Kísértetek
márpedig vannak, talán már ti is találkoztatok párral, még akkor is, ha ez nem
tudatosodott bennetek. Elhunyt szeretteitek nyomán felkapcsolódó villany, hideg
fuvallat, működésbe lépő rádiók – ha fogékony vagy a túlvilági dolgokra,
biztosan tapasztaltál már hasonló eseteket. A Square Enixet mostanában divat sárral
dobálni, pedig a Murdered: Soul Suspect remek példa arra, hogy a kiadó
kísérletező kedvében van. Egy új sorozat megjelenését mindig nagy érdeklődés
követi, pedig a redmondi Airtight Games csak egy ismerős koncepcióra húzott rá
egy természetfeletti köntöst. A Murdered: Soul Suspect egy harmadik személyű
nézőpontot használó detektívjáték, melyben nem találunk sok akciót, sem pedig
nyitott terepet, elsősorban nyomok után kutatunk, levonjuk a konklúziót, majd
egy új területre tévedünk, ahol kezdődik minden elölről. Ráadásul a narratíva
is teljesen lineáris, így a szellemlét bizony határok közé szorul, függetlenül
attól, hogy átjárhatunk a falakon és olvashatunk az élők gondolataiban.
A
történet Massachusetts államban játszódik, Salem városában. Igen, a város a
boszorkányperektől volt hangos az 1700-as évben, ám napjainkban is kellő
misztikum járja át az utcákat, hiszen egy rideg sorozatgyilkos szedi
áldozatait. Főszereplőnk, Ronan O’Connor hajdanán bűnözőként tengette életét,
ám jó útra tért, megházasodott és rendőr lett belőle, mert rablóból lesz a
legjobb pandúr, ugye? A Murdered tűrhetően nyit: főszereplőnk majdnem nyakon
csípte a Harangos Gyilkost, aki egy fondorlatos csellel kilöki hősünket a
társasház ablakán, s ha ez nem lenne elég, Ronan saját pisztolyával agyonlövi.
Ám a férfi mégsem élhet boldogan a túlvilágon elhunyt feleségével, szellemalakban
visszatér a világba, s csak akkor nyerheti el az üdvösséget, ha nyakon csípi
gyilkosát. A feladat nem könnyű, elvégre a gyilkos csuklyát és maszkot viselt, egészen eddig a rendőrök is tehetetlenek voltak. Egy elhunyt kislány segítségével Ronan hamar
szembesül a szellemlét előnyeivel és hátrányaival, de nincs ideje
önmarcangolásra, hiszen a gonosztevő még szabadlábon van.
A
rengeteg átvezetővel operáló kísértethistória kellően érdekes ahhoz, hogy a
témára fogékony játékosokat négy-öt órára maradásra bírja. Ronan piperkőc öltözködési
szokásaival bár nem értünk egyet, motivációi érthetőek, holtában sem hagyja
abba a dohányzást, karakterét egy csapásra a szívünkbe zárjuk. Salem pedig
ideális terep a nyughatatlan lelkeknek: depressziós hangulat ül a lakókon, a
komor atmoszféra szinte hasítható, nem kevés rejtély járja át. Ez a melankolikus
stílus végig megmarad, ám a játék nem esik át a ló túloldalára, nincsenek
eltúlzott horrorelemek, szellemként pedig nincs vesztenivalónk. Vagyis de: olykor
a pokolból előszökő démonok elől menekülünk – ha nem vigyázunk, könnyen
elrabolhatják lelkünket. Ha elbújunk előlük, majd a hátuk mögé somfordálunk,
egy egyszerű billentyűkombinációt lenyomva elpusztíthatjuk őket. Ennyi lenne az
akció – nem is kell több. A fejlesztők érezhetően csak a változatosságot
szerették volna feltornászni a bújócskázással, a jelenlétüktől nem lesz nagyobb
a feszültség, a felfedezés örömét nem rontják el, elvégre könnyen likvidálhatjuk
őket. És mi a helyzet a padlón tátongó pokoli lyukakkal? Kerüljük ki őket, vagy
szálljunk meg egy élőt, aki majd átsétál felette.
Ahogyan
a Ghost című filmben Whoopi Goldberg, úgy a Murderedben is találunk egy olyan
médiumot, akivel kapcsolatot teremthetünk. Ő egy fiatal lány, Joy, akit
természetesen a gyilkos is kipécézett magának. Nem véletlenül: látnoki
képessége idő előtt leleplezhetné a főgonoszt. Joy elsősorban az ajtónyitogatásnál
lesz a segítségünkre, minden más karakter túlságosan egyszerű, árnyaltságnak
nyoma sincs, céljaik, nézeteik jól követhetőek, nem is okoznak meglepetést.
Persze a gyilkos valódi kiléte sokáig nyitott kérdés marad, a készítők végig a nagy csavarra gyúrtak, ám a meglepetés erőtlennek bizonyul, egy kis rutinnal
kikövetkeztethető az, hogy ki a tettes. Így aztán a történet végét csak álmos
tekintettel üljük végig, a katarzis elmarad, s miután a stáblista lepörög,
hiányérzetünk támad. A Murdered meg sem próbál többnek látszani egy szimpla
szellemes sztorinál, ha jártas vagy az ilyesmiben, túlságosan amatőrnek látod
az egészet, máskülönben imádni fogod.
A
nyomozás már ismerős lehet, ha már megfordult a kezedben az LA Noire. Első
körben bizonyítékokat kell gyűjtenünk a helyszíneken; az árulkodó nyomokat
elszórva találjuk, ám a szemtanúkat és a rendőröket megszállva azok gondolatait
is kihallgathatjuk, vagy a feljegyzéseiket is elolvashatjuk. Bizonyos számú
nyom megléte esetén levonhatjuk a konklúziót - ilyenkor a program feltesz egy
kérdést, nekünk pedig a megszerzett információk közül a leghasznosabbakat kell
kiválasztanunk. Akkor sincs baj, ha nem találjuk ki elsőre a számunkra
szükséges infókat, bármikor próbálkozhatunk újra. Ha például a gyilkos egy lakásban
minden sarokba benézett, evidens, hogy keresett valamit. Az összefüggések
logikusak, túlzottan nem kell gondolkodni, a főbb nyomok elég beszédesek. Habár
detektívjátékról beszélünk, a fejtörők összetettsége köszönőviszonyban sincs a
Rockstar játékával, vagy a Sherlock Holmes-sorozat eseteivel. A pályák
bejárható része nem túl nagy, ráadásul teljesen lineárisak, viszont a
bizonyítékokat szépen eldugták bennük, így nem árt nyitott szemmel járni. Ha
végül összeáll a kép, egy átvezető után már indulhatunk is a következő
helyszínre.
A
város tele van apró emlékfoszlányokkal, amiket aktiválva számos
flashback-jelenetet nézhetünk végig. Nem mehetünk be minden házba, de ahová
igen, ott mindenek előtt találunk kell egy nyitott ablakot, vagy megvárhatjuk, míg
az élők tárják ki előttünk a bejáratot, aztán odabenn már szabadon
közlekedhetünk. Nem csak a saját bajunkra keresünk gyógyírt, néhai feleségünk,
Julia élete is tele van nyitott kérdésekkel, így azokra is választ kell
kapnunk. Persze nem kötelező a fő sztoriszál mellett másra is figyelni, ám Salem
lakói jó pár kibogozásra váró titkot rejtegetnek, ráadásul nem is kell messzire
mennünk, az adott helyszínen utánajárhatunk a dolgoknak. Ha ilyen módon
felszabadítjuk a kóborló lelkeket, tanúi lehetünk annak, ahogy az égbe
költöznek és elnyerik üdvösségüket. Találkozunk még olyan néma szellemalakokkal
is, ám közeledtünkre semmivé foszlanak - Salem múltbéli szellemképei ezek,
különösebb jelentőségük nincs. Az entitáslét előnye az is, hogy kisállatokat
szállhatunk meg, amiket irányíthatunk is egy darabig, néhány pályarészre csak
így juthatunk el. A kihívás nem tartozik
a játék pozitívumai közé, a keresgélésen kívül más agymunkát igénylő feladattal
nem találkozunk. Olykor előidézhetünk poltergeist-jelenségeket az élők
legnagyobb riadalmára, valójában a mechanika minden aspektusa túlságosan is
egyszerű, a játék végig fogja a kezünket. Minden nyomot a program már messziről
jelez, nekünk semmi dolgunk nincs, mint végigsétálni a játékon. Minden megy
magától.
A
Murdered: Soul Suspect nem tud újat mutatni az detektívjátékok műfajában, habár
az alapötlet életképesnek bizonyult, a túlzott behatároltság tropára is vágja
az érdeklődésünket és multira se számítsunk. A játékos egyszerűen nem tud kiteljesedni, gondolkodni
nemigen kell, a játék szépen rávezet a dolgokra. A grafika is időcsapdába
került, helyenként ugyan szépnek mondható, de összességében még az előző
generáció minőségi szintjét is alulról súrolja. Akik még csak most ismerkednek
a nyomozós játékokkal, gyorstalpalónak kiváló egy komolyabb cím előtt, a
történet is megéri a rászánt időt, a zenékkel és a szinkronnal sincs különösebb
probléma. Lehet, hogy velünk van a baj, amiért videojátékként tekintünk a
Murderedre, nem pedig egy interaktív természetfeletti thrillerként, de előbbi
műfajban is találunk jobb próbálkozásokat (LA Noire) és utóbbiban is (Beyond:
Two Souls).
Ez meg hiba szerintem.
Lehet hiba, mert amikor újrakezdés után odamentem a nyomhoz nem volt felfedve, újra fel kellett fedni, (ebből is egyértelmű az újrakezdés, és új mentés) az emléket azonban már nem engedte megnézni. (sok nyomot, fel lehet fedni az R2 gombbal, utána meg a kocka gombbal megnézni az emléket)
Amiket eddig felfedtem ilyen nyomokat, azok ott állnak felfedve, és visszalehet nézni az emlékeket ahol tárolja, itt meg újrakezdésnél nincsenek felfedve, és az emlékek közt sem találom. Egyszerűen nem értem, de igyekszem rájönni, keresgélni, aztán lehet játékhiba!?
A játék meg nagyon bejön, szeretem az ilyeneket. :)
Lehet, hogy nem javították, nagy bukás volt a game ha jól emlékszem, emiatt hagytam is, persze ettől függetlenül biztos tetszik sokaknak.
Egyszer én is bepótolom majd, de szerintem ez beragadt nálad.
Ha nem létfontosságú akkor tedd túl magad rajta, ha emiatt nem játszható tovább szerintem vége.
De ha csak infó kell, akkor ott a gameplay ahogy írtam is.
Sajnálom, utálom az ilyet én is :D
A kérdés, hogy hogy a fenébe fogom azt az emléket megtalálni, megnézni? Két ilyen eset is van.
Amikor újrakezdtem a pontot, akkor a nyom nem volt felfedve, nekem kellett felfedni, ez is arra utal, hogy valóban újrakezdés volt, és úgy van beállítva, na de akkor nem értem, hogy akkor miért nem engedi az emléket megtekinteni a nyom felfedése után?
Ha saját nincs akkor a játék mentette mentésekből válogass, vagy játszd újra a pályát.
De nem játszottam vele, így nem ismerem a felépítését, viszont a legtöbb játékban újra tölthetőek az adott epizódok.
Játékhiba egyébként, de nem tudom mi szükség az ilyen emlékekre.
Ha felhasználni játszd újra, hogy le tudd menteni, ha csak megjegyezni akkor egy gameplay videó megnézése is megteszi.
Remélem tudtam segíteni.
Bár nekem annó azt hiszem a Lost Planet 3-úgy került a kukába, hogy valami hasonló hiba miatt nem tudtam előre jutni.
Hiába töltöttem be újra a pályát stb;
Idegesítő tud lenni.
Ugye a nyomokat és az emlékeket rögzíti, mindig visszatudjuk nézni. Nos én találtam egy nyomot, belenéztem az emlékbe, majd mentem tovább. Fáradt voltam már, kikapcsoltam a Ps4-et, majd másnap arról a pontról kellett kezdeni. Odamentem ismét a nyomhoz az R2 gombbal felfedtem, AZONBAN MOS NEM ENGEDTE megnézni az emléket, nem ajánlotta fel a kocka gombot, amit szokott a nyomoknál. Újrakezdtem ezt a pontot, és megint ugyanez volt a helyzet.
Arra gondoltam, hogy mi van, akkor, ha azért nem lehet, mert elmentette az emléket, de akárhogy nézem egyszerűen nincs meg ez az emlék, nem lett elmentve, nem találom.
Ilyenkor mi a teendő? Hiszen minden nyom fontos, jobb, ha minden el van mentve, és utólag visszanézhető. Vagy ez játékhiba? Elsőre mentem oda minden okés volt, de miután visszakapcsoltam a ps-t nem engedi a nyomnál megnézni az emléket.
Kérem valaki segítsen, aztán én közben persze igyekszem rájönni, mert lehet így kell lennie, és valahol meg is van, vagy nem tudom. Köszönöm előre is.
Név szerint MURDERED: SOUL SUSPECT (1990 FT)
Én megvettem, számlát is kaptam róla és csak ennyit vont le a kártyámról!!!
Kezd erősödni bennem az érzés, hogy mielőbb be fogok szerezni egy Wii U-t vagy egy 3ds-t, a mostani játék felhozatalra tekintettel...
A sztori eddig érdekes (csak most kezdtem el.) de a ját3kmechanika olyan gyengus hogy azt nem lehet szavakba önteni. Menny ide, nyomj valamilyen gombot, megmondja hogy mire utal a nyom, menj a másikhoz, ott is megmondja.... És ez rohadt idegesítő föleg az L.A. Noire után. Bár sejtettem hogy nem lesz olyan jó.
Én azért a sztori miatt végigviszem, ha van pár szabad órája az embernek akkor nem feltétlenül rossz időtöltés.
A te véleményed miért lényegesebb akkor mint az enyém ha?
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.