1975-ben járunk, a Metal Gear Solid V: Ground Zeroes eseményei után. Big Boss és Kazuhira Miller sikeresen elhagyta a Mother Base romjait, amikor a területen természetfeletti, megmagyarázhatatlan események sorozata vette kezdetét. Minden elsötétedett, az égen hatalmas féreglyukak nyíltak, a Militaires Sans Frontières katonái pedig hamarosan egy alternatív valóságban, egy párhuzamos dimenzióban találták magukat. Amit élőholtszerű szörnyek uralnak, és ahol minden a túlélés, az elkeseredett és kilátástalan harc körül forog.
Más ez már, mint amiről a sorozat eddig szólt. A február 22-én megjelenő Metal Gear Survive kegyetlen csatákat nyit meg előttünk - a taktikai kémtörténet véres zombiharcokká válik, a legendás hősöket pedig hétköznapi katonák váltják, melyben nekünk is csak annyi feladat jut, mint bárki másnak. Napról-napra élni, erőforrást bányászni, és kutatni a hazavezető utat, amit talán sosem találunk meg. A Metal Gear Survive ezekbe a végtelen csatákba nyújt bevezetést, a spin-off játékok stílusához hűen pedig kár is benne keresnünk mindazt, amit a Metal Gear Solid korábbi részeiben megszoktunk és szerettünk. Csak a világ azonos, meg néhány játékelem - de minden más teljesen új.
Hogy a Konami engedje kidühöngeni a rajongókat még az értékesítések megkezdése előtt, január harmadik hétvégéjén megnyitotta a játék kapuit, feltételek nélkül, ingyen és bérmentve mindenki előtt. A Metal Gear Survive konzolos nyílt bétaváltozata négy napig volt nyúzható két pályán és egy játékmódban, egyedül vagy co-op jelleggel akár négyen is, a lehetőséget pedig természetesen mi sem hagyhattunk ki. A csendes, pihenéssel telt éjszakáknak egy hétvégére vége lett, csak húztuk a ravaszt, harcoltunk és farmoltunk, míg bírtuk - egy valami pedig hamar bebizonyosodott. Ez a rész tényleg elszakadt az elődöktől. Viszont elvonatkoztatva minden negatív hangtól, nem is olyan rossz.
A bétaváltozat egy karakterkészítővel nyit. Választanunk kell, hogy női vagy férfi katonát szeretnénk irányítani, majd arcunk néhány perces testreszabása után már meg is nyílik előttünk a sorkatonák elkerülhetetlen végzete: háborúba indulunk, ahonnan valószínűleg sosem térünk már haza. A Salvage Mission játékmód hullámokban támadó ellenségek elé vet minket, a feladatunk pedig nem más, mint megvédeni egy fúrófejet a területen portyázó szörnyektől. A siker létfontosságú: a katonaság ezekkel az eszközökkel bányássza a túléléshez szükséges energiát, ha mi elbukunk, akkor elbukik mindenki.
Egyedül vagy társakkal karöltve négyen vethetjük bele magunkat a védekezésbe. A játékmód a Fortnite csatáira emlékeztet, de megtalálható benne a klasszikus tower defense-címek minden fontos eleme. A területen tudunk gyűjtögetni, az összeszedett szemétből kerítést és akadályokat építve, de tehetünk le csapdákat és automata gépágyúkat is. Az ellenség mindig előre meghatározott útvonalakon támad, több tucat gyalogost és különböző erősebb, nagyobb szörnyet is felvonultatva, egyre erősebben és elszántabban. De minket sem kell félteni. Lőfegyverek, hatalmas fejszék, gránátok és aknák sokasága vihető magunkkal a csatamezőre, és gyártható le a szünetekben, a különböző medkitekről és más kiegészítőkről nem is beszélve.
De a játék más címekből is merített. A nagyszámú, viszonylag lassan mozgó ellenség, és a kalapácsot lóbáló, mindenféle ruhákat magára öltő karakter a Dead Rising sorozatot juttatja eszünkbe, míg a lassú és megfontolt harc, a kietlen környék, illetve a folyamatos lőszerhiány a Resident Evil 5 csatáira emlékeztet. Aztán a hullámokban támadó ellenség nekem még a Gears of War, a folyamatos halál és újrakezdés pedig a The Surge hangulatát hozza el újra, hogy a Call of Duty zombis mellékágát ne is említsem. Ja, és van benne egy jó adat Metal Gear Solid is persze.
A bétaváltozat egy könnyű és két közepes nehézségű küldetést tesz elérhetővé, a Wrecked Base és a Deserted Mine nevű pályákon. Előbbi egy sivatagos környezetben játszódó, rozsdás épületeket és mindenféle roncsokat felvonultató helyszín, míg utóbbi már egy komorabb, sziklás vidékre kalauzol el minket, ahol egy faszerkezetű bányászközpontot kell megvédenünk. Maga a fúrótorony mindkettőben egy szűk udvar közepén lesz, amit legalább négy, de inkább hat útvonalról támadhat az ellenség - a megfelelő taktika megtalálása pedig csak rajtunk múlik. Eleinte csúnyán ki fogunk kapni, majd ahogy gyűjtögetjük lassan a pontokat, az alkatrészeket és a nyersanyagokat, úgy leszünk egyre tapasztaltabbak, felszereltebbek és jobbak.
Ha sikeresek vagyunk, ha nem, a játék minden próbálkozás után több-kevesebb jutalommal lát el. Kapunk mindenféle nyersanyagot, melyből fegyvereket és felszereléseket építhetünk, ezeket később lehet upgrade-elni is, illetve a fúrófejjel bányászott Kuban Energiát skillek tanulására, tulajdonságaink fejlesztésére használhatjuk fel. A játék lobbija egy nagy és fehér, üres tér, melyben ahol Assassin's Creed töltőképernyőjéhez hasonlóan szabadon mászkálhatunk, elérve a különböző fejlesztéseket, és magát a játékindítást is. De ugyanitt lehet kötetlenül gyakorolni, és tesztelni a kiegészítőket is.
A bétában elért eredményeink sajnos nem szállnak át a teljes verzióra. Ha megjelenik a játék, akkor bármennyit is toltuk a bétával most hétvégén, mindent elölről kell kezdenünk, kapunk viszont három exkluzív cuccot: egy Fox Hound névtáblát, egy Metar Gear REX sisakot és egy arctakaró kendőt, ami mindenki számára nyilvánvalóvá teszi, hogy kik is vagyunk. Tesztelők, akik egy hónappal a megjelenés előtt már játszottak az új résszel.
Azt egyelőre nehéz eldönteni, hogy a Metal Gear Survive jó játék lesz-e. Köze sincs az alapokhoz, ez egészen biztos, de ha elfelejtjük egy kicsit Big Boss lopakodós, szabad kezet adó feladatmegoldásait, a vicces és sokszor értelmetlen japán humort, ami átjárta a korábbi részeket, illetve minden izgalmat és jót, amit a sorozat adott nekünk, akkor jól fogjuk magunkat érezni. Mert bár meg kell erőltetni magunkat, hogy ne utáljuk az egészet, a játék alapvetően szórakoztató. És ez a fontos.
A Metal Gear Survive február 22-én jelenik meg PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra. A bétaváltozatot mi Xbox One-on próbáltuk ki.
Kapcsolódó cikk
És valahol a kettőtök véleménye között húzódik az igazság vékony mezsgyéje. Mert egy pillanatig se felejtsük el: a Konami mai napig nem adott hivatalos álláspontot Kojima távozására (teszem hozzá -tudtommal-, ő maga sem). Hogy jutott oda a Konami, hogy az "aranytojást" mégis zokszó nélkül elengedje? Azóta meg is lehet nézni, hogy a marketing mennyire a Konami ellen megy, tehát ez igaz lehet. De mi van, ha Hideo nagyzási tébolya már a Konami vezetőségében is kiverte a biztosítékot? És mert nem finanszírozták tovább még 3 milliárd dollárral az MGSV-öt Hideo bepöccent és az eredmény a masszív cc 70 óra játékidő után kiderül - valójában be sem fejezett - fércmű MGSV.
Amúgy ha ez a Survive nem kapott volna MG tagot, de minden eleme amúgy az MG-ből lenne átvéve, akkor is ekkora lenne a népharag és mindenki Kojima-t sírná vissza? Aligha..., akkor egy sima TD-játék lenne Fox Engine alatt, Konami logoval.
Viccet félretéve, nem kell ennyire begyöpösödötten belelátni dolgokat. Ha egy világsikerű, aranytojást tojó ember lennél, téged is mindenhova oda akarnának nyomni. Mert marketing erő, sokan felfigyelnek rá.
Én pedig nem vagyok egy nagy MGS fan, a régi részeket nem is játszottam ki (még), az MGSV is 40 órával áll valahol a sztori elején megjelenés óta. De fasza játékok lettek, fejlesztők és művészek vagy nem, a fenti példa mutatja Kojima nélkül mit tud a Konami kitermelni magából. Nem tudjuk Kojima miket csinál a cégen belül, max annyit tudunk, hogy ötlet füzetet vezettet az alkalmazottakkal és ilyen apró morzsákat. Nem tudjuk milyen a csapattal szemben, de nem is kell tudnunk. Jó játékokat csináltak nekünk? Igen. Van gond? Nincs.
Amúgy Sons of Liberty-re egy google keresés volt ez:
https://en.wikipedia.org/wiki/Metal_Gear_Solid_2:_Sons_of_Liberty
Érdemes megnézni oldalt kik vettek részt magasabb pozícióban.
(Nehogy félreértsd, nem támadlak, szimplán válaszoltam.)
A korai MGS játékokat ő találta ki, a készítésükben is döntő szerepet vállalt, egy egész műfaj kötődik hozzá, de amióta köré épült egy fejlesztő team, szinte csak a neve és arca az, amit hozzátesz a valódi munkához. Szerintem már a Sons of Liberty-ben is jobbára csak felügyelte az egészet. Nem is rendező volt, csak producer...
Attól, hogy minden második kartondobozra oda van vésve a neve, az attól még csak egy - amúgy ingen jól csengő - név marad, és egy név önmagában nem teremt értéket. Egy ennyire elszállt vezető már sokkal inkább a csapatot visszafogó, negatív tényező, mintsem egy zseniális, előremutató úttörő.
Ettől persze még könnyen lehet, hogy a Survive egy ritka ótvar játék lesz...:D
Egyszerű a képlet. Volt 1 ötletük, ami tökéletesen átültethető volt a Metal Gear világába egy "alternatív dimenziónak" köszönhetően... ahelyett, hogy a nulláról fejlesztettek volna 1 alapot, megkapta a MGS 5 motorját, karaktereit stb. Ennél több köze nem akar lenni ennek a játéknak az MG-hez... aki képes köpködés helyett ezt észben tartani és élvezni az esetleg izgalmas játékmenetet (nem próbáltam) és kedvelője ennek a játékstílusnak, az valszeg jól fog szórakozni. Akármennyit sírtok és köpködtök, ez a játék megszületett volna az MGS nélkül is, max 2x ennyi idő és még sokkal több pénz ment volna el a fejlesztésére, szimplán más lett volna a neve.
Örömmel olvastam, de a vélemény 0%-ot változott.
Ez egy szimpla hent, Metal néven árulva.
////////////////////////////
DEATH STRANDING GYERE MÁR!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.