironikus, mert pontosan ugyanez a hangos réteg annak idején azonnal a pokolba küldte a Steamet, hatalmas bukást jósolva a rendszernek. Megjelenésekor az internet népe a Steamet tartotta a vásárlók elleni magatartás megtestesítőjének, a Valve volt maga a sátán. Mi lesz a megvett játékaimmal, ha a Valve csődbe megy? Mi lesz, ha leállítják a rendszert? Mi lesz, ha nincs internetem? Mi lesz, ha nincs bankkártyám? Mi lesz, ha egy meteor ráesik a Steam szervereire? Ilyen kérdések merültek fel annak idején a mostanihoz hasonló felháborodás közepette.
És mi ma a Steam? Nos, ugyanez a réteg ma már a PC-s játékok megmentőjének és utolsó mentsvárának tartja a rendszert, a Valve pedig a hős szabadságharcos, aki szembeszállt a nagy cégekkel és kizsákmányoló üzletpolitikájukkal. Pár év alatt mekkorát fordult a világ.
Mindez pedig duplán ironikus, hiszen a Steam alapvetően
sokkal több megkötéssel rendelkezik, és sokkal kevésbé rugalmas, mint az Xbox
One rendszere lett volna. Az Xbox One-on tíz emberrel (hivatalosan családtagunkkal, de kérdés, hogy ezt hogy ellenőrizték volna) megoszthattuk volna az
összes játékunkat, akár dobozosan, akár online vettük meg őket. Online tudtuk
volna odaajándékozni, vagy eladni is. Elfelejthettük volna a lemezeket, az
érzést, amikor a meghajtó szétkarcolja őket, meg azt, hogy ide-oda kelljen
hurcolászni őket. Bárhol hozzáférhettünk volna minden játékunkhoz, és ezért cserébe
csak egy internetkapcsolatra lett volna szükség. A Steam ezeknek csak egy
részét tudja, más részét csak trükközéssel, de például rendes megosztást
egyáltalán nem.
Sajnos azonban a Microsoft nem gondolta át rendesen a
szisztémát, és ez lett az egésznek a végzete. A Gamekapocs fórumain is többen
előálltak már ötletekkel, hogyan lehetett volna finomítani a rendszert, hogy az
emészthető legyen. Kellett volna egy Steamhez hasonló offline mód például. A
játékokat ugyanúgy lehetett volna online aktiválni, online kérni a
frissítéseket, de megmaradt volna az a lehetőség is, hogy ezeket követően ne
kelljen kötelezően bejelentkeznünk 24 óránként. Meg lehetett volna találni az
egyensúlyt a két világ között.
Néhány apróság bevonásával egy nagyon barátságos megoldást lehetett volna összeállítani, de a Microsoftnak még akkor is meg kellett volna küzdenie a használt játékok piacával. Ami kicsit szomorú, mert jónak tartom az elgondolást, hogy a pénz ne a szürkeimportból élő, adóelkerülő konzolboltokhoz, vagy a hatalmas, GameStop-szerű áruházláncokhoz menjen, hanem inkábbb a fejlesztőkhöz, hiszen ők dolgoztak éveken keresztül azért, hogy mi szórakozhassunk.
Cliff Bleszinski már reagált is az eseményekre, és sötéten látja a dolgokat. Számos stúdió bezárását jósolja a következő generációban, és még több PC-s és mobilos játékot. Ezen kívül még több alibiből készített többjátékos módot és DLC-t vár, valamint további mikrotranzakciós megoldásokat, amivel a készítők megpróbálnak majd kompenzálni. „Olyanokat fogunk látni, hogy a kedvenc játékaink digitálisan letölthető verzióiban több feature lesz, hogy eltereljék az embereket a lemezes vásárlásoktól.” – véli a játékfejlesztő legenda.
És akkor olyan dolgokra is gondolni kell, hogy számos csapat
nagyon lelkes volt, hogy végre egy teljesen online közönségnek fejleszthet
játékokat, ahol lehet számítani a tartalommegosztásra, a felhőre, a folyamatos
kisebb-nagyobb fejlesztésekre, menet közbeni változtatásokra. Elvégre az utóbbi
évek egyik legnagyobb sikere, a Minecraft is pontosan
ilyesmire épül.
A Microsoft egy névtelenül nyilatkozó mérnöke elmondta, most
rengeteg dolgot újra kell gondolnia a cégnek és a munkatársaknak. Mivel a fejlesztők nem számíthatnak arra,
hogy az online becsekkolás miatt mindig a legújabb operációs renszer lesz a
konzolon, vissza kell térniük az eddig is használt kőkorszaki módszerre, vagyis
minden játék lemezén ott kell lennie az akkori legújabb OS verziónak. Lőttek
néhány látványos multitasking lehetőségnek is, melyeket korábban mutattak,
hiszen most már nem tudunk pillanatok alatt váltani a feltelepített játékok
között, mindig el kell majd másznunk a lemezért, és cserélni. S persze a
biztonságot is alaposan át kell gondolnia a cégnek, hiszen így ismét nagyobb
eséllyel nyílhat meg a terep a warez előtt.
Ne legyen félreértés, a Microsoft elbaszta. Rettenetesen kommunikálták le ezt az egészet, össze-vissza nyilatkoztak, láthatóan ők sem találták ki még, hogyan is működhetett volna pontosan a rendszer. Felkészületlenek voltak, pedig egy ilyen hatalmas váltást nem lehet felkészületlenül lefolytatni. Ugyanakkor az elképzeléseik jövőbe mutatók voltak, újszerűek, sok szempontból kényelmesebbek, és tényleg következő generációsak. Ha néhány dolgot finomítottak volna a rendszeren, biztos vagyok benne, hogy az internet haragja elmúlt volna, főleg, mikor az első pár felhasználó a kezében tartja a konzolt, és kiderül, valójában mennyire működik jól. És a digitális világ felé vezető úton jóval előrébb járnánk egy-két éven belül, mint a mostani felállással
Amellett tehát, hogy akadt jó pár nem kifejezetten
szimpatikus dolog az Xbox One rendszerében, a megkötésekért cserébe tudott
volna ténylegesen következő generációs megoldásokat mutatni, úgy a
kezelőfelületben, mint a játékokban. Azzal, hogy a Microsoft teljes
visszavonulót fújt, kapunk egy pontosan ugyanolyan konzolt, mint amit eddig
használtunk, kicsit erősebb hardverrel. Ennek kellene a következő generációnak
lenni? Abban a világban, ahol pontosan ugyanezt a szintet, sőt még jobbat már
hónapok, vagy talán évek óta tudnak a PC-s játékok?
Így a cikk végére tehát csak annyit kérek, ne ugorjunk fel
minden hullámra, hanem inkább gondolkozzunk. A Sony és a Microsoft
intézkedéseinek is lettek volna negatív, és pozitív oldalai, ne csak az egyiket
lássuk. És végül, ne gondoljuk, hogy az Xbox One alapvető szolgáltatásainak, és
egyedi funkcióinak egy jelentős részét a játékosok és a szakma visszajelzései,
meg az internet felháborodása alapján dobta kukába a Microsoft.
De még mennyire, hogy nem. Egyetlen oka volt, és azt úgy hívják, Sony.
Kapcsolódó cikkek
Ha a Microsoft úgy kommunikálta volna le az XBOX ONE-nal kapcsolatos terveit, hogy egy olyan keretrendszert szeretne, amilyen a Valve-nek is van, és biztosította volna az embereket a digitális árak mérsékléséről, lehet hogy kicsit másképpen sült volna el a dolog. De még mindig ott lett volna a 24 órás becsekkolás, ami sok embert nem azért zavar, mert nem rendelkezik nettel, hanem mert egy elvi kérdés, hogyha megveszek valamit, akkor azt offline is tudjam már használni. Sokan eltúlozták a dolgot olyano példákkal, hogy "az autót sem tudod benzin nélkül használni" stb, ezek helytelen analógiák... válaszképpen: a hajszárítóhoz sem kell internet, képzeld el ha kellene.
A másik dolog, hogy azt mondják a fejlesztők, hogy "vissza kell térni a kőkorssaki módszerekhez, és minden lemezen rajta kell lennie a legújabb OS-nek"? Most komolyan? Ez megértem hogy a duplarétegű DVD-nél gond volt, de a Blu-ray lemezekre nehogy már gondot okozzon felvésni azt a maximum 3-400 megát! Amúgy ez sem kötelező, kényszeríthetik a játékost, ha akarják, hogy csak akkor induljon el a játék, ha legújabb OS-t előbb letöltötte a delikvens, lásd PS3.
Azt a dolgot meg végképpen nem értem, hogy miért is tűnnek el multitasking feature-ök ha nem vagyunk állandóan online? Mi az összefüggés? Talán azt is felhővel akarták megoldani? Illetve a lemezcserélgetést, ha valakit ez zavar, hogy ha másik játékot akar játszani ki kell cserélni a lemezt, akkor az vegyen meg mindent digitálisan! Eddig is volt rá lehetőség, most is van, nem kötelező a dobozos kiadás! Máris váltogathat lemezcsere nélkül!
Végezetül nagyon jó példa a régebbi játékok online támogatásának folyamatos megszűnése a régebbi platformokon. Amennyiben neked konzolon digitálisan vásárolt és online kapcsolatot igénylő játékgyűjteményed van, azt a következő hardver megjelenése után rövid úton el is felejtheted, mert a konzolgyártó nem fogja a végtelenségig fenntartani számodra az elérhetőséget, hacsak a következő gépében nincs visszafele kompatibilítás, amiről meg tudjuk, hogy nem "divat". Ilyen szempontból a Steam azért jó, mert ott ha újítod is a harvered, a régi szoftverek ugyanúgy mennek majd az új PC-den is!
Végezetül fájdalmas ez a hülyeség. És igen köszönöm a Sonynak, hogy a nagyobb bevétel reményében az ms ellen lépett. Attól lenne nextgen, hogy megszorításokat kapnánk? Komolyan én nem értem, hogy miért kell ilyen cikkeket megírni. Főleg, hogy az egészben semmi pozitívumot nem tud felsorolni csak a fényezés megy.
Amúgy a cikk kapcsán komolyan eltűnődik az ember, hogy egy videojátékokkal kapcsolatos oldalon a szerző vajh tiszteletdíjat kap a MS-tól, vagy csak önszántából fanboy? Mindenesetre elég érdekes nekiesni pont a rajongóknak, akik az oldal közönségét adják...
Ami pedig szegény ágról szakadt videojáték kiadókat illeti... Egyrészt talán nem kéne a játék fejlesztéseinek költségével azonos lóvét ölni a marketingbe (szükség van a reklámra, ezt nem vitatom, de azért egészen vicces méreteket kezd mostanra ölteni a dolog), és akkor több lenne a haszon, másrészt miért ők az egyedüliek, akiknek fáj a használt cuccok adásvétele? Az autógyáraknak nem fáj, a könyvkiadóknak nem fáj, a filmforgalmazóknak nem fáj... csak! a! videojáték! kiadóknak! fáj!
8.0-s volt a vétek!
Aliens CM annyit kapott,
bár javítottam immár baxhatod!
(ban pls)
Let's rock my account! xD
GK-n írok kemény vagyok,
lépten-nyomon Sonyt szidok.
Minden cikkbe beleírom,
a PS konzolt jól leírom.
Azért az nyugtatja lelkem,
hogy az M$ fizet engem.
Minden kicsiny szidalomért,
tőlük kapok finom lóvét! xD
Szeretek is ide írni,
xar játékot túlpontozni!
Gow: Judgment is tök jó már,
csak vigyázzál hogy ki ne fagyjál! XD
Jön az ellen össze-vissza,
ratyi szerver feelinget adja!
Nincsen szabály, nincsen célja,
vérengzzen az Istenadta!
Másik gameben minden bugos,
de nem csak alienektől bugos,
nem-nem, nagyobb a baj ennél,
8.5-öt érdemeltél!
Kikényszerítem a moderátorok reaktiválását, ha beledöglik is az accountom! xD
Nekem a gyomrom minden esetre kifordult tőlük lol
(ban pls)
A GT sorozatot a és a NFS sorozatot meguntam. Ugyan az mind.
Nem jött be viszont a Forza sem tök ua mint a GT.
Ami bejön a Paradise City ez az egy autósom van 360-ra.
Remélem tudnak valami újat felmutatni, nem mindenkit érdekel ám a grafika.
Ebben az új rendszerben amit elvetettek legalább lett volna fejlődés.
Azt nem tudom, hogy negatív, vagy pozitív lett volna, azt ki kellett volna próbálni.
Így viszont elég semleges, nem hiszem, hogy megvenném egyik gépet sem amíg nem bizonyít az újdonságokban. Én 5 éves korom óta játszom akkor kaptunk egy tv focit 1985 ben, aztán jött a többi. Nekem egy uncharted négyet nem tudnak eladni, ha ugyanarra a sémára épül, egy halo-t sem ha nincs benne újítás, de mariot és pac mant se veszek ha nem látok benne új lehetőséget. Valakinek még új itt sok fiatal védi a ps -t meg a boxot de majd ha harmincon felül lesztek akkor meglátjátok, hiába az egetverő graf a hangok a virtuál már nem veszi be a beletek, mintha minden nap a kedvencedet ennéd, egy idő után, csak víz és vatta ízű.....
"Így a cikk végére tehát csak annyit kérek, ne ugorjunk fel minden hullámra, hanem inkább gondolkozzunk."
LOL. egy újságíró ne kérjen semmit, nem az a feladata.
írjon cikkeket, az olvasó meg döntse el, hogy tetszenek-e neki, meggyőzőnek vagy kamu demagóg paréjságnak tartja-e az írásokat.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.