Gondoltátok
volna, hogy ha a The Last of Us kimarad a kaliforniai fejlesztőcsapat
portfóliójából, akkor teljesen másmilyen Uncharted 4-ről számolnánk be ebben a
cikkben? Ellie és Joel szívbemarkoló kalandjának PS4-es portolása közben a
stúdió rengeteg tapasztalatot szerzett, amiket itt hasznosítani tudott. A fejlesztés
rögtön a harmadik rész megjelenése után elkezdődött, bár akkor még csak egy kis csapat dolgozott
az Uncharted 4-en, a többiek a The Last of Us: Left Behind DLC befejezése után
csatlakoztak a projekthez. Sajnos a tavalyi év nem sikerült túl jól a Naughty
Dog életében: a széria írója, Amy Hennig a Visceralhoz szerződött és a
direktor, Justin Richmond is angolosan távozott. A két kulcsember hagyatéka
azonban értő kezek közé került: a TLoU-val bizonyított Neil Druckmann és Bruce
Straley került a projekt élére. Nagy esély van rá, hogy a személyzet körüli
hercehurcából mi semmit nem veszünk észre.
Noha
Nathan Drake az egyetlen főhős, nem kell magányosan nekivágnunk a kalandoknak:
lesz egy társunk, bátyánk, Sam (szinkronhangja Troy Baker) személyében. A
történet három évvel az Uncharted 3 után játszódik. A szívtipró kalandor
boldogan éli életét Elenával, amikor halottnak hitt bátyja, Sam egyszer csak
megjelenik. Az öt évvel idősebb bátyó nincs túl jó passzban: elmondása szerint
az élete múlik egy keresett ereklyén, amit a 17. században egy Henry Avery nevű
angol kalóz birtokolt. Ami azt illeti, Drake-nek nem való a nyugodt családi élet,
ezért eladósodott bátyja unszolására újra nekiáll a kincskeresésnek. Ez
is egy olyan hobbi, amire durván rá lehet függni, ráadásul elég költséges is - egy
darabig tiszták vagyunk, de könnyedén visszaeshetünk. A testvéreket elsőként a
buja, zöld dzsungel szólítja meg: Libertaliába akarnak eljutni, amely egy
kalózok által alapított, misztikus madagaszkári kolónia. Természetesen nem csak
ezen az egyetlen szigeten játszódik az egész játék, az ígéretek szerint kapunk havas és
városi környezetet is.
A
sztori persze nemigen szeretne több lenni annál, mint amit egy könnyed,
vasárnap délutáni kalandfilm nyújthat, de pont ez adja a sorozat báját. Sam és
Nate már a játék elején összeakasztja a bajuszt két rivális vadásszal, Rafe-fel
és Nadine-nal, akik szintén a kincsre hajtanak. Rafe pont Nate ellentéte,
teljesen eltérő morállal rendelkezik és a problémák megoldásához is máshogy
(agresszívebben) közelít. Nadine pedig gyakorlatilag kiapadhatatlan hadieszközt
birtokol, számos zsoldosnak parancsol, lévén övé Dél-Afrika egyik privát
hadserege. Az rosszfiúk ezúttal sokkal nagyobb szerepet kapnak a történetben,
mint korábban. Ám az Uncharted 4 igazi érdekessége a két testvér közti
rivalizálásban rejlik, hiába jelenik meg néha-néha az öreg Sully és Elena feszültségoldásként, a
kampány legnagyobb részében csak egymásra számíthatnak. Sam sokáig kimaradt Nate életéből, nem igazán tudja, hogy az öcsike min ment keresztül a
korábbi játékokban, a múlt náluk tabutéma. Az idősebb testvér még mindig azt
hiszi, hogy mindenben jobb kistestvérénél, ugyanakkor irigyli Nate képességeit, aminek
sokszor hangot is ad, s ez állandó feszültséget jelent köztük. Emellett Sam nem
egyszer meggondolatlanul cselekszik, és ezzel bajt hoz Nate-re is – nem kevés
humorral megspékelve a forgatókönyvet.
A
novemberi PlayStation Experience-en levetített bemutatóból már kiderült, hogy a
pályák jóval tágasabbak lesznek, mint a korábbi részekben. A fejlesztők célja
az volt, hogy visszavegyenek a linearitásból, így érezhetően nagyobb
szabadságunk lesz. Az aktuális célunkhoz több útvonalon is eljuthatunk: például
egy sötét és nyirkos barlangon keresztül, viszont ha klausztrofóbiánk lenne,
megkerülhetjük az előttünk tornyosuló hegyet, ám azzal számolunk kell, hogy
útközben egy csapat ellenségbe botlunk. Nate sziklamászó képességét
rengetegszer kamatoztatnunk kell, a rendszer sokkal több kockázatosabb, mint korábban, magyarul, nagy eséllyel lezuhanunk, ha elvétünk egy
kiszögelést. Nem árt figyelembe venni, hogy minden választott útvonalnak
következményei lesznek, különböző kihívással nézhetünk szembe, arany középút
nem létezik – jobb újrajátszhatósági faktor annál inkább! A fő történeti szál
mellett rengeteg kisebb mellékküldetést is abszolválhatunk, úgyhogy mindenképp
tartalmas játékról van szó.
A nyitott szemmel járó kalandorok előbb-utóbb
gyűjthető ereklyékbe botlanak. A maximalistáknak még nehezebb dolga lesz, lévén
néhány kincset eléggé fifikás helyre dugnak el a fejlesztők. Nate azért több
képességet és eszközt kap a kincskereséshez és a felfedezéshez, néhány leleten
pedig olyan nyomokat találunk, amik segítenek megtalálni a következő darabokat.
A kötél és a piton (fém tüske) mellett további segédeszközökre is számíthatunk
az Uncharted 4-ben, nem beszélve a tisztességes fegyverarzenálról, hiszen, ha
minden kötél szakad, csak tűzharccal érvényesülhetünk. Akkor sem érezhetjük
magunkat nyeregben, ha csendben át akarjuk lökni áldozatunkat a párkányon: a
hitvány kurafik utolsó erejükkel megragadhatják a lábunkat, s ha nem vigyázunk,
magukkal ránthatnak a mélybe.
Ami
pedig a lövöldözéseket illeti, az új rész már sokkal jobban emlékeztet egy
feszes shooterre, mint korábban. A fedezékek mögött lapulás nem jelenti egyből
a védettséget, a záporozó golyók könnyen leamortizálhatják vackunkat, így
gyorsan pozíciót kell váltanunk. A készítők sokkal fejlettebb mesterséges
intelligenciát ígérnek, az ellenség immáron nem viselkedik birka módjára, nem
hagyják magukat lelövetni, bekerítenek, hátba támadnak – felülről, vagy alulról
is. Ha Nate nem mozog gyorsan, a túlerő könnyen felemésztheti. Ami pedig Sam
M.I.-jét illeti, sokkal megbízhatóbb társnak tűnik, mint Ellie a The Last of
Usban, lévén erősebb és tapasztaltabb férfiról van szó. Olyan érzésünk lesz,
mintha egy másik Nathan kísérne az utunkon, hasonló képességekkel és
kvalitásokkal. Néhány helyzetet csak együttes erővel oldhatnak meg, innen már
csak egy lépés a kooperatív mód bejelentése – reméljük, igazunk lesz!
Ha
pedig szóba hoztuk a multit, nem érhet minket váratlanul a hír: bizony, az
Uncharted 4-ben többjátékos módot is találunk, ám a konkrétumokra egyelőre
várnunk kell. A The Last of Us kompetitív megoldásának továbbfejlesztett
változata szinte borítékolható, de ne rohanjunk ennyire előre! A fejtörők
szintén visszatérnek a negyedik részben, s azt a fejlesztők sem tagadják, hogy
az Uncharted 3-ban látott hatalmas puzzle szobák jelentik a támpontot,
így erre fognak építkezni az új rész esetében is. A játék rendkívül részlet
gazdag, több apró esemény színesíti a játékélményt: például a The Last of Ushoz
hasonlóan, ha a szereplők látnak, vagy olvasnak valamit, arra reagálni is fognak. A
gigantikus áll-leejtős jelenetekben sem lesz hiány, nem egyszer fog
elvarázsolni minket a játék hatalmas mélységeket, távolságokat bemutatva. A
Naughty Dog „folyamatosan meg akarja lepni a játékost” intim, vagy nagy és
bombasztikus pillanatokat bemutatva. Állunk elébe!
Az
első látnivalók után már nyilvánvalóvá vált, hogy eszméletlenül látványos
produktummal gazdagodnak a PS4-tulajok – a megcélozott képfrissítés 60 fps. Az
a mozdulat, amikor Nate felvesz egy tárgyat, 60 különböző animációt jelent, ezen
felül a súlyelosztás is nagy szerepet játszik a mozdulatok során. Támadásnál
minden irányból lecsaphatunk az ellenségünkre, a mozgás folyamatos, nem lesznek
pillanatnyi megtorpanások, ráadásul az átvezetők is valós időben zajlanak, így a
tempó egy percre sem áll meg. Hangsúlyoznánk,
hogy a fejlesztők egyszer sem említették, hogy az Uncharted 4 a sorozat záróakkordja
lenne, így elképzelhető, hogy a nyolcadik konzolgenerációban is több porciót
kapunk.
Cikkünk a Game Informer magazin februári számának előzetese alapján készült.
Kapcsolódó cikkek
Számomra az UC, és a God of War olyan sorozat, amit soha nem tudok megunni, úgyhogy jöhetnek ezerrel az újabb, és újabb részek! S ha majd egyszer tényleg olyan részt kapunk, hogy gyenge alkotásnak minôsítik, akkor felôlem (is) küldhetik pihenôre, ám amíg jól csinálják, addig hadd csinálják!
Nem baj,így kapunk két remek játékot!
A Sony helyében én olyanokat nem jegelnék mint a God of War, UC, KZ...
Bár én még egy Resistance 4-nek is örülnék.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.