A Medieval Dynastyről mondhatnánk, hogy pont olyan, mint bármely másik túlélő, bázisépítő, erőforrás-menedzselős játék. Egy tragédia során mindenünket elveszítjük, így a semmiből vagyunk kénytelenek felépíteni egy új életet, megküzdve a környezetünkkel és mindennapos igényeinkkel. Ezt azonban nem egy idegen bolygón, a posztapokaliptikus jövőben, de nem is egy ismert franchise-t feldolgozva éljük át. Ezúttal a középkori Európa egy idilli kis völgyében tesszük próbára a szerencsénket.
Már a helyszín, ez a névtelen völgy is mutatja, hogy az alkotók mennyire alapos és ötletes tervezéssel hozták létre világukat. A térképet nyugatról keletre átszeli egy szelíd folyó, sűrű erdőkkel és már létező, a fejlődés különböző pontjain álló falvakkal szegélyezve. Ezek a települések mind össze vannak kötve utakkal és hidakkal, a kereszteződéseknél jól olvasható táblákkal. Bárhol is járjunk, nem kell megtörnünk az immerziót, a lejtőknek, a folyónak és a nap állásának köszönhetően úgy tudunk tájékozódni, mintha itt nőttük volna fel, egész életünkben a környéket jártuk volna.
Ebben a völgyben legfőbb célunk a saját falunk létrehozása lesz. A fejlesztők nem hagynak teljesen magunkra, egy virágzó településen kezdünk, de a néhány kereskedőt és a főküldetést beindító szálat leszámítva itt nem sokat tehetünk - legfeljebb álmodozhatunk, hogy egyszer mi is egy ilyen kommuna urai leszünk. A tutorialnak beillő feladatok után megkeressük otthonunk ideális fekvését, majd az első építkezést követve gyakorlatilag szabadok vagyunk, mint a madár.
Dönthetünk úgy, hogy a túlélésre és az építkezésre koncentrálunk, vagy a már emlegetett történetszálat derítjük fel. A néhány sztoriküldetés mellett felvehetünk mellékküldetéseket is, igaz, ezek többségében egyszerű fetch questek, amiket akár kézben lekraftolt tárgyakkal is letudhatunk, de legalább az elindulásunkat megkönnyíthetik. A főküldetések ezeknél eseménydúsabbak, rejtélyes nagybácsink múltját deríthetjük fel velük: komoly drámára senki se számítson, viszont ezeknek köszönhetően a világ nem olyan idegen, lesz hova kötődnünk, néha-néha visszatérnünk.
Az igazi móka azonban mégis a saját falunk létrehozása. Miközben éljük a mindennapjainkat, öt különböző képességfán haladunk előre, és oldjuk fel a hozzájuk tartozó technológiákat. Ezek az Építés, a Túlélés, a Farm és a Kézműveskedés; az ötödik a Diplomácia, amihez technológia nem tartozik. Mindegyik ágnak más tevékenység szolgáltatja a tapasztalati pontot, így ezeket nem feltétlenül párhuzamosan fogjuk elérni - én például előbb tudtam volna íjat készíteni, mint a hozzá szükséges nyersanyagokat. Ez az élmény viszont, éppen a szabadságnak köszönhetően játékosonként eltérhet.
A technológiákban elért mérföldköveket a megépíthető épületek jelentik. A hozzájuk tartozó tárgyakat csak az adott épület munkaasztalánál gyárthatjuk le, úgy mint jobb szerszámot a kovácsnál, íjat a vadászkunyhóban. Viszont a kívánt tárgyak „receptjét” előbb meg kell vennünk a menüből. Ez a Medieval Dynasty egyetlen kiegyensúlyozatlan pontja, ugyanis pénzhiányunk sosem lesz. Már a kézzel lekraftolható tárgyak is elegendő értékkel bírnak ahhoz, hogy könnyedén beindítsunk egy farmot, de azért komoly problémákból ez a megoldás is csak hosszú és unalmas percekkel tudna kihúzni. Tehát az igazi kihívást maga a fejlődés és a fenntartható gazdaságunk kiépítése fogja jelenteni.
A faluba természetesen emberek is kellenek: itt jön képbe a dynasty pontrendszer. Küldetések és bizonyos teljesítmények elérése után pontokat kapunk, amelyek befolyásolják, hogy mennyi embert csábíthatunk magunk mellé - idővel még saját családot is alapíthatunk. A lakosságot aztán a különböző épületekbe állíthatjuk, hogy a munkaállomásnál termeljenek. Természetesen az ő igényeiket is ki kell szolgálnunk, így településünk organikusan fog fejlődni, ami az első sorból szemlélve igazán kielégítő érzés, főleg átélni azt, hogy az alapvető, majd egyre összetettebb feladatokat a falu maga látja el. A középkori miliőnek, a könnyen beleélhető környezetnek és a szabad építkezésnek köszönhetően teljesen érezni, hogy minden a mi kezünk közül nőtt ki.
Életünket a kiválasztott helyszín, az évszakok, a véletlen események és a király is befolyásolják. Épületeink csak egymáshoz közel kerülve tudnak együtt dolgozni, telente természetesen sokkal nehezebb az élet, és az évszakok amúgy is rendelkeznek egy bizonyos fokú randomitással - legyen az rendkívül meleg nyár, vagy betegség az állatok között. Ráadásként a király sem szereti, ha késlekedünk vagyonunk rá eső részével. És habár nagyon úgy tűnik, hogy a kezdőhelyszínen a legérdemesebb otthonunkat kialakítani, valójában minél beljebb megyünk a völgyben, annál értékesebb erőforrásokhoz jutunk, viszont az állatvilág is agresszívabbá válik saját élethelyét védve, egy bizonyos fejeltségi fokot elérve pedig már banditák is ránk támadhatnak.
Összességében azt próbálom érzékeltetni, hogy a Medieval Dynasty rengeteg egymásra ható mechanikával rendelkezik, így igazán életre keltve az életszimulátort. Ezért kár, hogy a felugró tutorial ablakok kissé hiányosak. Szerencsére a különböző menükben bóklászva szépen lassan egyértelművé válnak a dolgok, de olyankor, mikor ilyen sok apró dologra kell egyszerre figyelni, jobban örültem volna, ha minden egyértelmű a játékon belül, és nem kell különböző fórumokra felugranom, hogy tisztázzam magamban a dolgokat. Ezt ellensúlyozva a főmenüben kapunk lehetőséget a játékmenet részletes testreszabására. Létrehozhatunk magunknak egy pihentető élményt, vagy egy kíméletlen küzdelmet.
Mindezekhez a látvány már csak ráadás. A képeken is láthatjátok, hogy a játék bár hordozza az indie túlélőjátékok sajátosságait, az összhatás gyönyörű. Minden napszaknak és évszaknak saját karakterisztikája van, már csak a fotómód hiányzik. Nem tudom, hogy az emberközeli világa, a remek helyszíne, vagy az egymásba annyira természetesen épülő elemei okozzák, de a Medieval Dynasty egy remek, személyes élményt nyújt minden játékosának. A felszínes tutoriálakért kár, hiszen így a játék kiismerése az internetre van bízva, de ennek ellenére is csak ajánlani tudom a műfaj szerelmeseinek, akár a kezdőknek is. És hé, ha a faluépítés nem is a vágyad, még mindig beköltözhetsz az erdő mélyébe vadászni és italokat kotyvasztani a tucatnyi gyógynövényből!
A Medieval Dynasty jelenleg csak PC-n elérhető. A tervek szerint 2022-ben jelenik meg konzolokra.
Kapcsolódó cikk
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.