Kishazánk
fejlesztőstúdióitól soha nem állt távol az RTS-műfaj, gondoljunk csak a múlt
évtizedben sikert sikerre halmozó Stormregion Panzers-sorozatára, vagy a
Digital Reality Imperium Galactikájára (a D-Day-t és a Desert Rats vs. Afrika Korpsot inkább hagyjuk). A
4Flash Interactive viszont újoncnak számít, így a Strategy First gondozásában
kiadott Timelines: Assasult on Amerika számos gyermekbetegséggel küzd. Fapados,
klasszikus normákat meglovagló valós idejű stratégiával van dolgunk, ám hiába
áll szilárdan a csupasz mechanika, egyszerűen képtelen újat mutatni, leragadt
valahol a kétezres évek közepén. Ennek ellenére egy alternatív történelmet mutat
be, ahol a németek már Amerikát ostromolják, ami mindenképpen érdekes.
1942
nyarán, az egyik első amerikai kommandós osztag, az OSS sikeres merényletet
hajt végre Hitler ellen, amely alaposan kicsapta a biztosítékot a németeknél,
így a Szovjetunió helyett az Egyesült Államok felé fordul a Harmadik Birodalom
figyelme. A császári Japánnal karöltve közös inváziót indítanak Amerika ellen,
a mi feladatunk pedig az, hogy visszaverjük a betolakodókat. A történet tehát
érdekes, kár, hogy a kampány 12 küldetésében semmi olyan nincs, amit ne láttunk
volna korábban. A cél az, hogy leradírozzuk a nácikat a térképről, mindezt
kiismerhető dramaturgia és monoton játékmenet mellett. Az egységek száma hozza
a kötelezőt, egyetlen érdekes pont, hogy a két fő frakció felhozatala mellett
találunk magyar, szlovák, román és orosz egységeket is. Összesen kilenc nemzet
veszi ki a részét a háborúból.
Minden
oldalnak megvan a párja az ellentétes frakciónál, azonos nehéz és könnyű tankokkal,
tüzérséggel, szanitécekkel és más gyalogos bakákkal. Mindegyikük fejleszthető
is, de csak megadott keretek között, e tekintetben nem rugaszkodott el
túlzottan a készítők fantáziája, ne várjon senki sci-fi-beütést a játéktól. A
játékmenet során elsőként felépítjük bázisunkat, felhizlaljuk hadseregünk
létszámát, az ehhez szükséges nyersanyagot az elfoglalt kontrollpontok
biztosítják a térképen fellelhető rádiótornyok képében. A kezelőfelület túl sok
információt nem vonultat fel, viszont hozza a kötelező dolgokat: egységeinket
csoportba rendezhetjük, bármikor válthatunk közöttük, a hasonló típusúak
kijelöléséhez elég egy duplakattintás. Az oktatómód számos apróság felett
átugrik – ez az egyik, szerencsére a 4Flash csapata a segítségünkre sietett egy
email formájában.
Úgy
vettük észre, hogy a harcok során nem az okos taktikai döntések érvényesülnek,
minden kellemetlenségen át lehet vergődni egy nagyobb hadsereggel. Gyorsan
gyártsunk le egy kisebb csapatot, majd irány a legközelebbi rádiótorony, s az
így nyert erőforrással duzzasszuk fel a seregünket akkorára, amekkorára csak
tudjuk. Az események gyorsan pörögnek, nincs idő bonyolult döntések
meghozatalára. Ha a rushra gyúrunk, elkerül minket a baj és az ellenség
intelligenciája sem erőlteti meg magát, öngyilkos akciókba kezd, mi pedig
nevetve legyűrjük a legnagyobb ellenállást is. Aki gondolkodni szeret, inkább
más elfoglaltságot keressen, itt a „sok lúd disznót győz” elv érvényesül.
A
többjátékos mód már más tészta, az akár 1vs1, vagy 4vs.4-es küzdelmek során már
nem kell az M.I. botorságai miatt aggódnunk, de a komoly stratégiai mélység
innen is hiányzik, a zerg-taktikán nevelkedett piperkőcök itt is hozzák a
kötelezőt, a győzelem kulcsa itt is haderőnk nagyságágában rejlik. Pontokat
gyűjthetünk és feljebb lépdelhetünk a ranglistán. Ha egy jobb játékos győzünk
le, extra pontok ütik a markunkat. Lehet, hogy ez néhány játékos számára
szórakoztató lehet, de nem hinnénk, hogy a veteránok otthagynák a jól
bejáratott címeiket a Timelines kedvéért, főleg, hogy a StarCraft II és a
Company of Heroes 2 ellen esélye sem lenne. Oké, nem egy súlycsoportban
versenyeznek, de a designnal kapcsolatos rossz döntésekre nincs mentség.
A
14 eurós ár kissé borsos a Timelines: Assault on Amercáért, főleg hogy minden
porcikájában átlagos alkotással van dolgunk, magyar fejlesztők ide, szerény
költségvetés oda. Nem ezzel a stratégiával ugrunk vissza a műfaj élvonalába,
igazából csak azok számára ajánlható, akik egy túlbonyolításoktól mentes,
szerepjátékos elemekre fittyet hányó oldscool RTS-re vágynak. Egy alternatív
második világháborút felvonultató történet kellemesnek mondható, kár, hogy az
idejétmúlt látvány és játékmenet alaposan rányomja a bélyegét az egészre.
Kíváncsiak vagyunk, hogy a 4Flash csapata megfogadja-e a kritikákat és olyanra
faragja a második játékát, amely előtt mi is meghajolunk.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.