Xbox Series X teszt

Link másolása
Koronavírus-járvány ide vagy oda, idén generációt váltanak a konzolok. Hét év után leköszön az Xbox One, helyére pedig erősebb, SSD-vel felszerelt masinák érkeznek. Két hétig tesztelgettük, mit tud az erősebb Xbox.

Az idei konzolgeneráció-váltás sok szempontból is rendhagyó. 2020-ban nem láttunk boltokban kígyózó embereket, ahogy türelmetlenül várják, hogy éjfélt üssön az óra, és átvehessék régóta várt konzoljukat. Nem nézhettünk hatalmas tömegek előtt megrendezett gép- és játékbemutatókat – mindenki otthon, a monitor, a telefon vagy a tévé előtt ülve izgulhatta végig a Microsoft és a Sony előre felvett showját. Jelenleg minkét új generációs masinához nehéz hozzájutni, sőt még az előrendelők egy része sem kapta meg a gépét.

 

A Microsoft oldalán talán picit jobb a helyzet, mint a PS5 esetében, de még így is kifejezetten szerencsésnek éreztem magam, hogy az októberi előrendelés ellenére a megjelenés napján megkaptam az Xbox Series X-emet. A redmondiak egy kifejezetten igényes csomagolással látták el új generációs gépüket: a dobozt felnyitva az Apple vagy a Samsung mobiljaihoz hasonlóan azonnal a fő attrakcióval találjuk szembe magunkat. Az aranyos „Power your dreams” szalagot eltávolítva rögtön megbizonyosodhatunk arról, hogy jóval nehezebb lett a Series X, mint bármelyik előző generációs öccse, méreteit tekintve azonban kisebb, mint amire a promóciós videók alapján számítottam.

Az első bemutatókat látva tolakodónak és robusztusnak tűnt az új Xbox, a nappaliban elhelyezve azonban már kifejezetten visszafogottnak nevezném. Könnyen belesimul a környezetbe, bár állítva használva így is lesznek majd olyan nálunk megforduló vendégek, akik megkérdezik, mi az a hatalmas doboz a szekrényen. Kissé meglepő módon a fekete, matt felületű műanyagborítás kifejezetten vonzza az ujjlenyomatokat és port, így érdemes néha áttörölgetni a gépet, ha meg akarjuk őrizni az eredeti pompáját.

Az Xbox Series-gépek kontrollerei nem estek át akkora átalakításon, mint a PS5 esetében, de azért történtek itt-ott apró finomítások. Az ütközők és a ravaszok matt borítást kaptak, valamint a nyomkodásuk is masszívabb élményt ad, így ügyesen elkerülték azt az olcsó hatást, amit az előző generációs kontrollerek nyújtottak. Szintén a prémiumérzetet segíti elő, hogy bordázott felületet kapott az irányító markolata, ami az izzadós tenyerű játékosoknak jelenthet nagy előnyt. Én egy picit talán már túl durvának és érdesnek találtam, a DualShock 4 finomabb felületét jobban preferálom.

Emellett elcsenték a Sonynál az előző generációban bevezetett Share-gombot, ami kitűnő döntés volt. Immár Xboxon is kényelmesen, egyetlen gombnyomásra lehet screenshotokat vagy videókat lőni, nem kell a menüben kotorászni ehhez. A D-pad ebben a generációban is átalakult, kényelmesebb lett a használata, igaz, a kattogó hangjával továbbra sem vagyok kibékülve. Kissé nevetséges, hogy éjszaka játszva simán fel lehet valakit ébreszteni a hangos gombok miatt.

A konzolt elsőre elindítva egy kissé hosszadalmas, frissítésekkel teli beállítófelületen kell átrágni magunkat, melyhez szerencsére az okostelefonunkat is igénybe vehetjük – ez mindenképpen kényelmesebbé teszi a folyamatot. Az Xbox-menübe lépve túl sok változást első ránézésre nem tapasztalunk, ugyanis a Microsoft nem készült új felülettel a Series-masinákhoz. Használatba véve azonban rögtön szembesülünk azzal, hogy szinte tökéletesre optimalizálták a rendszert. Még a One X esetében is gyakran lehetett találkozni sokat töltögető menüpontokkal, szaggatásokkal, Xbox Series X-en azonban még a Store is tükörsimán működik. Bár talán sokan örültek volna egy új, next-gen kezelőfelületnek (köztük én is), a legfontosabb elvárás, a kezelhetőség és a reszponzivitás így is teljesült.

Térjünk át azonban a legfontosabbra, a játékokra és azok teljesítményére! Nem fogok untatni senkit száraz technikai adatokkal, ugyanis ezeket, aki akarta, már úgyis átböngészte az utóbbi hónapokban. Az Xbox Series X bivalyerős gép, ami az Xbox One-nal ellentétben bőven ráver teljesítmény terén az előző generációs konzolokra. A Microsoft megoldásának hála a játékokból, mindig az elérhető legjobb verziót tölti le a rendszer, így emiatt nem is kell aggódnia a felhasználónak.

Jómagam egy Xbox One S és egy alap PS4 társaságában töltöttem az előző generációt, így kimaradtam mid-gen gépek áldásos hatásaiból. Emiatt azonban még az olyan új generációs frissítés nélküli címek, mint a DOOM Eternal is szájtátásra késztettek. A 900p-1080p árnyékából kilépve valami elképesztő látványt nyújt még a sub-4K is, hát még a teljes felbontásban pompázó címek. Igen, még mindig vannak olyan játékok, amelyek a next-gen frissítésekkel együtt sem futnak natív 4K-ban 60 fps-sel, de ha nem a Digital Foundry vagy más csatornák összehasonlító videóit bújjuk, hanem a tévé előtt ülve játszunk, akkor nem fog komolyabb csalódás érni – főleg, ha az alapkonzolokról váltottunk a Series X-re.

Ahogy azt vártuk, sokat a dob játékélményen az SSD, amely a töltési időket faragja le számottevően. Egy-egy cím esetében, mint a Gears 5 ez alig pár másodpercet jelent, máskor azonban igazi game changer az új tárhely. A Forza Horizon 4 például Xbox One-on idegesítően sokat töltött a versenyek vagy autóváltások között, a Series-gépek esetében azonban minden pillanatok alatt zajlik le. Szívesebben játszottam így a játékkal, hogy nem kellett percekig malmoznom a töltőképernyőket bámulva.

Ezt még megfejelték az Xbox mérnökei a Quick Resume funkcióval, aminek köszönhetően pillanatok alatt válthatunk a játékok a között. Az előző generációban egy játék mindig futhatott a háttérben, ezt azonban a rendszer bezárta, ha váltottunk valami másra. Nem tudom, ki hogy van vele, de én gyakran azzal kezdtem el játszani, ami éppen a gépen futott, ugyanis nem volt kedvem megvárni, míg egy másik cím betölt. Az új Xboxokon akár négy-öt játék is futhat a háttérben, így rengeteg időt nyerhetünk a váltogatás megspórolásával. Teljesen ledöbbentem, amikor négy nappal azután, hogy letettem egyik este a DOOM-ot, pár másodperc töltögetés után már a játékban találtam magam, pedig korábban vagy négy másik címmel is játszottam. A Quick Resume egy hasznos kényelmi funkció, egyelőre azonban még akadnak gondok a működésével. Van pár játék, aminél véletlenszerű, hogy működik-e a dolog vagy sem, máskor pedig hibákat okoz a játékon belül. Állítólag már dolgoznak a javításon, a Microsoft türelmet kér.

A gép megjelenése körül lehetett találkozni pár hírrel, miszerint az Xbox Series X-nél gondok vannak a hűtéssel, és a masina képes elképesztően forróvá válni. A doboz tényleg nem éppen hűvös működés közben - sőt, alvó módban is "fűt" picit -, de különösebb problémám ezzel nem volt. Mérőeszközök nélkül számomra nagyjából olyan forrónak tűnt, mint a PS4 Slim működés közben. Ami viszont abszolút meglepő, hogy a gépnek szinte semmi hangja nincs. Kifejezetten fölé kell hajolni, azért hogy halljuk a ventilátorokat működés közben. 

Ahogy említettem az elején, sok szempontból másképp zajlik az idei generációváltás, mint ahogyan azt eddig megszokhattuk. A gépek launch címeit átböngészve feltűnően hiányoznak a komoly exkluzív játékok. Bár a PS5 esetében a Sony jó szokásához híven akad azért egy-két csemege, a Microsoft teljesen mellőzte őket. Nem találni olyan anyagot, amely kizárólag a Series-gépeken fut, ez azonban nem jelenti azt, hogy nincs mivel játszani az új gépen. Az új generációban alapfunkció lett a visszafelé kompatibilitás, ami átrendezte a viszonyokat. A játékosoknak nem kell hátrahagyni a könyvtárukat, hiszen minden, amit megvásároltak, ugyanúgy futtatható az új gépeken is. Ez pedig azt is jelenti, hogy nem nyomhatnak le a torkunkon a kiadók remasternek csúfolt, gyenge újgenerációs portokat. Például az év elején megjelent Resident Evil 3-emake nemcsak, hogy fut, de még jobban is teljesít az új gépeden, mint a régin, és ehhez nem kell újra megvásárolnod.

És ha már játékok, egyértelmű, hogy nem lehet elmenni szó nélkül a Game Pass mellett sem. A Microsoft előfizetéses szolgáltatása bizony komoly érv lehet az Xbox mellett. Megkockáztatom, hogy a benne lévő játékok mennyisége és minősége akár két-három hónapra elegendő lehet egyesek számára. A 25-30 ezres árcédulák mellett és a koronavírus járvány középén bizony sokak számára fontosabb lehet a pénztárca, mint hogy játszhasson azzal az évi négy-öt exkluzív címmel a konkurenciánál.

Az új konzolok erejét látva és tapasztalva bátran ki merem jelenteni, hogy egy izgalmas generáció előtt állunk. Alig várom, hogy lássam azokat a címeket, amelyek már teljes egészében kihasználják az Xbox Series X erejét. Egyelőre azonban türelmesnek kell lennünk, ugyanis nagyon úgy tűnik, hogy a megszokottnál picit hosszabb átmeneti időszaknak nézünk elébe. Épp ezért Xbox One X-ről vagy PS4 Próról váltani új masinára még nem igazán éri meg, ezekben a gépekben még simán van annyi erő, hogy egy-két évig tisztességesen kiszolgálják a játékosokat. Xbox One S vagy egy alap PS4 esetében már látványos lehet a váltás, de az új generációs élményre még minden bizonnyal várni kell.

Kapcsolódó cikk

71.
71.
Őrnagy
#70: Inkább a teló legyen 80 centis, mint az asszony.
66.
66.
Őrnagy
59.
59.
delphijos
Az “eredeti” kontrolleren amit a géphez kaptam nekem lejött a borítás. Rendeltem a netről készletet , és kicseréltem. De az tényleg ciki hogy ilyen ótvar volt a minősége. Már ezerszer mondtam, de engem minőségben a box Elite kontroller megvett kilóra. SX-en be se üzemeltem a gyári új kontrollert még. Egy ziccer hiányzik az app-ban, hogy nincs olyan rész hogy a felhasználók megoszthatják egymással a konfigokat. Nekem a share gomb eddig se hiányzott, szóval túlélem. De ha jön új Elite, akkor azért beruházok rá.
58.
58.
Yanez
#49: Ez igaz. Nekem is vennem kellett rá recés borítású gumi kalapokat, mindjárt két szettet, de annyira jó volt, hogy a másik rámrohadt és nyilván már nem is lesz mihez használni, hiszen pl a mostani PS4 Próhoz járó kontroller analógjaival már nincs ilyen gond. Dualsenshez meg szerintem nem lesz jó a mérete, ha egyáltalán szükség lesz rá.
56.
56.
Őrnagy
#53: Engem is idegesít, hogy a ravaszokon támaszkodnak a kontrollerek. Azt hittem, ezzel egyedül vagyok.
49.
49.
Fata Morgana
#47: A PS4 első kontrollerei nem voltak a top-on, mert az analóg karokról hamar lefoszlott a gumi borítás, számomra nem volt igazi prémium érzete, mert olyan recsegős ropogós volt az összeszerelése.
Mondjuk én azonnal egy Nakon-al vettem így nem is igazán izgatott a dolog.:)
48.
48.
Helium Prime
Jön ma az AC javítása! +
https://hu.ign.com/xbox-series-x/63367/news/a-ps5-tobb-jatekban-is-felulmulja-az-xbox-series-x-teljesitmenyet-a-microsoft-reagalt-a-helyzetre
47.
47.
Yanez
#46: Mivel nem tudjuk hosszútávon hogyan fog teljesíteni a kontroller, ezért könnyen elképzelhető, hogy lehet vele majd gond. Igaz a ps kontrollerekre ez nem igazán jellemző, de itt ugye újfajta és kissé bonyolultabb szerkezet igyekszik szebbé tenni a hétköznapokat. Szóval ja, ne legyen igazad!
46.
46.
Fata Morgana
#32: Szerintem ezzel a "haptikus" cuccal lesznek gondok a jövőben (bár ne legyen igazam), igazi hiba alap.
Láttam a kontrollert szétszedve, és az a "csigaujjas" spirál hajtás, meg az a pici műanyag fogaskerék + az az edzett acél zégergyűrűre hajazó rugó ezek a leggyengébb pontjai a feature-nek, véleményem szerint a közeljövőben lesz még vele probléma.
44.
44.
tsulok
#42: Jó pár olyan PS4-es játék van ami használja a touchpad-et. Ha nem teszik rá a DualSense-re ezekkel a BC játékokkal csak DS4-el lehetett volna játszik.
43.
43.
delphijos
#42: Ez is full igazságtalan. Az Xbox-nál ( kivéve az Elite controllert, de azok se plusz gombok ) hogy van “pár gombbal” több ? A box controllerre pont a DS után került a dedikált share gomb.... mondom ezt úgy hogy jobban bejön a box controller, de ez a full szemellenzős hozzáállás....
42.
42.
zozo76hun
DS4: a belso hangszoro felesleg, a tapipad meg egyenesen idegesito! Latta a sony (gondolom) hogy mennyire nem kell a nepnek a tapipad (sokkal jobb lenne helyette par gomb (mint az XBOXnal), erre rateszi a DULASENSE-re is...
40.
40.
#39: Azt is kikapcsoltam a f*szba, fülessel tolom, erre megszólal a kontrollerben a hangszóró...
Naccerű.
39.
39.
maktub
*beépített hangszóró
38.
38.
maktub
#33: Nekem is voltak kételyeim, hogy a dual sense új funkciói mennyire fognak elterjedni, de egyelőre úgy tűnik, hogy erre sokkal nagyobb az esély, mint a PS4 kontrollerének újdonságaira. Az érintőképernyő meg a beépített mikrofon kihasználása ugye elég hamar elhalt. Az érzékeny ravasz meg a különleges rezgőfunkció single játékoknál az se kizárt, hogy pár éven belül alap lesz, viszont multiban (főleg a lövöldéknél, mint a CoD) az előbbi akár hátrányt is jelenthet, úgyhogy ott szerintem egy érdekes, de haszontalan extra lesz.
34.
34.
Megnéztem mi ez a haptikus cucc, nekem eléggé a Nintendo HD Rumble koppintásának tűnik.
Mondjuk jobbtól lesni nem szégyen :D
33.
33.
godach
#31: Igazából én imádom ezeket az újdonságokat, amik hozzátesznek magához a játék élményhez. Sokkal fontosabb a fizika számomra mint a grafika, ahogy fontosabb a rezgés is, mint az hogy most aszimmetrikus a kontroller e vagy sem. Sajnos rengeteg olyan ötletet láttam a 30 év alatt, ami ment a süllyesztőbe. Bejelentés óta érdekel a Sense, de ezek a mocsok fejlesztők akármit ki tudnak nyírni. Ettől tartok kicsit (bár ahogy most írtátok, elég sokan elkezdték használni így kicsit bizakodóbb vagyok.
31.
31.
delphijos
#24: Istenem hogy képes vagy szavakon lovagolni.... természetesen én se arra gondoltam hogy lehet használni. Azt gondoltam ( értő olvasás ) hogy abból ahogy a konzolkról is beszéltem, - ott se arra gondoltam hogy "egyszerűen fut" a játék, hanem ami KIHASZNÁLJA - egyértelmű. De amúgy meg komolyan le..rom min játszol, vegyél használt ps-t ( nehogy rajtad gazdagodjon a Sony , a rohadékok ). Egyébként ha KIHASZNÁLÁS, a Minecraft pl. belsős cím, miért nem jött már ki az RT-s verzió SX-re ? ( Főleg hogy a PC-s verziót már hónapok óta mutogatják ) Vagy ha FH4-hez jött peccs, a Forza 7-hez miért nem ? Könnyebb lenne mint 100 fejlesztővel AZONNAL belerakatni a haptic támogatást a játékokba.
27.
27.
Animejetix
#25: Nem mérvadó a gamer365 és a gamekapocs közönsége kedves barátom, a Ps4 csak azért volt sikeres mert a One-t tényleg elbaszta az MS... Nagy valószínűség szerint a Series S/X is kuka lesz, örülhetnek ha eladnak 40 milliót. A microsoft nem tudja mitől döglik a légy, szar a marketingjük is, játékot se akarnak készíteni, license-ből akarnak megélni.... Addig meg ott van a Switch, még 3 éves sincs, de már a 70 milliós eladáson vannak túl a hetekben.... Ehhez képest nagyon szép a Sony-tól ahogy teper... csak kár hogy humbukk... valóság más lesz.
26.
26.
Animejetix
Ja és a tapipadot ki is felejtettem! Hogy az mekkora állat volt!!!! 1-2 játék használta csak ki de azok atomul szuperek voltak!!! Nem értettem, fel voltam háborodva hogy miért nem aknázzák ki! A Last of Us2-ben is azon kellett gitározni! Hatalmas ficsőőőr!!! Kurvára szartak bele a játékfejlesztők!
25.
25.
godach
#23: +1
Köszönöm. Mintha én írtam volna.
24.
24.
godach
#22: Nem hiszem hogy a napokban láttál volna ezen kívül, ez érdekel azért írtam ide. Nem támogatásról beszéltem, olvasni is kellene. Támogatni támogatja a mobil is, az más kérdés hogy az extra funkciókat kihasználják e a játékok. A nap margójára pedig igen, sírok mert a ds4 és előző genre visszatekintve, félek mennyire lesz KIHASZNÁLVA a dolog. Főleg amiért olvasni sok helyen, milyen jól sikerült.
23.
23.
Animejetix
Ps4 karban is volt hangszóró meg led világítás, nem egy játéknál adott kibaszottul nagy löketet! A CoD volt az egyik! Tárazás hang effektje ott jött ki! Villogott a led is! Forma1-ben a HQ ott kommunikált veled, valkyria chronicles4-ben meg a csapattársak azon keresztül szóltak hozzád...stb. Nem nagy erőfeszítés volt megoldani ezt a készítőknek, de a többi 99% szart bele... Ez az új kontroller merőben más, sokkal macerássab sokkal komplikáltabb, akkor mi veszi majd rá a fejlesztőket? Miután az előző ziccerre szartak nagy ívben, pedig hatalmas ficsőr volt, mégis kevesen éltek vele....
22.
22.
delphijos
#20: Csak azt nem értem hogy eleve olyan cimekből is alig van ( mindkét platformon ) ami “használná” egyáltalán az új gépeket, de te már most telesírod itt x kommentel a cikket hogy a kontroller nincs támogatva.....
21.
21.
godach
#13: "De még írtam is róla, hogy milyen fasza a WRC-ben, hogy a ravaszokkal lehet érezni, hogy kipörög-e a hajtott kerék"
Ne is mondd. Én az MXGP első két részét játszottam PC-n és boxon, ott tényleg kellett érezni ezeket a Ravasz okát, hogy ne csapja ki a seggét. Utána a harmadik Ps4-re lett meg, hát ég és föld az élmény.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...