A
Puppeteer a first-party címek minden jellegzetességét magán viseli. A műfaj
szerelmesei az idei évben el vannak kényeztetve: számos klasszikus remake és a
Rayman új kalandja után most itt a legújabb PS3-exkluzív, amit a Japan Studio
rakott össze. A srácok jó szokásukhoz híven szeretnek kísérletezni, más
oldalról megközelíteni a kőbe vésett szabályokat. Egy bábszínház komor, ám
elragadó világa elevenedik meg előttünk, amely csak elsőre tűnik békésnek,
néhány perc játék után leszögezhető, hogy egyáltalán nem ajánlható az éretlen
közönség számára. A felfedezés élménye, a zökkenőmentesen átalakuló díszletek
igazán maradandó élményt nyújtanak a műértők számára.
Az
első percekben megismerhetjük Moon Bear King háttértörténetét, aki voltaképpen
egy istenség és egy kifordult bábszínházban él. A Puppeteer narratívája
meggyőző és érdekes, a világ pedig sötét és szívszaggató, s nem nélkülözi a
feketehumort és a beteg iróniát sem. Az az érzésem támadt, mintha a Disney mesék kifordított
másával lenne dolgom. Ráadásul minden szereplő valamilyen módon bevonja a közönséget
is, beszélnek hozzánk, kikacsintanak, s olykor a nézők felnevetnek. Mintha a
depressziós Kemény Henrik beszívott volna, s egy groteszk tripet meglovagolva
olykor leteremtené a nézőket. A Puppeteer narrátorának száraz, gúnyos hangszínje
tökéletesen kiegészíti a képernyőn látottakat.
A
játékban egy fiatal fiút, Kutarót irányítjuk, kinek lelkét elrabolta Moon Bear
King, s egy bábtestbe zárva testőrként szolgálja a gonosz királyt. Sorsa
látszólag reménytelen, bárki, aki ellenszegül az uralkodónak, azt megkínozzák
vagy megölik. Kutaro is a rövidebbet húzta: fejét leszakították, testét pedig
félredobták, ám hősünk különleges. Úgy dönt, hogy inkább a Holdistennőt
szolgálja tovább, s elhatározza, hogy megbuktatja a Moon Bear Kinget és a
trónra a jóságos istennőt ülteti. A cél eléréséhez hét holdkő-szilánkot kell
összegyűjtenünk, amiket a király minden hájjal megkent tábornokai őriznek.
Legfőbb fegyverünk a Cerberus névre hallgató ollónk, a küldetés során pedig hét
színes, ám különösen veszélyes színdarab vár ránk, tökéletes zenei
aláfestéssel, aminek végén megmentjük a világot és visszatérünk a Földre. A hét
fejezet egyenként három felvonásból áll, a végükön egy-egy tábornokkal s mindenhez
hozzájön még 21 bónusz pálya is. Utunk során hozzánk hasonló elrabolt lelkekkel
találkozunk, akiket felszabadíthatunk. Persze lesznek segítőink is. elsőként itt van a koszos
macska szelleme, Yin-Yang, aki a levegőben lebegve végigkíséri utunkat, s a PS Move-val is irányíthatjuk. A tereptárgyakat deríti fel előttünk, s szorgosan gyűjti a holddarabkákat. S ott van még a pimasz naphercegnő, Pikarina is. Kezdetben még
nem tudjuk, hogy a holdboszorkánynak is a hét szilánkra fáj a foga, de
szerencsére megtanítja Kutarót az alapokra és az új képességek használatára.
Függetlenül
attól, hogy a Kutaro feje hiányzik, ez a hiányosság nem jelent különösebb
akadályt. Hősünk ugyanis képes új fejeket rakni a nyakára, s cserélgetni azokat
az adott helyzetnek megfelelően. Több tucat különféle kobak található a
játékban, melyek között vannak állatfejek, olyan ételek, mint a karfiol, vagy a
hamburger, de elborult darabokban sincs hiány: vannak hajómodellek,
fogaskerekek, horgászbotok is. Bár nem minden fej ad különleges tulajdonságokat,
de a választék még így is lehengerlő. Egyszerre három kobakkal szerelhetjük fel
Kutarót, ha sérülést szenvedünk, akkor elhagyhatjuk az egyiket. Ha mind a három
fejünket elveszítjük, akkor fűbe harapunk. Minden pályán száz holdkő darabot
zsákmányolhatunk, ha összegyűjtjük azokat, akkor kapunk egy új életet. A holdistennő
korábbi bajnokainak fejét meglelve megkapjuk azok speciális képességeit is: a
pajzzsal blokkolhatjuk a lövedékeket, a kalóz kampójával manipulálhatjuk az
egyes tárgyakat, a nindzsafejjel pedig bombákat szórhatunk, s így tovább.
A japánok már a spájzban vannak
A
játékmenet zseniális, folyamatosan új képességeket szerzünk, mindig tartogat
valami újdonságot a Puppeteer. Például minden szinten találunk ún. Curtain
névre keresztelt kihívásokat, melyben gyorsan változik a pálya arculata, nekünk
csak a ritmusra kell ráállnunk a teljesítésük közben. Ez könnyű feladat,
tekintve, hogy az irányítás sima és kézre álló. A mozgás az ugrás és a futás
egyvelegéből áll, s közben az ollónkkal kell elvágnunk bizonyos objektumokat.
Ha például füst hömpölyög egy hordóból, csak vágjuk el a füstöt szimbolizáló
papírmasét (mert ugye a színházi kellék papírból van), s meglovagolhatjuk azt.
Az ugrándozás persze jó reflexeket követel meg, rengeteg a mozgó platform és a
csapda, ám minden logikusan felépített, s nem leszünk sürgetve, a saját tempóban
haladhatunk előre – egészen a főellenségekig, akiket csak okos taktikával
győzhetünk le.
Vizuális
szempontból a Puppeteer lenyűgöző: a színházi hangulat teljesen elvarázsol, a
fény-árnyék hatások káprázatosak, a karakterdesign a klasszikus japán
bábjátékokat idézi, persze a nyugatiak számára is fogyasztható formában. A
mozgás hipnotikus, dinamikus, mégis megmaradt a marionettekre jellemző
vontatottság. Ezt bizony látni kell mozgás közben! A környezet változatos és
lehengerlő: találunk itt sötét kastélyokat, kalózhajókat, trópusi szigeteket és
vadnyugati stílusú szinteket is, természetesen egyedi szereplőkkel. A hangok és
s zenei darabok tökéletesen követik a képernyőn látottakat, ilyen kvalitású
platformcímmel idén csak a Rayman Legends esetében találkoztunk. A Puppeteer
közel áll a tökéletességhez, a fejtörők okosak, maga a játék kellő kihívást
nyújt, ugyanakkor végig szórakoztató marad. Leülünk elé, élvezzük, s mindig új
arcát mutatja. Az egyedülálló művészi stílus és a csiszolt játékmenet az idei
év egyik legjobb darabjává teszi, s megérdemli a teljes reflektorfényt.
Amint tudom be is szerzem!
(arra gondolok, hogy elhagyod akkor nem tudsz továbbmenni)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.