Amikor
a megjelenést megelőző több hónapos hype véget ér, mindenki megkönnyebbül egy
kicsit. A játékos is, elvégre a régóta áhított program végre a kezében lapul,
és a fejlesztő is, aki az ambiciózus tervét véghezvitte. A CD Projekt RED abban
a kiváltságos helyzetben van, hogy a saját feje után mehet, munkájába nem szól
bele senki, és háta mögött áll Lengyelország legtőkeerősebb kiadója. A stúdió érdemei
azonban vitathatatlanok. 2007-től kezdte el adaptálni Andrzej Sapkowski
irodalmi műveit, melyek nagy kanállal merítettek a szláv folklórból, ugyanakkor
nem szakadtak el a középkori Európa naturális toposzaitól. Pont ezért áll
hozzám közelebb a The Witcher-sorozat a maga kelet-európai beütésével, mint
bármelyik más, tolkieni hagyományokra épülő RPG. Szerencsére a játékok minősége
az évek során meredeken nőtt, a technológia fejlődésével a varsói brigád végre
olyanná formálhatta a trilógia záródarabját, mint amilyennek már elsőnek szerették
volna. Céljuk egy minden eddiginél nagyobb és nyitottabb alkotás elkészítése volt, ahol az évek
során felhalmozott tudásukat kamatoztathatják. Megfogadtam, hogy nem fogom agyondicsérni
a The Witcher 3: Wild Huntot, hiszen megtették ezt már előttem sokan.
Igyekeztem félretenni a rajongásomat és objektíven látni a dolgokat, de a
rózsaszín köd még másfél héttel a megjelenés után sem akart eloszlani.
Azt
hiszem, egy sandbox játék sarkalatos pontja a narratíva. A fejlesztők
ragaszkodhattak volna egy kőbe vésett lineáris történethez, minden mást
hanyagolva, de ez már nem a The Witcher 2. A sztori persze ott folytatódik,
ahol abbamaradt. Ríviai Geralt visszaszerezte emlékeit, ám furcsa álmok
gyötrik. Érzi, hogy fogadott lánya, Ciri bajban van, és megérzései hamar
bizonyosságot nyernek, miután találkozik rég nem látott szerelmével, Yenneferrel, a
varázslónővel. Cirit az égen lovagló szellemhorda, a Vad Falka üldözi, a dolognak
köze lehet a korábbi próféciákhoz. A lány az egész birodalom sorsát
befolyásolhatja származása és képességei folytán, ráadásul apja, Emhyr var
Emreis, Nilfgaard uralkodója is keresteti, akivel már a prológus teljesítése
után is találkozunk Vizimában. Nem éppen rózsás a helyzet, véres és mocskos
háború dúl a vidéken, Nilfgaard seregei mélyen előrenyomultak észak felé, csak néhány állam dacol vele, de nem sokáig. A megszállást a nép is megsínyli, az utak
mellett akasztott holttestek lógnak, olyan szerencsétlenek, akik fellázadtak a hatalom ellen. Az egykori ütközetek helyszínein temetetlen hullák fekszenek,
melyek vonzzák a ghoulokat és más rémségeket.
Geralt
próbál pártatlannak maradni politikában, inkább a feldúlt vidékeket járja Ciri
után. A zűrzavaros helyzet megtörte a természet rendjét, számtalan fenevad
merészkedik elő a rejtekéből, amely sok esetben zsíros megbízásokat jelent
Geralt számára. Minden küldetés mellett feltüntetik az ajánlott szintet is, így
nem fordulhat elő, hogy olyan dologba vágjuk a fejszénket, amely tapasztalt
szörnyvadászt követel meg, de azért lehet próbálkozni. A witchernek sanyarú a
helyzete, gúnyt űznek belőle, mutánsnak tartják, így nem könnyű fontos
információt kicsikarni az emberekből. A szédületesen jól megírt párbeszédek
során sokszor fontos döntéseket kell meghoznunk, a legtöbb lehetőség
erkölcsileg nem mindig egyértelmű, így igyekeztem „a legkisebb rossz” elvet
követni. Választásaink következményével persze csak akkor szembesülünk, amikor
már késő változtatni rajtuk. A sokat látott Geralt ugyan sejtheti, hogy az
adott helyzetben mire megy ki a játék, de mi nem, így sok esetben kínos
meglepetések várnak ránk. Szerencsére a könyvekből és a korábbi részekből
ismerős cimborákkal is találkozunk, akik nem restek ideiglenesen a mi oldalunkon
harcolni.
A
sötét és nyomasztó világ kétségkívül ideális terep egy witcher számára. Már a
bevezetésben látott gyümölcsös is hatalmas, ám az össze sem hasonlítható a
játék két nagyobb régiójával, a zöldellő Velennel és a hófödte hegyekkel
tarkított Skellige-szigetekkel. A The Witcher 3: Wild Hunt itt mutatja meg,
hogy milyennek kell lennie 2015-ben egy nyitott világú játéknak. Nincsenek
határok, lovunkkal, Keszeggel bármerre nyargalhatunk, amerre a szem ellát. Gyönyörködhetünk a faunában, vadállatokkal, banditákkal, vagy épp az Örök Tűz
képviselőivel csaphatunk össze, ez utóbbiak a másfajúakat és a boszorkányokat
üldözik. A számtalan apróság miatt a gyaloglás sem unalmas, de az utazás
csónakkal, vagy az útjelző táblák között egy gombnyomásra is kivitelezhető.
Később eljutunk Novigradba, amely egy terebélyes kikötőváros, zsúfolt utcákkal,
stílusos épületekkel, változatos fajokkal, és ahol nyugodt szívvel
elvegyülhetünk a forgatagban. Az egyetlen kakukktojás Vizima, amely csak az
uralkodó palotáját foglalja magában. Elveszni nem fogunk soha, elvégre egy
informatív térképpel is rendelkezünk, amin az aktuális célunk mindig fel van
tüntetve, nekünk csak a kívánt küldetést kell kiválasztanunk. Hozzátenném, az
útvonalat jelelölő pöttyök sokszor képesek megzavarodni, túl nagy kerülőútra visznek,
és nem mindig reagálnak gyorsan az irányváltásainkra.
Már
a fő történet végigjátszása is minimum 60 órát vesz igénybe, és aki letér a
kijelölt ösvényről, az bőven megduplázhatja ezt a számot, ráadásul minőségromlás
nélkül. A
játékon látszik a gondoskodás, mindig tartogat valami meglepetést, világát soha
nem éreztem üresnek, alig vártam, hogy egy fárasztó nap után leüljek elé és megoldjak
egy új witcher-megbízást. Geralt ölébe ezernyi tennivaló hull, nem csupán a
küldetés szempontjából fontos karakterek kérnek tőle szívességet, útközben is
összefuthat segítségért esedező alakokkal, de még a faluk hirdetőtábláin is
találhat csip-csup ügyeket. Eltűnt családtagokat kereső emberekkel, főbb útvonalakat
terrorizáló rémségekkel van kikövezve az útja. A fontosabb lényekről bestiáriumunk
egyre gyarapodó lapjain olvashatunk többet, amely az adott rémség gyengeségeire
is felhívja a figyelmünket. Ezen kívül a térképünkön
rengeteg a kérdőjellel jelölt fontosabb helyszín, amiket célszerű felkeresni
busás jutalom fejében. Megtisztítható szörnyfészkek, rablóbandák táborai,
elrejtett kincs és azonnali képességpontot adó monolitok várnak ránk, ha
nyitott szemmel járunk.
Pluszban
megszerezhetjük más witcher-iskolák fegyvereinek és páncéljainak tervrajzait
egy összetett küldetéssorozat keretében. Ha éppen pihennénk egy keveset,
betérhetünk a fogadókba Gwentet játszani. A kártyajáték szabályai egyszerűek, mégis
kellően összetett mókáról van szó, paklinkba még új lapokat is gyűjthetünk. A
tartalom nyers mennyisége elismerésre méltó, holott szinte kutattam a spórolás nyomai
után, de a fejlesztők nem estek abba a hibába, hogy ismétlődő feladatokkal tömjék
tele a nyitott világot. Aki nem csupán a fő küldetésekre gyúr rá, az is remekül
szórakozik majd a rendkívül összetett mellékes munkákon, melyek jóval élvezetesebbek,
mint más játékok főszálai. Igaz, néha kissé leül a tempó, sok esetben
felkeresünk egy NPC-t, aki elküld egy másik figurához, mígnem végre a tettek
mezejére léphetünk.
Egy
witcher sehova sem megy a két kardja nélkül. Geralt az acélkardját a humanoid
ellenfelek ellen használja, míg az ezüstkardot a szörnyek, lidércek és más
bestiák felkoncolására. A harc sokat javult a második rész óta, lényegesen
dinamikusabb, táncszerűbb, mint korábban. Van egy gyengébb és egy erős
támadásunk, blokkolhatunk, kitérhetünk, vagy elgurulhatunk a csapások elől. A
ritmusra elsőre nehezen találunk rá, hiába nyomunk a kitérés gombra, túl hamar,
vagy túl későn cselekszünk. Geraltunk sokszor el sem találja az ellenfelét, a
lockolás jelen formájában hagy némi kívánnivalót maga után. Az elején még azt
hittem, bennem van a hiba, de nem. Bármennyire is komplex a harcrendszer, az
irányítás nem igazán reszponzív, ami a mezei emberek és szörnyek ellen (közepes
nehézségi szinten) gyakorlatilag lényegtelen, erővel simán ledarálhatóak fél
szemmel, még kisebb tömegben is. A bajok akkor kezdődnek, amikor magasabb
szintű lénnyel, vagy banditákkal kerülünk össze. Ott már lutri a csata
kimenetele, abban reménykedhetünk, hogy a kitérést erőltetve viszonylag kevés
sérülést kapunk és visszatámadhatunk – szerencsére ilyenkor már nem fogy az
állóképességünk.
Még
szerencse, hogy számos dolog színesíti a vérontást. Geraltnak immáron
számszeríja is van, amellyel távolról lephetjük meg az ellenfeleket, vagy leparancsolhatjuk
a földre a szárnyas bestiákat. Különféle bombákat is dobálhatunk, és mérgező
olajjal kenhetjük be a pengéinket, pont úgy, mint korábban. Újdonság viszont a
lovas harc. Nem kell Keszeg hátáról leszállnunk ahhoz, hogy valakibe
belemártsuk a kardunkat, igaz, fel kell vennünk a rendszer ritmusát és elsőként
tutira elvétjük a célt. Persze minket is támadhatnak lovasok, ilyenkor rohamot indítunk,
lecsapunk, majd visszafordulunk, jól időzítve a csapásainkat. Megeshet, hogy hű
társunk pánikjelzője betelik harc közben, és levet a hátáról, de az ő
tulajdonságait is fejleszthetjük páncéllal, szemellenzővel, és nagyobb
nyeregtáskával, igazi csataménné alakítva. Kár, hogy a lovaglás alapesetben
eléggé gyengus, hátasunk képes megmakacsolni magát a legkisebb tereptárgy
előtt, hiába noszogatjuk; máskor belelóg a fába és a házak oldalába, de a
legrosszabb, amikor egy hegyoldalon ereszkedünk le, és elég képtelen pozíciókat
vesz fel. Nem olyan vérlázító dolgok ezek, de tény, hogy lovunk irányítása nem
a legkényelmesebb.
A
játékban továbbra sincsenek igazi varázslatok, csupán öt jel, amelyek megkönnyítik
a witcher életét. Pajzsot idézhetünk magunkra, csapdákat állíthatunk fel,
megbabonázhatjuk az ellenfél elméjét, míg a párbeszédek során az Axii-jellel rátukmálhatjuk
akaratunkat a partnerünkre, és ha minden kötél szakad, tüzes csapást és
energialöketet indíthatunk a tenyerünkből. Sűrűn használjuk még a
witcher-érzékünket is az ötletes nyomozós szekvenciák során. Ilyenkor láthatóvá
válnak használható tárgyak, ajtók, lábnyomok és a korábban kiontott vér is,
melyek roppant fontosak, ha éppen egy csúnya gyilkossági ügyet göngyölítünk
fel, vagy keresünk valakit. Geralt minden egyes nyomot alaposan megvizsgál, a
tanulságokat leszűri. Komolyan mondom, minden küldetés közül ezeket a
pepecselős feladatokat élveztem a leginkább, pláne akkor vigyorogtam nagyot,
amikor végül fényt derítettem a piszkos titkokra, és a bizonyítékokat
szembesítettem az elkövetőkkel.
Az
alkímiai jártasságunknak hála teljesítményfokozó löttyöket is gyárthatunk, ha
megszereztük hozzá az összetevőket. Az éremnek két oldala van, a túlzott
főzetfogyasztás mérgező lehet, viszont nem árt felkészülten nekivágni egy
nagyobb csatának. Ha egy adott löttyöt egyszer már elkészítettünk és
használtunk, a következő meditálás alkalmával automatikusan feltöltődik a
készlete, nem kell kézileg újra legyártanunk. Több száz nyersanyagot
különböztet meg a program, vannak köztük igen ritkák is, viszont úton-útfélen
valamilyen felhasználható összetevőbe botlunk, célszerű raktározni. Ércekből, fából, zsinegekből és mágikus
porokból fegyvereket és páncélokat készíttethetünk a kovácsoknál, ugyanitt javíttathatjuk
meg leharcolt cuccainkat, a meglévőket alkotóelemeire bonthatjuk, esetleg
szimplán megfenhetjük őket a köszörűkőnél, ideiglenes bónuszokat nyerve. A
craftolás tehát rengeteg lehetőséggel kecsegtet, ám a rendszert nem
bonyolították túl, minden átlátható és logikus, csakúgy, mint a kezelőfelület
egésze (bár azért az egér meghálálja magát).
A
szintlépések korántsem olyan gyorsan követik egymást, mint más RPG-kben. Itt
alaposan meg kell szenvednünk a tapasztalati pontokért, és bizony agyalnunk
kell, hogy a négyféle képességfa melyik ágát fejlesztjük, ha eljön az ideje. A
játék későbbi szakaszában egy-egy újabb skill már több képességpontba kerül,
mondanom sem kell, érdemes minden követ megmozgatni, ha kilátásban van némi XP.
Szerencsénk van, hogy witcherünk egy
kicsit mindenhez ért, ám az rajtunk múlik, hogy a kardforgatásra, az alkímiára,
a jelekre, vagy épp alaptulajdonságainkat felturbózó képességekre gyúrunk rá. Tovább
nehezíti a dolgunkat, hogy egyszerre csak három aktív képességünk lehet, de
ezeket bármikor módosíthatjuk a kaland során, vagy épp egy szörnyharc előtt.
Ezzel még nincs vége, elvégre további bónuszokra tehetünk szert különféle színű
mutagénekkel, így egészen egyedi karakterkombinációkat hozhatunk létre.
A GOG Galaxyról
A
legszebb az egészben, hogy a The Witcher 3: Wild Huntban mindennek van értelme
és minden összefügg egymással. A pénzért meg kell dolgoznunk, a nívósabb
portékák elég drágák, így a nehezen összekuporgatott vagyonunkat egy szempillantás
alatt elkölthetjük. Itt mindenért meg kell szenvednünk, egy-egy nagyobb
küzdelem megfelelő felkészültséget igényel, nem rohanhatunk fejjel a falba. Szó
se róla, a játék fokozatosan tárja fel a mélységeit, rávezet a dolgokra, majd
hagyja, hogy úgy boldogulj, ahogy szeretnél. És még véletlenül se farag belőled
legyőzhetetlen bajnokot, könnyen lehet, hogy a következő faluban már olyan
nehézségekbe botlasz, amik túltesznek rajtad. Egy nagyobb próbatétel után nem
kapsz dicsőítő szavakat, felmarkolod a kialkudott összeget és továbbállsz, nem
szórnak utánad virágszirmokat, inkább megkönnyebbülnek, hogy a mutáns végre
lelépett.
Látvány
terén a játék brillírozik, bár az összkép korántsem olyan pazar, mint az első
videókon. Azonban így sem érheti szó a ház elejét, amikor napnyugtakor a fák
lombkoronáin átsüt a nap narancssárga fénye, az valami elképesztő. Hasonlóan
ahhoz, ahogy ez a hatalmas világ benépesül, a városokban utcakölykök játszanak
a pocsolyákban, vagy egy havas hegygerincre felkaptatva feltárul előttünk a
látóhatár, önkéntelenül is megállunk egy pillanatra gyönyörködni. Noha egy-két
darabos karakteranimáció befigyel, ahogyan néhány oda nem illő textúra is,
összességében elégedettek lehetünk a vizualitással. A játékot PC-n is
kipróbáltuk, ráadásul a gépigény sem kirívó, egy közepes masinán (AMD Phenom II
X4 955-ös proci, 8 GB RAM, GeForce GTX 660), simán hozza az átlag 40-45 fps-t
high és ultra beállítások között, míg PS4-en a 30 fps sem állandó. Számítógépen
leginkább a HairWorks fogja vissza teljesítményt, ezt kikapcsolva érezhetően
meglódul a képfrissítés. A megjelenéskor az AMD-kártyák birtokosai szívhatták a
fogukat, de már jobb a helyzet, hiszen a fejlesztők nem csupán apró ingyenes
DLC-kkel, hanem menetrendszerű hibajavításokkal is elláttak bennünket. Érdemes
éltetni a zseniális magyar fordítást is! Nem csupán azért, mert ízes nyelvezetet
használ, hanem a káromkodásokkal sem finomkodtak a honosítók, nem kevés derült
pillanatot szerezve nekünk. Mindenre a koronát a zsigerekig hatolós betétzenék teszik
fel, Marcin Przybyłowicz darabjaitól sokszor libabőrös lettem, főleg, amikor
belovagoltam Novigradba és felcsendült a téma. Külön öröm, hogy zenéket a játék
dobozában egy külön CD-n mellékelték.
Nincs
mit kertelni, manapság már ritka az olyan produktum, amely ha nem is teljes mértékben, de megfelel az elvárásoknak.
A CD Projekt RED nem csupán felnőtt a nagy nyugati stúdiókhoz, hanem a
The Witcher 3: Wild Hunttal egy csapásra jelentéktelenné tette számomra a
közelmúlt szerepjátékait. Az Északi Birodalmakat járva olyan történeteket éltem
meg, amikre még hosszú ideig emlékezni fogok, a világ romlásából hasznot húztam,
terhes nőket mentettem meg magzatukra pályázó rémektől, éhezőknek adtam
kenyeret, könnyűvérű kurtizánoknak szereztem testi örömöt, és beleszóltam a
nagyhatalmak játszmájába. Nem meglepő, hogy ilyen mennyiségű tartalom mellett
becsúsznak hibák, ám a lengyelek mégis olyan okos és kegyetlen világot
építettek fel, amely bőven ellensúlyozza a hiányosságokat. Nehezen hiszem, hogy
a játékot bármi is felülmúlja a közeljövőben, a The Witcher 3 egy csapásra felrázta
a műfajt, mérvadó lesz sokak számára. Remélem, hogy ezt a fajta igényességet
tartja majd szem előtt a többi fejlesztő is.
Kapcsolódó cikkek
Ezeket ertem, hogy mik az elonyei a konnyu pancelnak, es a hatranyai. De ha a defense ertek az, ami kozvetlenul a targy mellett van kiirva, akkor miert jobb az alacsonyabb szamu, raadasul amit mar alacsony szinten is konnyu megszerezni. Megprobalokm felvazolni egyet, mert nem tudok ide egyszeruen kepet feltolteni.
Orgyilkos-Nadrag
Konnyu Pancel
45 Pancel +20
+174 Eletero
+5 % Szurt sebzes ellenalas
+5 % Leutessel szembeni ellenellas
+15 % Vagott sebzessel szembeni
ellenallas
Plusz 2 runahely
Ereklye Szukseges szint 19
A masik:
Orgyilkos-Nadrag
Konnyu Pancel
25 Pancel -20
+194 Eletero
+5 % Szurt sebzes ellenalas
+5 % Leutessel szembeni ellenellas
+15 % Vagott sebzessel szembeni
ellenallas
plusz 2 runahely
Ereklye Szukseges szint 8
Hat most melyik a jobb. Ettol tudnek sokkal kulombozobbet mutatni, de most ezek vannak nalam.
De amúgy a játék egyik rákfenéje az itemizáció benne. Van fegyver, ami hú tök op meg mondja is, azt egy hulladék igazából. A W3 nem erőssége az itemek téren.
Kepet is kuldok, ha esetleg segitek vele mirol is van szo.
Nem annyira témába vág, nem gameplay a problémám. PS4-en játszom, 1 nap 8 óra játékidő után újra elkezdte számolni nulláról a játékidőt. Visszamentem korábbi mentésre, ahol még jól írta, újrajátszottam, de ugyanúgy lenullázta, tudja valaki, mitől lehet? Egyébként mind a két esetben annál a questnél történt, mikor [spoiler?] Trisst kell kivinnem a csatornákon át.
Előre is köszönöm!
Mennyi Witcher könyv van?
Nálam is egyértelműen év játéka!
Latszik, hogy a sracok eloszor fejlesztettek PS-re... jol el is kurtak (ha lehet hinni a forumoknak, a PC-s es XBoxOne-os verzioban tized ennyi bug nincs). Azert bizom benne, hogy kijavitjak majd (nem arrol hiresek, hogy nem reagalnak a visszajelzesekre), mert en is szeretnem vegigtolni, de egyelore lekot mas (talan nem is baj, ha varok vele, erre meg rafer a foltozas :-).
https://youtu.be/twqxlPQLmQg
https://youtu.be/h5eR0vc4DEo
Ezek az enyémek és mind a 1.03 patch alatt
Jó játék. Már végig is nyomtam PC-n. Problémám annyi volt, hogy párszor egyszerűen kilépet.
Majdnem kajálni is elfelejtettem annyira beszívott ez a világ.
Epic lett a teszt, szerintem ez egy olyan játék lett ami 10-15 év múlva is jól esik majd, ha előveszed majd akkor pár órára.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.