A Microsoft legendás RTS-szériájának 2005-ben megjelent harmadik felvonása alapos felújításon esett át. A Definitive Edition legnagyobb változtatásai egyértelműen a technológiai körítésben keresendőek; a játék 3D-s modelljeit teljesen újraalkották, némileg naprakészebbé csiszolták a UI-t, kaptunk 4K-támogatást, illetve a hangokat is újrakeverték. Egyértelmű, hogy itt nagyobb előrelépésről beszélhetünk, mint az Age of Empires első két részének felújított verziójánál, ám mégiscsak jókora hiányérzetünk lehet.
Ennek az ellentmondásnak a legfőbb oka az, hogy az Age of Empires III-ban bevezetett 3D-s megjelenítés sokkal jobban felhívja a játékos figyelmét az elavult részletekre, mint a korábbi Age of Empires-játékok fix kameraállású felülnézetes megjelenítése. Ráadásul amennyiben egy épületet egyetlen oldalról ábrázolunk, akkor nyilván nagyobb hatást érhetünk el a textúrák felturbózásával, mint egy olyan játékban, ahol minden assetnek 3D-snek kell lennie. Így hiába a láthatunk akár 4K-s textúrákat is a játékban, az összhatás attól még elavult, mérföldekkel lemaradva az olyan régebbi címektől, mint például a Company of Heroes-széria.
És akkor még nem is beszéltünk a meglehetősen felemásra sikerült új megvilágítási és árnyékolási rendszerről, ami sokszor képes alulmúlni a 2005-ös verzió grafikáját is. Ráadásul az új részecskeeffekteknek köszönhetően az épületeknek részletgazdagabb lett a fizikája, ám még így sem érhet a házon belüli konkurencia nyomába; az Age of Empires II felújított verziójában a téglánként összeboruló kastélyok fényévekkel látványosabbak.
De szerencsére az újdonságok nem merülnek ki a módosított grafikában. Ahogyan azt a korábbi Definitive Edition-kiszerelésektől megszokhattuk, ezúttal is érkezik a crossplay-támogatás, ami a Windows Store-ról és a Steamről érkező játékosokat köti majd össze. Ami viszont még ennél is fontosabb, új tartalmakat is kapunk bőven! Elsőként érdemes megemlíteni a két új játékmódot. Ezek közül az érdekesebb egyértelműen a Historical Battles, melyben történelmi csatákat vívhatunk meg előre összeállított seregekkel, így például ellátogathatunk Cristóvão da Gama expedícióhoz, vagy az oroszok és a tatárok közti véres küzdelmek korába.
A másik játékmód az Age of Empires II felújított verziójából már megismert Art of War, mely során a játékos mindig egy specifikus stratégiát kell, hogy alaposan kiismerjen a győzelem érdekében. Így például begyakorolhatjuk, hogy milyen sorrendben érdemes felhúzni az épületeket, hogyan tudunk védekezni a korai támadások ellen, illetve miként érdemes offenzívát indítanunk, de persze a tengeri hadviselés és a tüzérségi ütegek kezelése sem marad ki a felhozatalból.
A régi rajongók szívét viszont biztos, hogy a két új nép dobogtatja meg a legjobban, ugyanis bemutatkoznak a svédek és az inkák. Míg utóbbiak ereje a temérdek aranyban, és a kereskedelemben csúcsosodik majd ki, addig a svédek a vöröskabátosokat is megszégyenítő karolin muskétás gyalogsággal vívják ki a győzelmet. Persze a két új civilizáció mellett visszatér a korábbi DLC-kből és az alapjátékból már megismert 14 nép is, szóval a játékban minden benne lesz, ami a The Warchiefs és a The Asian Dynasties kiegészítőkkel érkezett annak idején.
A játék első indítása után egy felugró üzenetből örömmel konstatálhatjuk azt is, hogy a 2005 óta eltelt kulturális változásoknak megfelelően az amerikai őslakos népek ábrázolását is újragondolták a fejlesztők. A sztereotípiákra építkező eredeti részleteket ezúttal az őslakosok útmutatásával javították ki, így néhány új egység és átdolgozott skin mellett a szinkronhangok is sokkal autentikusabbak lettek.
Mindezek mellett még számtalan apróbb újdonságot kapunk, melyek gyökeresen érintik a játékélményt is - szerencsére pozitív hatással. A fejlesztők mindent megtettek annak érdekében, hogy visszaszorítsák a grindelést, mely törekvésnek köszönhetően például azokat a jutalomkártyákat, amelyeket meccs közben az anyaországnál tudunk bevetni új egységekért és nyersanyagért, már rögtön megkapjuk mind, így nem kell minden nüansznyi előnyért órákat küzdenünk.
További kellemes újítás, hogy minden nép számára friss és egyedi zenei témát komponáltak, melyek többnyire remekül idomulnak az atmoszférához. Az némiképp fájó pont, hogy fővárosainkban az épületeket és a járókelőket nem minden nép esetében tudjuk személyre szabni, illetve ahol erre van lehetőség, ott is csak korlátozott mértékben. Viszont kárpótlásként ott van még tucatnyi apróbb játékmeneti változtatás, például az európai nemzeteknél a forradalom teljes mértékben átalakult, és az információs panel sem takarja már ki a fél képernyőt.
Összességében elmondhatjuk, hogy remek élmény az Age of Empires III: Definitive Editionnel játszani. Minden egyes játékmeneti újítás gyorsan kiismerhető és megérthető, az új népek és az új egységek érdekesek és tökéletesen kiegyenlítettek. Bugok nem igazán fordulnak elő, a gépigénnyel nem szaladt el a ló, és most már végre modern gépeken sem okoz semmiféle kompatibilitási gondot a játék futtatása. A grafikai előrelépés ugyanakkor felemás lett, az új textúrák egyértelműen részletgazdagabbak, ám a játék látványvilága közel sem öregedett olyan jól, mint a korábbi részeké.
A multiplayer rész a tesztverzióban még nem volt elérhető, ám a fejlesztők ígérete szerint ugyanazt a rendszert vetik majd be, mint a korábbi részeknél, szóval kisebb fennakadások mellett azért nagyjából korrekt matchmaking rendszerre számíthatunk, amihez a cross-play miatt valószínűleg még sokáig lesznek játékosok is.
Azt viszont le kell szögezni, hogy az Age of Empires III-ban rengeteg olyan játékmeneti megoldás van, melyek a korábbi részekhez képest könnyebbé varázsolták a játékmenetet; egyszerűbb a gazdaságunk beindítása, könnyebb felépíteni egy korai védelmet, gyorsabban lehet nagyobb sereget toborozni, így ellenfelünk akármilyen taktikát is követ, arra könnyebb lesz reagálnunk, több időt kapunk hibáink kijavítására. Ez anno nyilván nagy segítség volt a franchise-ba újonnan érkező játékosok számára, viszont pont emiatt a játék nem annyira „örökzöld klasszikus”, mint az elődjei. Éppen ezért, ha nem vagyunk a széria hatalmas rajongói, akkor ez a Definitive Edition sem igazán nekünk szól, így ha új játékosként ki szeretnénk próbálni a hamisítatlan Age of Empires-feelinget, akkor jobban járunk egy korábbi résszel, vagy esetleg a Relic Entertainment csapatánál készülő következő rész kivárásával.
Az Age of Empires III: Definitive Edition PC-n lesz elérhető.
A grafikai kiértékeléssel egyet tudok érteni, de mással már nem. A játék maga eszméletlen bugos. Különösen a küldiknél megjelenő videóknál. De a játék bármely részében lehet olyan bug amitől hirtelen összeomlik minden. Persze emelett sok más "izgi" bug is el tudja vennni a kedvünket, amik megjelennek a pakliból való választástól az egységek irányításán át szinte bárhol. Ezt emelném ki a jelenlegi legsúlyosabb problémának.
És ha már a küldik. Nem tudok mit csináltak, de küldiket még a legnehezebbnem vélt hard módban is gyerekjáték végigvinni. A historical már érdemben nehéz, de ez sovány vigasz egy hagyományos AOE rajongónak.
Azt, hogy a tesztüzem alatt a multiplayer nem volt elérhető, nem tudom értelmezni. Én használtam a tesztüzem alatt és egyedül a multiplayer volt benne elérhető.
A végszóval is kénytelen vagyok vitába szállni. A legkevésbé sem hozza a hagyományos "age of" feelinget, valamint épp a játékmenet hibái miatt pont nem a rajongók fogják élvezni, mert számukra ez totális visszaesés az eredeti AOE III-hoz vagy akár az egész szériához viszonyítva is (magamat is ezek közé sorolom).
Egyedül abban bízom, hogy a felmerlt hibákat, ha fokozatosan is, de idővel kijavítják és egyszer majd egy méltő kiadást kaphatunk. Addig is érdemes megnézni a steamen az értékelést és a hozzászolásokat, mindent elmondanak.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.