A
német Egosoft termékeiről sohasem rítt le a germán precizitás, habár a
legutóbbi alkotásuk, a 2005-ben megjelent X3: Reunion mégis stabil rajongóbázis
állított maga mögé. Űrszimulátorokkal nemigen vagyunk ellátva mostanság, épp
ezért vettük jó néven, hogy a csaknem nyolc évnyi fejlesztés után révbe ért a
jelentős reformokat ígérő X Rebirth. A csontkemény stílusnak fittyet hányva a
cél az volt, hogy az újoncok számára is fogyasztható formában tálalják fel a
kereskedéssel, bányászattal és harcokkal implentált produktumot. Talán az
alkotás több lenne, ha minden maradt volna a régiben - az újító szándék
észrevehető, de nem elég kidolgozott ahhoz, hogy létjogosultsága legyen. A
csalódottságunkkal nem vagyunk egyedül, a fejlesztők a csillagokat is leígérték
az égből, de azok maradtak a helyükön.
Miről
is szól a játék? Adva van egy űrhajó, aminek mi vagyunk a kapitánya. Előttünk
az egész galaxis, ahol azt csinálhatunk, amihez kedvünk van. A kampány szépen
végigvezet minket a lehetőségeken, melyek – valljuk be – eléggé korlátozottak.
A küldetések kiismerhetőek, s pár óra játék után már nem is tudnak újat
mutatni. Hősünk Ren Otani, a feltörekvő szerencsevadász, aki megpróbál ügyesen
lavírozni a szembenálló hatalmak között és kivenni a részét a háborúból. Habár
csak a saját hajónkat, az Albion Skunkot irányíthatjuk, később már a kereskedő-
és bányászhajóknak is adhatunk parancsokat, de csak a saját portánk körül
sepregethetünk közvetlenül. Másodpilótánk, Yisha, a videojáték-történelem talán
legidegesítőbb társa. Folyamatos, súlytalan csacsogása, kommentárjai átlépik az
elviselhetőség határát, jelenléte felesleges, nem segít a kiélezett
helyzetekben, magvas tanácsokkal sem lát el minket.
A
kezelőfelület nem eléggé felhasználóbarát, a kívánt menüpontok megtalálása
felesleges kattintásokkal teli, a gyors billentyűkombinációkról, a teljesen
átvariálható kiosztásról lemondhatunk. Ha kereskedni szeretnék, azaz fontos
cuccokat vásárolni, vagy eladni a megszerzett nyersanyagokat, végig kell
szlalomoznunk az űrállomásokon, megtalálni a kívánt kereskedőt. Az árat a
kereslet-kínálat befolyásolja, valamint az, hogy milyen viszony állunk az
eladóval. Ha különféle mellékküldetésekre fáj a fogunk, kénytelenek leszünk az
állomások körül grasszálni a hajónkkal, hátha a sült galamb a szánkba repül.
Lutri, hogy az adott feladatot képesek vagyunk-e teljesíteni, mivel nem
találunk átlátható listát az aktív missziókról és azok nehézségi szintjéről.
Minden a véletlenen múlik, ez pedig újabb ősz hajszálakat eredményez.
Ha
már az állomások szóba kerültek, jegyezzük meg, hogy mindegyiket végigjárhatjuk
belső nézetben, cseveghetünk az NPC-kkel, nézelődhetünk, okosodhatunk,
kapcsolatokat építhetünk, embereket toborozhatunk stb. Igen ám, csakhogy az
élvezet az első pár helyszín után tova száll, mivel azok ismétlődővé válnak, s
szinte ugyanúgy néznek ki. Hasonló a helyzet a karaktermodellekkel: ugyanolyan
férfi és női klónok néznek ránk mindenhonnan, csupán az öltözék változik, a
darabos mozgás nem. A párbeszédekben sincs nagy változatosság, hiába is
próbálja ránk erőlteti a program a személyes kontaktust, a gyatra szinkrontól a
falra mászunk. A bejárható űrállomásokban egyszerűen nincs potenciál, a funkció
gyorsan értelmét veszti.
Az
univerzum bejárása sem megy simán. A manuális irányítás egy idő után alvó
sofőrökhöz vezet, jó ötlet lenne a robotpilóta, de ez is unalmas percekkel
kecsegtet. A zónákra osztott világűrben forgalmas sztrádákon közlekedhetünk,
amivel kicsivel rövidebb ideig tart az A-pontból B-be való eljutás. Ha a
letérőt elvétettük, mehetünk újra körbe, nem tudunk megfordulni, vagy
visszatolatni. A harc ismét egy félkész elem. A pilótafülkében lévő műszerfal a
fél képernyőt kitakarja, kis hely jut az ellenség becélzására. Tovább nehezíti
a dolgokat, hogy a mesterséges intelligencia látszólag minden logika nélkül
cikázik előttünk, s áldjuk majd az égieket akkor, ha képesek leszünk célra
tartva tüzelni egy ilyen felfordulásban. Sajnos űrhajónkat nem fejleszthetjük
rettegett rombolóvá, lomha, lassú és még rosszul is kormányozható, lecserélni
meg nem lehet.
Hiába
duzzasztjuk fel flottánkat, a felségjelünk alá tartozó hajók képesek
minduntalan elakadni. Ezzel együtt kell élnünk, ha komolyabb karrierre vágyunk,
mert később már olyan hatalmakkal akasztjuk össze a bajuszt, akik ellen a
magányos farkasok gyors elvéreznek. A bugok, a félkész megoldások és a rossz
irányítás dacára az X Rebirth egyetlen aspektusában kényszeríti térdre a
konkurenciát, de még úgy általánosságban az egész PC-s felhozatalt. Ez pedig a
grafika, amely egyszerűen magáért beszél. Ilyen részletesen megalkotott
galaxist, minden apró résztvevőével, tűéles textúráival, bámulatos
fényeffektjeivel ritkán látni, de ennek is megvan az ára: a produktum gyatrán
optimalizált, még csúcsgépeken is 15-20 fps-t produkál.
Az
X Rebirth nagy szerencséje, hogy a nyilvánvaló öngólok ellenére is lehet
szeretni. A rajongók több hiányosságot megoldottak már modok formájában, de az
Egosoft sem ül a babérjain, néhány hónap múlva akár játszható formába is
kerülhet a játék. Bár kétlem, hogy a szemellenzős rajongókon kívül a többiek türelme
kitart addig. A gazdasági rész úgy-ahogy rendben van, a lehetőségek adottak, a
galaxis számtalan lehetőséget tartogat, a jónak mondható tutorial segítségével
még az újoncok sem pislognak majd tanácstalanul. Ám az X Rebirth jelen
formájában eléggé harmatos próbálkozás, az újrakezdéshez többet kell a tejbe
aprítania.
Majd újrakezdtem, mert sok sok fantáziát láttam a játékban és egy lehetőséget még megszavaztam neki. Az eredménye annyi lett hogy egy korábban tök könnyedén megcsinált küldetésben akadtam el ugyanilyen szinten ... másnak is volt ugyanez a hiba de megoldást senki nem tudott mert akinek ilyen bugja volt az nem tudta megoldani akinek meg nem az meg egyszerűen nem értette meg hogy mi a hiba minden másról beszéltek csak azt nem fogták fel amiről mi a buggal rendelkezők beszélünk ...
Kész a játék le van törölve és soha de soha többet nem adok neki új lehetőséget és miért? Mert telljes áron vesztegetik ezt az alfának is rossz verziót és hazudnak ! össze-vissza hazudnak a játékról ez a játék 2 pontot azért ér meg mert a textúrák fele szép ismétlem a fele! Ezalatt a 2 hét alatt annyira körbejártam kínomban a világot hogy észre kellett vegyem hol találkoznak a 8 évvel ezelőtti és a manapság készített textúrák ... ocsmány dolgok vannak benne és annyi energiával amennyit az eltakarásukra elrejtésükre szántak inkább megcsinálhatták volna őket újra...
Az npc-k meg gusztustalanok.
Az meg hogy a moddereknek kell kijavítani a játék 70%-át az pedig szánalmas!
Aki gondolkozott a megvételén annak most mondom, hogy SOHA ne tegye soha ne támogassa őket egy ekkora átverés után! Lejáratták magukat.
És miért mondom ezt ? Mert akiben egy kicsi kíváncsiság is van efelé a játékstílus felé, abból maradéktalanul kiöli ez a játék és netalántán, ha majd valaki(k) csinálnak egy sokkal jobbat már ahhoz se lesz kedve.
Az már a készítők sara, hogy így tárták a közönség elé...
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.