Hosszú évek teltek el Kratos legutóbbi ámokfutása óta. A God of War III a PS3-as éra egyik kihagyhatatlan alkotása lett, és még a jelenlegi generációra is megjelent a kötelező remaster-változat. A 2013-as Ascension azonban nem tudott érdemben hozzátenni a recepthez, nem is fogyott túl jól, ezért a Sony inkább kényszerpihenőre küldte a frencsájzt. A sorozat kreatív direktora, Cory Barlog szerint nem volt könnyű rávenni a kiadót a folytatásra, csakis nagyszerű és igazán friss ötleteket vázolva kaphatták meg a zöld utat. Való igaz, a szimplán God of War nevet viselő új rész vérbeli reboot, ugyanakkor nem söpörték félre az előző trilógiát és a mellékágakat sem, a főhős ugyanaz, mint korábban, csak éppen alaposan megöregedett.
A SIE Santa Monica Studio nem titkoltan úgy lőtte be az új irányt, hogy szintet tudjon lépni a széria. Még több embert szeretnének elérni – a cél az, hogy a God of War felnőjön az Uncharted és az Assassin’s Creed mellé. A görög mitológiából már kifacsartak mindent, ezért új területre merészkedtek a srácok, a skandináv mítoszok és legendák világába. Ez legalább olyan gazdag és színes, mint a korábbi: az óriások és trollok jégbe fagyott földjét járja be hősünk, hófödte hegyek árnyékában és sűrű erdők közepén néz szembe végeztével. És persze az olyan gyarló istenekkel, mint Odin, Loki és Thor.
A spártai maga mögött hagyta a múltját, de a korábban elkövetett kegyetlen tettei mind a mai napig kísértik. Hatalmas szakállat növesztett, és még a hangja is megváltozott: ezúttal a Stargate SG-1-ből ismerős Christopher Judge a szinkronszínész. Miután északon letelepedett, Kratos gyermeket nemzett egy ismeretlen asszonynak. Szerelmük gyümölcse lett Atreus, akivel hősünk együtt járja be a zord vidéket, hogy megtisztítsa a szörnyektől és gonosz istenektől, s csakis egymásra számíthatnak. A spártai így talán élhető földet biztosíthat utódai számára, miközben a bűneiért vezekelve elnyerheti a hőn áhított megváltást.
A kaland kezdetén Atreus még nem sokat tud a túlélésről, a kegyetlen vadon hamar felfalná. Nem ölt és nem vadászott soha, és úgy gondolja, hogy apja gyengének tartja. Ám idővel egyre több trükköt sajátít el Kratostól, és később már a harcokból is kiveszi részét. Nem nehéz párhuzamot húzni a The Last of Us hőseivel, Ellie-vel és Joellel, a felnőtt-gyermek viszony itt is kulcsfontosságú. A játékban természetesen Kratost irányítjuk, ám kapunk egy kontextusfüggő gombot, a négyzetet, amit Atreushoz rendeltek. Ha lenyomjuk, a fiú kapcsolókat hoz működésbe, sziklákon mászik fel és segít a rejtvények megoldásában. A harcok során ez a funkció plusz lehetőségként jelenik meg, időként Atreus is odaszúr az ellenfélnek, de nem kell külön vigyáznunk rá, mesterséges intelligenciája fejlett, távol tartja magát az akció sűrűjétől. Isteni származásának ékes bizonyítéka a verhetetlen állóképessége: hiába fut hosszú órákat az erdőben, nem tűnik úgy, hogy elfáradna valaha is.
Ami a harcrendszert illeti, jelentősen átalakult öt év alatt. A God of War még mindig hack ’n’ slash, de nem olyan kaotikus mint korábban, és mivel hősünk öregebb, mozdulatai is lassabbak lettek, és többnyire egyenként öli meg a gonosz lényeket. Az biztos, hogy az ellenfelek változatosságába nem lehet belekötni. A mezei példányok közé tartoznak a draugrok, a zombik helyi megfelelői, de tűztrollokkal és revenantoknak hívott boszorkányokkal is meggyűlik a bajunk. Az E3-as gameplayből ismerős Jörmungandr, az intelligens világkígyó csak a kezdet, ami a bossokat illeti, a skandináv istenek közül többel összeakasztjuk a bajuszt. Ugye, Thor pörölye szépen mutatna aggastyán családfőnk kezében?
A láncos Káosz Pengéinek búcsút mondhatunk, ahogy a helyszín változott, úgy cserélődtek le az eszközeink is. Kratos legfontosabb fegyvere a fejszéje, a Leviathan, ami egy gyenge és egy erős támadással bír, extraként pedig lefagyasztja az ellenséget. Bumeránghoz hasonlóan el is dobhatjuk a kombó közepén (a háromszög-gomb szolgál a visszaszerzésre), ezzel több draugrot is megsebezve, ám bizonyos lények közvetlenül ellenállnak a fejszének, így cselhez kell folyamodnunk. Egy jól irányzott dobás a fejre pár pillanatra megtorpanásra késztet egy ogrét is.
Atreus az összecsapások java részében távolról nyilazza az ellenfeleket, így egy időre el is kábíthatja őket elektromos vesszőivel - bizony, nagyapjától, Zeusztól ezt örökölte. Kratos aztán megragadhatja a döbbent lényt és fegyverként használva elsodorhatja vele társaikat - lényegében területre ható támadásról van szó, amely a levegőbe löki a szörnyeket. Természetesen figyelnünk kell, hiszen a környezet adottságait a saját hasznunkra fordíthatjuk. Egy behemóttal szemtől-szembe esélyünk sem lenne, de ha egy sziklarakás alatt áll a delikvens, fejszénket eldobva kőzuhataggal ajándékozhatjuk meg. Emellett a pajzsnak is fontos szerepe lesz, háríthatjuk a szimpla támadásokat, ha pedig jól időzítünk, ellentámadást is indíthatunk.
A kivégzések továbbra is brutálisak lesznek, Kratos letépheti az ellenfél végtagjait, majd rögtön a következőre koncentrál, elhajítja fegyverét, miközben a bal karjában lévő pajzzsal felfogja az érkező nyilakat. Minden dinamikus, és a képességek ügyes variálásával iszonyúan látványos összecsapásokat élhetünk át. Az erőszak nem esik túlzásokba, hiszen már nem a bosszú fűti az emberünket, hanem a fia túlélése, így nem fog meggondolatlanul viselkedni. Kratos immáron sokkal sebezhetőbb, de azért a Spartan Rage képesség visszatér: ha feltöltődik az adott állapotcsík, iszonyatos dühvel, puszta kézzel szaggatja szét áldozatait.
Noha a korábbi részek lineáris pályákkal és fix kameranézettel operáltak, az új rész sokkal szabadabb lesz. Ezúttal hatalmas szinteket kapunk, forgatható kamerával, amelyek a felfedezésre ösztönzik a játékosokat. Gyönyörű fjordokat és lápvidékeket járunk be, de titkos helyekre vezető ösvényekre is rálelhetünk, ahol gyűjthető extrák és nyersanyagok üthetik a markunkat. A kisebb szigetek között csónakokkal közlekedhetünk.
A viking lélekvesztőknek komoly szerepe lesz, s nem csak azért, mert az első tervekkel ellentétben Kratosék nem tudnak úszni. A játéktér 25-30 százaléka vízzel elárasztott, amit többféle csónakkal járunk be, amiket manuálisan irányíthatunk. Ezalatt az idő alatt kicsit megnyugodhatnak a hőseink, a készítők pedig rágyúrhatnak a narratívára is. Két ember egy kis hajón összezárva komoly drámai súlyt képvisel, az utazás során többet megtudunk kettejük kapcsolatáról. Még akkor is, ha épp nem mondanak semmit egymásnak: a csendnek is van ereje.
Akkor essünk túl azon, ami talán több rajongónál kicsaphatja a biztosítékot: az új God of Warban nincs ugrás. Felmerülhet az aggály, miszerint a készítők így próbálnak majd minket a helyes irányba terelni: előfordulhat, hogy egy alacsony láda is leküzdhetetlen akadályként tornyosul előttünk? Barlog szerint Kratos korábbi repertoárja – köztük a dupla ugrás – egyszerűen nem működne a folytatásban. Itt már nincs szükség platformelemekre, lévén a játék három fő elemeit a narratívára, a felfedezésre és a harcra szűkítették, minden más simán eldobható, köztük az ugrásgomb is. Reméljük, a pályatervezők értik a dolgukat és a szabadság illúziója így is tökéletes lesz!
Nem csupán Kratos és Atreus tesz szert folyamatosan újabb képességekre, minden fegyver fejleszthető. Habár a fejsze és a pajzs lopja el a showt, más alkalmatosságokat is bevethetnünk a harcokban. A megszerzett nyersanyagokból többféle típusú páncélt craftolhatunk magunknak és a fiúnak. A legfontosabb összetevők itt a rúnák, amelyek megváltoztatják az adott fegyver tulajdonságait, és kihatnak a könnyű és erős támadásokra. Egyszerre csak kettőt pakolhatunk bele, de így is a saját stílusunkhoz illő repertoárt dolgozhatunk ki. Minden speciális támadás hatóköre és feltöltődési ideje más és más, a rúnák cserélgetésével pedig új kombinációkat próbálhatunk ki. Az eredmény? Rengetegféle támadástípus – csak legyen időnk mindegyikre!
Csak pár hónap van a God of War megjelenéséig, így aztán nem meglepő, hogy a SIE Santa Monica már a folytatáson gondolkodik. Nagyon is elképzelhető, hogy a sorozat valamikor a jövőben az egyiptomi vagy éppen maja érát dolgozza fel. Ezek persze csak tervek, szerencsére rengeteg mitológia maradt még kiaknázatlanul, amelyekből simán profitálhatna egy új God of War. Ugyan kicsit hihetetlen lenne, ha Kratos öregkorára utazni kezd, de az Uncharted: The Lost Legacy is bebizonyította, hogy egy új főhőssel is simán működne a recept. Ám addig még vár ránk 25-30 óra a fagyos északon, ahol Kratos istenné képzi Atreust, a gyerek pedig a spártait okítja arra, hogyan váljon újra emberré.
Cikkünk a Game Informer februári előzetese és a Gamereactor bemutatója alapján készült. A God of War 2018 elején jelenik meg kizárólag PlayStation 4-re.
Kapcsolódó cikkek
De meglátjátok, hogy ez a kicsit módosult játékmenet és kicsit nyitottabb pályatervezés milyen jót fog tenni a játéknak. Bár lehet ezt azért mondom, mert én meg baromira szeretem az open world játékokat és most itt meg kapunk egy fél vagy negyed "open" dolgot, ami open is lesz meg nem is valójában. Az első számú játék, amit eszméletlenül várok, talán anno még a Diablo 3-al voltam így utoljára, hogy már számoltam visszafelé, mikor is kapjuk végre meg.
Nálam a legfőbb indok ez lesz meg a TloU2, Death Strsmding, hogy beruhazzak Pro-ra.
na ezt csinálja jól a sony , egy játékkal beszél rá arra hogy hardvert vegyek tőlük.
nyilván ez az exclusive játékok feladata. sajnos micronál csak a gears of war , forza van ami miatt ragaszkodom a boxhoz .
Ezt mar masodszor emlititek meg, ket kulombozo cikkben.En ugy gondolom, hogy a Gow frencsajz van akkora, hogy egy helyen emlitsuk az Uncharted-el, de lehethogy meg az AC-el is. Az elso ket reszbol 9 milliot adtak el ps2-re, amikor az UC meg nem is letezett. Maximum annyi, hogy a Naughty dog kicsit tapasztaltabb studio, de a nev szerintem eleg sikeres mar igy is.
Jobban bassza a szemem, hogy az a kolyok a jatekban lesz, de meg igy is nagyon bizakodom.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.