A
független bolgár stúdió úgy gondolta, ideje műfajt váltani öt Tropico után. Mondhatni
ingoványos talajra tévedtek, lévén a kínálat nagy, de én telítettnek azért nem
mondanám a piacot. Első ránézésre a Victor Vran nem különbözik sokban a zsáner
többi darabjától, hentelünk, lootolunk és fejlődünk, sőt a kalapos főhős
fizimiskája feltűnően sok hasonlóságot mutat a Neocore-féle Van Helsinggel. A
sötét gótikus művészi világ pedig a Blizzard klasszikusára emlékeztet,
mondhatni szemérmetlenül nyúl tőle, de mondj egy másik hasonlóan darkos címet,
ahol nem így van. Na, ugye! Ha az egészet így hagyta volna a Haemimont, tutira
eltűnt volna a süllyesztőben, de a játék szerencsére az újdonságokkal sem áll
hadilábon, így viszont egészen más véleményem van róla, mint az elején. Szerelem
volt ez, ha nem is első látásra.
A
játékban ne keressünk mély történetet, mert olyan itt nincs. Van helyette
viszont egy laza főhősünk, Victor Vran, aki hangokat hall a fejében. A roppant
frappánsan Voice-nak hívott kurafi folyamatosan csipkelődik vele, de ahol kell,
kisegíti a szörnyvadászunkat és utat mutat neki. Mondanom sem kell, a képzelt
barát igazi poéngyáros, még a legáltalánosabb helyzetekből is kihozza a
legjobbat, teszi mindezt úgy, hogy egyetlen egyszer sem válik tolakodóvá. Ilyen
hangulatban pedig még a monoton lootolás és tápolás is sokkal élvezetesebb,
folyamatosan hegyeztem a fülemet az újabb beszólásokért, s nem kellett
csalódnom. A játék vége felé, amikor sűrűsödnek az események, Voice is
rákapcsol, és nem tagadom, egyszer-kétszer hangosan fel is nevettem. Már a
Neocore is könnyed hangulatra gyúrt rá a Van Helsing-játékokban, és nyugodtan
hívjatok csak hazaárulónak, de a bolgár felebarátaink poénjai nálam jobban
betaláltak. Ez van.
A
minden porcikájában dark fantasys Zagoraviát (micsoda elcsépelt név ez is)
démonok és egyéb földöntúli lények szállták meg. A ködbe vesző, kelet-európai
hangulattal bíró város uralkodónője segítséget kér, a felhívásra jelentkezik
Victor Vran, akinek ez a szakmája: pénzért öl szörnyeket, pont, mint egy
witcher. Az már csak hab a tortán, hogy hősünk hangját az a Doug Cockle adja,
aki Ríviai Geralt megnyerő baritonjáért is felelt. Szóval, a kampány során
szépen végigjárjuk és megtisztítjuk Zagoravia minden negyedét, felmarkoljuk a
jutalmat, míg végül egyetlen rémség sem marad élve. Belátom, nem túl megnyerő a
narratíva, de cserébe az a maroknyi NPC, akivel összefutunk a kaland során,
legalább kellően érdekes. Kár, hogy párbeszédek statikus hátterek előtt
zajlanak, mint a régi szép időkben, nincsenek átvezető jelenetek. Van viszont egy
központi hubunk, a királynő fogadóterme, ahol kereskedhetünk és küldetéseket
vehetünk fel.
A változatossággal nincs gond, felkeressük a
királynő virágoskertjét, ahol most pókok tanyáznak, macskaköves utcákon és szűk
sikátorokban kopog a csizmánk, ellátogatunk a temetőbe, egy kísértetjárta
kastélyba, de még egy bűzös ingoványba is betérünk, nem beszélve a rengeteg
kazamatáról, de ez a műfaj már csak ilyen. A térképek többsége, ha nem is
tágas, legalább szabadon bebarangolható, néhányuk már-már egy labirintusra
hasonlít. Szerencsére a minitérkép jelzi a már bejárt útvonalat, így nem
fogunk eltévedni. Sajnos vannak olyan pályák a játékban, melyek feltűnően
lineárisak, de szerencsére ezekből kevesebb akad. A fő feladatainkon kívül több
kisebb-nagyobb alternatív célt is teljesíthetünk az adott pályán, ezekről a
küldetésválasztó képernyőn tájékozódhatunk. Ne gondoljatok semmi különösre,
öljünk meg bizonyos számú szörnyet, akár időre, netán találjuk meg a titkos
ládákat és hasonlóak. Ha szeretnénk, később vissza is térhetünk a korábbi
helyszínekre kimaxolni a kihívásokat, természetesen busás jutalom és
ötcsillagos statisztika fejében.
A
Victor Vranban nincsenek igazi karakterosztályok, nem választhatunk nemet és
fajt, de még főhősünk külsejét sem szabhatjuk testre. Ettől eltekintve olyan stílusban
nyomulhatunk, amilyenben csak szeretnénk. Továbbmegyek, szintlépéskor még csak a
képességfa böngészésével sem kell foglalkoznunk, mert olyan itt nincs. A
játékban az éppen kézbe vett fegyverektől és tárgyaktól függ, hogy milyen
képességeket használhatunk. Egyszerre két gyilokszerszámmal szerelhetjük fel
Victorunkat, amikor váltunk köztük, akkor a képességeink is cserélődnek. Minden
alkalmatosságnak egy alaptámadása és két speciális támadása van - ez utóbbiakat
csak limitált számban vethetjük be, ha összegyűlik a sebzések után járó
energia.
A
felhozatalra nem lehet panasz: vannak itt különféle kardok, buzogányok, kaszák,
bárdok, kalapácsok, sörétes puskák és villámszóró mordályok is. Típustól
függően teljesen más élmény mészárolni velük, és azt is öröm felfedezni, hogy
az adott eszközhöz milyen speciális skillek társulnak. Éppen ezért teljesen más
megvilágításba kerül a lootolás, hiszen nem csak a jobb DPS és erősebb stat
miatt cseréljük le a kezünkben lévő fegyvert, mint más játékokban, hanem mert
megvan rá az esély, hogy a következő elhullott szörnynél olyan nyalánkságot
találunk, amellyel teljesen máshogy harcolhatunk. Ha nem szeretjük a lutrit, az
összegyűjtött aranyból olyan fegyvert vásárolhatunk magunknak, amilyet csak
szeretnénk. Én személy szerint kísérletezős fajta vagyok, jobban szeretem a
meglepetéseket.
A
küldetések elején különböző bónuszokat adó öltözéket is választhatunk a démonvadászunknak,
attól függően, hogy milyen játékstílust preferálunk. Nem kell megijedni, ettől
még nem leszünk korlátozva, ha ráunnánk a folyamatos kaszabolásra, vagy az
adott szörny ellen a közelharc nem kifizetődő, kapjuk elő a shotgunt. Ez
utóbbival erős, de pontos lövést adhatunk le, vagy olyat, ami egyszerre több
lényt is sebez, persze csak, ha sikerül elcsalni a kompániát egy szűk helyre. Szakmai
ártalom Victornál, hogy őt is megszállta egy démon, ám ebből a játékos csak
profitálhat, lévén, ha előcsaljuk a túlvilági támadásainkat, az Overdrive-ot,
akkor szó szerint kő kövön nem marad körülöttünk. Ugyanígy energiapajzsot is
varázsolhatunk magunkra, vagy lassíthatjuk a rémségeket – ez is ugyanabból az
energiából táplálkozik, mint a fegyverek speciális kunsztjai. Mivel
szintlépésnél nincs pontelosztás, a kapott pontokból csak Destiny-kártyákkra
kell költenünk, ezek a perkök helyi megfelelői, azaz további passzív bónuszokat
adnak. Egyszerre csak kettőt
aktiválhatunk, de ezek is szabadon variálhatók, olykor az ellenfelek dobják, de
vásárolhatunk is. Ugye, látszik nincs is szükség kasztokra, így is számos
lehetőségünk van egyedivé varázsolni hősünket? A Victor Vran kockáztatott és
nyert.
A
játék irányítása kellően reszponzív, egérrel és billentyűzettel semmi gondom
nem volt. Hősünk dinamikusan és tükörsimán harcol, attól eltekintve, hogy nekem
néhány animáció túlságosan is darabosnak tűnt, cserébe viszont egy közepes
konfiguráción is simán hozza az 50-60 fpst. A Tropico 5 engine-je már nem olyan
látványos, mint hajdanán, néhány objektum túl szögletes, de legalább a művészi
stílusa rendben van. A zenékről már sokkal jobb a véleményem, emlékezetes,
fülbemászó dallamokról van szó, különösképpen a főmenüben zengő darabtól borsódzott
a hátam – a jó értelemben véve.
A
10-15 órás kampány végigjátszása után nekiveselkedhetünk a négyfős online
kooperatív módnak, amely picit fapados ugyan, de hozza azt, amit várunk tőle.
Végül, irthatjuk a hullámokban özönlő ellenséget is, ilyenkor már az egész
város nyitva áll előttünk, viszont az endgame lehetőségek hiányoznak. Dacára
annak, hogy nincsenek random dungeonök és újabb kihívások, a Victor Vran-féle
élménnyel egyhamar nem fogsz betelni. Nem kell ide unalmas skillfa és folytonos
agyalás a szintlépéseknél, játssz úgy, hogy a legjobban szeretsz, s cserébe a
játék elhalmoz gyors és változatos ütközetekkel. Számomra a nyár egyik nagy
meglepetése a Victor Vran, pedig szinte a semmiből tűnt fel. Minden eleme
működik, egyben van az egész, tömve van friss ötletekkel. Ideje felállni a
klasszikusok mellől és adni neki egy esélyt.
Szóval a VV számomra csak egy iparosmunka. Abból sem a legjobb.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.