Horizon: Zero Dawn teszt (PC)

  • Írta: Shifty
  • 2020. augusztus 19.
Link másolása
A PlayStation 5-re bejelentett Horizon: Forbidden West tökéletes felvezetésének tűnt, hogy tokkal-vonóval PC-re költözött az Horizon: Zero Dawn. A végeredmény azonban a premier óta eltelt hetek ellenére is erősen felemásnak mondható.

A Quantic Dream játékainak és a Death Stranding PC-re költözése után üdítő volt látni, hogy a Sony nem csak a külsős fejlesztésű exkluzív címeit engedi új platformokra áttelepedni, de a saját stúdiója, a Guerrilla Games 2007-ben bemutatott és nagyon nagy sikert aratott nyitott világú akció-kalandjátékát, a Horizon: Zero Dawnt is megfuttatja egy új közegben. Ez nyilván a Sony részéről egy jól időzített marketinglépés volt, hiszen nemrég jelentették be, hogy Aloy robotdinós kalandja folytatást kap. A Horizon: Forbidden West megjelenése ugyan még odébb van, de a PC-re szánt Zero Dawn és a mellé csomagolt kiegészítő, a The Frozen Wilds arra pont tökéletes, hogy meghozza majd azoknak is a vásárlási kedvét az új konzolhoz - és így majd a 2021-re ígért folytatáshoz -, akik egyébként ritkán mozdulnak ki a komfortzónájukból és tökéletesen elégedettek a PC-vel, mint platformmal.

A Sonynak ott volt pozitív mintaként a Heavy Rain, a Beyond: Two Souls és a Detroit: Become Human, valamint friss élményként a Hideo Kojima nevével fémjelzett Death Stranding. Mindegyik játék átirata remek PC-s port lett, utóbbit annyira jól sikerült optimalizálni, hogy egyértelmű hivatkozási alapnak tekinthettük a Horizon: Zero Dawn PC-re érkezése előtt, és joggal hihettük, hogy Aloy rejtélyekkel övezett kalandja számítógépeken is legalább annyira gördülékeny és polírozott élmény lesz, mint Sam Porter Bridges futárkodása. 

Ehhez képest a PC-s Horizon: Zero Dawn minden lett, csak tökéletesre csiszolt gyémánt nem. Közismert, hogy az első indítás alkalmával kapunk egy nagyjából 15-20 perces finomhangoló képernyőt. Én ugyan ezt a folyamatot megúsztam kifagyások nélkül, de nagyon sok visszajelzés szerint a játék hajlamos rá, hogy az optimalizáció alatt összeomlik és kilép, ilyenkor pedig mindent kezdhetünk elölről. Ami viszont ennél is frusztrálóbb, hogy a gépünk feltérképezését követően olyan előre beállított értékeket kapunk, amelyek köszönőviszonyban sincsenek a PC-nk valódi képességeivel. Nekem mindenből a High beállításokat választotta a játék, hogy aztán pillanatok alatt kiderüljön, a csúszkákat bátran húzhatom még feljebb, mert bizony az Ultra beállításokkal is meg tud birkózni a gépem. Nem véletlen, hogy sokan panaszkodnak arra, hogy a játék egész egyszerűen nem aknázza ki a GPU-k és CPU-k teljesítményét.

A másik probléma, hogy nem igazán sikerült jól skálázni a beállításokat, nem fedezhető fel markáns különbség a High és az Ultra között, és ez a framerate-en sem érhető annyira látványosan tetten. Ha mindent maximumra húztam, és a felbontást 1440p-re lőttem be, akkor még a nagyobb harcok alatt is csak ritkán csúsztam be 60 fps alá - általában 65-70 között ugráltam -, ha pedig a csúszkát alacsonyabbra állítottam, akkor ugyanilyen felbontás mellett 75 és 90 között ugrált a számláló. A konklúzió tehát az, hogy én a teszt során nem tapasztaltam a drasztikus fps-zuhanásokat, viszont az összképen sem érzékeltem kiugró különbséget. Azt is meg merem kockáztatni, hogy ha egymás mellé tennénk a PC-s kiadást és a PlayStation 4 Prón 2017-ben végigjátszott változatot, akkor sem igazán tudnánk érdemi különbségeket kiszúrni - természetesen az fps-számot leszámítva, hiszen az konzolon fixen 30 volt.

A játék természetesen ettől még gyönyörű, de nekem végig olyan érzésem volt, hogy különösen sok energiát nem öltek abba a készítők, hogy néhány extra beállítási lehetőség beleszuszakolása mellett azért a skálázhatóságot is jobban belőjék, ne adj isten, a textúrákon is dolgozzanak picit. Ami viszont óriási pozitívum, hogy végre állítható a FOV, ami egészen új dimenzióba emeli Aloy kalandját. A nagyobb látószög sokkal dinamikusabbá, élvezhetőbbé teszi a harcokat, ami a billentyűzet és egér kombinációjával kiegészülve igazi gyilkológéppé teszi főhősünket. Gyorsabban, magabiztosabban tudunk reagálni az egyszerre, hordákban támadó robotokkal szemben, arról nem is beszélve, hogy íjunkkal kíméletlen pontossággal tudjuk majd kiiktatni a dinók fontos "testrészeit".

Az irányítás kapcsán viszont hiába állíthatunk szabadon át mindent, a harcokat leszámítva minden más menedzselése borzasztóan kényelmetlennek bizonyult, így elég gyorsan előkerült egy Xbox One-kontroller, amivel szintén fluid élmény barangolni, kraftolni, harcolni, vagy a platformrészeken ugrabugrálni.

Hiába telt már el két hét a premier óta és hiába kaptak a rajongók javítást, a problémák - köztük a súlyosabbak - még mindig nem oldódtak meg. Rendszeres kifagyások, fps-zuhanások jellemzik a játékot, de akadnak egészen extrém esetek is. Ennek ellenére a PC-s Horizon: Zero Dawn egy jó, élvezhető átirat, de ha teheted, akkor még várj vele egy kicsit, mert nagyon messze áll attól a tökéletes optimalizációtól, amit a Death Stranding kínált.

A Horizon: Zero Dawn - Complete Edition PC-s változatát egy NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti, 16 GB RAM és egy i7-8700 társaságában teszteltük.

Kapcsolódó cikkek

147.
147.
godach
#146: Mondjuk abban van valami, hogy ha nem egyforma a kettős mérce akkor unstimpátia lesz belőle.

Kedvencem, amikor panaszkodom az exkluzív felhozatalra és "felnyitják a szemem" hogy ne csak az AAA kategóriát nézzem hanem az indie, kisebb címeket.
Bezzeg amikor az MS mutat be valamit, akkor az meg meh.... xD
146.
146.
#145: A másik része meg az, hogy tök ügyesen el tudjátok mondani minden micro cím és gamepass dolog mellett, hogy tiszta középszer, csak az vegyen xbox-ot, aki középszerrel akar játszani, stb, bla-bla, utána meg hogy jöjjön már valaki ide és mondja azt egy általad játszott játékra, hogy középszer! Utána meg: érted, bohóc a tektör. Hát.

Ha te meg tudod állapítani az év legdurvább gaming eseménye (Microsoft reklám a youtube-on) után, hogy az egyik cucc senkiházi, a másik meg copy a többi meg közepes és mindezt kipróbálás nélkül... Anélkül, hogy legalább a trailert kipróbáltad volna?? Akkor hogyan lennék én a pöcsfejű, ha ezt egy 4 éves, vagy már megjelent játékra mondom? Teljesen lehetetlen, Hölgyeim és Uraim.
138.
138.
Yanez
#137: Dehogy lettél hiteltelen! Mindig is az voltál!
126.
126.
Ps fanboy
#125: Ja, ahogy aközött is különbség van, hogy valaki véleményt mond, vagy csak szimplán produkálja magát.
125.
125.
#116: Itt a kommentelők között te meg még egy másik néz ki csak sértettek, a többi csak véleményt mond. Különbség.
124.
124.
Ps fanboy
#118: Mondjuk én minőség, azaz megvalósításban értve elleneztem az iparos munka jelzőt a HZD kapcsán. Így nézve, ahogy te mondod, valóban azt a sémát követi, ami az openworld játékok egyik sajátossága, de ez az openworld játékok 99 százalékára igaz. Akkor azok mind szimplán csak egy iparos munkák? Szerintem nem feltétlenül. Minden műfajnak megvannak a sajátosságai, ez a videójátékoknál kiváltképp igaz. De ha ezeket egyedi formában és ehhez igazított sajátos szabályrendszerrel testesíti meg, akkor a bejáratott séma ellenére is tud annyira újszerűnek hatni, ami nem kelti egy szimpla iparos munka érzetét, ennek a HZD szerintem bőven eleget tesz, ahogy az RDR2 is, meg a Monster Hunter....stb. De egy AC, vagy egy Far Cry viszont már nem, ahhoz túl ismerős bennük minden ellem és az a baj, hogy folyton ezekből az elemekből tevődik össze az összes rész, a harc, az animációk, a terepviszonyok felépítése, minden, ezek iparos munkák. A Kingdom-ot sajnos nem ismerem, de elhiszem, hogy más, mint a többi openworld játék, majd lehet, hogy kipróbálom.
120.
120.
#119: Mikor valakinek nem esik le a poén, de a másik birka még rá is tromfol...
118.
118.
br1Koo
#110: Azért iparos munkák mert a tökéletesre járatott sémákra épülnek fel. Olyan sémákra amiket már a 2007-es Assasins Creedben láttunk. Azóta tettek-vettek belőle az aktuális trendeknek megfelelően, de ugyan az a játék amit játszol. Lehetnek benne óriási robotdögök, meg elképesztő jó koncepciók, ha maga a játékmenet egyetlen egy dologra épül fel és egy cseppet sem mer valami újjal próbálkozni. Nem tudom feltűnt-e, de még értelmes fizika sincs a játékban. Csak hogy a különbségekre térjünk vissza, a Red Dead-ben csak a fizikával órákig el lehet baromkodni. Millió részletet is fel lehetne itt sorolni, hogy milyen részletgazdag a játék, de hogy végre békében hagyjuk ezt a játékot, másik példának a már általam említett Kingdom Come Deliverance is tökéletes.
Ha jól tudom picsányi budget-ből rakták össze és mégis mert egy teljesen eredeti harcrendszert mutatni, úgymond "nehéz" lenni, és az egész világa él és lélegzik. Egyszer nem éreztem nyűgnek benne a küldetéseket, pedig se varázslat, se orkok, se 2 méteres kardok nincsenek benne. Ha úgy tetszik, hangulata van, és az embernek nem az az érzése játék közben hogy egy kibaszott farming szimulátorral játszik ahol mindent meg kell szerezni, unlockolni, legyűrni mint az iparosmelókban..
Igazából tényleg feleslegesen turbóztam magam én is rá erre a témára, csak érthetetlen hogy hogy nem veszik az emberek észre ezeket a különbségeket.
117.
117.
116.
116.
Ps fanboy
#114: Egy kis pics@val hegyomlásnyi robot T-rexeket és hasonló termetes dögöket kell dezintegrálni minden húsz méteren. Mi a tököm ez, ha nem megalomán? A sértetség és a kötekedés iránti vágyad tompította el így az elmédet. Szerintem enged el!
114.
114.
#112: A HZD annyira megalomán az open world cuccok között, mint a Need for Speed Most Wanted 2012. A Total Commander jobb játék nála.
112.
112.
Ps fanboy
#111: Szerintem a HZD-ben is van. De ha a következő részre is csak egy mainstream játék marad, ami elsősorban az akcióra és a látványra éhes szemet lesz hivatott etetni csupán, még akkor is egy olyan játék marad, amit nem lehet mihez hasonlítani, annyira megalomán az openworld cuccok között.
111.
111.
#110: Na ezzel a hozzászólásoddal maximálisan egyetértek!A RDR magasra tette a lécet az open world játékoknál,márcsak az élővilágával,de tagadhatatlan,hogy a Days Gone ban is van spiritusz!
110.
110.
Ps fanboy
#104: Nem szeretem az olyan vitákat, ahol sárba kell tiporni olyan játékokat, amik egyébként nem érdemelnék meg, csakhogy védjek egy másikat. Úgyhogy én itt be is fejezem. Viszont amit leszűrtem, hogy egyes embereknek fogalmuk nincs mi a különbség a valóban csak egy iparos munka és témában még tapasztalatlan fejlesztők... ámde szívvel-lélekkel készült produktumai között.
102.
102.
br1Koo
#92: A Horizon egy tipikusan olyan játék ami elképesztõ érdekes és hangulatos lehetett volna a világâból adódóan, ha egy kicsit foglalkoznak vele és egyedi játékként tekolintenek rá, nem egy árucikként. A helyzet az hogy tele van zsúfolva az aktuálisan divatos OW elemekkel, mint pl skill-rendszer, gyűjtögethetõ cuccok, fegyverek stb., viszont semmi olyat nem tud felmutatni ami érdekessé és frissé tenné, így egy lélektelen tucatcikként lehet említeni csupán, ugyanúgy ahogy a Days Gonet.
101.
101.
br1Koo
#43: Red Dead 2, Kingdom Come Deliverance, Zelda Breathe of the Wilde, csak hogy hirtelen említsek olyanokat amikben lélek van.
98.
98.
#96: Elég rég toltam, de sztem 3.5 óra alatt egy Witcher-t se lehet végigvinni.
97.
97.
Ps fanboy
#95: Igen, de ha már ott van, akkor érdekel, hogy mi lehet az és megcsinálod a huszadik mellékküldit is. A Witcher esetében mondjuk pont nem csalódtam ezekben, mint azt írtam is. Mondjuk nem is kaptam tőle, csak rengeteg klassz kis történetet, plusz a főtöténettel egyetemben, fasza karakterekkel és mindezt ultra látványos keretek között. És pont ezért féltem a HZD től, ami pedig szintén kellemes csalódás volt, csak éppen mint ow akció játék.
96.
96.
Ps fanboy
#90: Én bevallom akció játékként kezdtem el a Witcher3-t (addig nem ismertem a szériát) és sajnos már az elején tapasztaltam, hogy ez nem az amire vágytam. Tehát a harc kurvára nem tetszett az egész játék alatt(kerültem is őket). De ennek ellenére mégis végigvittem, megannyi mellékküldivel a hátam mögött. És mondom ezt úgy, hogy nekem az ow játékok, a mellékküldetésekkel egyetemben mindig valamiért fárasztanak, ezért mondom, hogy időrabló, mert én ilyen beállítottságú vagyok, nem a zsánerem ez az egész rpg mellékküldis cuc, mondjuk erről a játékok is tehetnek. Ennek ellenére mégis végigvittem és nem bántam meg, nem erre fizettem be, de nem bántam meg. Szóval ebből a szempontból kikezdhetettlen a Witcher, ezt az is bizonyítja, hogy egy magamfajtát is letudott kötni. Nincs nála jobb rpg, ezt azóta tudom én is.
95.
95.
Macifasz
#92: Ez a nem volt benne annyi megakasztó dologot úgy mondod, mintha a játék kötelezett volna téged arra, hogy a fősztori mellett minden mást is megcsinálj (rád nézek összeráncolt szemöldökkel, kedves Mafia III). :-D Pedig ez nem így van, és ezt te is tudod. Ha egy-két alkalom után rájuk untál, simán szkipelhetted az összeset ér rámehettél csak a fősztorira.
93.
93.
Macifasz
#91: Mármint aamit a GoW-ról írtál. :-D
91.
91.
Macifasz
#88: Na ez viszont hatalmas nagy +1. :-)
90.
90.
Macifasz
#85: No offense, de a Witcher 3-ban pont, hogy nem volt egy időrabló NPC és egy időrbaló mellékküldetés sem. Sőt. Voltak olyan mellékküldetések, amiknek jobb és érdekesebb volt a sztorija, mint más játékoknak a fősztorija. Ellenben a Horizonban számomra alig-alig volt említésre méltó mellék NPC, mellékküldetés pedig még annyi sem. Félreértés ne essék, nn mindkét játékot szeretem, mindkettőt kivittem kétszer, de nálam torony magasan a Witcher 3 a győztes, minden szempontból.
88.
88.
Yanez
Játszottam a Wiccerrel és a Hokizokkal is. Nekem egyikben sem tetszett a harcrendszer. Előbbit is csak a sztori miatt toltam ki. A God of Wazze, na ott minden klappolt! Eddigi legélvezetesebb harcrendszer amivel találkoztam. Minden ütésnek érezni a súlyát. No meg úgy mindenben ott volt a toppon. Számomra.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...