Már
a Sony sem csodálkozik azon, hogy a PS Vita eladási teljesítménye össze sem
hasonlítható a 3DS-ével, pedig a Nintendo nagyon jól tudja, mire harapnak a
játékosok: a nagy költségvetésű, first-party címekre. A Sony handheldjén
nagyítóval kell keresnünk az ilyen alkotásokat a rengeteg felemás minőségű
indie cím között. A Freedom Wars szerencsére a kisebbséghez tartozik, látszik
rajta a tapasztalt fejlesztők gondoskodása. Azonban minden pozitívumára jut egy
negatívum is, így örömünk nem lehet felhőtlen, holott a játék jobb anime-okra
emlékeztető cyberpunk világa nagyon is ígéretes, kár, hogy a kellően mély
mechanika mellett a fogyasztható narratívára már nem jutott idő. A koncepció
összetettségét mindenesetre a nagykonzolos címek is megirigyelhetnék, ha nem
kevés elszántsággal rendelkezel, akár 20-25 órás szerteágazó mókára számíthatsz.
A
Freedoom Wars története a jövőben játszódik, százezer évvel később, a Föld
erőforrásai vészesen csökkennek, az embereknek meg kell küzdeniük az utolsó
cseppért is a túlélés érdekében. Mindezek tetejébe a világot irányító robotok
minden egyes apró bűncselekményt kíméletlenül és gyorsan megtorolnak: így
hősünknek egymillió mondat veszik el az emlékezetéből. Bűneinket persze jóvátehetjük
némi társadalmi munkával, ha nehéz küldetések árán bizonyos matériákat és
erőforrásokat visszafizetünk. Vannak azonban más szabályok is, amiket be kell
tartanunk. Nem maradhatunk csendben túl sokáig (mert akkor megvan rá az esély,
hogy zendülést ötlünk ki magunkban), nem mozoghatunk szabadon huzamosabb ideig,
ugyanakkor a tétlenséget és az ücsörgést is tiltják. Ha viszont szorgalmasan
robotolunk, némi kedvezményt kapunk, például kiléphetünk a cellánkból. Igen, ha
eddig nem esett volna le, főszereplőnk egy masszív börtönkomplexumban, a
Panoptikumban raboskodik.
Feladatunk
az, hogy az elvesztett emlékeinket visszaállítsuk, kiharcoljuk a szabadságunkat
és legyőzzük az elnyomókat. Ez persze nem olyan könnyű, amikor a felügyeleti
rendszerek a nap 24 órájában minden lépésünket figyelik. A játék elején azzal
bíbelődünk majd, hogy elnyerjük az alapvető jogosultságainkat (futás, fekvés
lehetősége) a megszerezett Entitlement pontok segítségével. Mindennek van némi
rejtett mondanivalója is: méltóak vagyunk-e az alapvető emberi jogokra, van-e
bennünk kellő önértékelés, különbözünk-e a társadalom többi tagjától, nem pedig
egyfajta élősködőként tengetjük a hitvány életünket? Ilyen érdekes disztópia
mellett kicsit szomorú voltam, amiért a tényleges történet, különösképp a
missziók összetettsége már hagy némi kívánnivalót maga után. Az első órák után a játék repetitívvé válik,
folyton ugyanazt kell csinálnunk: harcolni, erőforrást gyűjteni és így tovább.
Társaink is csupán tucatkarakterek: vagy itt túlbuzgó kurafi, félelmeit legyőző
leányzó, bölcs és idős mentor, nagyszájú és roppant agresszív izomagy és így
tovább. A Freedom Warsra viszont nehéz ráunni: ahogy haladunk előre, úgy egyre
jobb fegyverekre teszünk szert és egyre kiváltságosabb jogokat szerzünk, így repertoárunk
is színesebbé válik.
A
játék megannyi információt zúdít a nyakunkba, kapkodjuk a fejünket,
párbeszédekből nincs hiány. A kicsinek nem mondható pályákat szabadon
bejárhatjuk, beszélgethetünk az NPC-kkel, de ha nem akarunk sétálni, élhetünk
az gyorsutazás lehetőségével is. A cél az, hogy az büntetésünk időtartalmát
lefaragjuk, amivel nem lenne baj, ha a kampány nem lenne ismétlődő. Az
összeesküvések állandóak, a raboknak ugyanolyan apró-cseprő gondjai vannak, a
sétafikát megszakító harcokat pedig menetrendszerűen kapjuk az arcunkba, aztán kezdődik
meg minden előröl. Gyilkos bűnözőket hajkurászunk, emberrablónak nevezett
nagydarab robotokat likvidálunk, elfogott polgárokat szabadítunk ki. Ha pedig
harcra kerül a sor, az ellenség (ember vagy kiborg) hullámokban ugrik a
torkunknak, mind egy szálig végeznünk kell velük, máskülönben nem juthatunk
tovább.
Egyszerre
két fegyver lehet nálunk, különböző harci módosításokkal. Ha a távolsági harcra
gyúrunk, a rakétavető és a mesterlövészpuska jó szolgálatot tehet, de – japán játék
révén – könnyű és nehéz pengékkel is felszerelhetjük hősünket, aki nagyokat
ugorhat. Tüskés láncával (thorn) rátapadhat a robotok hátára és a nehezen
elérhető kiszögelésekre is felkapaszkodhat, de ezzel az eszközzel gyógyíthatjuk,
vagy éppen energiapajzzsal védhetjük meg követőinket a beérkező támadásoktól. A
harcrendszer tehát korrekt és összeszedett, minden játékos megtalálja benne a
saját stílusának megfelelő módszert. Az irányítás sem igényel lehetetlen
elvárásokat, a minden kunsztot egy gombnyomásra aktiválhatunk, kézben tartva az
eseményeket, beleértve a társainknak adott parancsokat is. A loot-rendszer
teszi a dolgát, a halott ellenségtől felvett nyersanyagokból új fegyvereket
craftolhatunk, vagy a meglévőket fejleszthetjük. A hiba inkább a nehézkes
menüben érhető tetten, gyakran nem világos, hogy milyen összetevő szükséges egy
gyógyító eszközhöz, vagy augmentációhoz.
A
kooperatív és a kompetitív multi sem hiányozhat a Freedom Warsból, a missziókat
három másik társunkkal is végigtolhatjuk, ha nem szeretnénk a mesterséges
intelligenciára hagyatkozni, a PvP-arénákban pedig egyszerre nyolcan eshetnek
egymásnak. Kissé zavaros még az össznépi hentelde, de arra jó, hogy teszteljük
vele a thorn új képességeit. Az online rendszer még nem elég kiforrott, lagok
még előfordultak. Kétségtelen, hogy vannak jó ötletei a Freedom Warsnak,
viszont annyira nem sok, hogy a harmadik személyű nézőpontot használó akció-szerepjátékok
tengeréből ki tudjon emelkedni. Nagy szerencséje, hogy PS Vitán kevés az ilyen nagykaliberű
produktum, nem beszélve arról, hogy a háttérsztori annyira hangulatos, hogy
bőven elbírna egy összerakottabb folytatást, filmet, vagy akármit.
A Driveclub pedig egy hulladék...
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.