Felfedezős
kalandjátékokkal Dunát lehetne rekeszteni, ám míg az Annában, vagy a Gone
Home-ben egy-egy fejtörővel hosszú percekig szöszölünk, addig az újoncnak
számító lengyel The Astronauts inkább a gazdag és melankolikus élményre gyúrt rá.
Igaz, a játékmenet tetemes részében nyomozni fogunk, de az se baj, ha nem
figyelünk az árulkodó jelekre, csak engedjük, hogy magába szippantson az
atmoszféra. Persze a felszín alatt az emberi romlottság tör felszínre:
megcsonkított holttesteket, véres tetthelyeket és kétségbeesett feljegyzéseket
találunk, melyek egy csavaros bűntényről tanúskodnak némán. A People Can Fly
egykori tagjaiból verbuvált stúdió nevét az ugyanilyen címen futó, 1951-ben
megjelent első lengyel sci-fi regény után kapta – talán nem véletlen, hogy a
játék elnevezésében szereplő kisfiú kedvenc olvasmánya is ez.
A
The Vanishing of Ethan Carterben nincs oktatómód, egy rövid bevezető után máris
a kezünk közé kapjuk az irányítást, caplathatunk a dús vegetációjú természetben,
meg sem állva a Red Creek Valley-ben található faluig. Nincsenek zavaró dolgok
a HUD-on, teljesen belefeledkezhetünk a környezet tanulmányozásába, rajtunk
áll, hogy mennyire alaposan fedezzük fel ezt a roppant marasztaló vidéket.
Főhősünk, a természetfeletti képességekkel megáldott nyomozó, Paul Prospero,
akinek látnoki képességére korábban a rendfenntartó szervek és a kormány is
felfigyelt. A fickó a megszerzett bűnjeleket tanulmányozva és megérintve képes
a múltba látni és újra átélni a gyilkosságokat. Kötelességtudata szólítja a Red
Creek völgyébe, ahol egy eltűnt kisfiú – Ethan Carter – után kutat A síneket
követve azonban sokkal borzalmasabb eseményekkel szembesül. A sűrű
aljnövényzetben halálos csapdák lapulnak, a rozoga acélhídon átérve pedig egy
vérfoltos mozdonyba botlik. A sziklás-erdős tájon átívelő síneken csakhamar
találkozik az első áldozattal: bizonyára az előbbi vonat csapta el, testrészei
szétszóródva hevernek mindenütt.
Pault
belső nézetből irányítjuk, igazából csak a látottak befogadása, ritkán
tárgyösszerakás és agyalás az, ami a játékosra hárul – lövöldözésre és más,
reflexeinket igénylő kihívásra ne is számítsunk. Maga a sztori nagy kanállal
merít H.P. Lovecraft gótikus-horror munkáiból, a mesés külcsín alatt sokkal
hátborzongatóbb titkok rejtőznek. Ethan Carter eltűnése valójában csak egy
utolsó szög a koporsóban, a Carter-család lassú megőrülésére utaló dolgok, rengeteg
bizarr gyilkosság és talány vár ránk. És legyen elég ennyi, lévén az alkotás
legnagyobb erénye a történetében rejlik, melynek apró mozaikdarabjait
mindenkinek magának kell helyrepattintania.
Ahelyett, hogy az írók mindent a szánkba rágnának, Ethan szomorkás naplójának
darabjaiból és visszaemlékezős szekvenciákban kerekedik ki a rémmese. Például,
amikor egy hullába botlunk, Paul örvénylő gondolatit kulcsszavakban, a
képernyőn cikázva láthatjuk, minél tovább időzünk a jelek tanulmányozásával,
annál szájbarágósabb következtetéseket olvashatunk. Magyarán, ha körültekintően
fedezzük fel a környezetünket, minden egyes hasadékba, fa tövébe bepillantva,
annál tisztább képet kapunk erről az elátkozott vidékről.
Egy-egy
gyilkosság hátterét boncolgató fejtörő megoldásához bizonyos számú nyom vagy
tárgy megtalálása szükséges, szerencsére ezek nincsenek messze egymástól, a
tanulságokat Paul levonja és a jobb egérgombot nyomva tartva - illetve a
megfelelő irányba tekintve - egy portálszerű hasadék nyílik a képernyőn, majd
pár pillanat erejéig visszatérhetünk a múltba, vagy máskor csupán egy rövid
párbeszédfoszlány lesz a jutalmunk. Az ily’ módon feltárt események időrendjére
már nekünk kell rájönnünk. A tragédia szereplői és azok motivációi lassan, de
biztosan a felszínre kerülnek, a rejtély kibogozása hallatlanul érdekes és
izgalmas elfoglaltság. Ahogyan a megindító táj kontra erőszak-ábrázolás, úgy a
történet is tömve van éles kontrasztokkal. Ethan maga a gyermeki ártatlanság megtestesítője,
Paul többször is betekint a kisfiú csapongó elméjébe. Red Creek Valley
bármennyire is pazar, az elmúlás egyre jobban elhatalmasodik rajta: romos
építmények, rozsdamarta acélszerkezetek szegélyezik, nincsenek már sehol a gondos
kezek, akik megmentenék, az idő megállt. Ethan is hiába vágyott egy jobb
életre, a valóság nyomasztó árnya elől saját fantáziavilágába menekült, sorsán
nem tudott változtatni.
Dacára
annak, hogy a főszereplő csupán passzív szemlélője az eseményeknek, a The
Vanishing of Ethan Carter még így is lebilincselő. Elképzelhető, hogy első
végigjátszásra nem találunk meg minden nyomot és feljegyzést, ám második
körben már alaposak leszünk. Pedig a játék nem a rohanásról szól, eggyé kell
válnunk a kétségbeejtő hangulattal, a környezet, a zene és a misztikum együttes
befogadásáról szól az egész - aki többet vár tőle, egyszerűen nem értette meg a
fejlesztők szándékát. A fejlesztők többször is nyitott világú címként
hivatkoztak a programra, valójában terjedelmes csőjátékkal van dolgunk: az út
jól követhető, néhány elágazás van, de végül mindig visszatérünk a
pályatervezők által lefektetett ösvényre, hiszen előbb-utóbb megmászhatatlan
sziklákkal, meredélyekkel, vagy utunkat álló tóval találkozunk. Bár a bejárható
terep így is kellően nagy – kalandjátékhoz mérten óriási – és olykor egészen
lehengerlő panorámák késztetnek megállásra. Noha elsőre nem egyértelmű
feladványokba is belefutunk, némi logikával a tarsolyban nem fogunk elakadni. A
játék néhány kivételtől eltekintve nem büntet, bár a fejtörőkhöz szükséges
dolgokat első ránézésre jól elrejtették. A gond az, hogy a nyomokról már
messziről árulkodnak a figyelemfelkeltő feliratok. Eltéveszteni is nehéz.
Ha
eddig nem esett volna le, az alkotás vizuális szempontból lélegzetelállító.
Szinte hihetetlen, hogy mit ki nem hoztak az öregecske Unreal Engine 3-ból, még
közepes masinákon is stabilan hozza a 60 fpst. A srácok egyébként egy különleges
eljárással bolondították meg a grafikát: minden egyes objektum textúrája
valódi, nagyfelbontású fotók felhasználásával készült, így az autentikusságba
nem lehet belekötni. A sziklákat borító mohák, a sötét alagutak rideg belseje,
a lepatakzott festék a híd korlátján, a száraz faágakkal borító aljnövényzet
mind-mind magáért beszél. Bár itt-ott felfedezhető némi spórolás, összességben
igen megnyerő, amit látunk. Az automatikus mentési rendszer hiányosságai olykor
zavart okozhatnak, előfordult, hogy a játék újbóli elindításnál jóval a már
teljesített feladvány előtt találtuk magunkat és hosszú percekbe telt, mire
pótoltuk a lemaradásunkat. Időközben a fejlesztők a legtöbbet kritizált hibákat
már orvosolták.
A
The Vanishing of Ethan Carter mögött dolgozó koncepció, bármennyire is
egyszerű, abszolút működőképes elgondolás. Adva van egy terebélyes táj, amely
tömve van sötét titkokkal, a játék narratívája nem fogja kezünket – ezt már az
elején kihangsúlyozzák. Mi döntjük el, hogy mennyire kívánunk elmerülni a
misztikumban, nem kevés sikerélményt ad, ahogy a fejünkben összeáll a rejtély
egy-egy darabkája. Attól függően, hogy mennyi idő töltünk bámészkodással, úgy
tolhatjuk ki valamelyest a játékidőt, sietősebbek ne várjanak 4-5 óránál
hosszabb elfoglaltságot. Kár ezen zsörtölődni, hiszen ilyen komoly,
elgondolkodtató témával nem túl gyakran találkozunk játékokban, a The
Astronauts bemutatkozó alkotásától pedig nem is várhattunk volna többet.
Gyönyörű és kiszámíthatatlan a The Vanishing of Ethan Carter, s már az első
percek azt sugallják, hogy valami utánozhatatlanban és megismételetlenben lesz
részünk. Megérzéseink nem hazudtak.
Valaki tud segíteni esetleg? Az irányítása nekem elég nehézkes, mert jobbra - balra oldalazás helyett fordul, mintha az egérrel nézelődnék. Másnak is ilyen?
http://www.youtube.com/watch?v=4YeqVVa0EOQ
Persze nem azt mondom hogy ne lehetne még a játékba tenni pár fejtörőt, de hát ezért nem kapott 10 pontot... Keveset markoltak, viszont azt jól megcsinálták.
Egyszerűen számomra hiányzik a szereplő feletti nagyobb kontroll megléte, pedig próbálnám a sokadik ajánlás után rábeszélni magam az ilyesfajta interaktív filmekre, de egyszerűen nem találok jó indokot arra, hogy üljek a gép előtt és játsszak egy filmmel, ha filmezek, filmet nézek, ha játszok akkor játszok.
Szóval, ha vannak jó érvek és ellenérvek a téma kapcsán szívesen meghallgatnám, hátha valaki rá tud beszélni (vagy nem, abból se lesz harag :D)
Off: miért nincs már egy rohadt "szerkeszt" gomb?!
A játékról pedig annyit, hogy jelen esetben egy korrekt tesztet kaptunk és egyetértek vele!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.