Ki gondolta volna, hogy tizenkét évvel a Left 4 Dead 2 megjelenése után ekkora fellángolása lesz a kooperatív hordalövöldéknek? A visszatérő trendet elcsípve szinte futószalagon érkeznek mostanában a hasonszőrű alkotások (beleértve a Turtle Rock saját fejlesztését is), de egyikhez sem kapcsolódik akkora márkanév, mint Ridley Scott Alienje. A Cold Iron Studios vállalta magára, hogy az élőholtakat lecserélve vérfagyasztó xenomorfokkal próbálja ki ezt a formulát, a végeredmény pedig egy kompetens, szerethető, de számtalan sebből vérző játék lett.
A történetünk szerint 2202-ben járunk, bő húsz évvel A végső megoldás: Halál eseményei után. A UAS Endeavor egy rejtélyes vészjelzést követve az LV-895 peremvidéki kolóniája felett köt ki, innen pedig nem túl nehéz kitalálnunk, hogy a planétán már az érkezésünk előtt elszabadult a pokol. Egy névtelen gyarmati tengerészgyalogos bakancsába lépve a mi feladatunk lesz tehát, hogy szembeszálljunk a xenomorfok végeláthatatlan seregeivel, miközben az elhagyatott űrállomásokat, régészeti ásatásokat és idegen romokat járva felfedezzük a bolygó ősi titkait.
Mindezt egy háromfős kooperatív TPS keretei közt tehetjük meg, jobb esetben a barátainkkal, rosszabb esetben pedig idegenek játékosok vagy botok társaságában. A történet négy kampányra, kampányonként pedig három fejezetre bontva tálalja a cselekményt, míg a háttérben meghúzódó események részleteiről az Endeavor fedélzetén ácsorgó legénységtől értesülhetünk. Ahogy azonban azt a zsáner korábbi képviselőinél már megszokhattuk, a történet itt sem a játék erőssége. Kissé fájó ez, hiszen valódi feneketlen kút az Alien-univerzum, azért viszont mindenképp dicséretet érdemel a Cold Iron csapata, hogy a papírvékony sztori ellenére sikeresen egy fedél alá hozták a klasszikus Alien-filmek, illetve a Prometheus és az Alien: Covenant elemeit is.
Ennek megfelelően tehát nem csupán a szellőzőalagutakban közlekedő és a falakon kúszó xenomorfokkal, de a Weyland-Yutani szintetikus katonáival és az újabb filmekből megismert idegen patogén hibridjeivel is meggyűlhet a bajunk. Az ellenfelek tárháza tehát meglepően széles, és akkor még szó sem esett a savat köpő, robbanó, páncélos vagy rutinosan lesből támadó speciális idegenekről. Néhány esetben még gépfegyveres androidokkal is találkozhatunk, ilyenkor pedig a játék egy csapással sebességet vált, és átvág egy Gears of War-szerű cover shooterré.
Egy szó, mint száz, a Cold Iron csapata komoly figyelmet fektetett arra, hogy a szűk témakör ellenére is változatos ellenfelek kerüljenek a célkeresztünkbe, és hasonlóan jártak el a környezet felépítésekor is. Habár a játék túlnyomó többségét gyéren bevilágított alagutak közt töltjük, az ősi romok, a nyálkás kaptárhálózatok és a hideg sötétségben sodródó űrhajók nagyszerűen utánozzák Ridley Scott filmjeinek hangulatát. Ebben persze komoly szerepet vállalnak az aláfestő zenék és hangeffektek is: mindenki megnyugodhat, a Pulse Rifle és a Smartgun a filmekből megismert robajjal tépi cafatokra a savvérűeket.
Ez a fantasztikus atmoszféra azonban csakis addig tart ki, amíg el nem indítjuk az egyik küldetést – a csontig ható horror abban a pillanatban köddé válik, amint leterítjük az első elénk kerülő xenomorfot. Az Ellen Ripley rémálmait kísértő idegenek itt ugyanis messze állnak a tökéletes gyilkológépektől, jobban emlékeztetnek nagyra nőtt csótányokra, akik százfős libasorban menetelve várják, hogy péppé lőjük őket. Más alternatívát persze nehéz lenne elképzelni egy Left 4 Dead-klóntól, de az összkép mégis kissé illúzióromboló. Persze az is meglehet, hogy csak a Fireteam Elite tengerészgyalogosai a szokatlanul hatékony fenegyerekek – ez megmagyarázna egy-két dolgot a játék indokolatlanul jól működő karakterkészítőjével kapcsolatban is.
Miután nemet, arcot és hajszínt választottunk a hősünknek, egy meglepően összetett, de jól átlátható fejlesztési rendszerrel találhatjuk szembe magunkat. Elsőként négy alapkaszt, a Gunner, a Demolisher, a Technician és a Doc közül válogathatunk bármikor szabadon, amelyekhez a kampány végére érve csatlakozik a Recon is. Az első néhány missziónk során úgy érezhetjük, hogy nem sokat számít a csapatösszetétel, a magasabb nehézségi fokozatokat választva azonban hamar egyértelművé válik, hogy óriási előnyt jelent a jól olajozott és változatos társaság. A Technician automata lövege és a Demolisher vagy a Gunner puszta tűzereje elengedhetetlen egy nagyobb hordával szemben, a Doc és a Recon jelenléte nélkül pedig hamar élet és lőszer nélkül találhatjuk magunkat. Igen ám, de az osztagunk csupán három főt számlál, így mindig akad majd rés a pajzson, amit a xenók előszeretettel ki is használnak.
A kasztok, amellett, hogy egymástól eltérő típusú, egyenként személyre szabható fegyvereket viselnek, két aktív és néhány passzív képességgel járulnak hozzá a csapat sikeréhez. Gondolhatunk itt akár a korábban említett lőtoronyra, vállról indított rakétákra, gránátokra, stimulánsokra, vagy a csapat erőforrásait kiegészítő drónokra. Ezeket a hasznos kütyüket aztán további módosítókkal tehetjük erősebbé, bizonyos esetben alapjaiban megváltoztatva a funkciójukat. A zsánerből adódóan elkerülhetetlen, hogy a számtalanszor újrajátszott küldetések előbb-utóbb repetitívvé váljanak, de ahogyan azt korábban említettem, a fejlesztőbrigád mindent megtett azért, hogy kitolja a játék szavatosságát.
Remélem, sikerült érzékeltetnem, hogy sok jó tulajdonsága van, az Aliens: Fireteam Elite-nek. Úgy gondolom, hogy a maga nemében teljesen korrekt lett a kaliforniai csapat első fejlesztése, a hidegzuhany azonban még hátra van. Kár lenne szépíteni a dolgot: a játék rengeteg technikai hibával küszködik, ennél azonban sokkal nagyobb problémát jelentenek azok a megmagyarázhatatlan fejlesztői döntések, amelyek már a megjelenés napján bukásra ítélték. Haladjunk sorjában: az ellenfeleink hajlamosak a puszta levegőből előtűnni, majd ugyanígy köddé válni, amikor pedig nem szaladgálnak be a pálya geometriája alá, rutinosan felcsavarják a saját holttestüket a plafon textúráira. A konzol menüjébe lépve, majd a játékba visszatérve stroboszkópszerűen villódzik a kép, a fegyverhangok rutinosan beakadnak, a fejlődéshez szükséges napi kihívások pedig gyakran napokig nem frissülnek.
Ezek azonban olyan technikai buktatók, amelyeket a hetek-hónapok folyamán el tud egyengetni a fejlesztőbrigád, arra azonban nem létezhet ésszerű magyarázat, hogy a Cold Iron csapata miért tette majdhogynem lehetetlenné az egyszerű online matchmakinget – engedjétek meg, hogy elmagyarázzam a problémát! A játék jelenleg tizenkét küldetést, egy hordamódot, öt nehézségi fokozatot és egy ki-be kapcsolható módosítót tartalmaz, bármiféle Quick Play opció, illetve csapat- vagy lobbikereső nélkül. Ez az a gyakorlatban azt jelenti, hogy a lehetséges kombinációk szerint a beépített matchmaking szó szerint százharminc különböző irányba osztja fel a játékosbázist. Százharminc felé! Mégis mit gondoltak a fejlesztők?
Nyilvánvaló, hogy a kezdeti roham után képtelenek leszünk valódi csapattársakat találni a játékon belül, ekkor pedig kénytelenek leszünk fórumokról, Discord-szerverekről vagy egyéb külső forrásokból összeverbuválni a csapatunkat – erre már én is rákényszerültem, csupán néhány nappal a megjelenés után. A cross-play támogatása természetesen szintén elmaradt, így ez sem segíthet az érdeklődő közönség összetartásán. Mindez persze kiküszöbölhető azzal, ha már eleve csapatban, két jóbarátunkat befűzve vágunk neki a játéknak, de még ekkor sem lélegezhetünk fel teljesen, hiszen egy küldetés elindításakor a játék gyakran már töltőképernyő alatt kidobálja legalább az egyik csapattagunkat, meccs közben pedig nincs visszacsatlakozás.
A felsorolt problémák kapcsán az az igazán megdöbbentő, hogy ezek néhány kivétellel szándékos döntések szüleményei, a fejlesztők így tervezték meg és így küldték piacra a játékot. Egy olyan játékot, amely egyedül szinte élvezhetetlen, nyilvánvalóan a kooperatív akcióra lett kihegyezve, de mégis minden porcikájával ez ellen küzd. Bízom benne, hogy a stúdió előbb-utóbb előrukkol egy használható matchmaking-rendszerrel, vagy legalább egy Quick Play opcióval, de félő, hogy addigra már szörnyen késő lesz. Az ilyen baklövések után hamar kiüresedik a játék, ekkor pedig hiába a sikeres marketingkampány vagy a nyomott árazás.
Ez tehát az Aliens: Fireteam Elite tragédiája. A csapnivaló Colonial Marines és a nagyszerű Isolation után kaptunk egy kissé középszerű, de alapvetően szórakoztató játékot, ami kifejezetten szerethető lenne, ha minden flottul működne, és a fejlesztők nem szabotálták volna meg már az első pillanattól. A Cold Iron Studios alkotása közel sem olyan ígéretes, mint a Back 4 Blood, de nem követ el akkora bűnöket a jóízlés ellen, mint a Dark Alliance – lenne helye a piacon, de félő, hogy késő lesz, mire kilábal a súlyos gyermekbetegségeiből. Mindent egybevetve csakis azoknak tudom ajánlani a megvásárlását, akik fix csapattal tudnak nekivágni a játéknak – jó eséllyel ők remekül fognak szórakozni vele, egyéb esetben viszont szigorúan csak akkor fizessetek be rá, ha már az óvodában is xenomorf volt a jeletek!
Az Aliens: Fireteam Elite PC-n, Xbox One-on, Xbox Series X/S-en, PlayStation 4-en és PlayStation 5-ön jelent meg. Mi Xbox Series X-en teszteltük a játékot.
"mit bánt az téged hogyha van 2-3 jó haver úgy egy miniclip.com játék is élvezhető és szerintem fos ez a játék?"
Ès ez a mondatod mi akar lenni? Èn sem vagyok a magyar nyelv tanok gyöngye de ez messze èrtelmezhetetlen. Tanulj meg fogalmazni aztán szórjad az igèt.
Èn soha nem fosoztam le a fortnite-ot, sőt elismerem a sikereit a játèknak mert èn is játszottam vele kb 50-60 órát ès teljesen jó játèk ingyenes lètère. Sok fejlesztő csapat követhetnè a pèldájukat.
Ès igen bárkit elküldök melegebb èghajlatra ha faszságokat magyaráz az illető.
Anno mennyi órát elbaxtunk a 2D-s battle royale-ra ott...
Ez így szimplán butaság a részedről. :-)))
Ami pedig a nehézséget illeti: az AI nem lesz okosabb és érzésre ellenfélből sem lesz több, csupán a HP-juk és a sebzésük nő.
Mert talán ez egy multi tps shooter az meg egy single fps túlèlő horror... :)
Èn is szeretnèk látni vègre egy jó AVP folytatást meg egy jó Predator single játèkot + rimánkodok már vagy 10 ève egy jó Tenkaichi remasterèrt de nem fognak belefogni ha nem látnak sok sok pènzt a fejesek...
Pedig szerintem ha minősègi játèkokat gyártanának csak sokkal nagyon lenne a kereslet is... de a mai világban megfelel a tűrhető is csak hozza a pènzt... A többi lènyegtelen.
Azok húzzák le most is akik nem is játszották, csak látták+hallották innen-onnan, hogy hát nem jó... :-)))
Meg pl. olyan érvekkel jönnek hogy miért nem olyan mint az Alien: Isolation.
Amikor már a címében is benne van direkt, hogy: ALIENSSSSS, akkor azért eléggé egyértelmű szerintem hogy nem az első, hanem a 2. filmet vették itt alapul, az inspirálta a játék készítőit leginkább. :)
Meg pl. persze, hogy régen bakker (1986, cirka 35 éve!) nem volt a 2. filmben még a fészek, a királynő körül annyi harcos, akkoriban még nem ott járt egészen a digitális technika (VFX) a filmek készítésénél, mint most már kb. bármelyik blockbuster esetében, ld. a MARVEL filmek vizuális orgiáját, v. volt már pl. egy AVATARunk is ugye... Helyette ott komoly munkák folytak a valós térben a virtuális tér helyett pl. szobrászokkal, + maszk mesterekkel, ld. Stan Winston School diákjainak és egykori diákjainak is a hihetetlen alkotásait a mai napig, stb.-stb. ...
Èrdekes mód èn mindig találtam társakat csak mielőtt bedobna ki kell lèpni ès újra indítani a keresèst...
Standard fokozaton vittem vègig úgy hogy minden hud-ot kikapcsoltam ami segíthetne a mozgásèrzèkelő kivètelèvel mert sokkal filingesebb volt hogy nem körvonalazza az alieneket meg nincsenek healt bárok meg nevek amik idegesíthetnènek. Az utolsó pálya durván nehèz volt ami tetszett mert csak úgy ömlenek az idegenek minden fajtája. Ha kèsöbb nehezebb szinten szeretnèk majd neki állni oda viszont dukál majd a 3 fő jelenlète mert vannak szituációk amikor gyorsan kell cselekedni. Rengeteg fajta ellensèg van (nem csak alienek) ami meglepett de azèrt nem dobtam hanyatt tőle magam.
Ami szerintem kell majd kèsöbb a játèkba az több pálya a horda módhoz mert az az 1 ami van kevès lesz ès több fajta vèdelmi eszköz (pl. barikádot lehessen kialakítani) hogy lehessen variálni a vèdelmet.
Vannak hibái nem mondom de túlzás ennyire lehúzni. Majd remlèlem jön hozzá pár kisebb nagyobb frissitès.
Egyelőre nem jöttem még rá, hogy ez a digitális termék miként áll kapcsolatban a videojátékokkal, gaminggel, vagy az Alien címmel. Így hát egyelőre totál offtopic-nak tűnik. :)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.