Batman: Arkham Origins Blackgate Deluxe Edition teszt
- Írta: zoenn
- 2014. április 16.
Alapvetően
nincs gond azzal, ha egy korábban 3DS-re és Vitára megjelent alkotás hónapokkal
később PC-n és nagykonzolokon is tiszteletét teszi. Lehet ezt jól is csinálni,
lásd az Assassin’s Creed: Liberationt, a Castlevania: LoS – Mirror of Fate-et,
vagy a Resident Evil: Revelationst. Ez csak akkor működik, ha az alapanyag
elbír egy HD-verziót. A Batman: Arkham Origins Blackgate nem ilyen: unalmas,
kiismerhető és a képregényes átvezetőket leszámítva még csúnyácska is. Nyilván
nem a vizuális orgia miatt ruházunk be egy handheld felmenőkkel bíró alkotásba
és még azt is elnézzük, hogy a kompakt, gyorsan ható élményt eredetileg nem is
kanapéra vagy egérre szánták. A fejlesztőcsapatról túl sok érdemlegeset nem is
árulhatunk el: az Armature Studio 2008-ban alakult a kedvelhető Metroid Prime
3: Corruption kulcsfiguráiból, ez a csapat rakta össze a Metal Gear Solid HD
Collectiont és az Injustice PS Vitás változatát, de ezzel be is fejeződött a
múlt taglalása. Viszonylag friss csapatról van szó, amely egyelőre bátortalan kísérletező
kedvvel lép a tettek mezejére.
A
címben szereplő Deluxe Editon nem pusztán felhúzott grafikára utal, hanem arra,
hogy a játékmenet is változott kissé, ugyanakkor az alapok változatlanok, a
korábbi hibák is megmaradtak. A Blackgate egy oldalnézetes beat’em up, amely
2,5D-s grafikával próbál meg a képernyők előtt marasztalni – több kevesebb
sikerrel. A Metroid és a Castlevania korábbi részeire jellemző játékmenet marad
túlsúlyban, de számos ötletet átvesz a nagytestvér Originstől is. A baj az
egyensúlyban keresendő: a texasi fejlesztők képtelenek voltak eldönteni, hogy
vajon a mászkálós-harcolós vonalra gyúrjanak-e rá, netán a nyomozásra és a
kölcsönvett ötletekre. Mindenből kapunk valamennyit, de a játék egyik eleme sem
kiemelkedő. Így már sejthető a végeredmény.
A
Blackgate animált, képregényes átvezetőkkel operál, nincs ezzel semmi gond,
egészen addig, míg az anyag valódi grafikája be nem mutatkozik, ami ismétlődő
pályaelemekkel, jellegtelen és idejétmúlt karaktermodellekkel operál. A
történet szerint Joker és talpnyalói lázadást szítanak a híres Blackgate
börtönben, Batman pedig elhatározza, hogy rendet rak az intézmény falain belül,
leveri a zavargást és felelősségre vonja a tetteseket. Csel nélkül persze
semmire sem megy, mindent észrevétlenül kell csinálnia és csak akkor keveredhet
konfliktusba, amikor feltétlenül szükséges. Javarészt szellőzőjáratokban
kolbászolunk, a továbbjutást jelentő ajtókat nyitogatunk és trükkösen intézzük
el a rosszfiúkat. Ez jól is hangzik, de nem az, nagyon nem az. A börtön
felfedezésén nagy hangsúly van, ide-oda szaladgálunk a pályákon, platformokon
ugrálunk, olykor ellenfelekbe botlunk, ám az egész játékot csak súlyos
kompromisszumok árán sikerült megvalósítani. Izgalom és kihívás nélkül pedig
huzamosabb ideig képtelen lekötnie a figyelmünket.
A
harcrendszert érezhetően a nagytestvér Freeflow-megoldása ihlette, csupán a
lehetőségeink kötöttebbek. Önmagában már ez is baj, pedig Batman számos harci
képességgel rendelkezik. Ott van az alapvető támadása, amivel üt és rúg, de
kitérhet a beérkező csapások elől, netán köpenye suhintásával ideiglenesen
megzavarhatja a bűnözőket – pont úgy, mint a sima Originsben. Jobb esetben
egyidejűleg maximum három-négy ellenféllel csapunk össze, a mezei rosszfiúk
legyőzésével nincs is gond, de az igazat megvallva, a bossokkal sem, de azokból
kevés van és egy igen egyszerű taktikával mindegyikük legyőzhető. Az egész
rendszer olyan, mintha a jól ismert szisztéma herélt változata lenne.
Ideig-óráig szórakoztató, de később már túlságosan érdektelenné válik. Nem lesz
veszélyérzetünk, hiányzik a dinamikusság, pedig a Freeflow egyszerű alapokon
nyugszik, mégis kellően mély rendszert takar. Itt viszont nem.
A
börtön minden apró zegzugába érdemes betekinteni, hiszen új eszközökre,
kincsekre és ideiglenes bónuszokat nyújtó power-upokra tehetünk szert.
Térképünk egy szép kérdőjellel készségesen jelzi nekünk a titkokat, amiket egyelőre
rejtve vannak előttünk, nekünk kell felkutatnunk azokat. E tekintetben a játék
működik, a felfedező kedvűek megtalálják a számításukat benne, ráadásul a már
említett power-upok megkönnyítik a boldogulásunkat, pluszban az új öltözékekért
is érdemes nyitott szemmel járnunk. A nyomozós szekvenciák viszont
félresiklottak, a baj leginkább abból adódik, hogy esetenként túl hosszúak,
értékes perceket töltünk azzal, hogy tétlenül mazsolázunk. Batmannek gyakorta használja
a detektív módot, amivel az árulkodó nyomok után kutat. A folyamat addig tart,
míg a szkenner állapotjelzője fel nem töltődik – mondanunk sem kell, hogy az
elgondolás és a kivitelezés fele annyira sem élvezetes, mint a nagygépes
Originsben. Az már csak hab a tortán, hogy amikor interakcióba lépünk egy
tárggyal (szellőzőrácsot feszítünk fel és hasonlóak), egyetlen gombot
nyomkodunk kifulladásig – a fejlesztők ezzel szimbolizálják hősünk izmainak
megfeszülését. Sablonos és idejétmúlt designról tanúskodik, én már a fő
játékban sem szerettem – lehet ezt innovatív formában is tálalni.
A
handheld verzióban szereplő puritán felülnézetes térképet számos bírálat érte,
szerencsére a Deluxe kiadásba már egy háromdimenziós, többszintes és informatív
verzió került bele. Nagyságrendekkel használhatóbb, mint a korábbi, ám vannak
még gondok vele, ami igazából nem a térkép hibája, hanem a Blackgate börtön
szövevényes elrendezéséé. Ha rápillantunk, szinte elmegy a maradék kedvünk is,
a pályákat rengeteg szellőző és titkos járat tarkítja, amiket szaggatott piros
vonalak jelölnek – olyan az egész, mintha a kis öcsi filctollal a kezében szórakozott
volna a nagypapa világatlaszával. Az irányítás nehézkes és lassú, de nem velünk
van a baj, egyszerűen a játék ilyen. A harccal nincs gond, olyankor gyorsan
követik egymást az események, de ugye a játékidő túlnyomó többségében mászkálni
fogunk.
Ami
a vizuális hatásokat illeti, a textúrák még csak-csak megállják a helyüket, de
az animációkról ugyanezt nem mondhatjuk el. Túlságosan elnagyolt az egész, a
statikus környezet változatosságával komoly gondok vannak, negyedóra után már
unni fogjuk az atmoszférát. Az Arkham Asylum megmutatta, hogy egyetlen helyszín
is lehet megnyerő, addig a Blackgate fantáziátlan, túlbonyolított és nem
hinnénk, hogy többséget - a legbátrabb rajongókon kívül - huzamosabb ideig le
tudja kötni. A szinkron viszont jó, a gonosz karakterek játéka megnyerő, mint
mindig, viszont a mezei ellenfelek modelljei ismétlődőek és intelligenciájuk is
kiismerhető. Az alkotás olyan, mint egy szimpla mobiljáték lenne: összecsapott
és több aspektusában is javításra szorul.
Kiknek
is ajánlható a Batman: Arkham Origins Blackgate? Tény, hogy rövid szakaszokban
még élvezetes is lehet, játékideje sem valami hosszú, és ha megbarátkozunk a
gondolattal, hogy tökre egyforma folyosókon és helységekben kavarunk hosszú
perceken át és a harc is a megszokottnál egyszerűbb szisztémát használ, de a
történet kibogozása még élvezetes is lehet. A probléma abból adódik, hogy ezt a
mellékágat komolynak szánták, ha a fejlesztők inkább a képregényes vonalra és
az arcade stílusra mentek volna rá, örömünk is erőteljesebb lenne. Ha valami
tekintélyes leárazás során szert teszel rá, egy unalmas délután erejéig elő
lehet venni, vagy bármikor, ha már egyáltalán nincs lemaradásod az
Arkham-játékokban.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.