Sokan
utálják a Codemasters Formula 1-es próbálkozását, még azok is követ vetettek rá,
akik egy emberként kántáltak örömükben, hogy a Sonytól az angol brigádhoz
vándoroltak a hivatalos jogok. Multiplatform megjelenés, arcade és szimuláció
közti útkeresés, furcsa fizika, túlságosan is „dinamikus” időjárás, kiismerhető
ellenfelek – minden tényező csorbította előttünk az elmúlt évek adaptációit.
Ráadásul generációváltás előtt állunk, így a jövőre érkező csili-vili epizód
előtt a Codies még egyszer le akarja nyomni a torkunkon az aktuális részt,
ahogy nagyanyáink tömték a libáikba a vízbe áztatott kukoricát. Mivel lehet
megnyerni a csalódottak kegyeit? A minimális finomhangolás és a frissített
pálya- és versenyzőlista már nem elég. Jönnek a régmúlt ászai Prosttal, Hillel,
Laudával és a többiekkel.
Ha
játékfejlesztő lennék, inkább felmondanék, ha a kiadó kérésére évente egy-egy
produktummal kéne előállnom. Az F1 2013 első ránézésre nem sokban különbözik a
tavalyi kivetüléstől, még mindig nem elég szimulátoros, még mindig túlságosan
arcade. Ha valaki dülledt verőerű hardcore arc, továbbra is elvan a szénné
moddolt Grand Prix 4-el, vagy az rFactor F1-es cuccával nyomul. A nagytöbbség
úgysem akar reális fizikát és bonyolult kapcsolók közt sem elveszni, ők majd
szépen beruháznak a Codies-féle játékba, mert ez meg ez elszerződött ide, itt
vannak az új szabályok, meg Raikönnen. Persze ha nincs ló, jó a szamár is – ez esetben
lehet kísérletezni az öt nehézségi szinttel, vagy az olyan vezetési segédletek
elhagyásával, mint a fékezés-rásegítés, az ideális ív és az automata sebváltó.
Minden apró részlet alapjában változtatja meg, hogy milyen élményt nyújt
számunkra az F1 2013. Ha rosszul állítjuk be az autót, az kihatással lesz a
versenyre, a legkisebb összekoccanásnál is mi húzzuk a rövidebbet, a pályán
kívül találjuk magunkat és vége mindennek. A játék legalább nem tolerálja
annyira a botlásokat, s ez így van rendjén.
Pontosan mit tartalmaz a Classics mód?
Ha
zöldfülű kezdők vagyunk továbbra is ajánlott végigtolni a vezetőiskola
kihívásait, amely az alapoktól kezdve tanít meg minket egy F1-es autó
vezetésére, a gázadásra, a fékezésre, az ideális ívekre és az előzésekre.
Kicsivel több lehetőségünk lesz, mint tavaly, de még mindig egy rövid és
gyorsan felejthető elfoglaltság. A karriermód előtt érdemes pár versenyhétvégét
abszolválni a Grand Prix módban azért, hogy ne tapasztalatok nélkül vágjunk bele
a szakmába. A Full Career felel meg a több éven átívelő pályafutásunknak.
Kezdetben egy béna csapat névtelen versenyzőjét alakítjuk, s ha jól
szerepelünk, pontokat szerzünk, hamarosan a jobb istállók is felfigyelnek ránk
és szerződéseket tolnak az orrunk alá (akár már a második évben a Ferrarihoz
szerződhetünk, ami ugye kicsit sarkit, nemde bár?). Az ötéves karrier számunkra
unalmas, sokkal inkább testhezállóbb a Career Challenge. Itt már egy neves
pilóta bőrébe bújunk, profi csapat dolgozik alánk, nekünk csak a riválisunk
orra alá kell borsot törnünk és világbajnokság megnyerésére hajthatunk –
mondanunk sem kell, tartalmasabb móka, mint az elnyújtott és dögunalmas
karrier.
Az
F1 2013-at először meg kell értenünk, türelmeseknek kell lennünk, a rendszert
csak rengeteg tanulással ismerhetjük ki. A pályák bemagolásán túl a megfelelő
gumiválasztáson is nagy hangsúly lesz (rengeteg elbaltázott próbálkozással
szembesülünk majd), megfelelő időben kell bevetnünk a KERS-t és a DRS-t. Az
autók irányítása még mindig nem az igazi, csúszkál, véletlenül sem tapad jól,
megpördül, amikor egy pillanatra lankad a figyelmünk. Persze nehézségtől
függően párszor ismét visszatekerhetjük az időt, de ez egyrészt csalás,
másrészt még mindig kevés. Tipikus délután az F1 2013: görcsösen markoljuk a
kontrollert, az gép ide-oda csúszkál az aszfalton, tenyerünket félpercenként
törölgetjük az izzadságtól, mindent megpróbálunk, de semmi sem elég. Ki akar
ilyen körülmények között akár egy hetven körös versenyt is kiböjtölni? Nekem
erre nincs türelmem, bőven elég ebből 15-20 kör is. Egy kormányt kell
beszereznem – mondhatjátok ti, de ennyit viszont nem ér meg az egész. A játék
túl komolyan veszi magát: a gumik kíméletlenül kopnak, egy nagyobb ráfékezéstől
abszolút hátrányban leszünk, ami persze érthető lenne, ha nem lenne a játék
többi része ízig-vérig arcade. A Codemaster négy év alatt sem lelt rá a járható
útra és sanda gyanúnk az, hogy jövőre sem fog.
Az
idei rész újító szándékkal bevezetett – valójában erőltetett töltelékrésze – a Classics
mód. Itt az 1980-as (és ’90-es évek, ha a Classics Edition mellett döntünk,
vagy némi pénzmagért beruházunk a DLC-be) legendás pilótái, autói, pályái és
szabályai köszönnek vissza. Pluszban itt lesz a britek legendás kommentátora Murray
Walker is, de az minket hidegen hagy. Ebben a játékmódban klasszikus
versenyeket és rivalizálásokat élhetünk át újra, amiket egykoron Tini Nindzsás
pizsamában láttunk a hajnali közvetítések közben, mialatt anyu és apu ránk
kiabált a takaró alól, hogy halkítsuk le a tévét. Az autók még rakoncátlan
szörnyetegek voltak, de a Codies itt is bakot lőtt. Nem sokban különböznek a
modern gépek irányításától, attól eltekintve, hogy még jobban csúszkálnak, és
hangjuk is másabb. De könyörgöm, a tisztelt fejlesztők nem látták, hogy Senna Monacóban
huszonvalahány éve mit művelt a volán mögött, kézi váltóval? Vettel és a társai
elmehetnek kukoricát kapálni, mert közelébe sem érnek ilyen tudásnak. S mi kapunk az F1 2013-ban? Félkész, fapados
belső nézetet, elkúrt látószöggel – valós vezetési élmény helyett.
Némi
extra azért még jut számunkra a Scenario módban, ahol előre meghatározott célok
és körülmények között kell diadalt aratnunk, mint például súlyosan sérült
autóval fejezzük be a versenyt, előzzük meg a csapattársunkat a rajtsorrend
utolsó helyéről indulva, stb. Dráma és feszültség ugyan kijár nekünk, de nem
hinnénk újra és újra nekiveselkednénk a kihívásoknak, ha már egyszer
teljesítettük azokat. A Time Trials már szóra sem érdemes, mivel időmérő a
versenyeken is van, meg aztán mi értelme van saját időnk döntögetésének,
mindenféle jutalom nélkül? Persze azért van egy kis varázsa az F1 2013-nak.
Túlságosan sok az esős futam, ami egyrészt izgalmas, elvégre alaposan
összekuszálja a kvalifikáción felállított sorrendet, másrészt annyira nem
hihető, hiszen ennyire nem lehet dinamikus az időjárás a valóságban. A
fejlesztők a ló túloldalára estek. Van abban némi spiritusz, amikor egy balul
elsült lépés következtében mégis pontos szerzünk, mentjük a menthetetlent, milliméterpontos
előzéseket hajtunk végre a továbbra is agresszív ellenfelekkel szemben – nem tagadjuk,
azért az F1 2013 tud izgalmas is lenni. De milyen áron?
A
multiplayerre is rágyúrtak az angolok, kezdve az offline osztott képernyő móddal,
a System Linkkel (amely manapság már ritka extra), de a RaceNet segítségével
heti kihívásokban vehetünk részt, találunk ranglistát, s ha versenyezni nem
akarunk, barátaink szellemképes idejét is döntögethetjük. Komplett kooperatív
karriert is végignyomhatunk, indulhatunk egyszerű versenyeken, illetve
cimboráinkkal együtt egy F1-es csapatot is menedzselhetünk. A GRID 2-vel
érvénybe lépett közösségi szellemet az F1 2013 is örökölte, ami mindenképpen
pozitívum. A látvány nem sokban változott tavaly óta, apróbb fejlesztéseket
köszönthetünk, s a klasszikus versenyek kaptak egy sárgás filtert – döntse el
mindenki maga, hogy bejön-e neki. A sebességérzetre még mindig lehetne gyűrni,
de nem kukacoskodok tovább.
Mit kapunk jövőre?
Az
F1 2013 apró lépéseket tett az üdvösség felé, de kétségkívül jobban sikerült
darab a tavalyi darabnál, de ettől eltekintve a sportág rajongói nem biztos,
hogy meg lesznek elégedve vele. Ez nem olyan játék, amely mellé leülsz egy fél
órát, elvégre tanulni kell, a tapasztaltabbak számára viszont a Classics módon
kívül nem sok újdonságot tartogat. A játékélmény sem felhőtlen: frusztráló,
olykor köszönőviszonyban sincs a valósággal, a nehézséggel való bohóckodás
némileg tompítja a kellemetlenségeket, de még mindig nem az igazi. A gyümölcs
tehát félig piros, félig zöld, harapásra sem édes, némi fanyar utóízt érzünk.
Persze jobb híján szerethetjük is, mondván éhes ember nem válogat – kíváncsian várjuk,
hogy a Codies mit tartogat a jövőre, az első next-gen próbálkozásra.
Szeretném megvásárolni az F1 2013-at. Viszont nem tudom, hogy a gépem hogyan vinné el. Arra gondolok, hogy milyen képminőséggel, beállításokkal stb...
Itt vannak a gépem adatai:
Processzor: Intel Core i3 4340, 2 magos, 3,6 GHz
Videókártya: Az alaplapon integrált: Intel HD Graphics 4600,
és van "rendes": Nvidia Gforce 8600 GT
Windows 7, 64 bit;
RAM: 4GB
A válaszokat előre is köszönöm.
Miért szerinted mik legyenek benne még? :D Algarve meg Bugatti, Nissan, Audi?
idióta
Pl. mivel Tielke szar pályákat tervezett ahol nem lehet előzni ezért kb. kitalálták, hogy védekezés közben csak egyszer lehessen irányt változtatni ez komolyan milyen már? Én emlékszem még mikor Alonso foggal körömmel védekezett Schumacher ellen és izgalmas volt. Izgalmas volt mert mindketten hajthatták a kocsit 110%on ami úgy el is romolhatott. Most meg jajj vigyázni kell mert elkopik a gumi és a sok millió dollárból kifejlesztett csúcsgépeket kb. az időmérőn láthatjuk maxon hajtva 1-2 körig.. Vicc ez már.
Emlékszem gyerekkoromból az izgalmas futamokra, soha nem lehetett előre tudni, hogy ki lesz a győztes, óriási csaták a pályán, izgalom, tankolás, több gumigyártó stb. Én csak azt sajnálom, hogy kicsivel nem korábban születtem, főleg a Hunt vs Lauda időszakban, igaz ezeket utólag pótolni tudtam, de mégse egyanaz...
De nem panaszkodhatom, ott volt nekem Senna, Prost, Berger, Piquet, Mansell, későbbiekben Schumacher, Hakkinen stb.
Ez volt még az az időszak, ahol számított az ember, a taktika, a tehetség, és csak ezután jött a technológia. Manapság ez felcserélődött. Legtöbb előzéskor mit látunk? Nem mást mint szélárnyék, DRS + KERS, és úgy otthagyja az ellenfelét, mintha teljesen más kategóriában versenyeznének. Nem történik semmi meglepetés, nincs az mint anno, hogy nem tudni ki mennyi benzinnel rendelkezik, hányszor fog tankolni, nincs több gumigyártó, így nincs az mint anno, hogy a konkurens cég jobb gumikat készít az adott futamra, ezért a gumiválasztás megkavarja a végeredményt, nincsenek állejtős előzések - hisz még a védekezést is lekorlátozták egyetlen egy ívváltásra.
Viszont örülök a Rush című filmnek, mert egy kicsit érezteti a mai fiatalokkal, hogy mekkora királyság volt anno az F1, és mi ez a szar, ami most megy....
A játéknak meg a tavalyihoz képest számomra csak annyi előnye van, hogy végre vezethetek néhányat azok közül a bitang jó klasszikus verdák közül :-)
Amúgy most kevésbé érzem jogosnak a kritikákat a játék irányába, pedig nagyon nem a szívem csücske ez a CM-féle bohóckodós F1. Az újjászületés óta viszont most először érzem azt a játékon, hogy nyomokban forma1-et is tartalmaz és valóban van benne kihívás. A Classic mód is jó móka, de Senna-t és a McLaren Honda-t kihagyni felér egy bűncselekménnyel.
Én nem utálom. Minden pilótának az a célja, hogy első legyen. Ő tehetséges, jó kocsija van, és első. Én is az első helyért hajtanék, ha ott lennék. Azért utálják sokan, mert szerintük unalmas az F1, mert mindig ő nyer, hát persze, hogy nyerni akar, hülye lenne nem nyerni. XD
A játék szerintem teljesen rendben, annyit add amennyit elvárok tőle.
Lehet állítgatni a kocsit ahogy akarom, variálhatom a taktikát ahogy én akarom. 7 pontnál többet ér!! Teljesen korrekt kis játék lett.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.