Dead Rising 3: Apocalypse Edition teszt

  • Írta: zoenn
  • 2014. szeptember 4.
  • dead rising 3: apocalypse edition, pc, teszt
Link másolása
Értékelés 8.2
A Dead Rising mindig is egy külön kategóriát képviselt a zombis játékok között. Hiába a viszonylag sablonos történet, mégis akkora a játszótér, a humor pedig annyira beteges, hogy a tíz ujjunkat megnyaljuk utána. A PC-sek kétszer is.

A Capcom zombis játékának első újgenerációs része a legek játéka. A harmadik rész már egy új motort használ, amely a széria történetében a legtöbb zombit varázsolja a képernyőre, a legelképesztőbb fegyvereket vethetjük be az apokalipszis közepén és a lehető legelborultabb jelmezekben pompázhatunk. Miért fontos ez? Nagyon is az, bár kívülállóként lehet, hogy legyintetek, de ha leültök a játék elé fél órára, könnyűszerrel magába szippant ez az abszurd koktél. A Dead Rising 3 tavaly ősszel jelent meg az Xbox One nyitójátékaként, a PC-seknek kilenc hónapot kellett várniuk rá, de cserébe egy minden földi jóval megpakolt kiadást tehetnek magukévá, amely tartalmazza az időközben megjelent összes DLC-t, az Untold Stories of Los Perdidost, és megfelelő vas esetén még a konzolos változatnál is szebb látványban gyönyörködhetünk. A vásárlás előtt persze nem árt némi szabad helyet felszabadítani, hiszen a játék közel negyven gigabájt adatot telepít a merevlemezre.


A kaliforniai Los Perdidosban újra felüti a fejét a fertőzés, amely sokkal gyorsabb lefolyású, mint korábban. A várost ugyan evakuálták, a hadsereg mégsem végzett alapos munkát: több tucat túlélő rekedt a karanténon belül, köztük főhősünk, Nick Ramos is. Pedig a Zombrex gyógyszer kifejlesztésével a velejéig korrupt kormány azt hitte, még egyszer nem ütheti fel a fejét a vírus, de nagyon tévedtek. Mindezek tetejébe, a túlélőknek csupán pár napja van arra, hogy valamilyen úton-módon kikeveredjenek a városból, hiszen a hadsereg elrendelte a légicsapást. A nagy sietség csak az időlimithez kötött módban befolyásolja a játékmenetet, a sztorimódban kényelmesen teljesíthetjük a fő- és mellékküldetéseket. A mellénk szegődött ideiglenes társak biztonságáért szintén mi felelünk, s bár tudnak magukra vigyázni, az események sűrűjében könnyedén elkallódhatnak. Ha szeretnénk, még több bajba jutott embert megsegíthetünk, kiszabadítva őket a zombik gyűrűjéből, akiket aztán magunk mellé állíthatunk. Néhányuk ugyan makacs, de ha teljesítjük a kérésüket, máris új szövetségessel gazdagodhatunk. Bár a figurák motivációi teljesen érthetőek, egy ilyen játékba nem kellenek kidolgozottabb karakterek. Időnként veszedelmesebb emberi alakokba botlunk, a játék Pszichóként hivatkozik rájuk, totál bekattant, sztereotip figurák- a megölésük elsőre nehéznek tűnhet, de egy-két taktikát ismételve, simán leverhetjük őket.


Los Perdidos hatalmas és látványos város, éppen csak megcsapta a világvége szele, de már – minden túlzás nélkül – ezernyi élőholt garázdálkodik az utcákon. Az új konzolok arra is jók, hogy hűen ábrázolják a zombiapokalipszist, már ami a mennyiséget illeti. De mit sem ér az egész, ha nem tudják azt tartalommal megtölteni. Szerencsére a Dead Rising 3 folyamatosan fenntartja az érdeklődést, nem akar többnek látszani, mint ami, az átvezetők rendezése kellően profi, a szereplők direkt bugyuták. Ha történet nem is megy át túlzott drámaiságba, Nick egyre keményebb hőssé érik, képességeit olyanná fejleszthetjük, amilyennek csak szeretnénk. Kezdetben két fegyvernél többet nem hordhat magánál – és ebbe beletartoznak a közelharci fegyverek is. A baseball ütő és a lőfegyver már nem olyan nagy szám, egy felmosónyél már annál inkább. Hősünk egy autószerelő, igazi szaki, aki bármikor tud kombinálni egymással két alkalmatosságot, természetesen csak akkor, ha megszerezzük hozzá a megfelelő tervrajzot. Így aztán érdemes szabadon bóklászni a városban, végigjárni az épületek belsejét, benézni a sikátorokba, hiszen a legtöbbször valami érdekes dologra bukkanunk. Hiába koncentrálunk a feladatunkra, gyakran kapunk fülest valami közeli véletlenszerű eseményről, ami úgyis elvonja a figyelmünket az aktuális célról. Habár a kampány nagyjából 15-18 óra játékidővel bír, ezt könnyedén megsokszorozódhat, ha sodródunk az árral és nem sietünk.

Mi a helyzet a filmmel?

Bizony, hamarosan egy élőszereplős filmben is visszaköszön a Dead Rising, amely csak digitális formában lesz elérhető, a mozikat elkerüli. A szóbeszédek szerint a rendezést a TV-filmes múlttal rendelkező Zach Lipovsky vállalta magára, míg a forgatókönyvért a Mortal Kombat: Legacy írója, Tim Carter fog felelni. Ahogy az olvasható, kis büdzséből oldják meg a munkálatokat.

A lakótelepi csináld magad-mozgalom a Dead Rising 3-ba is beette magát. Nick egy kalapácsból és egy körfűrészből például egy egészen izmos harceszközt készíthet, de egy munkagépből és egy autóból páncélozott szörnyet is összehegeszt percek alatt. Utóbbival a város távolabbik pontjába is viszonylag biztonságosan eljuthatunk. Ha épp ilyen kocsi nincs a közelben, bepattanhat a villogó lámpájú járművek volánja mögé, bár ezek értelemszerűen gyorsan leamortizálódnak több tucat élőholt elgázolása után. Ha épp nincs a közelben motorizált jármú, az autóroncsok tetején ugrálva, a kerítéseket és falakat megmászva, a nagyobb hordákat kerülgetve haladhatunk előre. A lehetőségek tárháza széles, szinte minden használati tárgyat bevethetünk a fertőzöttek ellen, kár, hogy tartósság szempontjából egyik sem valami kirívó dolog, így sűrűn cserélgetnünk kell a cuccokat, de legalább több mindent kipróbálhatunk. De most komolyan, ha tényleg egy igazi sandbox játékra vágysz, ahol minden megengedett és minden használható, akkor a Dead Rising 3 magasan kiemelkedik a mezőnyből, integetve, kurjongatva adja tudtunkra, hogy a kötött játékmenettel és történettel megáldott alkotások csupán fércművek. A szabadság itt kezdődik.


A térképen követhetjük nyomon az aktuális feladatainkat és a biztonságos zónákat, ahol viszonylag nyugodt körülmények között tölthetjük fel készleteinket és cserélhetjük le ruháinkat. A gyűjthető finomságoknak se szeri, se száma. És akkor még a durvább játékmódokba, az új főszereplőkre koncentráló a sztori-DLC-kbe és a kooperatív mókába bele sem néztünk. A Dead Rising 3-ban semmi sem kötelező, nem vezetik pórázon a játékost, a narratíva csak arra jó, hogy feltárja a lehetőségeket, mi pedig választhatunk. Szerencsére az új megszerezhető képességekkel még inkább a saját szánk íze szerint alakíthatjuk Nicket. Hiába kapunk minden megölt zombi után tapasztalati pontot, a szintlépésnél bizony alaposan meg kell gondolnunk, hogy mire kötünk. Nyilván a nagyobb életerő és a plusz fegyverslot alapnak számít, ám ezen felül gyúrhatunk a közelharci fortélyokra, a lőfegyverekre, illetve a szerelési skillünkre is. A kombók itt nem csupán a láncba fűzött támadásokat jelentik, hanem azt, hogy az rendelkezésre álló eszközöket mennyire hatékonyan és választékosan tudjuk ötvözni. Végül, számos kihívást teljesíthetünk a játék során, a program folyamatosan nyomon követi a megmentett túlélőket és azt is, hogy az adott fegyverrel hány élőholtat küldtünk a másvilágra. Mindig van egy apró, számban kifejezett célhatár, amit érdemes elérni, hiszen a jutalom sem marad el.

Az Arcade Remix

A PC-sek ugyan kimaradnak belőle, de az Xbox One-osok egy irtó durva DLC-t kapnak a játékhoz. Ez lesz a Super Ultra Dead Rising 3 Arcade Remix Hyper Edition EX Plus Alpha, amelyben különféle agyament jelmezekben, játéktermi miliőben irthatjuk a zombikat.

A számítógépes verzió sajátosságairól annyit érdemes tudni, hogy kellően jól optimalizált élményben lesz részünk, de szigorúan csak 30 képkocka/másodperc sebesség mellett. Bár jómagam csak reménykedhettem a folyamatos framerate-ben (a kiterjedt jeleneteknél alulról súrolta a limitet) lévén nincs egy izmos konfigom (AMD Phenom II X4 955 3,20 Ghz-es proci, GeForce GTX 660), de szerencsére a grafika jól skálázható. Választhatunk, hogy motor 720p-ben, 900p-ben, 1080p-ben vagy teljesen renderelje le nekünk a játékot, s ezen kívül szinte minden apróságot (v-syncet, élsimítást, anizotóp szűrést, árnyék-, textúra- és modellminőséget) finomhangolhatunk. A megjelenés közeli verzió hiába kapott az elmúlt hetekben két, egy gigabájtnál is nagyobb javítást, csak 16:9-es képarányú monitoron mutat tökéletesen, ami az én 1440x900-as felbontású megjelenítőmön elnyújtott képpel szembesültem, így kénytelen voltam ablakban futtatni játékot. A portot a Resident Evil 4 HD Edition fejlesztői rakták össze, a gondoskodás észrevehető, a játék igazából csak a procira és a memóriára érzékeny, 8 GB RAM alatt nem érdemes belevágni - a szigorú gépigény esetünkben tényleg helytálló. Más átiratokkal ellentétben, az Apocalypse Edition egérrel és billentyűzettel is kifogástalanul irányítható, a fejlövések sem kivitelezhetetlenek, semmi sem utal arra, hogy eredetileg Xbox One-os címmel van dolgunk.


A Dead Rising 3: Apocalipse Editionre érdemes volt várni a PC-seknek, hiszen egy tartalmas, B-filmek hangulatát megidéző, de abszolút hardcore mechanikával megáldott programmal gazdagodtak. Lehet, hogy bele tudnánk kötni a látványba, de felesleges, elvégre a részletesen megalkotott város, a végtelen szabadság és a rengeteg tennivaló iszonyatosan addiktívvá teszi a játékot.  Kisebb hiányosságok azért akadnak: egy-egy járműves száguldás után az objektumok későn töltődtek be, a tárgyak felvétele is esetlen egy kicsit, de egyik sem megy a játszhatóság rovására. Ha napjainkra jellemző zombis áradatot esernyővel a kézben vészeled át és alaposan megválogatod azt, hogy mi kerül a kezedbe, a Dead Rising 3-ért PC-n is érdemes kinyújtani a kezedet, hiszen a Capcom fején találta a szöget, minőségi alapanyagokat dobott a serpenyőbe és ropogósra sütötte azt. Az alkotórészeket már ismerhetjük, de összességében még mindig finom. 

42.
42.
DON GONDOCS
Most hogy újra nekiestem a játéknak, szerintem ilyennek kellet volna lenni az előző 2 résznek is. Megvan a retro hangulat. életerő, tárgyhasználat, persze idővel fejleszthető. Itt lehet választani hogy ne időre menjen a játék ami ennél a játéknál NAGY hiba. Ami pont a felfedezésre és az emberek mentésére özpontosít. Az első 2 rész egy rossz játék, kinyírja az élményt az idő korlát szó szerint nem hagy játszani a játék. Sok játéknál éreztem már hogy amennyire gyűlöltem az első részeket annyira megnyert egy-egy folytatás. Várom a Dead rising 4et.
41.
41.
Brenor
#40: Egyetértek, optimalizációból elégtelen! Ez a legidegesítőbb, mikor fut rendes fps-el, de tölt egyfolytában. Nem egy játéknál tapasztaltam ezt, nagyon idegesítő jelenség. Inkább fusson kevesebb fps-el, de ne töltsön annyit játék közben!
40.
40.
Dreadlox
No volt szerencsém kipróbálni, hát ezzel még várni kell ha játszani akar az ember, ugyanis tölt egyfolytában a játék, ráadásul nem is olyan hűdeha texturákat/modelleket ami szerintem quadcore-on elég röhejes. Amint betölti a dolgokat simán szaggatás nélkül futna, ha nem töltene a játék közben is... Ha kijavítják ezeket a hibákat, akkor megéri, amúgy még ajánlatos elkerülni, ha nem akarsz agyfaszt kapni.
39.
39.
Zozzancs
#38: de... hidd el... kegyetlen rossz port
van hogy 5000 zombi között egy reccenés nincs aztán meg ugyan akkora tömegben+ 1-2 épület szaggat :)
38.
38.
GAMEROD
Csak nincs annyira rosszul optimalizálva, ha mindenki azon hőbörög hogyan üsse ki a 30fps korlátot.
35.
35.
SP4C3F0X
Nagyon jó játék, szépen is fut egy átlag gépen, szeretem a DR hangulatát. Kicsit Saints Row beütése van a bohócságok miatt nálam tuti vétel volt.
34.
34.
hurkagyurka2
#13 Mert nem mindegy, hogy fut, vagy csak cammog...
31.
31.
dcba
#3: Te meg tudtad oldani, h az XO kontroller menjen zsinor nelkul?? Nagyon ott van az uj box kontrollerje, de nekem a zsinor mint olyan zavaro tenyezo.
30.
30.
logic5
Ez egy forintot nem ér...
29.
29.
XuChi
#28: Sajnos 60fps-el is ugyan olyan unalmas, vacak, zombi hentelős szar marad. Nálam 1 óra után a kukában landolt. Gyerekeket lehet leköt ez a marhaság, meg tini suhancokat, de nekem ez már unalom a köbön.
28.
28.
FrankBlack
"de szigorúan csak 30 képkocka/másodperc sebesség mellett"

itt egy megoldás, hogy feloldjuk a 30 FPS korlátozást:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-how-to-unlock-pc-dead-rising-3-30fps-cap
26.
26.
GAMEROD
Teljesen átlag gépigénye van. Meg annyira nem is szépek a textúrák hogy erős vasat igényeljen még 1080p-ben sem.
24.
24.
DON GONDOCS
#22: 65% leárazás van a storean a Rockstar játékokra Midnight Crub, Marx Payne RDR, külön és bundle verziókban.
23.
23.
izolee69
#22: Hello! A Playstation Store-ban volt nagy learazas RockStar-os jatekokra augusztus 20. es szeptember 4. kozott (szoval sajna mar vege). Osszes regi GTA-t, meg lehetett venni 2-3 ezrekert, de volt pl. Max Payne 3 1500-ert, vagy L.A. Noire Complete Edition 3000-ert. Be is vasaroltam par jo cuccot, csak a veletlenen mult, hogy eszrevettem, mert korabban nem nagyon nezegettem a netes Store-t, de ezek utan fogom, mert neha nagyon jo kis learazasok vannak.
22.
22.
ps3gamefun
#21: Szia! Hol sikerült venned 3000-ért Red D.-et?
18.
18.
pjoco
#17: hát most néztem egy frame rate tesztet Xbox One-ra és elég gyakran 30 alá esik szóval hát hiába nextgen konzol ez azért csalódás. Azért ez elég gáz. És nem vagyok konzol ellenes. Nekem is van PC-m mellett egy PS3. Szerintem stabil 30 még rendben lenne konzolon. Ellenben PC-n már nem. Amúgy aki játszott valaha is PC-n és utána váltott konzolra mint én is az könnyen kiszúrja mikor lassul a játék, de aki világ életében konzolos volt, mint van is egy haverom, annak fel se tűnik.
17.
17.
XuChi
" de szigorúan csak 30 képkocka/másodperc sebesség mellett."

Ezt komolyan gondolták PC-N ?????? Mert hogy a szaros ultra gagyi shitgen konzolokon annyi az ok de PÉCÉÉÉÉN ???? Basszák meg!!!
16.
16.
zoenn
A launch trailerrel bővítettük a cikket.
15.
15.
Dreadlox
#14: Amik lehet akkora csalódások lesznek mint az eddigi felhozatal. Mondjuk én most az Evil Withinre vagyok kiváncsi, mert nyújt valami újat de mégis megmarad a régi silent hill féle feeling +- kameraállás :D
10.
10.
p3ti
#5: Szarul fut????????????? Én kb. 3x játszottam végig, és se nem szaggatott, és a látvány is teljesen rendben volt.
8.
8.
DON GONDOCS
Csak a 16:9-es képarányú monitorokat támogatja. Ez most komoly?
A bugok maradtak. Ez úgy minden újrakiadásra igaz.
7.
7.
Ghost16
#5: 20 fps el aligha leszel boldog
6.
6.
Ghost16
nem tud 1440x900 at???
az felettébb kellemetlen
5.
5.
Stranger
#2: Tökmind1 igazából, mert konzolon is szarul fut a játék. 720P, 20-30FPS. Ahhoz meg nem kell nagy gép.
4.
4.
Dreadlox
#3: ezt pc-n is könnyen ki lehet vitelezni:D Ha meg az ember nagyon kontrollerre vágyik csak rácsatlakoztatja a gépre, de én maradok az egér+bill. komónál, csak néhány játékfejlesztő képtelen még ezeket a funkciókat is rendesen megcsinálni.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...