Józan ésszel azt gondolhatnánk, hogy egy patinás frencsájz feltámasztásakor a kiadó apait-anyait
belead, nem bízza a véletlenre a dolgot, tapasztalt fejlesztőket szerződtet és
jó sok pénzt belepumpál a projektbe. Az Alone in the Dark esetében pont ez a
két tényező hiányzik az értékelhető végeredményhez. Miután a 2008-as reboot is
félresiklott, az Atari nem tanult a hibájából, egy teljesen zöldfülű brigádot bízott
meg az Illumination fejlesztésével. Különös, hogy a Pure FPS-nek még hivatalos
weboldala sincs, a stúdió legutóbb a Nether MMO-t rázta gatyába, miután a
Phosphor Games letette a lantot. Az új Alone in the Dark koncepciója szembemegy
a hagyományokkal: a manapság népszerű négyfős kooperatív módot erőlteti, de
sebaj, elvégre kapunk egy single kampányt is, ebbe kóstolhattam most bele. A
társak nélküli játék még a minimális érdeklődést is kiölte belőlem, a
nyomasztónak szánt atmoszféra gyorsan átvált frusztrálóba. Az egészről süt az
olcsóság, a látvány vacak, a mechanika nyögvenyelős, a játék távolról sem
ismeri a félelemkeltés eszközeit.
Az
Atari a múlt hétvégén minden előrendelő számára elérhetővé tette az Alone in
the Dark: Illumination bétáját, melyben az első kampányban próbálhattam ki
egyetlen karaktert, a Huntert irányítva. Életem egyik leghaszontalanabb pár
óráját töltöttem a próbaváltozattal. Szinte magam előtt látom a csalódott
játékosok arcát, akiket megbabonázott a név, kicsengettek 28 eurót, de csak fércművet
kaptak a pénzükért. Noha a sorozat hatodik darabja még nincs kész, kétlem, hogy
a tavasszal esedékes premierig komolyabban megváltozna a pocsék alapokra épülő játékmenet.
Ha egy kicsit is adunk a minőségre, a hiányosságok gyorsan szemet szúrnak, az
Illuminationt pedig egyszerűen lehetetlen szeretni. De haladjunk szépen sorjában!
Az
elhagyatott bányászváros, Lorwich az egyik legbarátságtalanabb hely Virginia
állam déli határán. Az egykor virágzó településen nyüzsgő élet folyt, mígnem
egy pusztító árvíz elsöpörte az egészet. A hatóságok azonnal kiürítették a létesítményt,
amely azóta teljesen üresen áll. Már évek teltek el a katasztrófa óta és a
város régen feledésbe merült. A több száz holttestet rejtő városba azóta sem
tette be a lábát senki, mert attól tartanak, hogy a szerencsétlenek nem leltek
végső nyugalomra. Néhány távoli megfigyelő arról számolt be, hogy furcsa lények
járják a sötét, komor ködbe burkolózó utcákat. A helyiek, akik hisznek a
természetfeletti erők létezésében, azt mondják, maga a Sötétség kerítette
hatalmába a Lorwichet. A különleges képességekkel megáldott hőseink azonban nem
ijednek meg egykönnyen, bemerészkednek a városba, hogy felfedjék a titkait. A
szinopszis ennyi és nem több. A bétában nem vacakoltak hatáskeltő bevezető
animációval, a betöltés után szöveges formában vázolják az alaphelyzetet, aztán
szabadjára engednek.
Olyan,
mint narratíva, gyakorlatilag nem létezik. A menüben kiválasztjuk a
karakterünket és leküzdjük az egymásra dobált pályákat, érdektelen feladatokat
teljesítünk, és megöljük a szembejövő rusnyaságokat. Ha egy végletekig feszült, mesterien megkomponált borzongásra
vágysz, nagyot fogsz csalódni. Már tíz évvel ezelőtt is abszurdnak számítottak
az olyan küldetéscélok, amiben kapcsolókat hozunk működésbe és akkumulátorokat
cipelünk magunkkal, hogy fényt tudjuk csiholni. A játékban ilyen „színes”
feladatok várnak ránk, s közben nyurga rémségek tucatjaival harcolunk, mint egy
fapados és elavult shooterben.
Az első Alone in the Dark főhősének
leszármazottját irányítjuk a bétában elérhető Hunter kaszt képviselőjeként. Edward
Carnby porontya a lőfegyverek használatában jeleskedik, rohamkarabélyokkal,
géppisztolyokkal és lángszóróval irtja a Sötétség talpnyalóit, de a fedezéket
nem ismeri, ahogyan más zsánerdarabokban jelenlévő funkciókat sem. Annak
ellenére, hogy a lövöldözés így totálisan érdektelen, a játékidő tetemes
hányadában erre kényszerítenek a fejlesztők. Gondolhatjátok, mennyire élvezetes
az egész. A végleges változatban még három osztályt kapunk: a boszorkány
szintén kötődik a sorozat első darabjához, ő Emily Hartwood unokája és a
mágikus képességekben jártas, például elektromossággal sokkolja az ellenfelet.
A papnak már nincs kapcsolata az eredeti Alone in the Dark szereplőivel,
viszont roppant hasznos, hogy gyógyítja társait. Végül, a mérnök különféle
összetevőkből kütyüket épít, és jól ismeri az elektromos és mechanikus
berendezéseket.
Habár
a pályák felépítése adott, a ránk váró feladatok ugyanúgy véletlenszerűek, mint
az elénk toppanó ellenfelek helyzete. A következő újrajátszásnál máshol botlunk
zárt ajtóba, mint korábban, a célok is máshova szólítanak bennünket. A helyszínek
szerencsére nyitottak, számos alternatív útvonal létezik. Az Alan Wake-ben látottakhoz
hasonlóan, ellenfeleink legyőzéséhez nem elegendő a nyers tűzerő, a fény erejét
hasznosíthatjuk a megölésükhöz. Persze próbálkozhatunk vakon is, ám hamar
kifogyunk a munícióból és a fegyverünkre szerelt lámpa sem mindig elég. Ha egy
sötét sikátorban futunk össze a szörnyekkel, keressünk egy közeli, felkapcsolható
utcai lámpát, melynek fénye elegendő ahhoz, hogy a fegyverünkkel be tudjuk
fejezni a munkát. Természetesen nem ilyen egyszerű a művelet, mivel legtöbbször
előbb áramot kell csiholnunk. A sötét tárnák rosszabbak, hiszen ott generátorokat
kell működésbe hoznunk a reflektorok bekacsolásához: vedd fel az akkut és vidd
ide, az irányt eltéveszteni sem lehet, hiszen az interakcióval kecsegtető
pontok már messziről világítanak, az aktuális célok meg különösen.
Tehát
nem a fejtörők összetettsége, hanem az ellenfelek miatt kell aggódnunk. Az
intelligenciájuk ugyan a papucsállatkáéhoz hasonlít, többedmagukkal már roppant
veszélyesek. Ha nem engedjük őket közel magunkhoz, nem lesz baj, csakhogy ez
nem mindig sikerül. Lőszerből szinte mindig hiányunk van, hasonlóan az
egészségügyi csomagokhoz, pluszban a fényforrások is limitált ideig működnek.
Annál is nagyobb baj, hogy hősünk nem a gyorsaságáról híres, a sprintelni csak
pár másodpercig tud, ami a folyamatos menekülésnél elég cudar tud lenni, és
rendszerint akkor fogy ki a szuszból, amikor egy seregnyi bestia ugrik a
torkának. A folyamatos hátrálással még kibékülnék, de az irányítás és a
célzás nehézkes, az ugrás egy vicc, a legalacsonyabb objektumokra sem tudtam
felmászni, ráadásul a kamera túl közel volt a hátamhoz, így terepet sem láttam be
megfelelően. A lőfegyverek gyakorlatilag alig sebeznek, normál nehézségi
szinten is irreálisan sok golyó kell egyetlen nyamvadt lénybe is, a játék teljesen
kiegyensúlyozatlan. Ha épp nincs kezünkben lángszóró, a harc nem több egy
idegesítő fogócskánál, ahol mi vagyunk a szenvedő alany. A játékban egyébként
fejlődhetünk is, szintlépésnél javulnak a statjaink, és egy kicsit erősebbek
leszünk, de annyira nem, könnyebb dolgunk legyen. Rengetegszer haltam meg és
sokszor nem a saját bénaságom, hanem a bugok és az otromba mechanika miatt. Az
első próbálkozáskor három perc alatt padlót fogtam.
A
hanghatások erőtlenek, ilyen jellegtelen fegyverhangokat régen hallottam már.
Noha a játék az Unreal Engine 4-et használja, a látvány ennek ellenére
ronda. A külső terek túlságosan puritánok, részletgazdagságnak nyoma sincs, az ellenfelek halál-animációján csak felröhögtem. A bányák már egy fokkal elviselhetőbbek,
és fényeffektek helyenként elég pofásak tudnak lenni. Mivel bétáról van szó, az
iszonyat hosszú töltési időket és az akadozó framerate-et még nem róhattam fel hibának.
Minden mást azonban igen: ennél rosszabb feltámasztást elképzelni sem tudtam
volna. Nem azzal van a baj, hogy a cím a kooperatív irányba mozdult, hanem
azzal, hogy már az alapoknál elrontották az egészet, így a végleges verzióra sem
érdemes várni. Nem hinném, hogy hús-vér társakkal összedolgozva javulni fog a
helyzet, hiszen az Alone in the Dark: Illumination egyszerűen rossz. Furcsa, de visszasírtam a sekélyes Resident Evil: Operation Racoon Cityt is. Nincs
narratíva, a feladatok unalmasak, nincs félelemérzet, csak tömény frusztráció
és idejétmúlt megoldások, a veterán rajongók nagy eséllyel zokogva rohannak
vissza a kedvenceikhez. Kedves Atari! Már a második nagy horror frencsájzodat
tiportad porba, s a mostani jobban fáj, mint amit a Haunted House-zal műveltél!
Már a bétateszt alapján borítékolható, hogy az Atari újra bakot lőtt egy régi horrorszéria feltámasztásával, a Haunted House után az új Alone in the Darkot is hátam közepére kívántam. Fapados shootert kapunk tavasszal.
A negyedik részét nem tudtam mire vélni. Egész jó volt, de az 1900-as évek elejéről átugrottak a mai korszakba, ráadásul a főreszeplő Carnby nemhogy öregedett volna, hanem az idősödő bajszos nyomozóból egy fiatal Don Juan lett 7
Mentségükre szóljon, hogy legalább ennek a játéknak nem lett akkora marketing-hírverése, mint az A:CM-nek, így talán kisebb lesz a "csattanó" megjelenéskor. :)
Ez valszeg mar ki fog maradni, mert a cimen kivul semmi alone nincs benne, pedig mekkora lett volna megint botorkalni egy kastelyban es reszketni az eletunkert. De hat sajnos az online es coop mania megol mindent, plusz a penzehes kiadok, akik osszehanynak vmit es a cimmel probaljak eladni. Szomoru de ez van.
Ez lesz belőle, ha a fejlesztők (és a kiadók!) egyszerű, pénzhajhász iparosmunkának tekintik és úgy is állnak hozzá.
Nem hittem, hogy van még rajtam kívül valaki aki szintén a 4. részt tartja a legkevésbé jónak és az 5. részt pedig szereti.
A 4. rész bár jó volt de nagyon elkanyarodott az első részektől, inkább olyan Resident Evil-es akart lenni és nálam ezzel bukott meg. Bár szeretem a Resident Evil-t de ha azzal akarok játszani akkor azzal játszok, viszont ha Alone in the Dark-ozni akakrok akkor ne egy "resident evil light"-ot kapjak.
Az 5. rész borzasztóan nyakatekert irányítását sajnos nem mindenki tudta megszokni, de az elképesztően kreatív játékmenet, az ötletes inventory, a környezeti elemek sokrétű használata és az első részekhez visszakanyarodó hangulat számomra megmentette a játékot a bukástól.
Emlékszem nagyon sokat gondolkodtam beszerezzem e, mert a rengeteg negatív kritika elvette a kedvem, de aztán nagyon pozitíván csalódtam mikor végigtoltam.
A külföldi szaksajtóban azóta többször is megemlítették, hogy sajnos anno méltatlanul alulértékelték a játékot, mert összességében közel sem volt olyan rossz mint ahogy azt beállították.
Erről a 6. részről meg már az első infók alapján tudni lehetett, hogy mocsadék lesz az egész.
- a harc rendszer faék
-a skillek is vele együtt
-a karakterek bénám, szinkron hangok szintén
-a 2 óra alatt annyiból állt a játék, hogy hajókázás, 1 tengeri csata be a város kocsmájába egy kis dulakodás, majd menekülés. Mondom egyszer elmegy a dolog, de 3-szor egymás után más helyszínnel? Mondom nekem ennyi elég is volt.
Egyébként maga a látvány nem lenne rossz, mert full-on azért szép a játék, de nagyon látszik rajta, hogy mindenen spóroltak amin lehetett. Ez egy nagyon sok sebből vérző produktum és akkor a hajókázást nem is említettem szörnyű az irányítása és a vízi csata is..pontba kb. 3-at tudnák adni érte 10-ből szóval elég selejt és a nemzetközi és hazai visszhang is hasonló.
Az ötödik résznek én annyiszor adtam esélyt a múltban, de soha nem bírtam végigjátszani...az is szörnyű volt már, de ez meg lehet még azt is Űberelni fogja.
Ezzel csak az a baj, hogy a mai fiatalok, akik még az apjuk pöcsében sem voltak, amikor kijöttek a játék első részei azt hiszik az első 4 rész is ilyen sz@rtelep volt.
Ilyen kínlódás helyett inkább dobnák ki az első részt HD-ben ilyen graffal, mint amit itt csinálnak. Nem nagy szám a graf, de ha az első részt megkapnám ilyennel azért nyomnák egy kis örömtáncot! Nem fogom soha végigjátszani kategóriás játék lesz nálam tuti, ahogy az 5. rész is az volt.
de most komolyan ezzel mit akartak? :D az ellenfelek mozgása, reakciója, a játékmenet... áhh nincs annyi karakter amivel fel lehetne sorolni mi ez a förmedvény. :D
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.