Manapság mindenkinek véleménye van mindenről az interneten, így a politikához, a filmművészethez hasonlóan a videojátékok is egyre többször kerülnek fel a boncasztalra, ahol aztán a véleményvezérek és az ismeretlenségbe burkolódzó Reddit-felhasználók pixelről pixelre haladva szedik szét az adott produktumot. Néha csak egy-egy karakter ízléstelennek megbélyegzett tálalásával van probléma, máskor azonban az egész dizájn, felhasználói felület vagy éppen történelemhűség megkapja a magáét - történik mindez gyakran úgy, hogy az adott cím meg sem jelent, és elejtett fejlesztői kommentárokból vagy pár másodperces jelenetekből jutnak ezekre a megfejtésekre. Azt hiszem, túlzás nélkül állíthatom, hogy az új Assassin’s Creed mellett idén a Dragon Age: The Veilguard kapta meg ezt a “kitüntetett” figyelmet, aminek az új grafikai stílusa mellett, többek között a karakterkészítőt, a borítót, a párbeszédeket és szép lassan a fejlesztőket is darabokra szedték. Így alakulhatott ki az, hogy a játék megjelenésének pillanatában már többen tudni vélték, milyen is lett az új Dragon Age, annak ellenére, hogy egyetlen percet sem játszottak vele.
A Dragon Age: The Veilguard tehát egy kifejezetten ellentmondásos játék volt már a megjelenésre előtt is, amiről hatványozottan nehéz elfogulatlan cikket írni. Ennek ellenére persze megpróbálkozok vele, már csak azért is, mert nyilvánvaló hibái ellenére az új Dragon Age egy kifejezetten jó játék, ha megfelelően közelítünk hozzá. S, hogy mit is értek ez alatt? Kezdjük például az alapokkal!
A sorozat taktikusabb játékmenetével szakítva a The Veilguard egyértelműen az akció-RPG-k irányába indult el. Az előzetes videók alapján ezt már megismerhettük, nem árult zsákbamacskát a BioWare, így nem is érdemes az Origins vagy éppen a modernebb CRPG-k játékmenetét számon kérni a sorozat új epizódján. Habár lövöldözésről szó sincs természetesen, a The Veilguardot inkább a Mass Effecthez lehetne hasonlítani, hiszen a harcok során többet számítanak a reflexeink vagy a gyors helyzetfelismerés, semmint a stratégiázási képességünk. A közelharci karaktereket használva egyértelműen érezhető, hogy a fejlesztők ötleteket csentek a hack’n’slash műfaj népszerűbb darabjaiból. A saját játékomban én egy mage karaktert irányítottam, akinek a kezelése a tavalyi Hogwarts Legacy varázslós csatáit idézte, és pont annyira szórakoztató és látványos volt, mint ott.
A képességek könnyen és gyorsan aktiválhatóak, habár a visszatöltődésük egy hangyányit lassabban történik, mint azt más akciódús címekben megszokhattuk. Cserébe nagyobbat sebeznek és látványosabbak, így az akcióorientált játékmenet ellenére azért némi megfontoltságra is szükség lesz, hogy mikor használjuk el őket. A saját karakterünk mellett társaink képességeit is bevethetjük, sőt a megfelelő varázslatokat összekombinálva akár egy nagy, közös kombótámadást is bevihetünk az ellenfeleknek. Habár a rendszer nem tűnik valami túlbonyolított darabnak még az akció-RPG-k műfaján belül sem - szintén a Hogwarts Legacyhoz hasonlóan -, mégis a játék egésze alatt szórakoztatóak maradnak a csatajelenetek. Negatívumként a gyakran felbukkanó hatalmas életerőcsíkkal rendelkező bossokat tudnám felhozni, akiket néhol szinte a végtelenségig kell püfölni, hogy megadják magukat, de az erőszakos rárohanós ellenféltípusokból is picivel több került a játékba a kelleténél, akik pedig a mage karakterek életét keserítik meg kibillentve ezzel a karakterosztályok közötti egyensúlyt.
A The Veilguard másik sarokköve a színesebb és könnyedebb grafikai stílus, ami határozottan új alapokra helyezi a sorozatot. A széria első darabjai még az Xbox 360-as és PS3-as címekben oly népszerű barnás-szürkés - sokak által csak “piss filternek” csúfolt - színárnyalatok által dominált érában születtek, így melléjük rakva valóban éles váltásként hat a The Veilguard színes-szagos, stilizált karakterekkel megtöltött világa. Ha azonban megtöröljük kicsit a nosztalgiától könnyes szemünket, akár még azt is észrevehetjük, mennyire egységes, szép, sőt kifejezetten stílusos az új Dragon Age. A játék során ráadásul rengeteg kisebb-nagyobb helyszínt bejárhatunk, melyek hangulata a színekkel való játéknak köszönhetően jelentősen eltér. Habár akadnak a címben szabadon bejárható területek, ezek elmaradnak az Inquisitionben látott óriási térképektől. Ennek köszönhetően azonban a kisebb, folyosókkal tarkított pályarészek sokkal részletesebb és igényesebbek, kifejezetten látszik az odafigyelés a fejlesztők részéről.
Kár lenne tagadni, a hosszúra nyúlt, akadályokkal teli fejlesztési idő végén egy jócskán átalakított és újragondolt Dragon Age-et hozott össze a BioWare. A régi és kitartó rajongóknak fájhat, hogy kedvencüket teljesen más irányba terelték, mint az előző epizódok alapján várható lett volna, a hányatott sorsú sorozat legutóbbi darabja azonban idén 10 éve, hogy a boltok polcaira került, ami bizony nem kevés idő. Én nem kételkedem abban, hogy vannak olyanok, akik betéve tudják az összes epizód, minden egyes mozzanatát fejből, de az új játékosok bevonzása érdekében elkerülhetetlen volt ez a fajta soft reboot, amit a The Veilguard is kínál. Mert bár a történet közvetlen folytatása az elődöknek, a játékot játszva hamar szembesülünk azzal, hogy inkább a Dragon Age-szűzek megszólítása volt a cél, semmint a régi motorosok kielégítése. A harcrendszer akciódúsabbá tétele és az új grafikai stílus, mind-mind erre a gondolatmenetre lett felfűzve, így - ahogy említettem már fentebb - érdemes ezen szempontok alapján értékelni a játékot és nem a korábbi darabokhoz méricskélni az elemeit.
S talán végül a történet, a cselekmény és azok előadása az, ahol találkozik a régi Dragon Age az újjal. A sztori ugyanis folytatja az Inquistion befejezését: az istennek kikiáltott Solas-szal indítunk, aki egy baleset folytán - a főszereplő közbenjárásával - kiengedi a régen száműzött és elzárt zsarnoki elf isteneket, akik aztán szisztematikusan akarják visszavenni az irányítást Thedas felett. Hogy megállítsuk őket, egy mindenféle fajból, és személyiségekből álló csapatot kell összeállítanunk, így a szép lassan kibontakozó világszintű kataklizma mellett az ő történetszálaikat is megismerhetjük. Ismerős sztori? Persze, hogy az, klasszikus BioWare mese, annyira, hogy a tulajdonneveket kicserélve, akár valamelyik Mass Effectre is ráhúzhatnám a fenti mondatokat.
A játék cselekménye kiváló tempót diktál, a sokkarakteres és sokhelyszínes történet miatt óráról órára változik éppen kivel és hol harcolunk. A történet szintén erősen épít az új játékosokra, azzal, hogy Thedas új területeire helyezi a cselekményt, de ennek ellenére a Dragon Age lore-ból is szépen építkezik. Szerencsére (vagy sokak bánatára), nem támaszkodik erősen az előző címekre az új felvonás, így akár nulla tudás mellett, vagy a kódexek laza átböngészésével képben lehetünk azzal, hogy mik is zajlottak a világban. Ennek ellenére azért jó pár ismerős arc beköszön majd a történet folyamán, sőt, az előző rész főszereplőjével is találkozhatunk majd.
A fő történetszál mellett egyértelműen kiemelésre méltóak a csapattagok mellékküldetései. A mellénk szegődő karakterek némelyike elsőre akár ellenszenvesnek is tűnhet, jobban beleásva magunkat magánéletükbe azonban kellemes meglepetéseket tartogatnak, nemcsak a történetek, de a küldetések is. Olyan helyszínekre is ellátogatunk, ahová alapból nem vinne el a fő sodor, így valóban érdemes időt szánni a beszélgetésekre. A játékba került emellett egyfajta kapcsolati rendszer, ahol nemcsak a csapattagjaink hozzáállását, hanem a történet során felbukkanó csoportokhoz való viszonyunkat is követhetjük. A különféle mellékküldetések megoldása segít jobb viszonyt kialakítani velük, amiből majd a játék utolsó harmadában profitálhatunk.
És ha már beszélgetések, akkor érdemes a cselekmény leggyengébb pontjáról, a párbeszédekről is szót ejteni. Itt érezni talán a legjobban, hogy mennyire göröngyös úton zajlott a The Veilguard fejlesztése. Az írás minősége ingadozó, megfigyeléseim alapján, a mellékes, társainkhoz kapcsolódó küldetések során elhangzó mondatok jobb állapotban vannak, a leggyengébbre pedig a játék elején felbukkanó párbeszédek sikerültek. A stílusváltás, és könnyedebb hangnem itt is tetten érhető; az előző részekhez képest kevésbé kimérten kommunikálnak a karakterek egymással, és bár néhol felsejlenek a Forspoken dumái, azért ilyen mélységekbe sosem jut a játék. Ez azonban természetesen nem mentség arra, hogy néhol általános iskolás angol nyelvkönyvébe való mondatokkal kommunikáljanak a karakterek. A szinkronszínészek mentik a menthetőt, de azért akadnak helyek, ahol nagyon gyenge munkával találkozunk.
A játék RPG-elemei elsőre visszafogottnak tűnhetnek, mivel mindössze három karakterosztály közül, a Rogue, a Warrior és a Mage közül választhatunk. Ha azonban hozzá vesszük, hogy mindegyik esetében válthatunk egy másik fegyverre (a Warrior esetében a dupla pengék mellett íjat is előkaphatunk), valamint hogy huszadik szint felett háromféle módon specializálódhatunk, már nem is tűnik olyan rossznak a helyzet. Ráadásul a karakterosztályok és a specializációk is mind más-más játékmenetet és hozzáállást kínálnak, így a változatosságra abszolút nem lehet panasz. A felszereléseink csereberéje rendkívül egyszerűen történik, lootolás mellett akár fejleszthetjük is őket a pályákon elszórt nyersanyagok begyűjtésével és felhasználásával. A The Veilguard RPG-elemei a korábbiakhoz hasonlítva egyértelműen egyszerűbbek, ha úgy tetszik felvizezett picit. A hasonszőrű akció-RPG-kkel összehasonlítva azonban teljesen korrektnek mondható.
Meg kell, hogy mondjam a Dragon Age: The Veilguardot játszva bitang jól szórakoztam, és egy-egy hosszabb munkanap után mindig vártam, hogy folytathassam a történetet. Én úgy gondolom, hogy az előzetesek és megjelenés előtt kiadott játékmenet videók nem rejtették el, milyen cím is lesz a The Veilguard, és már ott látszott, hogy az új epizód próbál szakítani az előző részek hagyományaival. Egy könnyed, akciódús RPG az új Dragon Age, amit butaság mondjuk a Baldur’s Gate 3-hoz hasonlítani, hiszen teljesen más közönséget próbálnak kiszolgálni. Szintén fárasztó elfoglaltságnak tartom, hogy azon vitatkozzunk, hogy ez a játék most akkor WOKE vagy nem WOKE. Nagyjából 26 éve hobbim a videojátékok, és ha egy cím jó volt, akkor játszottam vele, ha pedig nem, akkor letettem - ez ezúttal sem volt másképp. Biztos vannak, akiknek fontos, hogy hány darab csöcsös, fekete, meleg vagy éppen transznemű karakter van egy játékban, de ez inkább az egyéni ízlés kérdése, semmint, hogy a játék minőségét ez alapján ítéljük meg.
Az új Dragon Age-dzsel a BioWare visszatette magát a térképre, és úgy tűnik, van még remény, hogy összeszedett, stílusos és szórakoztató játékokat készítsenek. Az Mass Effect: Andromeda és még inkább az Anthem botladozásait látva sokakban felmerülhetett, hogy végleg leáldozott a stúdiónak, a The Veilguard azonban határozottan jobb állapotokat tükröz. Habár a sorozat hardcore rajongói nem biztos, hogy ezt a játékokat szerették volna, ha elkészíti a gárda, a cím le sem tagadhatná, hogy erősen merít a BioWare korábbi klasszikusaiból. A néhol suta párbeszédek ellenére a történet szórakoztató és izgalmas marad végig, ráadásul az új játékosok is könnyen kiismerik magukat a világban. Az egyszerű, de nagyszerű harcrendszer, valamint a könnyedebb RPG-elemek kellemes elegyet alkotnak, a sokszínű helyszínek, valamint a rendkívül érzelmes és érdekes mellékküldetések pedig gondoskodnak arról, hogy egy pillanatig se fulladjon unalomba a kaland. Ilyen-olyan okok miatt lehet nem szeretni a Dragon Age: The Veilguardot, erre mindenkinek meg van a joga, de azt nem igazán lehet elvitatni tőle, hogy egy jó játék.
A Dragon Age: The Veilguard PC-re, PS5-re, valamint Xbox Series X/S konzolokra jelent meg. Mi Xbox Series X-en teszteltük.
Kapcsolódó cikk
Ez egy valódi pontos értékelés róla.
Most látom, hogy 8 pontot kapott ezen a siteon.. :D
4 is erős lenne.
Egy sima hack and slash az egész, amely a 14700k procimat megfőzi kb olyan forró lesz. Érthetetlen, és nem is fogom erőltetni, nehogy baja legyen ismerve az intel jelenlegi bajait ezzel és az előző szériával. Rip ez a játék.
Mindezek után úgy tenni, mintha valami totálisan megfejthetetlen rejtély lenne, hogy mit szeretnének a rajongók... Hát legalábbis vicces.
A másik, hogy szerinted kik lennének egy olyan játéknak a törzsvásárlói közönsége, amiből tíz éve nem jelent már meg új rész? A Fortnite generáció, ami még alsós volt, mikor az előző játékot kiadták? Vagy azok, akik miatt az előző rész 12 millió példányban kelt el? Mégis milyen üzleti politika a MEGLÉVŐ közönség hátrahagyása mellett olyan közönséget targetelni egy már meglévő IP-vel, aminek az adott IP-hez SEMMILYEN kötődése nincs? Komolyan, őszintén kérdem. Milyen üzletpolitika ez? Aki MEGVENNÉ a Dragon Age játékot már szinta csak a címe miatt is, azt totál figyelmen kívül hagyják, helyette olyanokat akarnak a már meglévő címmel bevonzani, akiknek az a cím igazából semmit sem jelent. Mintha a Metallica hirtelen kiadna egy albumot tipikus metál borítóval, amin csak latin dalok szerepelnek. A rajongók nem ezt akarják, a célközönség meg leszarja, mert nekik a név nem mond semmit.
A rajongók mindíg akarnak valamit.Nézd, én nem vitatom egy percig se bárki jogát ahhoz hogy ne tessen nekik ez. Ugyanakkor egy IP "folytatásánál" mindig van valami. Ha ugyanolyan mint az előző, akkor az baj ( DLC, rókabőr ) ha változtatnak akkor az. Ha NAGYON változtatnak van hogy bejön (GOW) de ott is van akinek nem. Mindig lesznek rajongók akinek a sztori nem tetszik majd ( ők másképp folytatták volna ). Bárhogy dönt is a feljesztő, valaki biztos nem azt kapja amit fejben elképzelt. Itt is ez van. Néha kiszámíthatatlan a piac. A hardcore RPG kicsit rétegjáték lett, szerintem az hogy a BG3 ekkorát ment, arra senki se számított. Persze segített neki a hype, ugyanakkor az is igaz, hogy sokan belevágtak, de hogy hányan fejezték is be... Azért sok embernek nincs ideje / türelme millió órát ölni EGY játékba. Lehet itt is arról van szó, hogy amikor elkezdték, úgy voltak vele hogy egy HC RPG 2024-ben már a kutyát se fogja érdekelni. Kétlem hogy DIREKT szivatnák a játékosookat, ezt se volt könnyebb megcsinálni. 2015-ben kezdték a feljesztést, és sokkal nehezebb előre látni mi lesz akkor mire elkészül ( mire lesz igény ) mint gondolná az ember. Ott a Concord, amikor elkezdték, hero shooter őrület volt. Mire megjelent, már szinte nem is tudtuk mi az. Megjelenéskor persze hogy sokkal egyszerübb itélkezni. Ha ma kezdenél fejleszteni egy játékot, ami majd 2029-2030 ban jelenik meg próbáld felmérni hogy mire lesz igény. Több száz órás deep RPG, estleg egy könnyedebb RPG akció ? Az Inquisition 10 éve jelent meg. Egy csomó ember biztos nem is játszik azóta, egy csomó meg bekerült... Persze hogy azok háborognak akik akkor is játszottak, és 10 évvel késöbb ugyanazt várták... Csak ez nem ennyire egyszerű.
Az is segítene, ha nem hoznál a beszélgetésbe olyan játékot, ami SOSEM állította magáról, hogy saját karaktered lesz benne. A Witchert mindigis úgy promotálták, hogy Geralt fix karakterét irányíthatod benne. A DAV-ot meg úgy, hogy saját karaktered lesz.
"Ez egy tipikus szalmabáb érvelés. De az igenis milliószor megtörtént már hogy egy IP-hez jött RPG, stratégia , akció(rpg), stb... Értelmes érvelésre lehet reagálni, erre nem."
Nem szalmabáb. Jelentős különbség van aközött, hogy például a stratégiai Warcrafthoz kiadtak egy MMORPG-t ugyanabban az univerzumban, meg aközött, hogy egy RPG folytatásából sutyiban kivették épp azokat az RPG elemeket, ami miatt az emberek az előző részeket játszották (importált mentés az előző részekből, valódi súllyal bíró döntések a játék elejétől, a főszereplő karakter személyiségének egyénire alakítása párbeszédekkel, szabadon alakítható viszony a főszereplő és más karakterek között). Szóval ne gyere itt azzal, mikor azonos IP-n belül különböző stílusú játékok jelentek meg, mert az itt nem állja meg a helyét. Itt az Inquisition direkt folytatását ígérték, épp csak egy teljesen más játékot készítettek el, ami legfeljebb felszínesen tartalmazza azt, ami miatt az emberek megvették. Abszolút rosszhiszemű védekezés az, hogy "újítani próbáltak az IP-n" ugyanis se nem ezt ígérték, se nem ezt reklámozták. Ők TUDTÁK hogy mit akarnak a rajongók, csak fontosabb volt, hogy MINDEN játékos pontosan ugyanazon a hardcodeolt történeten haladjon végig (két-három maximum kozmetikainak nevezhető elágazással), amit ők elterveztek.
Az hogy neked mi tetszett, mi nem, az teljesen rendben van és vitán felül áll, csak az ilyen "teljesfokú Bioware élmény" lózungokon csuklik egyet az ember a visszatartott röhögéstől, elég ám csak annyit is mondani, hogy : "Nekem bejött, és kész", az hitelesebb sokkal... ;)
Nagyon agyaltam megvegyem-e, sokáig a gamekapocs tesztre vártam, de tegnap megvettem. Én nem csalódtam, vagyis de, pozitív irányban. Neten a sok negatív komment, meg sárdobálás ellenére megvettem, és nagyon jó játék. Sokan a Baldur's Gate 3-mal akarták hasonlítgatni, mert az milyen komplex és társai. Hát én 5-6 órát játszottam azzal. Nekem munka után, vagy este amikor a gyerekek alszanak nem ahhoz van kedvem, hogy kilogikázzam merre kell menni és mit kell csinálni. Nekem tetszik hogy megmondja erre arra menj.(igen, videotesztben ezt is ecsetelték) Nem érdekel ez az izmos csaj, non-bináris karakter téma, én elvezem, és teljesfokú bioware élmenyt kaptam. Igen játszottam majdnem az összes bioware játékkal, sőt, könyveket is olvastam...Sőőőt nekem az Anthem is és az andromeda is tetszett. Szóval szerintem egy jó játék ez a veilguard.
Hol írtam hogy a készítők ezt állították ? Csak azt, hogy a többség RPG-nek hívja, és hogy klasszikus értelemben nem az.Értő olvasás segít.
"Azt megértem hogy valaki a régi után mást várt, és csalódott, de ettől még ez egy jó játék."
Szóval: "azt megértem, hogy valaki a Formula-1 2024 című játékban Formula-1 versenyeket várt, de attól ez még egy nagyon jó looter shooter"
Ez egy tipikus szalmabáb érvelés. De az igenis milliószor megtörtént már hogy egy IP-hez jött RPG, stratégia , akció(rpg), stb... Értelmes érvelésre lehet reagálni, erre nem.
A woke része ezzel részemről -egyetlen majd megindokolt említést kivéve- lezárva,
a játék véleményem szerinti csődjének ezen témához semmi köze.
A teszttel amúgy az elmúlt idők (pl. Starfield, SW Outlaws...) "szösszeneteihez", meg az azokban tapasztaltakhoz képest az ég világon semmi bajom, teljesen elfogadható és indokolt számomra, amit én leírok igazából "csak" annyival tudom indokolni hogy a saját véleményem, meg hogy egy 40+-os "sznob" boomer írta, aki szerint az olvasás még mindíg "menő" dolog, és ez alatt nem pl: a WH40k-univerzum 40-oldalas "történetét", vagy a Witcher sorozat bármely könyveit érti...
(Bocs bárkitöl is aki ezt magára veszi, "No offense" volt a szándék tényleg, indoklásnak szántam XD...)Mert valami hasonlót szeretnék mondani mint a 22.-es hsz.-ben Stagrider kolléga, csak "kissé" nyersebben.
Mert az a helyzet, hogy a Kb. 8-9-órás játékidőm alatt végig azt éreztem, hogy ez a játék gyengeelméjűeknek készült. Én ilyen életszerűtlen, következetesen ostoba és bárgyú párbeszédeket, dialógusokat még -nemhogy játékban-, de az életben nem nagyon olvastam.
Egyébként nem is csoda, miről beszélnének, hiszen ennek a "játéknak" nincs is története, nem létezik sem expozíció, és így egyértelműen végkifejlet sem. Válságról, cselekményről már ne is beszéljünk...
A játék egyszerűen nem vállal konfliktust : Az antagonista egy faék. Gonosz mert...gonosz, a főhős jó, mert jó, a társak is jók mert csak, nincs sem köztük, sem a világgal semmi konfliktus, -no spoiler- tehát így írom példaként : A történet egy részén pl. csapattag hibája révén vélhetően százak halnak, és erről lesz egy "oly drámai" beszélgetés a következő soros "meetingen" mintha a kapszulás kávéautómata következő feltöltésekor elérhető ízválasztékát vitatnák meg, ilyesféle"epikus" szemantikai brillírozásokkal és mélységgel minthogy : "Nem baj, ne szomorkodj, legközelebb jobban sikerül", "Ne vedd magadra, nem a te hibád" stb..., nincsenek ellentétek, nincsenek viták, mindenki szeret mindenkit, minden jó, és nincs rá indok sem hogy miért.
Attól nem lesz történet egy történet, hogy rakunk bele szereplőket, meg írunk sorokat a szájukba, ez nem így működik...
Nem véletlenül írtam "meeting"-et, mert ezen felül, az ebben a játékban elhangzó "párbeszédek" engem korai "karrierem" kényszerböl végigült "céggyülijeire" emlékeztetnek, ahol kiskosztümös/válltöméses zakós PR-munkatársnak eladott huszonéves -egyébként hallhatóan olvasási, és szövegértési nehézségekkel küzdö- csitrik olvastak fel nekünk papírról "a kiegyensúlyozott és stabil munkahelyi környezet"-témájában, akiknek kb. sejthetöen életük addigi legnagyobb konfliktushelyzete maximum egy olyan "eset" volt, amikor a "GreenFuture" kávézóban járva a mindennapi szójatejes latte-jükért, egyszer a kiszolgáló elfelejett sovány bio kakaóport a tetejére szórni...
Nem tudom ezt ennél szemléletesebben leírni. Szeretem az angol humort, szeretem az eredeti Office-t, a Monty Python minden részét, konkrétan én "végigvinnyogtam" néha negyedórákat a gépnél ezzel játszva, szegény asszony azt hitte valami neki is "értelmes" vígjátékot nézek, csalódott volt hogy játszom...
És még a fennti "edzettségemmel is" néha meg a szekunder szégyenérzettől égtem porrá.
Nem egyszer vártam azt hogy a dialógusok végén a szereplők a kamerába fordulva megkérdezik : "És ebböl mit tanultunk ma gyerekek ?"...XD
Arról nem is beszélve, hogy -bár megvallom "igaz" anyanyelvi szinten nem bánok az angollal úgy kritizálok- nem vagyok meggyőződve arról igen sok mondatnál hogy nyelvtanilag nemhogy nem helyesek, de egyáltalán abban a formában értelmezhetőek-e... Így emberek nem beszélnek egymással, mintha egy kínai Temu-s "PR-sablon" AI írta volna a párbeszédeket...
Ez a játék komolyra fordítva a szót szerintem, egy gyáva kliségyüjtemény. Gyáva konfliktust teremteni, történetet mesélni, valós választási lehetőségeket adni, langyos toxikus konformista pozitivitás az egész mindenféle valódi tanulság nélkül, gyáva ( És itt jön az az egy "Woke-os" visszautalás ) az önmaga által nagy hangon hirdetett elfogadás és megértés témájában, mert olyan végtelenül felszinesen, képmutatással felérő közhelyességgel beszél róla és ábrázolja hogy az inkább sértés, és csak valós muníciót ad a mindenben ezt látó "alt-right"-os idiótáknak, így ezzel "ki is érdemelve" hogy rámásszanak érte.
Az egyetlen "pozitívum" ezzel kapcsolatban mindössze az, hogy valóban hazudik mindaz állítás ami szerint ezen témát a játékosra erőltetnék, vagy erről szólna benne minden...
A játékmenetben egyébként mindössze egyetlen a fennt általam leírtakkal azonos szintű, de azoknál jóval kisebb jelentősségű játékmechanikai problémám volt csak : A puzzle-oknak, vagy rejtvényeknek csúfolt "logikai" feladatok. Azon gondolkodtam a megoldásuk közben, hogy egy hatalmas sárgán villogó felkiáltójel esetleg nem kellett-e volna föléjük, hogy azt már egy félkegyelmű se tudja biztosan eltéveszteni. Értem én hogy minden korosztálynak kell szólni, meg a sikerélmény fontos, de számtalan játékot tudnék most azonnal felsorolni, ahol ezt klasszisokkal elegánsabban oldották meg...
A többi része, viszont mind látványban, mind kinézetben rendben van. A grafikusok, látványtervezők -sokadjára írom- az egyetlenek a mai "AAA"-iparban akik hozzák azt amit a név kötelezne, a hangok, zenék is nagyszerűek, bár én (amikor a röhögéstől meg tudam figyelni) a szereplők "robotmozgásos" arcmimikájától, és a szövegkövetést abszolute nélkülöző szájmozgásától kissé meglepődtem, az elég fapados a "cucc" árazásához képest, de ez számomra részlekérdés lenne...
A harc látom itt is megosztó, és ez valóban szubjektív vélemény részemről is : Nekem pár óra után roppant monotonná vált, ez a közös "cool-down time" egyszerűen elvesz a taktikai mélységből. és a társakat szimpla "így feleslegesen túlanimált" elsüthető aktív képességgé degradálja, a képességek kinézetükön kívül elég egyformák, és inkább hangzatosak mint egyediek, egy két "kombó" kitanulása után azok végtelen ismételgetése történik más nem, a pályák bár dizájnban, kinézetben nagyon szépek, inkább díszletszerűek mint "valóságosak - főleg a városi részek- és nekem túlságosan csőszerűek, de amúgy nem lenne rossz egyáltalán, de nekem a fennt leírtak egyszerűen játszhatatlanná tették ezt, ilyen még életemben nem volt, de addigra tényleg belefáradva a "kétszázhuszonötödik poénos" párbeszédbe már-már rutinszerüen felröhögtem, majd egy rezignált "elmentek ti a f@szomba" megjegyzés után, -lesz@rván hogy egy mission közepén a végjáték felé közeledve járok- egyszerüen töröltem a francba.
Én őszintén nem feszültséget kelteni akarván mondom ezt, de nem tudom elképzelni hogy az, aki életében elolvasott legalább egy esszét, ezt hogy bírta végigjátszani. Úgy igen, hogy ignorálta a párbeszédeket, számomra az símán elfogadható hogy vannak sokan akiknek "ez csak egy játék", és mint ilyen mindez belefér, de számomra így, nemhogy mint RPG -szerintem a műfajra nézve sértés azt mondani hogy ez az- mint játék volt a Veilguard értékelhetetlen.
A már említett példák, a Starfield, az Outlaws, messze legföképpen játékmenetükben alibiztek - ezen izé kipróbálása után azt kell mondanom hogy csak legalább-, ilyet én még nem tapasztaltam hogy játék, még egy cső FPS-sem, ilyen szinten gyártson alibi "történetet és párbeszédeket", tényleg hangsúlyosan idézöjelbe téve hogy "párbeszéd", mert nekem olybá tűnt hogy egy adott karakterszám elérésén kívül, az üres dialóguspanelek puszta feltöltésén kívül, másra egyszerűen nem törekedtek...
Ilyen becsületbeli ügyként én is belefogtam ebbe és tényleg hazudik, aki azt mondja, hogy a világon semmi jó nincs a játékban. Meg hát ez nekem egyedi eset, de szerintem az Inquisition a világ legrosszabb játékainak az egyike és az egész életem egyik legnyagyobb csalódása mind videojáték, mint abszolút full life téren. Nem kezdem el boncolgatni a Veilguard-ot, mert a többiek úgyis leírták már az igazságokat, másrészt meg rühellem a cenzúrát.
Ezek mellett nekem az Origins óta talán a második legjobb résznek tűnik a sorozatból, de azért csak tűnik, mert nem vittem még végig. És itt van a lényeg, mert ami a játékmenet és amiket csinálni kell a játékban és amennyire igazából max csak közepesen izgalmas a játék, így nem igazán ösztönöz arra, hogy játsszak vele. De a pixar grafikát és a gyerekeknek való hangvételt könnyebben el tudom fogadni, mint azt, hogy 10 méterre az ajtótól legyen egy kulcs-kristály amit oda kelljen cipelni és akkor az legyen a géming.
Én azt mondom, hogy aki szerette a Mass Effect 2-t (de nem vár egy olyan jó játékot), szerintem egy 5000-6000 Ft-ért majd megveheti ezt, vagy kivárhatja, míg Game Pass-ben landol, mert nem egy játszhatatlanul rossz játék és nem is rossz minőségű. Viszont vannak benne dolgok, amik miatt max csak egy ncore letöltést érhetne meg, vagy pedig kötélből való idegeket és türelmet, ha valaki pénzt is adott érte. Meg az az igazság, hogy ebből a "pofázós-püfülős-lövöldéből" már ezer forint alatt is vannak jobb játékok, mint pl a Mars: War Logs, vagy a Technomancer, stb.
Mondanám, hogy várom az új Mass Effect-et, de ezek után azt kívánom bárcsak bedőlne.
A játékot majd gém passzban leszedem
De azt se olvastam sehol hogy a játék menübe lépése és kilépése gyakorlatilag több másodpercet vesz igénybe. Más játékokban ennyi idő alatt betöltök egy állást is. PC-n játszottam SSD re rakva elég erős gépem van nem hiszem hogy nálam lenne csak probléma.
Rengeteg negatívum mellett amit fél óráig lehetne sorolni van egy két jól kivitelezett dolog a játékba de bármi sértés nélkül aki szerint ez egy jó játék vagy esetleg "Bioware eddigi legjobb játéka" az az ember nem beszámítható vagy az elmúlt 3 évben kezdett el játszani.
#16: "teszem azt egy Witcher se a klasszikus értelemben vett RPG, ott se lehetsz “akárki”, de ettől még az is jó játék"
Egyrészt a Witcher egy fix karakterrel indul, ami sosem állította, hogy lehetsz más is, mint Geralt. Másrészt még a fix karakterre is nagyobb ráhatásod lehet, mint a Veilguard Rookjára A játékban a dialógusok választási lehetőségei többnyire kimerülnek abban, hogy
1. Igen (lelkesen)
2. Igen (viccesen)
3. Igen (óvatosan)
"Azt megértem hogy valaki a régi után mást várt, és csalódott, de ettől még ez egy jó játék."
Szóval: "azt megértem, hogy valaki a Formula-1 2024 című játékban Formula-1 versenyeket várt, de attól ez még egy nagyon jó looter shooter"
"Azért az se lenne igazságos egy játék értékelésénél ha egy már létező IP-t használ fel, hogy azt néznénk hogy a többi részhez képest mondjuk más."
Mááááár miért is nem? Az Inquisition-ből 12 millió példány fogyott. Megvolt a törzsközönség (nem is kicsi), aki azt várta, hogy a Dreadwolf az Inqusition által felvezetett sztorit fogja lezárni. Erre kukázták az egészet, és előálltak ezzel a Veilguarddal. Kirúgták az összes jelentősebb írót aki valaha dolgozott Dragon Age játékon, kidobták az összes korábbi játékosdöntést (az a három, ami átemelhető az Inqusition-ből, nem csak számában kevés, de a gyakorlati ráhatása a Veilguard eseményeire is a nullához konvergál), és hardcodeolták a játékoskaraktert egy olyan szériában, aminek mindig az volt az egyik legvonzóbb része, hogy mekkora szabadságot adott. Itt még a seggfejként viselkedő karakterekkel se lehet kicsit bunkóbbnak lenni.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.