Vajon
mikor volt igazán szórakoztató a népszerű PlayStation-exkluzív széria? A
többjátékos módot erőltető tavalyi QForce? Semmiképp. Sokkal korábbra kell
visszamennünk. Talán a 2009-es A Crack in Time lehet a mérvadó, ám az
Amerikában Into to Nexusként ismert új epizód is beállhat az elődök mellé,
szégyenkeznivalója nincsen. A durhami Insomniac pedig hiába is próbált új
frencsájzba belevágni, nem járt sikerrel – legalábbis a tavasszal megjelent
Fuse csúfosan elhasalt mind a kasszáknál, mind pedig a kritikusoknál. Csak a
Resistance és a nagy fülű intergalaktikus igazságosztóról szóló produktumok
állják meg a helyüket. Mi lehet a siker receptje? Humor, csiszolt irányítás,
látványos helyszínek és néhány új fegyver és kütyü. Több már nemigen kell az
egyszeri rajongónak. Mi is ráharaptunk.
Ha
eddig kimaradt volna a széria, akkor értetlenül vakarod majd a fejed egy-két
ponton, hiszen a Nexus a négy éve megjelent rész egyenes
folytatása. A játék remekül nyit, az első intermezzó után máris a lecsóba csapunk:
hőseinknek ezúttal egy rendkívül veszélyes boszorkányt, bizonyos Vendrát
szállítják le az illetékes szerveknek. Hamarosan megjelenik a színen Vendra
testvére is, aki azon nyomban ki is szabadítja a nővért és főszereplőink kis
híján balesetet szenvednek. A cselekmény továbbra sem ül le: folyamatosan
pörög, több látványos helyszínt járunk be azalatt a rendkívül rövid idő alatt,
míg a végére nem érünk. A fejlesztők tényleg kitettek magukért: jókat kacagunk
a poénokon, nagyokat pislogunk a fordulatokon, s bár régen ugye minden jobb
volt, patent kis sztorit hoztak össze nekünk. Tennivaló akad bőven:
bebörtönzött lényeket szabadítunk ki különféle dimenziók között ugrálva,
gyűjthető javak után kutakodunk, míg végül pont kerül az egész végére.
A mobilos mellékág
Egy percig sem unatkozunk, ha megszerzünk egy új képességet,
máris letesztelhetjük éles körülmények között. Hosszú átvezetőkkel nem
találkozunk, a ritmus egy percre sem törik meg. Meteorzápor közt szlalomozunk
gravitáció nélkül, golyózáport küldünk az ellenségre, gyűjtjük a sorozat
védjegyének számító csavarokat és anyákat, itt-ott a környezet romba dől a
ténykedéseink nyomán. A kihívás viszont nem a Nexus erőssége, egy csapásra
belelendülünk, az ellenfelek nem okoznak áthatolhatatlan akadályt. Mindezt
tetézi a játék rövidsége: négy öt-óra alatt eljutunk a stáblistáig, persze csak
akkor, ha nem figyelünk az összeszedhető tervrajzokra, aranykulcsokra és a
bajnokságra. S miért ne figyelnénk? Főleg, hogy minden extrát (köztük az
überdurva Omega-fegyverek) csak második végigjátszásra, a New Game+ üzemmódra
bökve érhetünk el.
A
recept megszokott összetevőin nem mindig célszerű változtatni, ezt az Insomniac
is jól tudja a családi kooperatív mókára kihegyezett All 4 One és a Conquest játékmódot
erőltető multis QForce után. Ezzel szemben a Nexus egy vérbeli single cím, ahol
az akció mellett elég nagy szeletet hasítanak ki a tortából a platformelemek,
persze olyan finomságok is feldobják az egészet, mint az apró robot, Clank
kétdimenziós pályái. Barátunk labirintusszerű környezetben tevékenykedik,
számos puzzle-t megoldva, azzal a céllal, hogy a Nether Beasteket visszahozza a
való világban. Önálló játékként is megállnák a helyüket ezek a szakaszok, mi is
imádtuk. Bárhogy is csűrik-csavarják a dolgot a készítők, a Nexus még így is
pofátlanul rövid, ami annak tükrében, hogy a játék letölthető formában is
megjelent, ráadásul baráti áron, így már nem is olyan nagy hiányosság. Pluszban
a dobozos verzióhoz a Ratchet & Clank: Quest for Bootyt aktiváló letöltőkód
is jár.
Valamirevaló
szerkentyűk nélkül a produktum nem érne semmit. Szerencsére új fegyverek
tekintetében szárnyal a srácok fantáziája, itt van például a Winteraiser nevű
alkalmatosság, amely a Jingle Bells dallamaira hóembert csinál az
ellenfelekből, akiket így játszi könnyedséggel törhetünk szilánkokra. A Grav
Tether pedig két megnyitott portál között akadálytalanul haladhatunk keresztül,
hasonlóan a Portal-féle fegyverhez. Mindez kiegészül a mágneses gravitációs
cipővel, amivel könnyedén haladhatunk előre a súlytalanság állapotában is.
Elveszni nem fogunk, az L1-el előcsalható célzórendszerrel nem fordulhat elő
az, hogy nem oda repülünk, ahová akarunk. Van nekünk egy Nightmare Boxunk is,
amely szinte megbabonázza az ellenfelet, odacsalja magához, majd robban egyet,
rémisztő koponya jelenik meg a szerencsétlenek előtt, akik aztán fejvesztve
menekülnek. Illik tudni rólam, hogy az olcsó poénok az őrületbe kergetnek, ez a
poén viszont már elsőre beütött nálam. Az új kütyük és mordályok szerencsére
használhatóak, nem egyszer használatos eszközök.
Hősünk
szintet lép, ám a fegyverfejlesztésekhez Raritanium-kristályok szükségesek,
amikre a játék világán bukkanunk rá. Egy
valódi RPG-szerű képességfa áll a rendelkezésünkre, ahol nagyobb tárral,
gyorsabb tűzgyorsasággal vértezhetjük fel fegyvereinket. Ráadásul van is
értelme: az Omniblaster már magában is egy ütős mordály, hát még akkor, ha az
upgrade után egyszerre kettő lesz nálunk. Kár, hogy pont ezek miatt az
apróságok miatt mondható könnyűnek a Nexus. Mit kínál még a játék? Visszatérhetünk
a korábban már bejárt területekre, összetörni az összes épen maradt ládát.
Nekiveselkedhetünk a Challenge módnak, s a kihívások teljesítése után
koncepciós rajzokkal bővül a repertoár. A maximalisták bepróbálkozhatnak az
összes aranycsavar megtalálásával, de ez már fokozott körültekintést igényel, s
nem is biztos, hogy megéri: egy idő után az élmény kissé elfárad. Persze a
tősgyökeres rajongókat ez nem igazán zavarja.
Minden
kurtasága ellenére a Ratchet & Clank: Nexus fantasztikus játék, igazán
minőségi platform-cím, de az idei év szerencsére kedvezett a műfaj
szerelmeseink: Rayman új kalandja mellett nem kellett messzire mennünk a
PS3-tól: volt itt Puppeteer, meg számos régi klasszikus remake-je. Miért pont
az Insomniac alkotására mondanánk igent? Igazi innovációt nem találunk benne,
csupán a meglévő elemeket gyúrták össze, adtak hozzá némi pár új tárgyat, de a
jól megszokott játékmenetet kapod, s nem többet. A multiplayerről is le kell
mondanunk, pedig a QForce-hoz hasonló kontrollpont-foglalós mókát el tudtunk
volna viselni. Vagy tényleg zsákutcának bizonyult a tavalyi epizód?
A
grafika tényleg pazar, színes-szagos látványvilág tárul eléd, vicces karakterekkel,
futurisztikus és változatos szintekkel. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a
legszebb Ratchet-játékról van szó, s bőven a kifinomult, generációvégi
állapotokat tükrözi. A framerate stabil, a kód jól optimalizált. Mindezek
tetejébe az hangzásvilág is mestermunka, kiváltképp a szinkron, minden fegyver
pukkanását egyfajta paródiának is felfoghatjuk, persze soha nem válik
tolakodóvá. A zenék jól illeszkednek a képernyőn látható eseményekhez, igazán
epikus, pergős darabokat kapunk a pénzünkért. Komédia az egész, de abból a
minőségi értéket képviseli.
Készül a filmváltozat
Az
Insomniac kisujjból kirázta a kötelezőt: a Ratchet & Clank: Nexus méltó
megkoronázása a PS3-as korszaknak. Önállóan is élvezhető, ráadásul az irány
végig ott hevert a készítők orra előtt, felesleges volt az elmúlt években
kísérletezni, a sorozatot az egyszerűsége teszi naggyá. Kifinomult irányítás,
humoros sztori, folyamatos akció és precíz platformrészek – mindent megtalálsz
a játékban, ráadásul nyomott áron. Bízunk benne, hogy PS4-es is folytatódik a
két jóbarát kalandja, ám előbb a folyamatosan változó világgal operáló, parkour
elemekkel megspékelt Sunset Overdrive-on rakja össze a stúdió – ezúttal Xbox
One-ra. Reméljük a lelkesedés delejes ötleteket szül majd.
Ja, a hosszúsága meg elég rövid. Ez a mondat a cikk írása és átolvasásakor se szúrta a szemeteket amúgy?
Amint tudom ezt is kipróbálom.
És abban én is bízom, hogy Ps4-re is kapunk részt/részeket belőle!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.