A Quantic Dream játékainak és a Death Stranding PC-re költözése után üdítő volt látni, hogy a Sony nem csak a külsős fejlesztésű exkluzív címeit engedi új platformokra áttelepedni, de a saját stúdiója, a Guerrilla Games 2007-ben bemutatott és nagyon nagy sikert aratott nyitott világú akció-kalandjátékát, a Horizon: Zero Dawnt is megfuttatja egy új közegben. Ez nyilván a Sony részéről egy jól időzített marketinglépés volt, hiszen nemrég jelentették be, hogy Aloy robotdinós kalandja folytatást kap. A Horizon: Forbidden West megjelenése ugyan még odébb van, de a PC-re szánt Zero Dawn és a mellé csomagolt kiegészítő, a The Frozen Wilds arra pont tökéletes, hogy meghozza majd azoknak is a vásárlási kedvét az új konzolhoz - és így majd a 2021-re ígért folytatáshoz -, akik egyébként ritkán mozdulnak ki a komfortzónájukból és tökéletesen elégedettek a PC-vel, mint platformmal.
A Sonynak ott volt pozitív mintaként a Heavy Rain, a Beyond: Two Souls és a Detroit: Become Human, valamint friss élményként a Hideo Kojima nevével fémjelzett Death Stranding. Mindegyik játék átirata remek PC-s port lett, utóbbit annyira jól sikerült optimalizálni, hogy egyértelmű hivatkozási alapnak tekinthettük a Horizon: Zero Dawn PC-re érkezése előtt, és joggal hihettük, hogy Aloy rejtélyekkel övezett kalandja számítógépeken is legalább annyira gördülékeny és polírozott élmény lesz, mint Sam Porter Bridges futárkodása.
Ehhez képest a PC-s Horizon: Zero Dawn minden lett, csak tökéletesre csiszolt gyémánt nem. Közismert, hogy az első indítás alkalmával kapunk egy nagyjából 15-20 perces finomhangoló képernyőt. Én ugyan ezt a folyamatot megúsztam kifagyások nélkül, de nagyon sok visszajelzés szerint a játék hajlamos rá, hogy az optimalizáció alatt összeomlik és kilép, ilyenkor pedig mindent kezdhetünk elölről. Ami viszont ennél is frusztrálóbb, hogy a gépünk feltérképezését követően olyan előre beállított értékeket kapunk, amelyek köszönőviszonyban sincsenek a PC-nk valódi képességeivel. Nekem mindenből a High beállításokat választotta a játék, hogy aztán pillanatok alatt kiderüljön, a csúszkákat bátran húzhatom még feljebb, mert bizony az Ultra beállításokkal is meg tud birkózni a gépem. Nem véletlen, hogy sokan panaszkodnak arra, hogy a játék egész egyszerűen nem aknázza ki a GPU-k és CPU-k teljesítményét.
A másik probléma, hogy nem igazán sikerült jól skálázni a beállításokat, nem fedezhető fel markáns különbség a High és az Ultra között, és ez a framerate-en sem érhető annyira látványosan tetten. Ha mindent maximumra húztam, és a felbontást 1440p-re lőttem be, akkor még a nagyobb harcok alatt is csak ritkán csúsztam be 60 fps alá - általában 65-70 között ugráltam -, ha pedig a csúszkát alacsonyabbra állítottam, akkor ugyanilyen felbontás mellett 75 és 90 között ugrált a számláló. A konklúzió tehát az, hogy én a teszt során nem tapasztaltam a drasztikus fps-zuhanásokat, viszont az összképen sem érzékeltem kiugró különbséget. Azt is meg merem kockáztatni, hogy ha egymás mellé tennénk a PC-s kiadást és a PlayStation 4 Prón 2017-ben végigjátszott változatot, akkor sem igazán tudnánk érdemi különbségeket kiszúrni - természetesen az fps-számot leszámítva, hiszen az konzolon fixen 30 volt.
A játék természetesen ettől még gyönyörű, de nekem végig olyan érzésem volt, hogy különösen sok energiát nem öltek abba a készítők, hogy néhány extra beállítási lehetőség beleszuszakolása mellett azért a skálázhatóságot is jobban belőjék, ne adj isten, a textúrákon is dolgozzanak picit. Ami viszont óriási pozitívum, hogy végre állítható a FOV, ami egészen új dimenzióba emeli Aloy kalandját. A nagyobb látószög sokkal dinamikusabbá, élvezhetőbbé teszi a harcokat, ami a billentyűzet és egér kombinációjával kiegészülve igazi gyilkológéppé teszi főhősünket. Gyorsabban, magabiztosabban tudunk reagálni az egyszerre, hordákban támadó robotokkal szemben, arról nem is beszélve, hogy íjunkkal kíméletlen pontossággal tudjuk majd kiiktatni a dinók fontos "testrészeit".
Az irányítás kapcsán viszont hiába állíthatunk szabadon át mindent, a harcokat leszámítva minden más menedzselése borzasztóan kényelmetlennek bizonyult, így elég gyorsan előkerült egy Xbox One-kontroller, amivel szintén fluid élmény barangolni, kraftolni, harcolni, vagy a platformrészeken ugrabugrálni.
Hiába telt már el két hét a premier óta és hiába kaptak a rajongók javítást, a problémák - köztük a súlyosabbak - még mindig nem oldódtak meg. Rendszeres kifagyások, fps-zuhanások jellemzik a játékot, de akadnak egészen extrém esetek is. Ennek ellenére a PC-s Horizon: Zero Dawn egy jó, élvezhető átirat, de ha teheted, akkor még várj vele egy kicsit, mert nagyon messze áll attól a tökéletes optimalizációtól, amit a Death Stranding kínált.
A Horizon: Zero Dawn - Complete Edition PC-s változatát egy NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti, 16 GB RAM és egy i7-8700 társaságában teszteltük.
Kapcsolódó cikkek
Kedvencem, amikor panaszkodom az exkluzív felhozatalra és "felnyitják a szemem" hogy ne csak az AAA kategóriát nézzem hanem az indie, kisebb címeket.
Bezzeg amikor az MS mutat be valamit, akkor az meg meh.... xD
Ha te meg tudod állapítani az év legdurvább gaming eseménye (Microsoft reklám a youtube-on) után, hogy az egyik cucc senkiházi, a másik meg copy a többi meg közepes és mindezt kipróbálás nélkül... Anélkül, hogy legalább a trailert kipróbáltad volna?? Akkor hogyan lennék én a pöcsfejű, ha ezt egy 4 éves, vagy már megjelent játékra mondom? Teljesen lehetetlen, Hölgyeim és Uraim.
Ha jól tudom picsányi budget-ből rakták össze és mégis mert egy teljesen eredeti harcrendszert mutatni, úgymond "nehéz" lenni, és az egész világa él és lélegzik. Egyszer nem éreztem nyűgnek benne a küldetéseket, pedig se varázslat, se orkok, se 2 méteres kardok nincsenek benne. Ha úgy tetszik, hangulata van, és az embernek nem az az érzése játék közben hogy egy kibaszott farming szimulátorral játszik ahol mindent meg kell szerezni, unlockolni, legyűrni mint az iparosmelókban..
Igazából tényleg feleslegesen turbóztam magam én is rá erre a témára, csak érthetetlen hogy hogy nem veszik az emberek észre ezeket a különbségeket.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.