A
legutóbbi konzolgeneráció végén – egy évvel ezelőtt – került a boltokba a
kaliforniai Naughty Dog megannyi szívet megdobogtató játéka, a The Last of Us.
Ha ízekre szednénk és minden egyes komponensét külön megvizsgálnánk, semmilyen
forradalmi megoldást nem találnánk benne, azon kívül, hogy az öregecske masina ma már megmosolyogtató erejét maximálisan kihasználta. A fejlesztők nem is akartak
újat mutatni, csupán egy megfelelő érzelmi lökettel felvértezett történetet
meséltek el a posztapokaliptikus Amerikában, életszerű szereplőket
felvonultatva, filmszerű, naturális átvezetőkkel operálva. Mindezek tetejében a
mechanikát végletekig csiszolták, szerény eszközökkel kellett a túlélésre
koncentrálni, az eldugott összetevőkből kezdetleges fegyvereket barkácsolhattunk
magunknak és a lőszert sem szórták két kézzel. Mire a sztori végére értünk, egy
elgondolkodtató és megható alkotást ismertünk meg, amely sokáig nyomot hagyott
bennünk. A PS3-as éra egyik legjobb, ha nem a legjobb játéka lett a The Last of
Us.
Időközben
persze generációt váltottunk, egyre-másra jelentek meg a korábbi játékok
felújított változatai, amit mind a játékosok, mind a kiadók is szerettek,
elvégre minimális befektetéssel lehet újra profitot termelni. Az újoncok duplán
jól járnak, hiszen ha netán kihagyták a legutóbbi konzolgenerációt, néhány
elismert cím láncfelvarrott változatával pótolhatják a hiányosságokat. A
különféle Remastered és Definitive kiadásoknak tehát van létjogosultsága, még
akkor is, ha süt róluk, a rókabőr-effektus. A rajongók hiába játszották
rongyosra a PS3-as verziót, a teljes vizuális kielégüléssel csak most szembesülhetnek,
illetve, ha netán kimaradt volna számukra néhány DLC, akkor most pótolhatják.
Bár a The Last of Us az a cím volt, ahol a grafika már korábban is masszív
lábakon állt, nyilván az erősebb hardver lehetővé teszi, hogy a motor
legtöbbször tartani tudja a 60 képkocka per másodperc sebességet, natív 1080p
felbontás és élsimítás mellett. A megduplázott fps-szám pedig teljesen új
távlatokat nyitott, a finomabb animációk és a kidolgozottabb textúrák pedig meghálálják
magukat az arra érzékenyek szemében - a különbség már az első percekben
nyilvánvaló. Ez nem üres mellébeszélés, mi is úgy éreztük, hogy egy teljesen új
játékkal nyomulunk, annak ellenére, hogy a pályák és a narratíva ismerős.
Tavaly
nyáron játszottam végig a PS3-as eredetit, most pedig úgy általam a
teszteléshez, hogy elkezdem a sztorit, és majd eljutok valameddig – úgyis a
technikai különbségekre voltam kíváncsi. Aztán nem így lett, Ellie és Joel
szívbemarkoló kalandja második nekifutásra sem engedett távol a képernyőtől, mindaddig,
míg a stáblista fel nem tűnt. A történet nem változott, nem kaptunk új
helyszíneket, vagy mellékküldetéseket – ha a szintén zseniális és jó pár játékost
pityergő kislánnyá változtató Left Behind DLC-t nem számítjuk. Még mindig álmélkodtam néhány
nyitottabb pályán, belenéztem a lenyugvó nap fényébe Lincolnban,
megfoghatatlan, már-már melankolikus élményt kaptam a Capitolium előtti téren,
ahol a burjánzó zöld természet utat tört magának a betonrepedések között.
Amikor
viszont nincs idő nézelődésre, banditákkal és fertőzöttekkel csaptam össze. Itt
tényleg nem fogjuk elsőre kiismerni a mesterséges intelligenciát. A zombik
ugyan ész nélkül rohannak felénk, de az emberi ellenfelek már összehangolt
támadásokat indítanak, a gyors reflexek mellett folyamatosan mozgásban kell
lennünk. Olybá tűnt, hogy a lövöldözős részek meghálálják a gyors
képfrissítést, a harcok dinamikusabbakká váltak, már első nekifutásra
teljesíteni tudtam olyan szakaszokat, is ahol – emlékeim szerint – legutóbb csak
többszöri nekifutásra sikerült. Nincs elmosódás, vagy más olyan tényező sem,
amely belezavarna az összképbe, ott voltam az események sűrűjében, rég
elfeledett épületkomplexumokban kutattam ellátmányok után, és még mindig
féltettem a rám a bízott gyermeket a veszélytől.
Hihetetlenül
magával ragadó az egész játék, a fejlesztőknek sikerült eltalálniuk az akció, a
dráma és az olykor mulatságos pillanatok megkapó arányát és a végső konklúzió sem marad el. Teszi mindezt fülbemászó zenei aláfestéssel, a menüben felcsendülő húrpengetés két másodperc alatt talál utat a lelkünkbe. A
változatos környezetnek és a mesteri atmoszférának köszönhetően egy perc
üresjárat sincs, ráadásul a kihívással sem áll hadilábon a The Last of Us: ha
ész nélkül törünk előre, a szűkös erőforrásaink hamar kiapadnak, ha nem lopakodunk,
és ha nem intézzük el csendben, hátulról az ellenfeleket, azzal szembesülünk,
hogy a tárunk kiürül, és egy törött deszkával a kezünkben nézünk farkasszemet a
túlerőben lévő ellenfelekkel. Persze hiába a megfontolt taktika, a körültekintő
előrehaladás, előfordul, hogy menekülőre kell fognunk, a gombák spóráitól
elkorcsosult zombik tömegével rohannak felénk, a Clicker névre keresztelt
bestia pedig egyetlen harapással képes leteríteni bennünket, ha kifogytunk a
hegyes bökőből. Ha pedig kettő-három ilyen szörnyeteggel ugrik a nyakunknak,
akkor garantáltan csúfosan elbukunk. Ez a fajta kiszolgáltatottság, nem kevés
izgalmat tartogat a számunkra, voltaképpen ez volt a készítők célja is, a játék
pedig ennek tökéletesen eleget is tesz. A The Last of Us esetenként egy megindító
történet a szülői gondoskodásról, máskor átmegy akciófilmbe, olykor pedig egy
kiélezett horror, ahol az árnyékokban bujkálunk a földöntúli rémségek elől.
A
játék az emberek elállatiasodásáról szól. Fajunkat megannyi veszély fenyegeti
és ezzel néhányan nincsenek tisztában, mert nem látnak messzebb az orruknál. A
média, az iskola, a politikusok és reklámszakemberek azt sulykolják belénk,
hogy mi vagyunk a tápláléklánc csúcsán, aknázzuk ki a természet erőforrásait,
vegyük el, amit megérdemlünk, hiszen erre való az ember, uralma alá vonja a
Földet. De mi van akkor, ha a bolygónk védelmi mechanizmusa betegségekkel
kívánja elpusztítani a rajta élősködőket? Logikus következmény ez, nem
véletlen, hogy a tudósok ezernyi bajra hívják fel a figyelmünket, de mi csak
legyintünk, nem vagyunk hajlandóak a jövőbe tekinteni, hiszen csak a mának
élünk. A The Last of Us egy alternatív és abszolút hihető jövőképet tár elénk,
az emberiség végét egy korábban csak rovarokra veszélyes gombafaj, a cordyceps mutációja
okozta. De lehetne akár az Ebola is, a lényeg a következményeken van, ám még a
zord körülmények között sem hal meg a remény, egy esély a túlélésre és a
társadalom újjáépítésére. S ha ennek kulcsa a kezükben van – pontosabban mellettünk,
egy kislány képében, aki folyton rácsodálkozik a környezetére és úgy káromkodik,
mint egy kocsis, de ettől még elbagatellizálhatatlanul emberi, akit félteni
kell, hiszen elég egy rossz lépés és minden odavan.
Tartalmi
szempontból nem érheti szó a ház elejét. A jó húsz órás, felejthetetlen
élményekkel kecsegtető kampányon kívül az első és egyetlen single bővítményt
letudva a multiplayerben tolhatjuk ki a szavatosságot, amely kellően
kidolgozott és tisztességes ahhoz, hogy néhány plusz óra erejéig még a
meghajtóban tartsuk a lemezt. Ez testvérek között is minimum 30 órát jelent,
így már nem is baj, hogy csaknem teljes árat kérnek érte. Mondanunk sem kell, a
Factions mód is megkapta azokat a fizetős frissítéseket, amelyek az utóbbi egy
évben napvilágot láttak. A PS4-es verzióban ezen kívül találunk egy Photo
módot, amit egyetlen gombnyomással (az L3-mal) előcsalhatunk, ha a menüben
aktiváltuk. Az önjelölt fotósok és megosztók örülni fognak ennek a
lehetőségnek, ahol a különféle kameranézetek, filterek és keretek mellett
elkészíthetik a nekik tetsző kompozíciót, aztán már bökhetünk is a
Share-gombra. Szó se róla, a grafika szinte ordít azután, hogy megmutassuk a
barátainknak, milyen gyönyörű játékkal múlatjuk az időnket – mi is elrejtettünk
pár ilyen screenshotot a bekezdések között.
Mint
ahogy a jó pap holtig tanul, úgy a The Last of Us is azért kiállt, hogy újrajátsszuk,
pláne így, alaposan felturbózott külcsín mellett. Vonjuk le a
következtetéseket, zsörtölődjünk el azon, hogy homo sapiens fajába tartozunk és
ne dobjuk el az üdítős palackokat, mert a természet előbb-utóbb megbosszulja. Egy-két
bugba azért belefutottunk a végigjátszás során, egy mászós jelenet után, Joel
animációja olykor beragadt és csak az ellenőrzőpont újbóli betöltése segített. Ha
már korábban megvolt a cím és már betéve ismerjük, nem biztos, hogy ebben a
pillanatban megéri súlyos tízezreket fizetni érte (pláne, hogy nem
frissíthetünk kedvezményesen a Remastered kiadásra, ejnye-ejnye), talán majd
egy leárazás során. Az újoncoknak pedig nem tanácsolhatunk mást, mint azt, hogy
irány a bolt, jó eséllyel számukra idén a The Last of Us: Remastered nyújtja majd
a legmaradandóbb élményt, pláne, hogy az exkluzív címeket tekintve nem egy
izmos évvége vár a PS4-tulajokra.
(Másodjára) vagyis ez a verzió már elég pofás. Nem mondom, hogy nem tudom letenni, mert most foglalt a gépem így nem tudom befejezni a Gears5-öt, de élvezem ezt is. Sőt, kicsit jobban odafigyelve közel sem olyan rossz a véleményem mint a ps3 korszakban.
(Szerkesztés gomb)
Én nem mostanában játszottam ki, de úgy emlékszem, hogy a kórházban az egyik felvételen, vagy jegyzetben benne volt, hogy már több emberben benne volt a gyógymód, de nem tudták eltávolítani és meg is haltak a delikvensek. Emiatt menti meg Joel Ellie-t. hogy ne kelljen hiába meghalnia.
Tényleg javítsatok ki, ha valamit rosszul tudok.
Arra emlékszem
SPOILER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hogy (ha jól emlékszem) kiderült hogy egy csapat elkapta Elliet, miszerint benne van a gyógymód. A szakállas faszival meg mentünk jól megmenteni, ezzel bebizonyítva hogy egy töketlen senkiházi, aki nem képes áldozatokat hozni és nincs tisztában azzal, hogy így hogy megment egy gyereket azzal halálra ítél mindenki mást, többek között még több gyereket és olyan szülőt mint ő, aki szereti a fogadott lányát, vagy olyat aki akár még jobban is szereti a sajátját.
De komolyan nem emlékszem, ez is csak dereng valahonnan a távolból...
A játékkal semmi gond. Viszont, akik azt mondják mint most a második részre, hogy megreformálja a játékipart, na azokkal van gond és bevallom én hittem nekik és azt gondoltam hogy egy átlagon felüli cucot fogok kapni. Pedig nem. Ez egy full átlagos valami, ami jó lenne de nem jó mert a visszajelzések sokkal többet ígértek.
Megnyugtattál, mert nálam is ez a problem! Én most az esős résznél vok, s engem is nagyon zavar. Szal örülök, h oldódik a problem! :)
#25:br1Koo!
+1
Ma munka után leülök,főmenü..elindit a játék...beadja a játék legelső kockáját ami valami töltőképernyő a két karakter áll......és ennyi!!!
Kb. ötször próbáltam elinditani,semmi nem történt!!!
Törölnöm kellet az egész játékot és újrahúzni!
Valószinű hogy valami mentési hiba,valakinek voltt ilyen tapasztalata?
pontozásból semmit nem tudsz meg az ég világon
nem olyan bonyolult ez
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.